För bra pris? Följd fråga till tråden

Diskussion i 'iPhone 15-serien (2023)' startad av Dashio, 1 jun 2024.

1. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Det är en kille som är villig att sälja sin 15 PM på marketplace för ett pris som nästan är för bra att vara sant enligt mig. Kanske stöldgods, kanske inte. Men jag har en följdfråga till tråden:Mobildata fungerar ej 15 PRO max

OM det visar sig att säljaren skulle IMEI spärra luren. Kan jag då ta kvittot till mitt försäkringsbolag och hävda att jag ska få en ersättning för det? Läste på lite grann och det står ingenting att de skulle täcka sådant. Utöver misstänker jag lite grann att de inte heller gör det men tänker att jag lika gärna skulle kunna fråga.

Här är iaf länken till hans annons: Log into Facebook

2. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Du måste kolla det med ditt försäkringsbolag, men du behöver polisanmäla för bedrägeri sen blir det säkert en långdragen process om det skulle visa sig att den är stulen lr liknade.

Kristy gillar detta.
  3. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 589
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Häleri i god tro. En annan risk när något verkar för bra för att vara sant är att syftet är att blåsa dig på något sätt. Svårare om köpet görs IRL men jag skulle be om kvitto samt serienummer för att kolla upp den via nätet

Häleri och god tro - Stöldskyddsföreningen

Last edited: 1 jun 2024
    Kristy gillar detta.
  4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

känns det för bra för att vara sant är det för bra för att vara sant. följ din magkänsla, den har oftast rätt.
    oavsett köpekvitto och originalkvitto så kan di råka illa ut. är till exempel telefonen på avbetalning så är inte telefonen säljarens utan tillhör kreditgivare och får därför inte säljas. skulle säljaren låsa telefonen (stöldanmälan pga försökringsbedrägeri) så måste du driva ärendet direkt mot honom, du har ingen hjälp från försäkringsbolag eller polis förutom en polisanmälan som kan ta år att utreda.

fryguy gillar detta.
  5. Dashio

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Ah då är jag med. Kanske dum fråga men skulle det inte gå att anmäla den som stulen och redovisa kvittot i sådana fall?
    Det är sant. Kanske är svårare än vad jag trodde. Det känns som att man bara kan köpa telefoner via Swedroid, finns många på marketplace/blocket men det är lite skrämmande med dessa som vill blåsa en.

Jo precis. Det svåra tycker jag är att köpa en telefon som inte kommer från Swedroid. Känns som att man utgår från att de ska blåsa en. Min tanke var lite grann att möte upp personen IRL och be om att kontrollera IMEI spärr och kvitto. Men blir den spärrad framöver, fungerar det inte bara att anmäla den som stulen och redovisa kvittot? Eller måste det stå sitt eget namn på den? :)

6. Droid_301

Droid_301 Guest

Inte värt besväret och att gynna dom som luras

katho och Kristy gillar detta.
  7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

om den blir spärrad så har tidigare ägare redan stöld/förlustanmält telefonen. det enda som händer är att du blir av med telefon, pengar och eventuellt blir dömd för häleri.

8. Dashio

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Uff, det var ju tufft. Då är det bättre att låta bli :D

9. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Har personen som säljer mobilen, tidigare sålt produkter där köpare recenserat hur köpet har gått?

9 000 kr för en helt oöppnad 512gb 15 Pro Max hörs lite väl billigt. Lägsta priset på en renoverad 15 Pro Max 512gb ligger enligt prisjakt på 15 371kr.

Sen om säljaren säljer mobilen via Phonehero eller Swappie så får han allt från 10 330kr till 12 217kr vilket gör mig misstänksam att mobilen säljs enbart för 9 000 kr, då han får betydligt mera om det säljs via Swappie etc. Även om mobilen är inte ny utan "Bra" så kan man via Swappie får runt 11 000kr vilket är 2 000kr mera än 9 000kr.

Jag skulle inte köpt mobilen oavsett hur lockande priset är då säljaren får mera om han går via Swappie eller andra liknande säljställen än att sälja direkt via hand.

Nu är det upp till dig att avgöra om 9 000kr är värt priset om det nu visar sig vara stöldgods.

Kristy gillar detta.
  10. Dashio

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Ja det låter lite väl billigt och det var ju några varningsklockor redan där. Men du har ju en poäng med Swappie faktiskt. Äh, bättre att undvika problem om man kan tycker jag :D

11. anderick

anderick Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Jag köpte en telefon begagnad på marketpkace för ett år sedan, på distans.
    Blev såklart scammad, trots att han skickat ID osv.
    Han skickade originallådan till telefonen tom, och hävdade sen att någon måste ha tagit ut telefonen och sedan lagt tillbaka den tomma lådan i kuvertet.

Det fina i historien är att åsnan lämnade instruktionsboken (där några klistermärken med IMEI låg).
    Jag tog IMEI-numret och anmälde den stulen, och det kändes SÅ jävla skönt att veta att ha inte heller har någon användning för den längre.

Kitco, setras, luckeb och 2 andra gillar detta.