För lite RAM, eller??

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Hamet77, 5 mar 2011.

1. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Visst blir det en flaskhals i framtiden, frågan är bara hur långt in i framtiden ;)

2. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Tyvärr är det nog bara spel jag kan namnge då jag inte äger en android lur själv, men jag återkommer när jag köpt en SGS2 ;)

Självklart kommer 512 MB räcka för normalt användande, men sen finns det ju oss tekniknördar som vill att allt ska bli så snabbt som möjligt och klara av allt. :P

3. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

vilket minnesmängden i O2X inte kommer att förhindra de närmaste 18 månaderna minst ;)

så länge har jag som tekniknörd inte en mobil, upp till ett år går det mellan mina byten.

4. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Kan man ju inte säga nu. När havoc physics nu kommer till android lär det komma krävande spel.

(Jag vet att jag pratar mycket om spel, men där kan man verkligen se hur långt vi kommit med tekniken)

5. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

När det gäller spel så tror jag verkligen att en plattform pushad av Nvidia är betydligt mer värt än mer systemminne.

Nvidia är kända/ökända för att jobba väldigt nära med spelutvecklare för PC-spel så det verkligen presterar sitt bästa på plattformen och utnyttjar den till fullo.

Och Tegra Zone är ett väldigt starkt tecken på att de kommer göra så även här. De har pengarna att t.o.m. köpa exklusiviteten så att ett spel endast fungerar på deras hårdvara etc. - något det inte dragit sig för i andra områden för att "ful-konkurrera".. Unreal Engine demot sågs vad jag vet först(i android världen) på Tegra mobiler och förmodligen efter nära samarbete mellan Epic och Nvidia.

Därför tror jag att LG Optimus 2x kommer att va bättre lämpad till spel nu och i långa loppet än Samsung Galaxy S II.

Just my two cents.

Last edited: 7 mar 2011
  6. exnm

exnm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

SGS2 får ju också Tegra 2 i Sverige

flippzii gillar detta.
  7. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

det är ett obekräftat rykte, men ja det stämmer att det kan bli så, men om dom byter ut hela SoCet finns det inget som säger att de tar 1gb och inte 512mb

8. flippzii

flippzii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

VÄLDIGT spänande disskusion, FÖRTSÄTT :D!!

9. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Varför skulle de sätta in 512 MB om de kör på tegra2? Det tror jag inte.

Sen ska man även att komma ihåg att det inte finns någon komplett produkt med exynos än vilket gör det svårt att göra ordentliga benchmarks.

Så att tegra skulle vara bättre lämpad för spel är jag inte lika säker på, den har trots allt ett år på nacken.

10. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Med tanke på att allt pekar på att de har snarlik prestanda spelar det ingen roll om den ena funnits lite längre. Om vi förutsätter att SII i sverige får Exynos SoC och skillnaden är minnesmängden och eventuellt marginell grafikprestanda fördel till SII så tror jag fortfarande att specialversioner av spel exklusiva till Tegra som med t.ex. Dungeon defenders, exklusiva spel och ett företag (Nvidia) som skickar ut sina ingenjörer till spelutvecklare för att optimera för Tegra fortfarande ger Tegra en fördel när det kommer till just spel.

Sen om sveriges SII kommer med Tegra 2 och de dessutom fläskat på med 1gb RAM så har den säkerligen fördel, om inte Samsungs buggiga touchwiz ställer till det dvs.

Över gillar detta.
  11. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Tegra har tegrazone, alla spel de visat kan man få tag i även om man inte kör tegra. Hur mycket erfarenhet av spelutveckling har Nvidia? Inte mycket.

Samsung har gamehub där de sammarbetar med några av de ledande mobilspelföretagen.

Touchwiz spelar ingen roll för mig eftersom jag kommer flasha den så fort jag får den. Därför är jag bara ute efter den bästa hårdvara man kan få tag i.

12. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

De spel som är inkluderade i Tegra Zone är spel som har en extra uppiffad version avsedd för just Tegra, det eller att det är ett exklusivt spel. Alltså har t.ex dungeon defenders och fruit ninja bättre grafik på tegra mobiler.

Har Nvidia inte mycket erfarenhet av spelutveckling? du måste seriöst skämta, och sen slänga upp samsung och gamehub som motargument? Nvidia kan klassas som en riktig veteran på området, finns nog inte många företag med mer expertis när det kommer till grafik och optimering, speciellt för deras egen plattform.

Samsung däremot har inga rötter i spel eller spelgrafik och gamehub låter som en större flopp än social hub - bloatware på sin höjd

13. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Det är också värt att notera att 1024MB i RAM kostar mer för batteriet än vad 512MB gör. Desto mer minne som används aktivt, desto mer får batteriet jobba för att hålla kvar 1orna och 0orna. Eftersom O2X inte har något superbatteri kan det vara en avvägning/chansning från LG's sida att det kommer att räcka med 512 i 18 månader framöver.

14. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Nvidia har erfarenhet vad gäller grafikkort, inte spel. Visst, det kan säkert göra lite skillnad om de är med och optimerar utvecklingen, men jag tror inte att de har tillräckligt med personal för att starta en spelstudio. Det är viktigt att man producerar kraftiga spel.

Vad finns på tegrazone nu som är speciellt? Tegra har funnits ute i ett år och det ända de har gjort är en liten grafikuppdatering på fruitninja.

Det ska däremot bli intressant att se om något riktigt spelföretag väljer att satsa på mobilbranschen, som t.ex dice, infity ward etc.

15. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

återigen framställer du felaktiga antaganden som fakta...
    Om du spelat PC-spel kanske du sett Nvidias logga när man startar upp? jag skulle tippa att minst 70% av alla större PCspel har den. Det betyder just att Nvidias ingenjörer åkt in till spelstudion och hjälpt dem optimera spelet för sin egna hårdvara, lägga till extraeffekter så som PhysX eller Cuda-baserade effekter.

Om du läser mina inlägg upptäcker du att jag aldrig sagt att Nvidia skulle starta en spelstudio, och om de hade velat hade personalbrist knappast varit ett problem då Nvidia enkelt skulle kunna köpa upp ett befintligt företag etc.

Visst Tegra plattformen har existerat ett tag men det är först nu produkter kommit ut på marknaden, xoom för någon vecka sedan och O2X nu i mars. Tegra Zone är lika ungt och innan det ens startade har de fått utvecklarna för dungeon defenders, Fruit ninja, Samurai II Vengence, Galaxy on Fire, Backbreaker mm att göra versioner anpassade och uppgraderade för Tegra 2. Till exempel har man tredubblat textur-upplösningen på Samurai II Vengence.

Det finns två spel nu som är exklusiva till Tegra, Monster Madness och Vendetta Online. Och fler är påväg, bland annat RTS spel.
    Här är ett axplock av de spelutvecklare Nvidia samarbetar med för att göra spel till Tegra:

Electronic Arts
    Epic Games
    Gameloft

Dessa har anpassat sina spelmotorer och teknik för Tegra:
    Unity
    Ogre
    Natural Motion (animeringssystemet från GTA IV)

bland andra.
    Innan du svarar nu skulle du ju kunna kolla upp dina egna påståenden :)
    Tack

exnm gillar detta.
  16. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Nej, jag inte framställt några felaktiga antaganden som fakta. Det är enorm skillnad på optimering och att skapa spel. Att Nvidias logga dyker upp när du startar ett spel är ganska självklart eftersom de då har varit med och optimerat, men de har inte sett till att vi har fått några storslagna 3d spel. De behöver inte ens ha åkt till speltstudion, de kan ha gjort det från sina egna lokaler. Stämpeln när du startar ett spel kan jämföras med sponsring, du skulle väl inte säga att adidas har varit betydande för alla fotbollslag som har loggan på tröjan?

Så det argumentet håller inte för att Nvidia skulle vara bättre för spel än Samsung.

Ja, det har fått ett par utvecklare att uppgradera sina versioner, men dessa utvecklar skulle aldrig kunna konkurrera om exempelvis Blizzard gav sig in i leken.

Electronic Arts sammarbetar med allt vad de kan, de är trots allt bara intresserade av att sälja. Det kan man säga om alla andra speltillverkare också. Ingen av de du nämnde har sagt att de endast ska sammarbeta med Nvidia.

Så därför säger jag som jag sagt innan, varken Nvidia eller Samsung kommer göra några storslagna spel, de lär komma när de stora speltillverkarna anser att hårdvaran är värd att satsa på. Och då är frågan rent hårdvarumässigt, vad är bäst att ha?

17. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Menar du att Blizzard skulle konkurrera ut EA och Epic med ett mobilspel? Blizzard har inte ens planer på att göra ett mobilspel och om de skulle så är de ändå helt gröna på området. Epic har t.ex. portat Unreal 3 motorn så den fungerar med Tegra, blizzard har inget sådant.

Epic citadel på O2X

vi har uppenbarligen lite olika syn på detta, men jag är övertygad om att Nvidia, som veteran inom spelgrafikbranschen och med långa historiska samarbeten med de största aktörerna inom spelutveckling, som dessutom redan uppmuntrar utvecklare att utnyttja Tegra och fått med sig de största aktörena som alla har Tegra spel i sin pipeline. Att detta gör dem brutalt mycket slagkrafitgare än Samsung med allt vad spel heter.

Som ATI fanboy trodde jag aldrig att jag skulle framhäva Nvidia :P

18. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jo, där har epic helt klart en fördel. Men de är också ett av få företag som har ordentliga resurser. Men när det kommer till spelarbas skulle de aldrig klara av att hantera Blizzard. Sen skulle jag även tro att O2X har fått mycket uppmärksamhet av att vara först, när SGS2 släpps tror jag att den kommer ha tillgång till epic citadell och liknande.

Jodå, tegra2 kommer hänga med bra i spelbranschen. Men de stora aktörerna vill inte göra spel som är låst till en målgrupp. Tänk dig om du bara kunde köra vissa datorspel med det senaste Nvidia grafikkortet, de skulle förlra brutalt mycket pengar.

Det som ska bli intressant att se är när det kommer spel som verkligen pressar allting ut hårdvaran med bra fysik, grafik och spelupplevelse. Och då rtor jag inte att det spelar någon större roll vilken tillverkare man har på processorn utan hur kraftfull den är.

19. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Uppenbarligen så är det flera utvecklare som är villiga att utveckla endast till Tegra av flera anledningar. Bland annat för att det gör det mycket enklare om man från början vet exakt vilken hårdvara som det ska köras på, och sedan betalar Nvidia mer en tillräckligt för att täcka upp för förlorade köp från ickeinkluderade plattformar. Nvidia gör allt detta för exklusivitet och för att få en fördel gentemot sina konkurrenter.

Personligen tycker jag inte att det är ett schysst sätt att konkurrera men min poäng är att det ger Tegra konsumenterna en fördel i spel, om än inte en gigantisk fördel.

20. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Detta är hämtat från nVidias sida Nzone:
    "The Hottest Games Developed and Optimized on NVIDIA: The performance, compatibility, and reliability of NVIDIA GPUs make them the platform of choice for PC gamers worldwide. That's why today's hottest games are developed on NVIDIA, to be played on NVIDIA."

Som du ser av texten så är dom troligen mer involverade i utvecklingen än enbart optimering gällande ett antal spel.