För lite RAM, eller??

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Hamet77, 5 mar 2011.

1. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Det där betyder att det är optimerat för Nvidia. Annars hade det stått exclusive on NVIDIA. Och om du ska ha "riktig" fakta är det smartare att läsa från en annan sida än tillverkarens. Självklart kan man få saker att låta bättre. Jag skulle inte säga att de spel som finns på Tegrazone är de hetaste spelen.

Lagge92:

Är det någon utvecklare som sagt att de endast ska producera spel åt Nvidia?
    Jag har hört att en del ska sammarbeta, men ingen som sagt att de ska endast utveckla på tegra2 plattformen.

2. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Njaa, tror inte du har rätt där, men iaf "Exclusive on Nvidia" betyder att det endast fungerar på Nvidia och det är ju inte det som det är frågan om.

3. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Kanske var jag som missuppfattade dig. Jag trodde att du menade att det bara skulle gå att spela spelen på Tegra2. :)

Sen skulle det vara kul att se hur mycket skillnad det är på att spela samma spel på O2X och SGS2 när spelet är optimerat för Tegra2-

4. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

vissa har ett sådant samarbete att de gör spelen exklusiva till Tegra, andra gör en specialversion för Tegra med div uppgraderingar.

Om man till exempel jämför Dungeon defenders mellan O2X och SGS2 (med Exynos då) så kommer versionen O2X att ha fler banor, fler fiender på skärmen samtidigt, fler specialeffekter och bättre grafik.

Fruit ninja har nya texturer, 3D modeller för frukterna, många fler frukter kommer fram samtidigt och ett slo-mo läge.

och som sagt andra är exklusiva så som Vendetta Online (ett MMO) och Monster Madness (ett xbox 360 arcade spel)

bara några exempel på hur skillnaden kommer att vara i praktiken.

5. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jo, men frågan är om de spelen är optimerad för Tegra pga exsklusivitet eller för att det inte finns några andra dualcores på marknaden, finns det bara tegra2 på high-tech sidan är det svårt att optimera för andra processorer.

När exynos väl släpps kanske dessa spel även optimeras för den.

6. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Om inte så lär väl Samsungs kunder få vansinnig super-DAMP när Tegra 2-telefonerna i grannlandet får massa kul som Exynos-telefonerna inte får. Eller tvärtom.

7. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

De exemplen jag gav är ju pga samarbete med Nvidia, de är alla med i Tegra Zone där utvecklarna citeras om de saker det kunnat uppnå med tegra och massa annan PR-skit. AKA Nvidia har betalat dom. Och ja rent optimeringsmässigt så kommer med all säkerhet de spel som är gjorda för all hårdvara prestera likvärdigt på de olika plattformarna.

det har dom redan fått, läs de topprankade kommentarerna här:
    http://www.youtube.com/watch?v=gzGLmeuUV4c&feature=channel_video_title

8. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Det talar antingen för att Samsung förutser problemet och kommer se till att spel finns till båda plattformarna, eller för att Samsung håller på att göra ett episkt idiotmove som kommer kosta dem många kunder i framtiden.

9. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Problemet när tillverkarna börjar göra exklusiva appar för deras hårdvara är att operativet tappar på det. Om jag ska köpa en mobil vill jag ha tillgång till så mycket program som möjligt.

iOS lär däremot tjäna på det, säkert många som väljer en iPhone för att inte riskera att hitta en app som man inte har tillgång till. Och det kommer definitivt öka om Nvidia, och kanske även Samsung, låser appar till deras plattform.

10. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

håller med om att sådan fragmentering är riktigt kass. Hoppas verkligen app och spelutveckling kommer igång ordentligt för Android som helhet snart.

Känns som att Android "icecream" eller vad den nu kommer heta kommer bli den första versionen av Android som känns fullständigt och moget på ett sätt. Den kommer kombinera det bästa från 3.0 och 2.3/2.4 tydligen. Men massa exklusiva appar och spel hit och dit försämrar den långsiktiga utvecklingen.

Nvidia uppger tydligen att "hundratals" utvecklare jobbar just nu på spel anpassade för Tegra. Förhoppningsvis är de fleste inte exklusiva utan gör någon fruitninja stuk på det.

11. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

håller med till fullo, känns mycket tråkigt att det blir så och hoppas vi ser en ändring för då lär jag hoppa över till ios igen, även om det svider men jag vet iaf att jag kommer få tillgång till allt

12. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

äh, vänd på det istället, om Tegra blir en HIT så kanske fler tillverkare börjar använda Tegra som SoC, vilket gör det enklare för både google och utvecklare och framförallt att uppdateringar kommer fortare. Enligt mig är Androids stora akilleshäl att det finns så jäkulskt mycket hårdvara att OS:et blir lidande.. mindre antal komponenter gör att det går att optimera bättre för vad som finns, varför tror ni att PS3/XBOX360-saker flyter på så fint med så pass dålig hårdvara? jo, för att spelen är optimerade för just den hårdvaran.

13. Mogge44

Mogge44 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ett litet inlägg i en stor diskussion..

Som jag sagt i någon annan 512RAM tråd: "Google hade nog inte acceperat att Nexus S endast skulle ha 512RAM om dom visste (och google har nog koll på sitt android) att det skulle bli värdelöst om 18 månader." Klart att det kan komma 3D spel som kräver en jvla massa RAM men i det stora hela kan vi nog säga att det är extremt lugnt köpa på sig en 512RAM lur i dagens läge. That said betyder inte att jag inte vill ha 1024, man vill ju alltid ha mer :).