Förbättringar av Android OS

Discussion in 'Allmänt' started by wmb, Dec 18, 2010.

1. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det enda jag kan komma på är att jag saknar en timer! Känns ju dumt att behöva installera tredjeparts applikation för det.

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    What? Öppna klockan (även sense-klockan) så har du väl olika flikar. samma ställe som du ställer larm

3. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Mer fokus på, i mina ögon, "grundläggande telefonfunktioner"
    Android lägger väldigt stort "ansvar" på apputvecklare för att telefonen till slut ska bli attraktiv, och google lägger istället mycket krut på att få fram nya "balla, high-tech" finesser.
    Tyvärr har det hittills betytt att basic funktioner inte fungerar helt tillfredsställande, och konsumenten kan inte få någon riktig support från varken google eller telefontillverkarna när det gäller funktioner/brister i mjukvaran. Google pga att de inte säger något till någon, någonsin, inte heller till tillverkarna (syftar på HTC som jag varit i kontakt med) antar jag eftersom de inte heller verkar veta hur man löser problem.

En del exempel på små brister i android:
    - förslår fasta telefonnummer för sms
    - bristfällig syncning/hantering mot t.ex outlook
    - inget ordentligt stöd för backup av telefonen (alltså inkluderat appar etc.) vilket är sjukt jobbigt när det då och då måste göras en återställning av telefonen.
    - lite annat smått som jag inte kommer på på rak arm...

En del av ovanstående kan lösas med root eller 3:e part appar, men för Svensson konsumenten bör sådant vara klart from scratch.
    Har haft många nokia och ericson lurar innan där jag aldrig har behövt fundera på sådana detaljer... sedan är dom ju hur tråkiga som helst i alla andra avseenden, men jag tycker ändå inte det är för mycket begärt att google ser över dessa basic funktioner innan man lägger mer krut på nästa "balla grej"

4. carleman

carleman Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker sms-delen är alldeles för seg i Android vs. t ex. iPhone. Varje gång man öppnar inkorgen möts man av "Laddar" i några sekunder och likaså varje gång man skickar iväg ett mess.. den känns helst enkelt allmänt seg..

5. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det varierar väldigt beroende på model. På min nexus one är det tex ingen märkbar fördröjning när man öppnar inkorgen eller skickar sms. Är faktiskt väldigt sällan det är några fördröjningar alls.

Vilken android mobil jämför du med vilken iphone version? :)

6. appel

MINA ENHETER

Vad menar du med föreslå fasta nummer för sms?

Tanken är väl att man syncar mot google eller exchange direkt utan att gå via en sladd till en dator. För de flesta är det nog lättare. Men för de som föredrar outlook sync så finns det ju android mobiler med stöd för det för dem som tycker det är viktigt.

Nyare versioner av android har stöd för automatisk backup av systeminställningar och vilka appar som man har installerade. Utvecklare som vill kan tom lägga in stöd för det i sina egna appar så app inställningar säkerhetskopieras. Fungerat klockrent de gånger jag behövt nollställa även om app stödet är lite klent än så länge.

Alla har olika behov och det man fokuserat på med android passar kanske inte dig. Men för många andra gör det det. :)

7. crazyrobban

crazyrobban Adult Droid Medlem

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Så jäkla rätt! :)

8. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker det funkar fint med multitaskingen faktiskt, jag har inga problem att köra spotify, hoppa ut till hemskärmen, skriva ett sms, ta en bild samt låsa upp telefonen utan att det segas ner eller går långsamt på nått sätt.

9. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Själv tycker jag att det enda som faktiskt borde finnas från början är:

* Telefon
    * SMS/MMS
    * Internetanslutning
    * Market
    * BasUI

Allt annat blir enbart bloat för de som inte vill använda det.

10. appel

MINA ENHETER

Det är nog lite väl barebones för de flesta. ;)

Kamera, klocka, addressbok, e-post, chat behövs nog också. Sen kan man tycka att det mesta borde gå att avinstallera som standard om man inte vill ha det.

11. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tycker det enda som borde vara förinstallerat är sånt som *måste* vara det av tekniska skäl (dvs systemet fungerar inte utan det) och naturligtvis även det som krävs för att man ska kunna hämta ner nya saker (dvs Market).

Sen kan man ju ha ett installationspaket för google-suite/tillverkaranpassningar på sdkortet vid leverans också ifall den som köper luren inte har tillgång till nätet.

Jag är minimalist och tror på opt-in framför opt-out. ;)

12. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Som inte nämnts tidigare:
    • Möjligheter att neka en app specifika rättigheter. Det gäller i första hand åtkomst till kontakter (vilket jag tycker borde vara en enkel match att fixa rent programmeringsmässigt).

Saker som nämnts tidigare, mer eller mindre:
    • Inga egna gränssnitt från tillverkare. Tillverkare kan tillhandahålla egna appar om de vill, men dessa ska gå att avinstallera enkelt.
      .
    • Bättre sökfunktion till Android Market. Gärna att man kommer åt det via en "vanlig" dator också på ett smidigt och officiellt sätt. Androlib, m.fl. är tyvärr lite röriga.
      OBS! Jag anser inte att innehållet på Market ska på något sätt sållas, eller (förhands)modereras, hårdare av Google än vad som görs just nu.
      .
    • Ångertiden får gärna vara lite längre än 15 minuter (men kudos för att Google i alla fall bjuder på möjligheten att ånga sig!)...

... Det är mina spontana kommentarer, lite snabbt såhär innan jag drar iväg på lunch! :)

13. appel

MINA ENHETER

Hade varit perfekt, om man då fått en fråga vid första uppstart om man vill ha standard apparna installerade eller ej. De flesta som inte kan något hade ju valt det rekommenderade valet och de som vill ha en mer barebones upplevelse kan välja nej. Tyvärr så kommer det aldrig hända eftersom tillverkare vill att deras grejer ska vara så annorlunda som möjligt jämfört med konkurrenterna oavsett om det är till det bättre eller sämre för kunderna.

14. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

I min Desires standard app för sms så föreslår den gärna fasta (hem)nummer att skicka sms till.
    Skriver jag "Pelle" i till fältet så föreslås alla Pelles nummer samt e-post adresser.
    Jag vill såklart bara få upp mobilnummer, (eller primära meddelande nummer, om det ens hade gått att ändra...)

Klart man vill synca utan kabel.
    Jag använder huvudsakligen Outlook/exchange då jag saknar användavänlighet/finesser i gKalendern, jag tycker mycket av googles grejer känns beta.
    Problemet med Outlook istället blir en del småfel såsom plötsliga ändringar av tidszoner, mystiska konverteringsfel mm.
    I mina gamla, urtråkiga, Nokialurar fungerade sådant perfekt.
    Som sagt, min Desire har stödet, men det är lite hafsigt gjort.

15. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Standardklockan har lustigt nog bara alarm, visa som bordsklocka, spela musik och bildspel , men ingen timer :D

(kollade precis i min lur, kör en tidig gingerbread rom)

16. appel

MINA ENHETER

Det där med e-post addresser är nog en HTC Sense feature. I vanliga Android så får man bara upp förslag på nummer. Finns dock inget sätt att filtrera. Däremot så kan man om man trycker på bilden på en kontakt i kontaktlistan och sen väljer sms i popupen kryssa i vilket nummer den ska välja som standard när man trycker på sms i popupen.

Vad saknar du i Google kalendern? :) Finns säkert massor med saker att förbättra, men jag kommer inte på något så där på rak arm.

Då kanske en Nokia är det som du ska ha då. :)

17. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmmm. Jag vill helst av allt att det ska vara ENKELT (superenkelt) att överföra filer trådlöst mellan telefon och dator, direkt via mitt wifi nätverk, precis som om telefonen vore en trådlös extern hårddisk. Inget sync eller starta upp en server och knappa in ip-adresser i browsern osv, bara enkel snabb trådlös tvåvägstransfer.

Vill också enkelt kunna avinstallera appar som medföljer olika ROM, eller åtminstone kunna förhindra deras uppstart.

Vill till slut även ha mkt snabbare uppstart av telefoner!

18. Ult

Ult Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Skippa dessa programvaror och inför en standard program för alla telefoner med android.
    Typ "Itunes" fast bättre.
    Double twist tex men google.music skulle ju komma så kanske det finns hopp om det.

Jag menar program som Kies är ju inte direkt nått som lockar en.

19. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Jag skulle (liksom många andra) se bättre stöd för basala funktioner.

Stöd för Synkronisering med andra kalendrar än googles egen är ju en självklarhet. När tillverkarna själva försöker lappa ihop något blir det bara dåligt. På Galaxy S finns till exempel en kalender som heter "my calender" som inte går att radera och är den enda som går att synka med outlook. Dessutom är man hänvisad till det vidriga programmet Kies.

Samma sak gäller kontakter. Väldigt många föredrar att synka med Outlook istället för Google Contacts.

Som tidigare nämnt så äter OSet formligen resurser. Det gör att det kräver monsterhårdvara för att fungera tillfredställande och dessutom blir batteritiden lidande.

20. appel

MINA ENHETER

Väldigt många? Känner inte någon som vill synka med Outlook. :)