Fråga: Förklaring av 3-låsning och manuell uppdatering

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av wmb, 24 apr 2012.

1. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men det viktigaste är ju att man är helt övertygad om att man vill köra "befriade" romar även i framtiden.

Sen är det inget märkvärdigt egentligen mer än då att jag kan inte se klart vad som gäller för "brandade" lurar ?? Måste fler fundera över och se lösningen.

Slutligen har vi haft engelska i skolan i massvis med år så XDA borde inte vara något problem....

Sen ändras rommanualerna nästan dagligen så man måste kolla vad som gäller för varje version.

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag tror att det han menar är att man kan byta ut en del av systemet, det vi lite slarvigt kallar för ROM, men för att få en fullständigt debrandad och "ren" lur som inte är beroende av operatören så behövar man använda en RUU.

En RUU är som en wrapper som körs från Windows och innehåller bland annat det vi kallar ROM. Men den innehåller (kan innehålla) även radio-delen och ytterligare delar av systemet som en vanlig "custom ROM" inte innehåller (tror jag :P).

Nu verkar dock meningarna gå isär som Plun nämnde om radio-delen kan flashas eller inte men meningen är att en RUU innehåller mer saker än vad vi kan flasha idag :)

wmb gillar detta.
  3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Men min "poäng" är att vi inte har en aning vad som skiljer TREs RUU och en obrandad WEE RUU....:P

Sen angående en återställning så i HTCs intresse så sker det då som jag postade dvs med en ej upplåst lur.

Med en obrandad upplåst lur med en CWM-recovery så vet vi också hur man gör.

Med en brandad upplåst Tre lur med en CWM-recovery inkl rom vet vi inte vad som gäller.

Hur det är med radio-imagen tvistar de vise....;) Men är inget problem just nu med en obrandad lur.

4. fetto66

fetto66 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Operatören får endast lägga till Apps, inte modifiera android, drivrutiner, firmwares etc.

För den nyfikne: I patchen för 1.28 från Tre finns apparna i /System/app/h3g***.apk och h3g***.odex

Dessa apps krävs för att kunna köra en uppdatering via OTA (Via Tre), så tänk inte tanken på att ta bort dom varken före eller efter uppdatering.

5. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Skulle vara intressant om någon med brandad lur försökte med WWE RUU. Inget jag rekommenderar men om någon ser någon som gjort det så hojta gärna till!

6. Blodgrape

Blodgrape Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Inget nytt gällande detta ämne? Vågar man roota sin trebrandade telefon? Vågar man testa andra images? Förlorar man i så fall något på det? OTA updates? etc?

Last edited: 10 maj 2012
  7. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag har låst upp bootloadern på min brandade 3-lur och kör för närvarande ARHD ROM. OTA's kan man glömma men ROM-skaparna brukar vara snabba på att uppdatera. Ofta snabbare än vad OTA kommer. Det man missar är eventuella uppdateringar från 3 som optimerar hur telefonen fungerar i just deras nät. Om det finns sådana uppdateringar vet jag dock ej :P

Det finns i dagsläget ingen bra väg tillbaka till orginal eftersom vi saknar en 3-brandad RUU för Sverige. Det "sägs" att om man tar en nandroid backup av sin orginal ROM efter det att man flashat CWM så kan man återställa den backupen, flasha orginal boot img och orginal recovery och sedan låsa för att helt återställa luren och återigen kunna få OTA uppdateringar. Luren kommer dock vara "märkt" i HTC's databaser över vilka bootloaders som varit upplåsta så garantiärenden kan bli besvärliga i värsta fall.

Blodgrape gillar detta.
  8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo en Nandroid ska funka och den som missar det är "kokt"..... bara att skicka in till Anovo för återställning.

H3G-UK RUU finns i det vilda... brukar det vara landsspecifika RUUn för Tre ?

9. ztrafe

ztrafe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vilken gäller om man kör tres senaste uppdatering? Måste flasha standard boot.img.