Försäkring - vilken butik har bäst försäkring för TRUE WIRELESS hörlurar?

Diskussion i 'Hörlurar' startad av android123, 30 aug 2023.

  1. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hej

    Vilken butik har bäst försäkring för hörlurar (inget åldersavdrag, täcker skador, borttappade eller stulna osv.)?

    Jag brukar inte köpa försäkringar men om man köper sitt första par True Wireless hörlurar för 3500kr så vill man inte råka bli av med de. Särskilt om det som sägs om Sony WF-1000XM5 stämmer: att de ramlar ut.

    Kika gärna även på mitt svar i denna tråd för diskussion kring ersättnings öronproppar
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    På din hemförsäkring är det i regel inget åldersavdrag förrän varan är ett år eller äldre, men sedan går det ju väldigt snabbt utför med avdraget.

    Jag tror inte det finns försäkringsbolag som erbjuder det, utan det är nog om du använder butikens eller tillverkarens försäkrings i sådana fall, som man får köpa till.

    Sony tror jag inte erbjuder någon försäkring du kan teckna, konstigt nog. Efter att ha kikat runt lite verkar de flesta butiker dock bara erbjuda ett år också (?). I alla fall på hörlurar. Om man bara kan få ett år blir det ju rätt meningslöst jämfört med hemförsäkringen i mitt tycke.
     
    katho gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Power har något de kallar "Plusgaranti" som gäller i fem år, men denna täcker bara såant som vanligen omfattas av tillverkargarantin, och inte skador/olyckor/sådant som orsakats av användaren: POWER Trygghetsavtal och PlusGaranti - Power.se


    Här är de fullständiga villkoren för "Plusgarantin": https://www.squaretrade.eu/sites/eu/files/2023-07/Power_PlusGaranti Policy_SWEDISH_V1.pdf

    Jag vet dock inte varför de kallar det för "skadeanmälan" och "skadeincident" i beskrivningen nedan, då plusgarantin som sagt inte täcker skador, borde snarare stå "funktionsfel" eller något åt det hållet.

    upload_2023-8-31_11-51-36.png
     
    Last edited: 31 aug 2023
  5. DavidtheDoom

    DavidtheDoom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    14
    De absolut flesta försäkringar har undantag på "bärbar elektronik" för både åldersavdrag och vissa fall även drulle. Ibland är det självrisken som är markant högre, ibland snabbare avdrag eller ingen ersättning alls. Gäller att läsa på ordentligt så man är säker.

    Några produkter har funnits som avhjälpt detta. Jag har själv aldrig använt en sakförsäkring specifikt för en produkt, än mindre för bärbar elektronik men jobbat på trygghansa en gång i tiden med riktigt bra koll på villkoren som var aktuella då.
     
    bernard och Buzz gillar detta.
  6. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER