Diskussion: Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Chrilles, 16 apr 2020.

  1. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Någon som vet vad det senaste är gällande nya lagen?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nya regler för parkering av elsparkcyklar på gång/cykelbana har gällt sedan 1 september 2022.
    Är något annat klubbat/genomfört? Hmm.
     
  3. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Tänkte på hastighet och effektbegränsningen. Effektbegränsningen är väldigt låg.
     
    bernard gillar detta.
  4. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Begränsningarna i effekt och hastighet står fast.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore ju lägligt att få till regler som är mer i fas med teknikutvecklingen, men intresset verkar minst sagt begränsat.

    Tror betydligt fler tagit ett elfordon till jobbet om det bara fanns möjligheter att åka på fordon som är lämpliga även för lite längre sträckor. Vikten ökar rätt snabbt om man skall ha utökad räckvidd och ordentlig dämpning/större hjul, och då räcker inte 250W och 20 km/h.
     
    Gargo och Ironfist gillar detta.
  6. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Extremt frustrerad på effektbegränsningen. Jag väger ganska exakt 100 kg och hyrde en Voi idag. Jag kom fram men det var ju med väldigt måttlig hastighet. På plan mark gick det långsamt (hade lätt kunnat jogga snabbare än scooterns hastighet just då). I svag sluttning (knappt värt att kallas backe, snarare "liten kulle") gick det extremt långsamt. Fortfarande snabbare än att gå men ärligt talat...i dagsläget är de lagliga elscootrarna i princip helt värdelösa för alla som väger 95 kg och uppåt.

    Jag vill verkligen inte få böter för att jag åker på en olaglig scooter men jag vill ändå ha en kompetent scooter och hastighetsgränsen på 20 km/h stör mig inte, jag är helt okej med den gränsen. Effekten borde däremot inte spela någon roll, det handlar ju bara om att scootern ska orka dra fläskberget som åker på den. Särskilt i backar.
     
  7. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    jag tycker fortfarande att inte enbart effekten ska vara obegränsad hastigheten ska höjas också och det borde istället gå efter vilken väg man kör på, cyckelbanor typ 40 tillexempel, jag ser cycklar cyckla förbi mig, hastighet är inget farligt när det gäller scootrar det är helt annorlunda från bilar.

    jag tycker sunt förnuft ska räcka
     
  8. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Problemet med högre hastighet är att redan idag med låg hastighet sker det mängder av olyckor, och alldeles för många föräldrar låter sina barn använda elscootrar som om det vore leksaker. Idag gäller 18-årsgräns, trafikvett, åka bara en person på varje scooter och att inte åka på trottoarer och gångbanor, men alla de reglerna bryts gång på gång (även av vuxna).

    Om småttingar inte ens har lärt sig trafikregler eller kan cykla, då ska de ju inte flänga runt på motorfordon heller.

    Så med högre hastigheter skulle problemen och skadorna mångdubblas. Hur tycker du att vi ska komma åt dessa problem och få alla att följa reglerna? De som vill köra snabbare gör ju det redan idag ändå för de skiter i reglerna.
     
    katho, Gorgeous och Heleg gillar detta.
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    samma regler som via andra motorfordon behövs. böter, indraget körkort, föräldrar som får böter om underåriga nyttjar sparkarna etz. 15 och mopedkort samt höjd hastighet till 25 (mer effekt men hur mycket är svårt att säga)
     
    Skuggvarg gillar detta.
  10. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Låter vettigt. Kan tänka mig att 500w skulle räcka bra men effekten spelar ju mindre roll om hastigheten är låst. Med tanke på att mopeder får köras i 30-45 är det ju knas att en scooter bara får gå i 20. Men som sagt, reglerna följs inte alls. Såg nyss en vuxen person åka på egen scooter mot färdriktningen på enkelriktad gata.
     
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    jag valde 25 av den anledningen att vi har/hade en mopedklass (klass 2) som bara fick gå i 25 men hade mindre krav på bromsar och skulle alltid vara försedda med trampor. moped klass 1 får gå i 30 och har effektbegränsning på 1hk. vår tredje mopedklass är EUmoped som får göra 45
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag håller definitivt inte med, de små hjulen som en scooter har gör att olyckor sker mycket lättare och ofta innebär det huvudskador, de är betydligt mycket farligare än både cyklar och mopeder, huvudskadorna har ökat rejält pga scootrarna.

    Folksam har gjort en rapport om detta och det är betydligt mycket vanligare med olyckor med scooter (eller elsparkcykel som de kallar den) jämfört med cykel och moped.
    upload_2023-5-19_18-19-0.png

    Egentligen tycker jag att de ska förbjudas eller åtminstone vara hjälmtvång och någon form av förarkort som man får först efter en godkänd utbildning. Svensk sjukvård och därmed skattebetalarna belastas helt i onödan av skadorna som uppstår pga dessa olyckor.
     
    katho gillar detta.
  13. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Var är dom jämförande siffrorna med cyklar?

    Varje år skadas cirka 2 000 cyklister allvarligt i trafiken och varje år omkommer 20–30 cyklister.
    Källa

    Det sker tydligen helt i onödan, enligt ditt sätt att argumentera.

    Vidare visar denna studie att nära hälften (46%) av olyckorna inträffade nattetid (kl. 22.00 till kl. 06.00) ofta under helger (56%). Tidigare studier visar dessutom på att stor andel (37 %) av de som var inblandade i en elsparkcykelolycka hade alkohol i blodet vid olyckstillfället. I detta material har det inte varit möjlig att just studera totala andelen alkoholpåverkade men eftersom störst andel av skador sker under helger ofta nattetid skulle man kunna tänka sig en begränsning vilka tidpunkter på dygnet som elsparkcyklar ska gå att hyra för att motverka den typen av olyckor.

    Där har du både problemet och lämplig åtgärd enligt din egen källa. Elcyklar skulle givetvis dras med samma problem om dessa var lika lättillgängliga.
     
  14. danne_00

    danne_00 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2021
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    73
    effekten har ju inget med framförandet att göra.. hastighet och oaktsamma förare är den stora faran.. sätt 18+ lås dom till bankid lr liknande, allt för ofta ser man barn under 15 åka 2-3 pers på scootrarna... och dom har dessutom noll trafikvett
     
  15. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    ja det är inte rätt att alla ska bli straffade så om man blir stoppad med en snabbare scooter och är över 18 så ska det vara ok, jag har kört på en g30d i över 2 år utan olyckor dessa är extremt enkla att köra och med lite sunt förnuft så är det inga som helst problem

    jag älskar att köra en scooter jag tycker det är deprimerande att jag och många andra ska bli straffade för dom som gör fel, att ha effektbegränsningen för att få andra att inte köra med 2 är helt fel, jag skulle kunna ha en scooter som går i 50 utan några som helst problem för jag är inte galen jag skulle då strypt hastigheten till 30 och använt den högra hastigheten på tomma cyckelbanor när absolut ingen finns där, teoretiskt sätt ska inte detta vara ett problem för någon jag ska inte få problem för sånt, speciellt om jag har en scooter kapabel till högre hastighet men jag väljer att köra långsammare, visst är jag inte perfekt men jag kör försiktigt jag har inte orsakat en enda olycka i över 2 år från när jag började äga en, 30 på cyckelbana eller 40 tycker jag räcker, man ska inte behöva vara rädd över att köpa en scooter man behöver för att det finns idioter som förstör för alla, när jag kör så ser jag cycklar köra förbi och då kör jag fortfarande på en "olaglig" scooter, det är ett brott som ingen skadas av så då ska det inte vara ett brott

    åldergräns älskar jag men då ska det heller inte kosta det ska inte krävas körkort eller liknande eller att det ska bli försvårat för ägare, men om man blir stoppad så ska det räcka med att visa att man är över 18, men jag kommer aldrig bli förvånad om friheten med dessa stoppas försäkring krävs etc, man betalar ingenting för en scooter och det är otroligt att det pågått så länge det är helt enkelt för bra för att vara sant därför tror jag inte det håller i längden.

    scootrar är för bra för att vara sant därför är man konstant rädd att man ska förlora den friheten, jag har gjort mig förtjänt av att kunna köra min utan rädsla att få problem av det jag har visat att jag kan köra en att jag inte orsakar problem trotts att effektbegränsningen är fel, det är inte enbart det jag vill ska ändras det är hastigheten också 20 är inte tillräckligt 30 och 40 över 18 och 20 under 18 tycker jag, jag ser mopeder på cyckelbanor jag tror inte många följer regler och dessa regler behövs heller inte
     
  16. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Dom är praktiska och manövreringsbara nog till att inte låta sig begränsas av vägval till skillnad från t ex en moppe. En moppe är fortfarande ganska klumpig och det lämpar sig helt enkelt inte att åka på någon trottoar där det kan finnas mkt promenerare eller tvärtom. Med elsparken kan man dock med lätthet åka så sakta att man i princip är stillastående utan att behöva gå av, åka emellan/runt personer eller olika stolpar, bänkar osv just för att dom är så smala och lätta. Förutom detta så introducerades dom som just praktikaliteten att ta sig från A till B vart man än är inte fan går man då till någon utsedd zon för att sedan uppsöka nästa när man ska parkera, då försvinner hela jävla poängen till att börja med. Nu har väl alla hyrscootrar begränsade områden inom vilka dom kan åka men om man skaffar en egen är det bara naturligt att man expanderar på detta.

    Elsparkarna fungerar alltså bäst som just blandfordon: snabbare än en cykel, manövreringsbarare och smalare än en moppe och givetvis mkt framkomligare än en bil (dock ändå lämpliga att åka på gatan i vissa fall).

    Lagen hänger helt enkelt inte med i hur versatile dessa är och inget enskilt fordonsfack täcker alla aspekterna.
     
  17. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    man kan säga att det är otroligt osäkert att cyckla på gångbanor man måste ha en hastighet annars ramlar man, en scooter kan man utan problem i 2 kmh så att förbjuda dem är också ologiskt det är en liten sak som inte man behöver balansera

    jag står fast med mina förslag till regler även om dem kan vara för snälla enligt många

    max hastighet 30-40 kmh men tillåtet med möjlighet till högre hastighet bara man håller sig inom 30 40 som med vilket fordon som helst som kan gå 200 alltså man ska få äga en högre hastighet scooter men hastighetsgränsen gäller som vanligt
    obegränsad effekt
    5 kmh max på gångbanor och snabbare om ingen finns där annars 5kmh
    inget krav på klocka eftersom det hindrar utvecklingen för digitala tutor

    hyrscootrar ska ha reglerna som vi har idag.

    inget krav på skydd eller försäkring eller körkort över 18 detta gäller privatägda
    krav på skydd och försäkring och körkort under 18 detta gäller hyr och privataägda
     
  18. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Ja precis, den där motpolen mellan att vara åkandes eller gå av finns alltid där med cykeln det är mkt oftare man måste gå av en stund (vid rödljus har nog alla varit med om det här). Det är drygare att sätta sig upp och börja trampa igen även jmfr. med att gå av och sedan åka elsparken.

    Det där med att inte få åka på gångbanor och trottoarer är också bara idiotiskt det finns inte ens en utarbetad cykel-infrasteuktur på det sättet för att kunna göra sådana påståenden. Där jag bor är den enda tydliga uppdelningen på stan, inte fan har marken runt mitt bostadsområde någon cykelbana och att skapa en sådan på denna ändå breda asfalt hade inte fyllt något syfte.

    Det är nästan aldrig rättfärdigat med cykelbanor på mer än 90% av all mark för dom är antingen tillräckligt breda eller icke-trafikerade ändå.
     
  19. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Vad det gäller stora lådcyklar så gissar jag starkt på att de fuskas rätt så rejält med motor effekten. De hade knappas kunna klara minsta lilla backe med vuxen och 2 barn och själva cykelns tyngd.

    Hyrscooterföretagen såsom Voi vet vi ju sedan tidigare fuskar helt obehindrat med motoreffekten och klistrar över TYP-dekalen med ny dekal som har lägre effekt osv.

    Som det är nu så få jag en stark känsla av att det ses mellan fingrarna av de som skall uprätthålla lagen. Och att de struntar i motoreffekten och eventuellt undersöker och bara plockar in de som kör betydligt snabbare än godkända 20/25km/h.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag tippar också att de i praktiken arbetar med en effekt på 500W+ än 250W större delen av tiden. Ytterst tveksamt att man med navmotor skulle kunna driva en sådan med ett par ungar och lite annan last i annars som du säger, i alla fall i uppförsbackar. Det är väl bara att det blivit något av en gråzon kring "nominell effekt" (snitteffekten under motorns gång) och "maximal effekt" samt hur motorn skall märkas.


    Oavsett vad så är det ju beklagligt att det skall behöva vara så, då nyttan blir mycket större för särskilt lådcyklar och andra typer av transportfordon med högre effekt. Finns absolut ingen anledning att begränsa effekten till 250W. Det finns helt enkelt inte fog för det och inga rationella argument till varför den begränsningen skall finnas. 1 kW vore rimligare / öppnar för många fler användningsändamål.
     
    Last edited: 25 maj 2023