Diskussion: Förslag: Förbjud oregistrerade kontantkort

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av inact_0049, 12 jan 2018.

Taggar:
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stämmer inte längre: "Up to 2016 you could buy a prepaid SIM card in Poland without registration at every street corner like chewing gum. This has changed since July 2016 because of a new anti-terrorism act. Registration is now taking place mostly in the stores and sales outlets of the providers. There, you are required to register by showing your national ID card or a foreign passport and adding the SIM card number. The operators are giving out high bonuses for registration. SIM cards for minors below 13 years of age now need the consent of a parent. Registration is swift and straightforward. It only takes a minute and about 10-30 minutes to activate your SIM card.

    It's not possible anymore to buy a prepaid starter set without showing your ID. Take care, that some places like kiosks still sell them, but you can't register there. But without registration, you SIM card won't be activated. That's why it's recommended to go directly to an operator's store instead located in towns and shopping centers."

    Källa: Poland
     
  2. inact_0033

    inact_0033 Guest

    @jnsson@jnsson: OK, stämmer säkert, men det är ju rätt nyligen de har ändrat det i så fall. Vilket såklart suger, men faktum att de inte har haft någon terror kvarstår vilket var min poäng.
     
  3. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Id kappningar kommer öka om kontantkort måste registreras
     
  4. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Finns det något bättre sätt för polisen att få information om eventuella terrordåd. Eller information kring ett pågående\ begånget terrordåd än deras kommunikation över mobilnätet?
    Jag menar, finns det alternativ till att inte registrera sina kort?
     
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Akilov använde antagligen inte ett kontantkort för att planera eller kommunicera med andra terrorister innan, under eller efter terrordådet i Stockholm så hur skulle kontantkortsregistrering hjälpt?

    Alla använder internet för att kommunicera, oftast krypterat så att polisen ändå inte kan läsa vad som skrivs och det går lika bra från en internetuppkoppling i hemmet eller från gratis Wifi på McDonalds. Att tro att det är något särskilt med ett kretskopplat telefonnummer är bara gammalt tänkande.

    Att registrera kontantkort är ett exempel på det man kallar säkerhetsteater. Ungefär som att jaga vattenflaskor på flyget, det förbättrar inte säkerheten det minsta.
     
    Android2015 gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varför tror du inte det? Genuin fråga
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
  7. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Direkt efter attentatet hade han kontakt med någon i Afghanistan eller i Syrén via sms, men han har även använt WhatsApp, Telegram, Facebook och Zello.
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
  8. inact_0033

    inact_0033 Guest

    OK... Men om det skedde efter attentatet är det ju skitsamma om han hade ett registrerat kontantkort eller ej.

    Precis som @mobilapan@mobilapan säger så gör inte registrering av kontantkort någon skillnad. Även om terroristerna registrerar kontantkorten i sina egna namn så kan de ändå bara använda t.ex. Signal för att kommunicera säkert och utan att metadata om vem de skriver till läcker.
     
  9. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Men det måste väl vara en fördel för polis om kort är registrerat eller inte.

    Ska se om det inte går också få ett mail till GW Person och höra hans version på registrerade o oreglerat kort.
     
  10. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Bara om polisen redan känner till förövarna. Om de är smarta och håller all sin kommunikation krypterad från start så finns det inget sätt för dem att genom signalspaning ta fast kriminella.
     
  11. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Ni förutsätter att kriminella skulle vara smarta och tekniskt kunniga. Redan idag finns Signal, Telegram och Wickr, men trots det sker väldigt mycket av kommunikationen fortfarande via sms och vanliga samtal. Jag har läst mycket FUP och det skulle innebära en sådan enorm fördel för polisen om inte kriminella kunde byta kontantkort stup i kvarten. Enda legitima argumentet emot detta är det där om "mobilmålvakter", men det är bara att sätta en gräns på hur många simkort man kan ha registrerade på sig eller någon liknande lösning.
     
    Last edited by a moderator: 30 jan 2018
  12. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Så Signal sickar/samlar inte in metadata? Intressant! Känner för övrigt ingen som andvender Signal på daglig basis. Å andra sidan så är det ju fast i hur ens VPN funkar om man törs ta till VoIP alternativen. Dvs hur stabil ens VPN är.
     
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Mycket av kommunikationen med terrorister utomlands? För det är det det handlar om här, inte småbus.

    Som Petr sa innan, det skulle innebära en enorm fördel för polisen om ni hade en kamera i sovrummet också, är det också okej?

    "Fördel för polisen" är ett värdelöst argument. Polisen är till för medborgarna, inte tvärt om.
     
  14. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det finns fler användningsområden för det här än terrorism, man skulle framförallt få användning för det här mot gängkriminella. Lyckas man bara ta bort möjligheten för gängkriminella att byta kontantkort hela tiden har man kommit en lång bit på vägen, men då behöver man ta bort möjligheten till att använda mobilmålvakter.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet är att man hela tiden blir tvingad att flytta fram gränserna för att fånga bovarna. Låt säga att alla kontantkort är registrerade; då vänder de sig till WiFi istället/aktiverar flygplansläget.

    Vad blir nästa steg; personegistrera IMEI? Därefter IP-nummer? Med IPV6 blir det ju möjligt med unika IP för allt och alla om man så vill. Skall man göra livet surt för terroristen får man göra det väldigt surt för alla medborgare.


    För övrigt är säkerheten på myndigheterna dålig. Transportstyrelsen är bara ett i raden av exempel på hur hanteringen ser ut och hur säkerhetsrutinerna brister.

    NSA är också ett talande exempel på hur uppgifter som under heder och samvete aldrig skulle missbrukas mycket riktigt missbrukades på högsta nivå.

    Om man tycker att ett öppet demokratiskt samhälle är eftersträvansvärt måste det finnas en möjlighet för medborgarna att sprida information anonymt. Försvinner denna möjlighet är vi på god väg till det motsatta/ett totalitärt samhälle.
     
    Last edited: 31 jan 2018
    Spaderess, cobben och mobilapan gillar detta.
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Varför inte kräva att alla operatörer bygger en en "kill switch" i sina simkort?
    Som t.ex. använder mobilens batteri som energikälla till en riktad laddning mot bärarens huvud.
    Då kan polisen oskadliggöra alla terrorister i förväg bekvämt från skrivbordet.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 31 jan 2018
    Spaderess gillar detta.
  17. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Jag är HELT emot registreringar. Jag tycker man ska ta bort nummerskyltarna på alla bilar också!
    Ta bort personnumren!
    Förbjud Eniro och hitta.se!
     
    cobben, inact_0033 och inact_0025 gillar detta.
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jo kan så vara. Men på en kristen dejting sajt läste jag bla om att våra § som vi har i dag kommer att ändras. Sparade hela profetian i sin helhet. Dock finns inte 7ehimlen mer. Under moral upplösning hittade jag rätt intressanta saker som kommer att komma. Men en del saker är på väg dit. Så på sikt kommer världen att bli mer otrygg. Angående IMEI & IP så lär inte IMEI gå att byta ut vid behov. Har kollat men kunde inte ändra IMEI. För IP andvender jag VPN
     
  19. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Brottslingar kan göra si och så. Vist det gör dom också. Men sannolikheten ökar för att kunna binda en kriminell till ett brott med registrerade kort.
    Kriminella har inte 100 koll på läget. Chauffören på Drottninggatan lämna ett långt blodspår efter sig tex. Han tog tricken där han kunde filmas, vilket gav polisen hans position ( i utredningen). Vidare hade han en anordning som skulle explodera i hytten.....men de gjorde den inte (och det är vi glada för).
    Man ska se detta med registrerade kort ur fler synvinklar än just bara att kunna kommunicera.
     
    Last edited: 4 feb 2018
  20. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Registrerade kontantkort är bara en ytterligare liten väg för att inkräkta på vår frihet, liksom censur i andra former som är mer och mer på väg att rasera den lilla demokratin vi har kvar.
    Det enda som kan hjälpa mot de kriminella kraftigt ökande våldet och terrorism är att stoppa importen av detsamma.
     
    thehero gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.