Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

1. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Hm, hur menar du nu? Jag använder den ofta med min Iphone och då är ju hela grejen att man inte behöver ställa in något. Om du menar om skrivaren är uppkopplad mot mitt wifi så är svaret ja.

2. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Doro skulle jag inte rekommendera åt någon. Känner 4 st som har Doro. Tråtts att jag har AS som diagnos så har jag både iOS & android. Båda har sina fördelar. Å andra sidan har jag stängt av iCloud & Drive. Bäst för mig skulle vara om Time Capsule kunde funka som en iCloud. Men icke! Att ha ett egen "moln" som telefonen synkar till har APPLE aldrig velat.

3. ingfre

Mottagna gillanden:
    93
    Paranoia kanske inte är så bra ändå. I mitt fall skulle det handla om nätet om jag hade paranoia. Men så har hotbilden på nätet blivit större sen 1900s 90 tal. Kollar ipleak.net för att inte få ipleaks tråtts VPN.

4. ingfre

Mottagna gillanden:
    93
    Tråtts att jag har AS så synkar jag inte mina lurar. Dock saknar jag en motsvarighet till AirDropp i android. Men då handlar det om att föra över tex bilder till datorn. Synd att AirDropp inte funkar föra över musik till iOS

5. ingfre

Mottagna gillanden:
    93
    Själv kollar jag sällan nedladdningar. Har hänt. Men det var ett tag sedan. Kan ha att göra med att jag inte mobilt laddar ner saker. Förutom då jag "surfar" eller använder PLAY

6. ingfre

Mottagna gillanden:
    93
    I android använder jag endast "app lådan" typ. Så widgets är då onödiga för mig. Har dock inte orkat "rensa".

7. ingfre

Mottagna gillanden:
    93
    Eller inte "går" typ. Jag är snart 40. Och kommer att fortsätta med iOS & android. Tycks inte klara mig med bara endera.

8. ingfre

Mottagna gillanden:
    93
    Jo jag har gjort utskrifter från mobilen med en polaroid printer. Då med blåtand i iOS. Dock endast för bilder.

9. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Hej Ingfre, tack för alla dina inlägg. Kanske är det en Aspergergrej att vilja ha både IOS och Android.... :)

ingfre gillar detta.
  10. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Ny fråga:

Om jag har alla mina kontakter i min Sony Xperia XZ Premiums inbyggda app "Kontakter", är de då inkluderade i säkerhetskopian?

Har slöläst några gamla trådar här och hittat flera inlägg där det skrivs ungefär "kontakterna har man ju alltid i Gmail!"

Nu tror jag visserligen att dom på nåt sätt finns även i Gmail - börjar jag skriva en av mina kontakters mailadress så fyller systemet i resten själv - men jag bara undrar.

Jag har mina kontakter i ett moln hos Telenor och kopierade från deras molnapp till Sonyn. Och då hamnade de i Kontakter. Gmail använder jag knappt.

11. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Vi testar med en förmodligen väldigt enkel fråga:

Jag surfar väldigt mycket, och är en sådan som gillar att ha 5-10 olika webbsidor öppna samtidigt, och snabbt växla mellan dem.

Jag upplever det som extremt bökigt på min Sony, men det måste bero på min okunskap.

Jag brukar börja mitt surfande i det lilla Google-sökfältet på hemskärmen. Efter ett tag hamnar jag kanske på Expressen. Väl där kommer jag på att jag snabbt vill kolla vad Aftonbladet skrev i samma ämne.

Då klickar jag på den svarta kvadraten till höger i skärmens nederkant, så att Expressensidan döljs. Sen går jag antingen till Google-sökfältet eller öppnar Chrome appen, och skriver in Aftonbladets adress. När jag vill återgå till Expressen måste jag återigen klicka på den svarta kvadraten till höger i skärmens nederkant, så att Aftonbladetsidan döljs, samt klicka på Expressensidan, så att den kommer upp igen.

Det måste väl för Guds skull finnas något smidigare sätt?!

En annan metod jag brukar använda mig av för att byta webbsida i Iphone och på datorn, är att helt enkelt markera hensidesadressen (URL:en) och skriva önskad adress där istället. Det verkar inte fungera i Android; det finns ett kryss bredvid URL:en, men när jag klickar på det så markeras inte URL:en, utan hela sidan stängs ned.

Kort sagt:
    Alla tips för att supersnabbt och smidigt öppna, stänga, byta och växla mellan webbsidor tas tacksamt emot!

12. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    901
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    För att byta flik trycker du på den lilla fyrkanten till höger om adressfältet (siffran i den visar hur många flikar du har öppna) ett annat sätt är att swipa vänster eller höger på själva adressfältet för att byta flik.

För att öppna en ny flik trycker du på dom tre punkterna till höger om adressfältet Och väljer "ny flik"

För att stänga flik trycker du på den lilla fyrkanten till höger om adressfältet och sveper åt sidan alt. trycker på kryss.

Last edited: 8 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  13. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Hmm.... Ingen av funktionerna du nämner funkar när jag testar här inne på forumet. De tre prickarna syns, men alternativet Ny flik finns inte.

När jag istället öppnar en ny webbsida (Expressen) så syns fyrkanten till höger om adressfältet. Men inte heller där finns valet Ny flik under de tre prickarna....

EDIT: Alltså, det verkar se olika ut på olika ställen! På vissa webbsidor FINNS ingen fyrkant, utan istället en bokmärkessymbol! Fattar nada....

14. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    901
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Kan det vara så att öppnat en länk från Facebook? då öppnas en begränsad webläsare (webview) det går att ställa in så Chrome öppnas istället nånstans i Facebookappens inställningar.

Kristy och jnsson gillar detta.
  15. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag orkar inte riktigt sätta mig in i vad det är du gör men det kan möjligen ha att göra med att om du börjar i Google sökfält så hamnar du inte i Chrome om du inte har ställt in det i inställningen för Google. jag är inte helt säker på att det är det du vill göra men du kan göra det i alla fall

Kristy gillar detta.
  16. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Krysset är där för att stänga, det är riktigt. Långtryck bara på url:en så markeras den. När den väl är markerad är det bara att börja skriva.

Kristy gillar detta.
  17. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Bifogar två skärmbilder för att illustrera olika inställningar hur jag vill öppna sökresultaten från Google.
    I första fallet har jag inställningen stanna kvar i app. I andra fallet har jag stängt av den inställningen och då öppnas i Chrome istället när jag klickar på länken. Personligen föredrar jag att länkarna öppnas i Chrome [​IMG][​IMG]

Last edited: 9 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  18. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 305
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Prova Naked Browser, där är alla flikar på toppen, går lätt att växla mellan dom.

Stanem och Kristy gillar detta.
  19. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

SÅ måste det vara. Ska försöka leta upp den inställningen i Google. Om någon har tips om var den kan hittas så är det mer än välkommet... Hade ingen aning om att Google och Chrome på nåt sätt var två skilda universum.

20. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Ah! Tack!