Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

1. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Ja, öppnar länkar från FB gör jag ju vid enstaka tillfällen. Då brukar jag få upp en fråga om jag vill öppna den i FB, Chrome eller nåt tredje som jag inte minns. Kommer inte ihåg vad jag brukar svara. Är det Chrome som ska vara standardsvaret här alltså?

2. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Otroligt stort tack. Då måste jag bara hitta inställningen "stanna kvar i app" och stänga av den. (Varför finns ens den inställningen, om den minskar möjligheterna till smidig surfning? Bara så att jag förstår...)

3. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

EDIT: Kan funktionen heta Öppna webbsidor i appen? I så fall har jag nog hittat den.

4. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Anledningen till att den finns är att man snabbt ska kunna öppna en länk från Facebook utan att behöva starta Chrome som tar lite längre tid och att den inte behöver öppna en extern app för det.

Kristy gillar detta.
  5. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Aha. Ständigt dessa valmöjligheter...

6. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, det är den.

7. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Den vita kvadraten längst ned åt höger i nederkant på skärmen, vad är dess funktion egentligen?

Dess "syskon" förstår jag; pil vänster = Ett steg bakåt (dock fattar jag inte varför den ibland blir en nedåtpil...?) och det lilla huset är Hem.

Fyrkanten verkar för mig vara "En liten detektiv som visar allt du har gjort på telefonen de senaste dagarna genom att visa alla aktiviteter i massor av olika fönster".

Vad är poängen med det, liksom? Och är tanken att jag ska gå in här frekvent för att stänga alla fönster?

8. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Hörni, jag börjar känna att jag tar upp för mycket plats med den här tråden. Det blir lite som att regga sig på ett forum för professionella kroppsbyggare och ställa frågor som "Vad är en muskel egentligen?", "Är mat nyttigt?" eller "Varför heter det skivstång?" Tror jag.

Så jag tänker låta denna tråd självdö mycket snart. En avslutande önskan är dock att få tips om böcker eller nätsajter där man kan lära sig grunderna i Android. Gärna böcker/sajter som riktar sig till mycket gamla och/eller otekniska och/eller funktionshindrade människor.

9. fryguy

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag skulle dock tro att Facebook för iOS funkar på liknande sätt, men jag vet inte säkert.
    Fyrkanten är för att växla app, och nä du behöver inte stänga ner appar manuellt.

10. fryguy

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag tror det är bra att tråden finns, många av dom här sakerna är ju självklara för oss, men kanske kan vara bra för andra som byter från iOS till Android.

Kristy och Dadde gillar detta.
  11. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack, det var fint sagt! Jaja, vi får väl se hur länge ni orkar :)

12. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag tror att anledningen till att skrivarapparna (Google Cloud Print och Epson) inte syns när du valt "dela" är för att det är ett tillägg och inte en app som hittas bland andra appar i dela-menyn. Den hamnar istället under "skriv ut". Dessvärre verkar inte Google Keep ha stöd för "skriv ut". Det är därför du måste gå via Google Dokument.

Kristy gillar detta.
  13. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Jag misstänkte att det var något sånt! Jag försöker börja vänja mig vid tanken på att inte kunna skriva ut med endast 1-2 knapptryck. Det fungerar på Nimbus Notes, men efter lite googling på Reddit samt mail konversation med teamet bakom Nimbus (ja, jag kan bli lite manisk i min research) tror jag inte att det är någon riktigt pålitlig app. Deras mailsvar på mina frågor om säkerhet, backup och varför de inte verkade ha någon egen domän lät ungefär som om de var två 17-åriga killar som satt och datade i en gammal ostädad cykelkällare i en förort till en förort nånstans. Och ja, jag förstår att sådana personer ofta är de som är mest IT-begåvade, men jag vill inte ha mina anteckningar på en server som är dränkt i vinägerchips och Cola Zero, och även tjänar som klädhängare :)

kissidor gillar detta.
  14. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Oväntad upptäckt i Google Dokument:
    Det går bara att söka på hela ord, inte delar av ord.

Jag har namnet Veronica i en anteckning. Sökning på "Ver" och "Veroni" ger inga träffar, däremot "Veronica".

Intressant. Jag söker extremt ofta på delar av ord eftersom jag har fruktansvärt dåligt minne och t ex kanske inte kommer ihåg om människan hette Veronica, Veronika eller Vera. Eller om det där superstarka grytreceptet hette Diablo eller Diavolo. Ja, ni fattar.

Högst egenartat att funktionen inte finns (undrar varför?) men då vet jag åtminstone att Google Dokument definitivt inte lämpar sig som min "Gigantiska Referens-, Informations- och Anteckningsdatabas", vilket varit på förslag.

Man lär sig hela tiden nya saker!

15. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Såklart du ska fortsätta ställa dina frågor i tråden! Vi har tålamod, det är bara att fråga på. Inga problem alls. Det är ju just detta forumet är till för. Jag ska svara på några inlägg den närmaste stunden, håll utkik nedanför detta inlägg snart.

Någon föreslog att du skulle gå tillbaka till Ios. Det vore tråkigt om du gör det valet. jag tycker du ska fortsätta kämpa. Android är inte alls så krångligt när man väl kommit in i det. Det finns logiska skillnader mellan Android och Ios, men det är mest vanesaker. Själv tycker jag Ios är extremt ologiskt ibland. Till exempel hittar man kamerainställningar på en Iphone, såsom upplösning och andra val, i systemmenyn "Inställningar", inte inne i kameraappens egna inställningar (så var det sist jag kollade iaf). Det tycker jag är galet - för på Android är det ju självklart att kameraappens inställningar finns just i kameraappen och inte någon annanstans. Vet inte om du hänger med, bara ett litet exempel. Men poängen är i alla fall att det är en vanesak var olika saker gömmer sig i systemen, både systemen har små egenheter här och var. Det kommer man förbi efter några veckor, tror jag nog.

kissidor, Kristy och eastbound gillar detta.
  16. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Jag vill gärna förtydliga detta med Gmail-konto och Google-konto. I de flesta fall används termerna som synonymer - ditt Gmail-konto är samma sak som ditt Google-konto. Det är vad du kan utgå från i de flesta fall när folk använder någon av termerna på Internet. Google-konto är den officiella termen, medan Gmail-konto är en inofficiell och förenklande benämning på samma sak.

Men undantaget från detta har du själv redan påpekat: det går att skapa ett Google-konto med en annan epostadress än Gmail (t.ex. en hotmail-adress). Det kontot kommer därmed sakna komponenten Gmail men innehålla alla andra saker som ingår i ett Google-konto. Av den anledningen kan Google-konto vara bättre att använda som benämning, för att inte förvirra.

Att du har två Google-konton just nu tycker jag är mycket dåligt. Det är något man bör undvika till varje pris, anser jag. Det ställer bara till med krångel, enligt min erfarenhet. Någon sa att det kunde vara bra med flera konton, det enda skälet jag kan se är om man har ett jobb-konto och ett privat-konto, då KANSKE det är vettigt att inte blanda saker (om man är egen företagare typ). Annars kommer du bara bli besviken och stöta på krångel, när vissa saker är sparade i ett visst konto och vissa saker i ett annat.
    Så mitt tips: sluta använda det ena kontot aktivt (du kan behålla det som reserv-konto, du behöver ju inte radera det).

Vad som finns i varje konto kan du se på Google-sajten Dashboard. Den når du här: Logga in – Google Konton
    Jag tycker du borde fortsätta använda det konto som innehåller mest data, och lämna det andra kontot. Det finns inget sätt att slå ihop konton. Har du data i flera konton får du manuellt försöka flytta över datan, i den mån det går (ibland mycket komplicerat att göra, så inte alltid värt besväret). Om du t.ex. har börjat skapa Google Keep-anteckningar så kanske det är kontot med Keep-anteckningar du borde fortsätta använda, för dessa är svåra att överföra. Youtube-kanaler kan du manuellt prenumerera på med rätt konto istället, det är ett enkelt jobb att fixa. Ett konto som du bara använt för att installera appar kan offras, anser jag, för apparna är lätta att installera på nytt. Men har du betalat för appar så kommer du inte kunna flytta över det. I vissa fall kanske värt att betala för apparna på nytt med rätt konto, om det löser besvären. Du får fundera över detta. Jag hade nog köpt apparna på nytt, om de fanns i fel konto.

Bankkortet kan du, som redan nämnts, använda till flera konton samtidigt. Men köp bara appar (och filmer osv) i ett konto, är min starka rekommendation. Sprid inte ut inköpen på flera konton.

Jag anser att det är bra att alltid ha en Gmail knutet till Google-kontot, även om du inte använder den adressen aktivt. Att ha ett Google-konto utan Gmail tycker jag känns knasigt, bättre att se till så att säkerhetsvarningar alltid kommer fram genom att ha en Gmail-adress där de kan landa. Hos någon annan leverantör kanske de hamnar i skräpposten. Har hänt ibland att Microsoft skräppost-markerat viktiga mail från Google, har jag sett, men inte ofta. Om du vill, så kan du skapa en Gmail för det konto som idag saknar en Gmail-komponent. Bara logga in i det kontot och gå till gmail.com så får du upp valet att skapa en Gmail och knyta till kontot. Du kommer då få skapa en epostadress (@gmail.com) som du kan använda för att logga in på kontot (lösenordet kommer vara detsamma som innan) - men du kan också logga in med den gamla epostadressen om du skulle vilja (typ hotmail.com), som automatiskt kommer hamna som en s.k. återställningsadress, dvs en reservadress i kontot. En återställningsadress är en adress som Google vet tillhör dig, om du får problem med inloggning eller liknande i framtiden.

Kristy gillar detta.
  17. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Vet inte om jag hänger med, men är det flik-funktionen du pratar om? En fyrkant med en siffra i Chrome. På min telefon är denna ruta högst upp på skärmen. På bilden du fått här i forumet är den istället längst ned. Båda valen finns, men högst upp är standard och antagligen det du kommer se på din telefon.

Här ser du att det finns två flikar just nu:

Om du trycker på knappen kan du bläddra bland dem, och stänga dem om du vill. Så här ser det ut (ursäkta kinesiskan, den bästa bilden jag hittade):

Med ditt exempel, så kan du läsa Aftonbladet i en flik, sen öppna Expressen i en annan flik och läsa. Du kan sedan skifta mellan flikarna hur mycket du vill, och öppna ytterligare. När du är färdig kan du stänga flikarna. Men du måste inte stänga dem, bara om du vill. Till exempel kan du ha Aftonbladets startsida liggande där hela tiden, som en flik. Men du kan också rensa alla när du är färdig med Chrome för stunden, om du föredrar det. Det gör ingen skillnad vilket.

Som sagt, det är skillnad på Chrome-appen och Google-appen. Du kan surfa webbsidor med båda. Chrome är alltså webbläsaren. Google-appen är den sökruta som finns på hemskärmen, som öppnar ett förenklat gränssnitt utan alla funktioner. Google-appen används för att göra enkla sökningar, men du kan alltid öppna en tidningsartikel eller liknande där, om du skulle vilja. Men så fort du ska läsa flera grejer samtidigt så är Chrome ett bättre val. Öppna därför Chrome om du vill surfa, som standard. Endast om du ska kolla upp en enkel sak bör du använda Google-appen.

Kristy gillar detta.
  18. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Google Kontakter använder ett eget system för säkerhetskopiering, som i alla avseenden är pålitligt. Därför kommer dina Google-kontakter alltid att finnas på alla dina enheter och vara aktuellt uppdaterade i varje givet ögonblick, utan att du behöver göra något särskilt. Det har ingen koppling till Google Drive-backupen som telefonen också använder, för appdata, som ju är en mindre pålitlig metod.

Google Kontakter är nära integrerat med Gmail, men är egentligen en egen tjänst. Att du inte använder Gmail spelar mindre roll, du har fortfarande all anledning att spara dina kontakter i Google Kontakter.

Gå in på contacts.google.com och säkerställ att du ser dina kontakter där. Då vet du säkert att de sparats på rätt sätt.

Var vaksam - i alla appar som heter "Kontakter", oavsett mobiltelefontillverkare, kommer det antagligen att finnas ett val mellan att spara i telefonminnet eller på ditt Google-konto. Välj alltid det senare valet. Det är inte alltid förvalt. Sparar du i telefonminnet så görs ju ingen backup, därför en viktig punkt att ha koll på. Ett tips kan vara att ladda ner Googles app Kontakter, den är bättre än respektive tillverkares egen app anser jag. Och där är Google-kontot förvalt och såvitt jag vet det enda valet, så då borde det aldrig bli fel.

Kristy gillar detta.
  19. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Vi tycker olika helt klart. Men som jag nämnt tidigare, det där tänket om att ha "allting på samma ställe" bör du nog revidera i viss utsträckning anser jag. Saker gör sig bäst på olika platser, även om de råkar handla om samma ämne, anser jag. Riktigt långa texter kan du med fördel spara i Google Drive/Google Dokument. Kortare texter kan du spara i Google Keep. Foton kan du spara i Google Photos. Webblänkar som du vill spara i en "att göra"-lista och/eller spara kortsiktigt kan du spara i Google Keep, medan webblänkar du vill spara för framtiden och/eller på lång sikt kan sparas som bokmärke i Chrome alternativt i Google Keep eller i Google Dokument efter enligt eget tycke, länkar passar ju att spara lite överallt nog. Du kan alltid trösta dig med att allting faktiskt finns på "samma ställe" i ett avseende - allting finns ju sparat i ditt Google-konto! Vet inte om detta hjälper, men jag tycker du kan prova!
    Ett Google Drive-dokument kan ju faktiskt innehålla det mesta, förutom foton. Du kan ju testa Google Drive för ett ämne du vill kladda mycket om, och Google Keep för ett ämne du vill kladda lite mindre om. Du kan ju rent av skapa ett album i Google Foton om samma ämne, och sen länka till albumet i ditt Drive-dokument alternativt i Google Keep-anteckningen, om du verkligen vill försöka samla allting i ett visst ämne. En länk till bilderna alltså, för att gottgöra att bilden inte kan ligga sparad i samma tjänst.

Och för att förtydliga: Google Drive och Google Dokument/Google Docs är i princip samma sak. jag använder termerna som synonymer ovan. Ett textdokument i tjänsten Dokument/Docs finns ju i Drive, så att säga, även om det råkar finnas en egen webbsida för Dokument/Docs numera. Enda skillnaden är väl att Google Drive kan innehålla alla slags filer, inte bara textdokument. I vanliga fall måste man inte göra åtskillnad mellan dessa saker, utan kan sammanfatta allt under paraplyet "Google Drive".

Kristy gillar detta.
  20. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

För mig funkar det visst att söka på delar av ord. Kan du förtydliga, är det i datorn eller mobilen du prövat? Och vilken sökruta har du fått fram? Beskriv gärna stegen och hur du gjorde.

I ett Google-dokument på telefonen väljer jag i menyn alternativet "Find and replace" (vet inte varför det heter så, men "replace" vill vi ju inte göra, så tänk bort den delen i namnet). På svenska borde det heta "Sök och ersätt" tror jag. I ena rutan skriver du vad du vill söka efter, sedan Enter, jag får genast upp alla ställen där denna kombination av ord finns, oavsett om det är ett helt ord eller någonstans i mitten av ett ord.

I andra appar, såsom Chrome, brukar alternativet heta "Find" ("Sök") enbart eller liknande formulering.

På datorn skulle du kunna testa Ctrl + F (knapparna på tangentbordet, alltså Control-knappen och F-tangenten samtidigt), då får du upp en sökruta som du kan använda.

Testa helst igen, någonting tycks ha blivit fel när du försökt detta.

Kristy gillar detta.