Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

1. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Inte min tråd och inte min fråga men tråden handlar om att vänja sig vid en ny mobil så det är på mobil det gäller. Jag tror också att det handlar om att hitta ett dokument medan din beskrivning verkar handla om att man redan är i ett dokument. Eller funkar det även för att söka i dokument som inte är öppna?

2. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Det stämmer att det är på min Sony XZ Premium jag försöker söka, och att det handlar om att försöka hitta ett (eller flera) dokument med ett ord i.

I Anteckningar i min Iphone har jag t ex ett antal korta anteckningar med lösenord till olika sajter. (Lugn, jag vet - man ska inte göra så av säkerhetsskäl. Men jag skriver inte explicit ut lösenorden, utan använder att system som bara jag förstår. Har jag ett lösenord som är namnet på mammas katt plus mammas födelseår, så skriver jag inte "nisse1942" utan "mammaskattmammasfödelseår".)

Börjar jag då skriva in Lös... så får jag snabbt upp alla lösenordsanteckningarna (och de eventuella andra ord med "lös" i som finns i anteckningarna).

Det är det som inte verkar funka i Google Dokument. Om jag nu inte gör något fel, vill säga.

(Det här med sökning är f ö ett otroligt intressant kapitel när det gäller webben. Det finns stora modesajter där man bara får upp en bråkdel av deras byxor om man söker på "byxor", eftersom vissa byxor är inlagda som jeans eller chinos, och då inte kommer med i sökningen "byxor".

Å andra sidan finns det sajter inom köksutrustning där man, om man söker på "kastrull", får upp en lista på samtliga kastruller, stekpannor, grytor, plättlaggar, lergrytor etc.

Och så finns det förstås det egenartade fenomenet att man kan googla på "skidunderställ" och bland de 30 första träffarna så är det 3-4 stycken som handlar om tokporriga BH:ar, eller tips om hur man hittar en söt rysk fru.

Gissar att det är sånt här som kallas sökmotoroptimering... Sorry för OT.)

3. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack snälla N6290 för dina inlägg. Jag blir återigen tårögd av tacksamhet. Ni är fantastiska här på forumet!

Återkommer med specifika svar på dina inlägg.

maccis, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.
  4. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Eller så intte...

Kristy gillar detta.
  5. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Syftade på att det kan finnas andra orsaker än AS varför man har både iOS & android. Och då har man ju dom båda världarna. Så iOS är säkrare men bunden till app butiken & android är inte bunden till app butiken men mindre säkert. Min uppfattning. Föredrar iOS när det gäller säkerhet. Men funkar inte helt utan app butiken. Tycker det är svårare att styra säkerheten i android än iOS. Kanske får lära mig hur jag skall göra. Ja om det finns motsvarande i android som i iOS. För där kan man tex "knäppa av" kamera rullen/bilder från att nå nätet.

6. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Håller helt med dig, det kan ju finnas mängder av skäl till att man vill ha både IOS och Android! Jag börjar också så sakteliga förstå att Android har fördelar som inte finns i IOS. Och tvärtom förstås. Och min Iphone är ju inte död än. Men det känns bra att göra ett seriöst försök att förstå Android. Främst p g a Apples prissättning, och att urvalet av produkter är större på Android-sidan. Dock känns det lite jobbigt att de olika tillverkarna av Android-lurar har sina egna varianter av Android. Men när denna Sony en gång "tar slut" är jag hoppeligen så kunnig i Android att jag kan våga mig på t ex en Huawei utan att behöva starta ännu en hjälp-tråd!

Kristy gillar detta.
  7. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Lysande pedagogiskt förklarat! Då är jag med i matchen vad gäller detta.

8. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Ja, jag kämpar vidare! Allt handlar ju om hur mycket och till vad man ska använda mobilen. Och de basala "idiotgrejerna" kan jag ju redan hantera. Men på klassiskt Asperger-manér behöver jag liksom förstå tänket och logiken. Plus då att det väl är ett obestridligt faktum att det är färre saker man behöver ta ställning till i IOS.

Sen är jag kanske lite speciell eftersom jag betraktar luren som min primära dator (har dock en gammal bärbar HP) och det är därför jag ständigt tjatar om anteckningar, mappstrukturer och utskriftsmöjligheter.

Men jag är fast besluten att bli en duglig Android-användare. Lyckas jag så är det tack vare er!

eastbound, fryguy och Kristy gillar detta.
  9. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Problemet uppkommer när jag söker efter ett dokument, inte när jag redan är inne i ett dokument.

Går jag in i Google Dokument och ska söka efter min julklappslista, så MÅSTE jag söka på "julklappslista". Skriver jag bara "jul" eller "julklapp" så får jag resultatet "Inga träffar".

Kan tyckas petimeteraktigt men i min värld är det en högst nödvändig funktion. Dock är det bara katastrof om jag skulle använda Google Dokument som mitt referensbibliotek/samling av alla viktiga uppgifter, och det lär jag inte göra.

10. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Bra att du vågar utmana mitt ibland väldigt fyrkantiga tänkande! Jag förstår hur du tänker, och att det kanske går att använda Google Drive ungefär som jag vill. Jag fattar att Google Drive är bra, potent, säkert och åtkomligt från alla enheter.

Jag försöker tänka mig Google Drive som ett stort Evernote, men min hjärna får inte ihop det.

Jag gick just in på Drive och upptäckte glatt att man kan söka på HELA Drive, och då förmodligen får upp en lista på alla filer som innehåller ordet X, oavsett om de ligger i Foton, Dokument eller Keep.

Så jag sökte på ett ord som finns i ett dokument jag har - och fick "Inga träffar". Det verkar som om sökfunktionen i Drive bara söker på filnamn, inte på innehåll i filen, t ex i löptext.

Det funkar helt enkelt inte för mig, och där tycker vi kanske helt enkelt olika. Jag behöver ett system där allt är sökbart, även inne i respektive fil, och där allt i ett ämne hamnar på samma ställe. Det där med länkning låter intressant men det känns återigen lite som att det kanske är bättre att använda Evernote, eller något liknande....

EDIT: GALET konstigt. Nu funkar det plötsligt att söka på ord i löptext i Google Drive. När jag tidigare testade så hade jag precis lagt in testorden som jag sen sökte på. Kan det vara en viss fördröjning i Drive...?

Last edited: 12 maj 2019
  11. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Mycket tydligt och bra; stort tack!

Jag ska försöka ta bort mitt ena konto.

Det enda i ditt inlägg som jag inte fattade var det sista stycket. Menar du att jag på det konto som jag ska ha kvar, där jag är registrerad med en icke-gmail-adress, kan lägga till en gmail adress också? Två mailadresser till samma konto?

Alltså (mail adresserna är exempel) :

NU:
    Konto 1, [email protected]
    Konto 2, lenamarsan@leverantör.nu

SEDAN:
    Endast ett konto, med bägge mail adresserna anslutna.

En annan fråga om Google-konton:

Hur blir man anonym i offentliga sammanhang i sitt Google-konto?

Jag skulle t ex vilja gå in och kommentera en del Youtube-videos. Men då kommer ju både min mailadress och/eller hela mitt namn att synas, och det vill jag absolut inte.

De flesta som kommenterar videos på Youtube heter ju saker som "Bruce Springsteen forever" eller "densomharflestprylarnärhandörvinner" eller "HarryPottersMardröm". Hur skapar man ett sådant alias?

12. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Jag tror att jag har hittat Google-appen Kontakter och tänkte ladda ned den. Men jag har ju redan alla mina kontakter i Sonys kontaktapp. Ska jag radera dem i Sonys app?

13. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Fråga om att spara webklipp:

I Anteckningar i min Iphone har jag sparat en ofantlig mängd weblänkar till viktiga och intressanta artiklar på nätet.

Nu har jag insett att det finns flera appar som gör det möjligt att spara hela artikeln, med eller utan annonser. Dels appar som har som enda uppgift att samla web klipp, dels antecknings- och organisations appar som t ex Evernote och Nimbus Note.

Det här känns som en klockren grej för mig. Att spara en artikel med bilder och allt är ju idealiskt; dels sparar man ju några sekunder på att slippa klicka på en länk, men framförallt slipper man ju att drabbas av "ERROR 404" när jag klickar på någon länk som jag sparade för 5-6 år sedan.

Envis som jag är vill jag ju då ha alla web klipp om Aspergers i den stora Aspergers-mappen jämte alla andra dokument, snabbnoteringar och foton som handlar om Aspergers.

Ni som använder webklippsappar, hur gör ni? Och kan man fixa det här inom ramen för Google Drive på något sätt?

Jag har provat att spara Web artiklar i Google Keep, men den verkar inte stödja det fullt ut.

14. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Det är mycket nu...

Tänkte följa rådet att ta bort ett av mina två Google-konton. Tänkte då välja det som har en gmail-adress kopplat till sig. Men vad händer då med själva gmail-adressen? Eftersom många verkar sätta likhetstecken mellan Google-konto och Gmail-konto undrar jag om min Gmail-adress också försvinner då?

Om jag ska ta bort ett Google-konto, hur tar jag bort mina kreditkortsuppgifter som är kopplade till kontot?

Sedan undrar jag om de flesta av er använder er primära mailadress (som förstås kan råka vara en gmail-adress, men även vilken annan typ av mailadress som helst) alltså den ni använder mest frekvent och till "seriösa" saker, som mailadress i ert Google-konto?

Eller har ni skaffat en gmail-adress som endast fyller funktionen att vara del av ert Google-konto / er Google-identitet?

Eller har ni, vilket tydligen går, flera mailadresser kopplade till samma Google-konto? Och varför har man egentligen det?

Det här var djävulskt svårt att greppa för mig, märker jag...

15. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tar du bort kontot från mobilen finns fortfarande din adress kvar om du skulle vilja använda den till något.
    Ditt bankkort tar du bort genom att logga in på kontot och ta bort det där. (Inställningar, betalmetoder tror jag)
    Själv har jag numera gjort min gmail som jag använder på mitt huvud-Google-konto till min huvud-epost. Men har haft det annorlunda också. Inga speciella skäl åt ena eller andra hållet. Tycker det är enkelt så här och övertänker inte saken...
    Jag har mer än ett Google-konto med anledning av att jag vill kunna hantera appar mm åt andra personer. T.ex. mina gudbarn (numera tonåringar) där jag köpte några betal-appar när de var mindre. Jag vill inte "släppa in" någon på mitt huvudkonto. Därför har jag ett konto jag kan "dela ut". Dessa personer har då också ytterligare gmail-konton så att de kan ha sina egna kontakter etc.
    Däremot har jag inte haft flera adresser kopplade till samma Googlekonto.

Kristy gillar detta.
  16. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Aha! Mycket intressant att höra hur alla gör.

Jag har upptäckt att jag har lite saker i vardera kontot och vet inte riktigt vilket konto jag ska radera. Kontot med @gmail-adress kändes naturligast - den mailadressen är okänd för alla och används bara för att ta emot säkerhetsvarningar m m från Google.

Det känns också naturligt för mig att behålla det konto som har min "riktiga" mailadress, eftersom jag är en "endast EN mailadress-människa". Som jag har förstått det så är det numera vanligt att man har ETT GÄNG mailadresser, av för mig okänd anledning. Min ena styvson har t ex ett 20-tal och verkar tycka att det är ett absolut minimum, av något slags diffusa säkerhetsskäl.

Men sen slog det mig att min "riktiga" (och i praktiken enda) mailadress är av typen förnamnefternamn@bredbandsleverantör.nu, och många verkar tycka att det är den absolut sämsta sortens mailadress man kan ha, eftersom 1. Man outar sitt riktiga namn, vilket tydligen är totalt stenålders, 2. Man kan inte byta namn om man skulle vilja (osannolikt i mitt fall) samt 3. Man kanske flyttar och byter bredbandsleverantör (men måste man det nuförtiden? Jag använder ju alltid webvarianten av mailen?) och 4. Bredbandsleverantören kan gå i konkurs, och då tas ens mailadress bort.

Vilket skulle göra mitt Google-konto med Gmail-adress (av typen: fö[email protected]) till ett bättre val att ha kvar.

Ja, jag vet inte hur man ska tänka. Mer input välkomnas!

17. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Försökte just "lägga till en alternativ epostadress" i det Google-konto som jag antagligen kommer att ha kvar. Fick då till svar att "en alternativ epostadress inte kan vara en gmail-adress.

Nu blir jag lite trött och uppgiven. Jag har valt att ta till mig synpunkten att det är idiotiskt att ha fler än ett Google-konto, så ett ska bort. Men jag fattar inte vilket konto jag ska behålla och kan inte riktigt överblicka konsekvenserna av att ta bort ett av kontona.

Till yttermera visso verkar den allmänna uppfattningen vara att man ALLTID ska ha en gmail-adress.

För att ytterligare krångla till det - och då är jag redan grinfärdig - läser jag att det går utmärkt att vara inloggad på TVÅ GOOGLE-KONTON SAMTIDIGT. Det skulle ju lösa alla problem...?

18. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Har en gammal Doro som jag använde en kort period innan jag skaffade Sonyn. Hur tar jag bort mitt Google-konto från den? Det verkar vara omöjligt. OBS - jag vill inte ta bort något Google-konto generellt - jag vill att Google ska förstå att jag inte använder Doron längre och sluta säkerhetskopiera, hämta mail och annat.

Messenger verkar inte heller gå att få bort från Doron.

Det finns något som heter "Återställ telefonen" men jag vill gärna ha kvar det som är på den. Jag vill bara att den ska vara "passiv" och inte finnas med bland Googles "enheter".

Jag trodde allt sånt ordnade sig när man tog ur Sim-kortet men den verkar leva vidare som vanligt tack vare Wifi. Är det Wifi man ska stänga av på den, så att den slutar ha en massa processer för sig...?

Dålig dag idag. Känns som om jag ägnar 3-4 timmar om dagen åt Android-världen, men utan att komma någonstans. För varje liten sak som jag lyckas förstå, tack vare er här på forumet, dyker det upp 5 nya saker att lära sig och/eller ta ställning till...

19. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Varför anser du sig behöva göra det? (Har ine läst alla inlägg i tråden, så det kanske framgår någonstans, men jag inser inte nyttan med detta)

Det är egentligen inget problem att ha mer än ett Google-konto. Men bestäm vilket av dem du vill frtsätta använda framöver och låt det andra "vila".

Jamen eller hur?! Kör på det!

20. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om det inte går att ta bort kontot kan du stänga av all synkning på det.