Jag vill gärna förtydliga detta med Gmail-konto och Google-konto. I de flesta fall används termerna som synonymer - ditt Gmail-konto är samma sak som ditt Google-konto. Det är vad du kan utgå från i de flesta fall när folk använder någon av termerna på Internet. Google-konto är den officiella termen, medan Gmail-konto är en
inofficiell och
förenklande benämning på samma sak.
Men undantaget från detta har du själv redan påpekat: det går att skapa ett Google-konto med en annan epostadress än Gmail (t.ex. en hotmail-adress). Det kontot kommer därmed sakna komponenten Gmail men innehålla alla andra saker som ingår i ett Google-konto. Av den anledningen kan Google-konto vara bättre att använda som benämning, för att inte förvirra.
Att du har två Google-konton just nu tycker jag är mycket dåligt. Det är något man bör undvika till varje pris, anser jag. Det ställer bara till med krångel, enligt min erfarenhet. Någon sa att det kunde vara bra med flera konton, det enda skälet jag kan se är om man har ett jobb-konto och ett privat-konto, då KANSKE det är vettigt att inte blanda saker (om man är egen företagare typ). Annars kommer du bara bli besviken och stöta på krångel, när vissa saker är sparade i ett visst konto och vissa saker i ett annat.
Så mitt tips: sluta använda det ena kontot aktivt (du kan behålla det som reserv-konto, du behöver ju inte radera det).
Vad som finns i varje konto kan du se på Google-sajten Dashboard. Den når du här:
Logga in – Google Konton
Jag tycker du borde fortsätta använda det konto som innehåller mest data, och lämna det andra kontot. Det finns inget sätt att slå ihop konton. Har du data i flera konton får du manuellt försöka flytta över datan, i den mån det går (ibland mycket komplicerat att göra, så inte alltid värt besväret). Om du t.ex. har börjat skapa Google Keep-anteckningar så kanske det är kontot med Keep-anteckningar du borde fortsätta använda, för dessa är svåra att överföra. Youtube-kanaler kan du manuellt prenumerera på med rätt konto istället, det är ett enkelt jobb att fixa. Ett konto som du bara använt för att installera appar kan offras, anser jag, för apparna är lätta att installera på nytt. Men har du betalat för appar så kommer du inte kunna flytta över det. I vissa fall kanske värt att betala för apparna på nytt med rätt konto, om det löser besvären. Du får fundera över detta. Jag hade nog köpt apparna på nytt, om de fanns i fel konto.
Bankkortet kan du, som redan nämnts, använda till flera konton samtidigt. Men köp bara appar (och filmer osv) i ett konto, är min starka rekommendation. Sprid inte ut inköpen på flera konton.
Jag anser att det är bra att alltid ha en Gmail knutet till Google-kontot, även om du inte använder den adressen aktivt. Att ha ett Google-konto utan Gmail tycker jag känns knasigt, bättre att se till så att säkerhetsvarningar alltid kommer fram genom att ha en Gmail-adress där de kan landa. Hos någon annan leverantör kanske de hamnar i skräpposten. Har hänt ibland att Microsoft skräppost-markerat viktiga mail från Google, har jag sett, men inte ofta. Om du vill, så kan du skapa en Gmail för det konto som idag saknar en Gmail-komponent. Bara logga in i det kontot och gå till gmail.com så får du upp valet att skapa en Gmail och knyta till kontot. Du kommer då få skapa en epostadress (@gmail.com) som du kan använda för att logga in på kontot (lösenordet kommer vara detsamma som innan) - men du kan också logga in med den gamla epostadressen om du skulle vilja (typ hotmail.com), som automatiskt kommer hamna som en s.k. återställningsadress, dvs en reservadress i kontot. En återställningsadress är en adress som Google vet tillhör dig, om du får problem med inloggning eller liknande i framtiden.
Click to expand...