Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Någon annan tyckte att jag skulle ta bort mitt ena Google-konto, men lägga till mailadressen som är kopplad till det, till mitt andra Google-konto som jag ska behålla. Plus att man tydligen alltid bör ha en gmail-adress om man har ett Google-konto, eller hur det var.

    Det visar sig att det finns ytterligare en parameter att väga in i den här soppan, nämligen Play Butik. Jag trodde att jag med automatik använde mitt nya Google-konto (som jag tänkt behålla) nu, men det visar sig att mitt gamla Google-konto (som jag tänkt ta bort) fortfarande är aktivt. Alla appar laddas ned på det kontot, som jag inte ens vet om säkerhetskopieringen är påslagen för.

    Hur ändrar man Google-konto i Play Butik? Och när man gör det, tas alla appar som man laddat ned i det gamla kontot bort från mobilen då?

    Kan man säkerhetskopiera två Google-konton? Om telefonen går sönder eller av annan anledning behöver få en säkerhetskopia installerad, kan man installera BÅDA säkerhetskopiorna då?

    Är det någon som vet något om möjligheten att vara inloggad på två Google-konton samtidigt?

    Konstigt om det inte går att bort en enhet som man inte använder längre från Google-kontot. Hur gör folk som ska sälja sin mobil?!

    Nu loggar jag ut från forumet för idag. Hatar mig själv, mina diagnoser och att jag uppenbarligen är så djävla korkad.

    Tack för att ni finns.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Skärmbild från en mobil där jag har två Google konton aktiva. Byter emellan dem genom vikingarna med bokstäver i.
    Jag funderar inte så mycket på säkerhetskopiering av appar så det vet jag inte mycket om. När man säkerhetskopierar är det väl annars själva mobilens innehåll man kopierar, inte kontots. Det som är synkat till kontot är ju liksom redan kopierat genom synkningen om man säger så. I mitt fall handlar det om bilder i Google photo, anteckningar i Keep och förstås e-post och kontakter. [​IMG]
     
    Kristy gillar detta.
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hm.... Redan kopierat genom synkningen. Aha. Jag tror att jag förstår.

    Jag har laddat ned Google Kontakter, men förstår inte hur jag ska få in mina Kontakter i appen/i Google-kontot.

    Jag har alla mina kontakter dels i Sonys inbyggda Kontakt-app, dels i Telenors app Mina Kontakter.

    Vet du hur man gör?
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Visst går det! Logga in – Google Konton Välj "Manage devices", markera den som ska tas bort och välj "ta bort" eller "remove" eller vad det nu kan stå.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ingen aning då jag inte har någon av dessa. Kolla i dessa appars inställning. Kan inte tänka mig annat än att Sonys inbyggda app har inbyggd synkning mot Google.
     
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Lyckades själv! Dagens enda framsteg. Googlade på "Transfer contacts from Sony Xperia to Google Contacts".

    Mja, av vad jag förstått här på forumet så är den generella rekommendationen att alltid använda Google Contacts, eftersom de olika fabrikatens egna kontaktappar är mer "osäkra" och bl a ofta är Standardinställda på att förvara kontakterna på SM-kortet. Eller nåt i den vägen.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Heja heja!!!! Och ja, det är bäst att använda Google. Då slipper man fundera om man byter märke också.
     
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack! Fantastiskt!

    Om jag bestämmer mig för att ge bort enheten, ska jag göra "Återställ" då?

    Jag har för mig att jag har läst något om att nästa ägare kan komma att bli ombedd att logga in på senast använda Google-konto, av säkerhetsskäl. Hur förhindrar man det?
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ändrat det jag skrev alldeles nyss!
    Återställer man innifrån inställningar ska det vara grönt, men säkrast är ändå att ta bort Googlekontot innan man åetrställer.
     
    Kristy gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Genom att göra återställningen i Android, och att ta bort Google kontot före återställen (Om möjligt)
     
  11. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    jag svarar lite kort såhär på kvällskvisten, på de viktigaste sakerna jag sett diskuteras!

    Nu har du redan löst problemet med dina kontakter såvitt jag förstod. Men jag vill ändå skriva en VARNING: nej, ta inte bort kontakter i någon app. Det som kommer hända i vanliga fall är ju att förändringen synkas, och att kontakterna försvinner i alla dina kontakt-appar samt från Google-kontot. Så att radera kontakter är en mycket dålig idé.
    Du kan däremot ta bort Sonys app, om det går att ta bort en systemapp som Kontakter (inte säkert). Så länge kontakterna är synkade, och syns på https://contacts.google.com, så kommer det inte hända något om du tar bort APPEN I SIG. Eller så kan du inaktivera appen, eller allra enklast, bara låta den ligga där utan att tänka på att den finns. Tyvärr blir det dubletter av vissa appar, om man köper en Sony, Samsung eller liknande istället för Pixel/Nexus som har Google-mjukvara endast. Man får nog vänja sig vid det.

    Du kanske missförstod en sak i det jag skrev. "Ta bort" kan ju betyda två saker: radera kontot, dvs kontot försvinner och all dess data raderas från alla platser inklusive molnet. Eller "ta bort kontot från listan över inloggade konton i telefonen", dvs telefonen har inte längre någon koppling till kontot men kontot och dess data ligger kvar i molnet.

    Vilken av dessa grejer är det du planerar, när du talar om "ta bort"?
    Att ta bort något konto permanent, inklusive från molnet, ser jag inget skäl till. Däremot bör du sluta använda det ena kontot aktivt. Datan kan ligga kvar i det konto du slutar använda, det skadar ju inte att datan finns kvar i molnet, om du någon gång skulle vilja logga in i det. Men gör så att kontot inte är inloggat någonstans. Det är detta jag menade om jag skrev "ta bort konto".

    Hur tar man då bort ett konto, så att det inte längre är inloggat i telefonen eller plattan? Jag återkommer till det om en stund. Låt oss också återkomma till VILKET konto du bör ta bort från telefon och platta.

    Jag personligen använder min Gmail-adress till alla seriösa email-sammanhang. Du kan såklart fortsätta använda din nuvarande epostadress, @bredbandsoperatoren.com, som din primära adress för email, när du skickar till vänner, bekanta, kollegor eller annat. Att ha en Gmail-adress innebär ju inte att du MÅSTE börja använda den aktivt för dina mail. Du kan istället se det som en extra-adress, som kan vara bra ifall det blir problem med ditt vanliga epostkonto.

    Det jag föreslog var att ditt Google-konto borde ha en Gmail-adress kopplad till sig. Om du sen använder den adressen aktivt eller inte är en annan sak, det gör du som du vill. Skälet till att ditt Google-konto bör ha en Gmail-adress är att vara säker på att alla säkerhetsmeddelanden från Google kommer fram till dig. Det har hänt att Microsoft skräppostmarkerat sådana viktiga mail i Hotmail. Dessutom är det såklart bra att ditt Google-konto kan stå på egna ben, om nu Microsoft/bredbandsoperatoen.com/valfritt företag skulle råka ut för något haveri och få problem med sina mail.

    "flera mailadresser kopplade till samma Google-konto" - jag tror du missförstod och överskattade betydelsen av det konceptet. Detta innebär EN ENDA sak: De andra adresserna, som kopplats till Google-kontot, blir återställningsadresser. Om du får problem med att logga in i Google så kommer din Hotmail-adress eller vad det nu kan tänkas vara, utgöra en säkerställd kontaktväg mellan dig och Google. Så att du kan logga in. Något annat syfte finns det inte. Kontona kommer alltså vara helt åtskilda, det enda jag menar är att Google kan skicka mail med inloggningshjälp till din Hotmail/annan adress om det skulle behövas, för att du ska kunna logga in på ditt Google-konto. Annars finns ingen koppling mellan kontona överhuvudtaget.

    Att ha 20 olika mailadresser är ju bara om man vill registrera obskyra konton på nätet eller vara anonym i vissa sammanhang. Har du inget behov av det så räcker såklart din primära adress bra för att skicka vanliga mail.

    Du skriver följande:
    "Kontot med @gmail-adress kändes naturligast [att radera] - den mailadressen är okänd för alla och används bara för att ta emot säkerhetsvarningar m m från Google.
    Här tycker jag att du resonerar fel. Kontot som har en Gmail knuten till sig bör du behålla. Just för att kunna ta emot säkerhetsvarningar osv bör du behålla det kontot. Alternativt kan du behålla det andra kontot, men då bör du rent av SKAPA en Gmail i det kontot, vilket innebär att du ändå inte kommer uppnå detta med "ett enda konto". Så resonerar jag, hoppas det blev begripligt. Låt inte vilken epostadress som kontot har idag avgöra, låt istället det konto som har mest data avgöra vilket du ska spara.


    Du har upptäckt ett av problemen med att ha flera konton. Saker sparas till fel konto, backuper hamnar fel osv.... Ett mycket vanligt problem bland den stora okunniga allmänheten tyvärr, jag stöter på det så ofta. Säkerhetskopering av appdata kan bara ske till ett konto, telefonens huvudkonto i vanliga fall. Du kan inte installera två säkerhetskopior när du återställer telefonen, bara en (och fler än en kommer ändå inte skapas).

    Under Inställningar --> Konton --> Google bör du kunna ta bort konton som är inloggade på telefonen. Även telefonens huvudkonto bör du kunna ta bort. Såvitt jag vet kommer alla appar ligga kvar, men kanske inte betalappar. Osäker. Förhoppningsvis kan du sedan logga in med rätt konto och göra det till huvudkonto, men helt säker är jag inte. Testa dig fram. I värsta fall får du fabriksåterställa telefonen eller plattan, och logga in på RÄTT konto och ordna upp allting då, när du bestämt dig för vilket konto du ska behålla. Tänk att det är bättre att göra detta arbete nu, än att vänta och samla på dig ännu mer data som ligger i fel konto.

    Du skriver att du upptäckte att apparna låg på ett annat konto än vad du trodde. Ligger dina appar installerade på det Google-konto som har en Gmail-adress knuten till sig (den adressen ingen känner till, som du nämnde, som du inte delat med din omgivning), eller finns apparna på det Google-konto som heter något i stil med @bredbandsoperator.com, som saknar Gmail?
    Efter denna upptäckt, kan du svara på om telefonen och plattan har sina appar installerade på ett och samma konto, eller på olika? Och vilket konto är det som är påslaget för säkerhetskopiering? I vilket konto finns Keep-anteckningarna? Osv. Gör en inventering.

    Jag tycker du kan ta det lugnt några dagar med att välja konto. Andas ut, samla krafter. Du kan väl noggrant ange här vilken data som finns i vilket konto. Skriv typ "Google-konto 1, [email protected] har följande data: yyyy" och "Google-konto 2, [email protected] har följande data: yyyy". Ta hjälp av sajten Dashboard, länk dit finns tidigare i tråden. Sen kan vi hjälpa dig att väga för och emot för de båda kontona. Sen kan du välja vilket konto du ska fortsätta använda. Men gör inget förhastat.
     
    Dadde, lenamarsan och Kristy gillar detta.
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack snälla. Ska ta det lugnt ett par dagar och återkommer med uppställningar på vad som finns på resp Google-konto.

    En enda fråga bara:
    Kan du definiera vad du menar med "telefonens huvudkonto"? Menar du att ett av mina två Google-konton alltså är "huvudkontot"? Jag har uppfattat det som att bägge kontona är helt "jämbördiga", och att det liksom inte finns någon hierarki bland dem. Och att det verkar vara lite random vad som hamnar var.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Gör så! Bra!

    Ja, det finns ett huvudkonto, nämligen det konto du lagt till på telefonen först (det konto du loggade in med första gången telefonen användes). Alla Google-appar öppnas med det kontot och visar data från det kontot, om du inte aktivt väljer något annat konto i respektive app. Det är också till det kontot appdata säkerhetskopieras, om du inte väljer något annat i inställningarna.
     
    Kristy gillar detta.
  15. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Aha. Då är det [email protected]-kontot. Det som jag "av misstag" skapade när jag började använda Sonyn för några veckor sedan.
    Apropå säkerhetskopiering:
    Ska det se ut såhär? Varför kopieras inte alla saker samtidigt...?
    Screenshot_20190514-171111.png
     
  16. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Antar att det kopieras när det krävs, alltså när nåt ändras
     
    Kristy gillar detta.
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ah! Låter logiskt.
     
  18. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack igen för ett fantastiskt bra inlägg.

    Nu har jag nästan färdigställt det digra arbetet med att i ett Google Docs-dokument sammanställa all information som finns om mina båda Google-konton i "Google Översikt". Jag kommer att posta det så fort jag orkar (min hjärna är lite överhettad just nu).

    Ett himla råttbo av appar och annat är det på de båda kontona, och svårt att välja vilket som ska behållas som aktivt. Men förmodligen kontot med Gmail-adress. Som då på något sätt måste göras till huvudkonto på Sonyn.

    Det positiva är ändå att jag har väldigt lite saker på bägge kontona. T ex har jag 25 foton, som jag inte ens bryr mig om ifall dom försvinner.

    En del saker är fullständigt mind-bending, som dom säger i USA. Appen Google Kontakter som jag skaffade häromdagen laddades ned på det ena kontot. Därefter importerade jag ju mina 205 kontakter till appen. Dessa 205 kontakter ligger nu av okänd anledning i DET ANDRA kontot. Joe Labero hade inte kunnat göra det bättre!

    Återkommer snart igen.
     
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Konstigt.
    Det funkade inte. Den gamla Doron som jag försöker "döda" finns fortfarande med under Enheter i "Google Översikt".

    Kan du eller någon annan göra en löjligt detaljerad beskrivning av hur man definitivt tar bort en enhet? Är det något jag borde förstå, typ att jag BÅDE måste göra något i Dorons inställningar, OCH gå in i själva Google?

    Sjukt läskigt för jag vill ju bara ta bort en enhet från kontot, inte ta bort själva kontot, och jag vill inte riskera att göra fel....
     
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har du tagit bort kontot från Doron?