Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej, det hade jag tydligen inte. Och jag kan för mitt liv inte hitta var jag kan ta bort det....

    Alltså, är det i Dorons inställningar som jag ska göra något? Eller i Google (var)?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är nog därför du inte kan ta bort enheten. OM det går att ta bort bör det vara under "konton" i inställningarna (fråga inte var det är på Doron. Ingen aning!). MEN Doron är ju rätt speciell. troligen med rätt gammal mjukvara som eventuellt inte tillåter att kontot tas bort. I så fall försvinner det vid en fabiksåterställning. Efter det ska det gå att ta bort enheten.
     
    Kristy gillar detta.
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Fast det har jag precis lärt mig att man ABSOLUT inte får göra, d v s göra en fabriksåterställning INNAN man har tagit bort enheten från Google-kontot! Då kan ingen annan någonsin använda telefonen.

    Man måste väl kunna ta bort enheten på något annat sätt än i själva Doron? I Google måste man väl kunna lägga till och ta bort enheter oavsett vilken enhet man gör det från?

    Det är inte bara Android som är svårt - Google är ganska invecklat det med....
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan använda enheten igen, det är bara det att du måste ange Google kontot som användes på enheten innan återställningen. Men om du gör återställning genom inställningarna i Android, så ska det inte triggas
     
    Kristy gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej. Detta ändrade jag tämligen direkt i ett tidigare svar. Gör man fabriksåterställningen innifrån inställningarna ska inte denna säkerhetsfunktion kicka in. I synnerhet inte på en enhet med gammal mjukvara.
    Du har också blandat ihop "ta bort kontot från enheten" och "ta bort enheten från kontot". Kontot ska bort från enheten först. Antingen genom inställningarna, eller om det inte går genom fabriksåterställning den "normala vägen" (alltså inte genom någn form av recovery - bekymra dig inte om vad det är). Då kan enheten tas bort från översikten.
     
    Last edited: 15 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För övrigt, så länge Doron finns hos dig behöver du ju inte bekymra dig. Gör återställningen, starta upp igen och se vad som händer. Om det mot förmodan krävs att du loggar in på gamla kontot, gå vidare därifrån istället för att bekymra dig en massa innan. Du har ju tillgång till kontot och kan göra om proceduren om något strular.
     
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Aha. Min plan är numera att aldrig använda Doron igen, så jag VILL alltså att Google-kontot inte ska efterfrågas igen.
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Då tar du och gör en fabriksåterställning, provar att starta upp igen och se vad som efterfrågas för att vara säker.
    Tillägg: Via inställningarna. Alltså inte med någon form av trycla på knappkombination som du eventuellt kan Googla dig fram till. Från inställningarna=OK. Fram-Googlad knappkombination=NEJ!
     
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det var klokt sagt. Då provar jag det.

    Ja, jag har enormt svårt att skilja på att ta bort enheten från kontot, och ta bort kontot från enheten. Det jag vill är att Doron ska befrias från alla spår av mig, samt att den inte dyker upp som enhet i Google Översikt. Sen vill jag också att den liksom "slutar fungera hela tiden". Jag har bockat ur att den inte ska Säkerhetskopieras t ex. Funkar icke - den säkerhetskopierar hela tiden. Trots att jag har bockat ur rutan som anger konto att säkerhetskopiera till.

    Jag förstår om jag verkar lite knasig. Man kan ju tycka att det gör väl ingen skada om Doron finns kvar i Google. Men mig stör det ohyggligt mycket. Jag vill liksom ta bort allt som är "fel" och "onödigt" för jag blir extremt lätt överväldigad, och tror att alla detaljer är lika viktiga. "Svårt att sålla bland information och ser detaljer istället för helheten", som min psykolog säger...
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    För att ta bort telefonen från Google-kontot:

    I din webbläsare på datorn, gå hit:
    https://myaccount.google.com/security-checkup

    Välj fliken "dina enheter". Leta upp Doron, som borde synas där. Om den inte syns, säkerställ att du på datorn är inloggad i rätt Google-konto.

    Tryck på de tre "punkterna" till höger om Doro-telefonen i listan. Välj att ta bort enheten.
     
    Kristy gillar detta.
  11. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack snälla.

    Återkommer så småningom. Livet kom emellan...
     
    Dadde gillar detta.
  12. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Hej,
    jag har bara hunnit läsa igenom de första 3-4 sidorna i den här tråden och den sista än så länge. (så kan vara så att du redan bestämt dig för att gå tillbaka till iPhone eller liknande) eller redan vant dig vid launchern i din nya Sony.

    Tänkte bara tipsa om att det finns flera launchers på android som påminner om iOS utseendet
    t.ex 5 Best iOS Launchers for Android to Make Android Look Like iPhones
     
    Kristy gillar detta.
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej och tack för svar! Jag kämpar på med Sonyn. Tack gör tipset om IOS-launcher, det kanske blir en sån. Nu tycker jag dock att jag har börjat vänja mig vid att hantera det allra mest grundläggande i Android. Men det krävs fortfarande en hel del jobb för att lära mig resten, och kanske framförallt "tänket" bakom Android. Det är lite som att lära sig ett nytt språk!
     
    Kate gillar detta.
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej,
    Nu är jag tillbaka igen. Livet kom emellan och så har jag brottats en del med psykisk ohälsa.
    Nu tänkte jag dock ta upp tråden (bokstavligt talat) igen och då se om jag kan ta bort ett av mina 2 Google-konton utan att livet helt ställs på ända.
    Det är lite frestande att ha bägge kontona kvar, för JUST NU ger det mig inga märkbara problem. Jag inser dock att det kommer att bli en armada av problem längre fram, i synnerhet om/när jag byter enheter. Plus att jag ju inte har nån koll på var jag har saker.

    Jag bifogar en sammanställning som jag gjorde för ett tag sedan, eller snarare i princip en avskrift av Google Översikt för respektive konto, och hoppas få råd om hur jag ska gå tillväga för att klara mig med 1 Google-konto. Efter diverse råd här har jag bestämt mig för att behålla det konto som jag har en gmail-adress kopplad till.

    En stor fördel är att jag har extremt lite filer/data på mina Google-konton, vilket framgår av bilagan. I princip är det ett par dussin foton, dokument respektive Keep-anteckningar och inget av det är en jättekatastrof om det försvinner. (De berömda "extremt viktiga 400+ anteckningarna" är kvar i min Iphone i dess inbyggda Anteckningar-app, och dem ska jag manuellt överföra till annan anteckningsapp - kanske Keep - när jag fått ordning på mina Google-konto/n.)

    Däremot har jag en del lösenord lagrade på bägge kontona vilket jag inte vet hur jag ska hantera. Och alla mina kontakter finns på det ena kontot men inte på det andra. Sist men inte minst är det röran av appar som jag inte har klart för mig vilka som jag laddat ned på vilket konto.

    EDIT: "Ett fel uppstod" när jag skulle bifoga filen. Suck. Försöker igen...
     
  15. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nä. Jag kan inte längre komma in Dokument när jag ska bifoga en fil här på forumet. Det är där sammanställningen ligger. Däremot kan jag se filen men inte bifoga den i något som heter "Filer".
     
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Provar att lägga upp filen som visar min sammanställning av innehållet på mina 2 Google-konton igen...

    Nä. Ett fel uppstod. Vet någon hur man kan kopiera allt innehåll i ett långt Google Dokument och klistra in det direkt i ett inlägg här?
     
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Alltså, jag förstår inte. Dokumentet finns, varför kan jag inte bifoga det i ett inlägg här? Vad betyder "ett fel uppstod"?
    Finns det något annat sätt att överföra innehållet i filen till den här tråden?
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Troligtvis tillåter inte forumet att lägga upp dokument filer. Därför du får ett fel uppstod.
     
  19. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Nu har jag inte läst allt du eller andra skrivit om ämnet, men flera av apparna som jag tror du syftar på (speciellt från google) tillåter flera konton inlagda och inloggade. De vill däremot att du väljer ett som skall öppnas när du öppnar appen.
    Mycket av informationen på dina google-konton kan också flyttas till ett annat genom import och export.
    Apparna som är nedladdade försvinner inte om du tar bort ett konto, fotona kan tillfälligt laddas ner till telefonen för att sen laddas upp igen till nya kontot (om de inte redan finns på telefonen) och kontakterna som synkats ner till telefonen lär troligtvis synkas även till det kontot du väljer att behålla om de inte redan är gjort.
     
    Kristy gillar detta.
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Oj. OK. Tidigare har jag bifogat t ex skärmdumpar utan problem. Förstår inte riktigt logiken? Varför får man inte bifoga ett dokument? Teoretiskt skulle jag kanske kunna scanna dokumentet och bifoga det som en bild? Frånsett att det är c:a 5 A4-sidor långt.... Bäst vore ju om jag kunde göra copy + paste och klistra in texten direkt i ett inlägg här, men har ingen aning om hur man gör detta...