Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

1. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Hmm igen. Mycket intressant.

Anteckningar är som sagt en av dom absolut viktigaste sakerna för mig i en mobil. Jag har över 400 livsviktiga anteckningar i den inbyggda Anteckningar-appen i min Iphone. Efter googling verkar det som att Anteckningar tillhör det som INTE kan överföras från iPhone till Android.
    Nu har jag hittat en "cross platform" anteckningsapp som heter Nimbus Notes. På Iphonen går jag nu in i Anteckningar och skickar en Anteckning i taget till Nimbus Notes, som alltså kan användas även på Sonyn. Tanken är att när allt finns i Nimbus, behöver jag inte längre iPhones Anteckningar.

Men jag har trott att innehållet i Nimbus i Sonyn på något sätt backas upp till något slags moln, kanske Google Drive, varje dag. Men så funkar det alltså inte, eftersom Nimbus är en fristående app? Hur gör man annars? Nimbus är ju en sån där synkroniseringsapp så man kan komma åt anteckningarna från flera enheter, men den i sig har ingen inbyggd molnbackup - som Iphones anteckningar.

2. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 112
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det priset (under 500 kr) slutade väl gälla 31/12-2018 och nu kostar det 545 kr för en Iphone 6S vilket ändå är ett bra pris.

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 252
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle rekommendera dig att installera Google Keep på din iPhone, det är Googles motsvarighet till Apple Anteckningar. Den syncar med ditt Google konto så du kan använda den appen på både din Android och iPhone telefon.

Ara och Dadde gillar detta.
  4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 252
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    ah, trodde det var 495 nu efter att de höjt priset, men jag skulle nog ändå byta det officiellt om man ska byta batteri

5. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack för tipset, men jag har researchat extremt mycket och funnit att Google Keep inte passar mig. Jag gör lååååånga anteckningar och behöver ha dem i foldrar. Har laddat ned och testat Google Keep och ett dussintal andra och Evernote och Nimbus var de enda jag förstod mig på. Och Evernote föll bort p g a att man inte kan skriva ut från den på Android, vilket man kan med Nimbus.

Kristy gillar detta.
  6. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Absolut, ska jag byta blir det på ett auktoriserat Apple-ställe. Här tas inga risker

Kristy gillar detta.
  7. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Batteribyte börjar jag inse är nog värt att göra oavsett om jag behåller Sonyn eller inte. Iphonen funkar helt perfekt. Iphone 7 är nog inget alternativ, jag tänker att det är lika bra att i så fall välja en Iphone 8 Plus - dels vill jag ha en stor telefon, dels tänker jag att Iphone 8 får uppdateringar längre än 7an, det är lättare att hitta tillbehör osv.

ingfre och Kristy gillar detta.
  8. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Annan tanke om IOS. Å ena sidan får ju IPhones uppdateringar under många år. Å andra sidan verkar det som att gamla Iphones drar extremt mycket batteri med nya uppdateringar. Jag har t ex IOS11 på min Iphone 6S, för att jag genom att googla fick klart för mig att Iphone 6S + IOS12 = kraftigt batteridränage.

(Detta var egentligen en parantes.)

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 252
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag tror mer på att batteriet börjar bli slitet och ett slitet batteri = "batteridränage" som egentligen inte är det, utan mer att batteriet har blivit så använt så att det helt enkelt behöver bytas. Med ett nytt batteri kommer det nog inte vara ett batteridrain med iOS 12

Kristy gillar detta.
  10. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Så kan det nog vara.

11. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Laddade just ned Evie Launcher på min gamla Doro Liberto 820 (som det inte gör något om det går åt helvete med ). Det blev ju väldigt fint och bra. Gjorde förstås inga "personliga anpassningar" utan laddade bara ned den. Kändes logiskt och bra.

En bra och enkel launcher skulle nog hjälpa mig att bli en duglig Android-användare. Men än är det mycket frågor som behöver svar. Jag har extremt dåliga nerver och överraskningar funkar obra för mig.

Kristy gillar detta.
  12. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Oj. Nu var jag inne på en Supportsida för Sony XZ Premium och läste om "Säkerhetskopiering och återställning". Jag förstod mycket lite av vad jag läste. Dels finns det Google Drive, dels Xperia Companion. Ingenstans förklaras det var datan hamnar. Sen kan man tydligen dessutom välja att kopiera till en dator, eller till ett Usb-minne.

Inser att jag måste ha en automatiserad process som varje dag kopierar hela innehållet på Sonyn, i synnerhet anteckningarna i Nimbus. Men hur ska man göra detta?

Hur säkerhetskopierar ni andra?

Jag har läst om något mycket intressant som heter "IFTTT". Kan man beordra den tjänsten att kopiera hela telefonens innehåll en viss tidpunkt varje dag till något moln?

Inser att jag förtvivlat försöker få Sonyn att funka som Iphonen....

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 252
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag skulle tippa på att man skapar ett konto i Nimbus appen, och att den syncar själv automatiskt
    Jag använder Googles säkerhetskopiering, vilket är på som standard i Android.

14. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    901
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Nån kanske redan svarat dig men angående att alla appar på iPhone hamnar direkt på hemskärmarna tycker jag är en nackdel, det blir lätt plottrigt.

På Android funkar det så att dom appar du har på hemskärmarna bara är genvägar. Det finns en s.k. appdrawer där alla appar ligger i Android. För att skapa en ny genväg går du in i appdrawern och håller ner fingret på en app och drar ut den till hemskärmen.
    Att nå appdrawern kan tyvärr se lite olika ut på olika mobiler, men oftast har du nån icon i mitten längst ner eller så sveper du uppåt från botten av skärmen för att nå den.

En widget är f.ö en app som visar information direkt på hemskärmen, det kan t.ex. vara väderinfo, kalender eller knappar för att styra Spotify och mycket mer.

Angående utskrifter: just det är nog inte så optimalt varken på iOS eller Android, men har man en skrivare som har stöd för det ska det ju fungera. Vissa skrivartillverkare har egna appar för Android, men jag har själv aldrig testat att skriva ut från mobilen.

Last edited: 1 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  15. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Ja, synkar gör Nimbus, skriver jag en anteckning i Nimbus-appen i Iphonen så kan jag läsa den direkt efter i Nimbus appen i Sonyn. Men som jag har förstått det är synkning och backup (säkerhetskopiering) två helt skilda saker. Och nu har jag testat - det finns faktiskt en backup-funktion i Nimbus. Då får man upp en ruta om att allt sparats som en ZIP-fil, men inte VAR. Så det verkar som om Nimbus faller bort för min del....

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 252
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nja, det är bara två olika ord enligt mig i detta fall. I o med att du kan se sakerna på båda telefonerna, är datan också säkerhetskopierad. Backup kan också betyda att man vill spara ner datan till en viss enhet. Det är det en andra som du hittat är.
    Den funktionen är mer till för om man ska byta app.

Kristy gillar detta.
  17. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack för tydlig och bra info. Det ÄR plottrigt på Iphone, men fördelen är att den funkar precis som min hjärna. Det är som att ha öppna hyllor istället för köksskåp - man ser var allt är.

Tack för att du förklarade hur man får ut apparna hur drawern så att dom syns på skärmen. Ett annat alternativ är väl Evie Launcher som verkar passa min hjärna perfekt.

Just nu är jag mest oroad för säkerhetskopieringen. Såna här fristående appar hör man ju att dom kraschar ibland. Försvinner allt jag har gjort i appen då?

Gud, vad svårt detta är...

18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 252
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Efter en krasch brukar det bara vara o öppna appen igen utan att något försvunnit. En app kan också krascha på iPhone och samma sak där, bara o öppna appen igen

19. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Men är verkligen synkning och backup samma sak? Om företaget bakom Nimbus Notes går i konkurs / hackas / deras servrar går sönder / företaget stängs p g a olagligheter, så är ju den information jag har lagt in borta. Eller...?

20. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    901
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Angående backup av anteckningar, jag skulle rekommendera dig av att använda Google Keep som andra redan nämnt. Här finns en guide hur man får över sina anteckningar från Anteckningar under iPhone till Google Keep.

http://www.iphonehacks.com/2019/03/how-transfer-apple-notes-google-keep.html

I Google Keep kommer dina anteckningar automatiskt sparas i "molnet", med andra ord finns dom sparade på Googles servrar och även om du skulle byta till en annan Androidmobil senare så behöver du bara logga in med ditt Googlekonto för att kunna nå dom.