Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 252
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I den bemärkelsen nej, men om de går i konkurs, vilket de har hänt att appar gör, så har man alltid haft en tid efter att kunna spara ner/hämta hem datan. Men i vanlig term, så betyder syncning att din data i appen, inte bara finns på den telefon du skriver på, utan kan hittas på alla ställen som den syncas till, vilket är en form av backup
    Har redan nämnt Google Keep flera gånger men TS vill inte använda den appen

Kristy gillar detta.
  2. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Aha. Hmm.

Nej, Google Keep är som sagt inget för mig. Det är inte inköpslistor och sånt jag antecknar utan oändligt långa texter, brev, scannade kvitton, foton, mängder av url:er till intressanta webbsidor, dagbok etc. Det är egentligen en databas jag behöver, frånsett Evernote och Nimbus är en app som heter Memento Database det närmaste jag kommer min "drömapp".

Om Google Keep har det explicit stått i flera recensioner att den inte lämpar sig för långa anteckningar eller som "bibliotek". Annars hade den varit självklar.

3. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Jag har Telenor som operatör, och en app som jag verkligen älskar är deras Telenor Kontakter. Den backar upp mina kontaktar en (flera?) gånger om dagen utan att jag behöver tänka på det.

När jag började använda Sonyn för några veckor sen så försökte jag tanka över innehållet i min gamla reservmobil Doro Li erto 820 med hjälp av "Xperia Transfer Mobile". Det fungerade extremt dåligt. Det enda som överfördes till Sonyn var merparten av de få appar jag hade på Doron. Inga foton, inga anteckningar (hade några få, oviktiga tack och lov, även i Doron), inga kontakter. Då hade jag ändå haft "säkerhetskopiering" påslaget även i Doron.

Men tack vare Telenor Kontakter fick jag med ett enda klick in alla mina kontakter i Sonyn.

Önskar att det fanns en lika pålitlig och lättbegriplig metod för anteckningar, om de skulle försvinna p g a tekniktrassel eller mobilbyte...

4. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Eller vänta nu....

Har Xperia Transfer Mobile och Google Drive inte med varandra att göra? Ska man inte använda såna "överföringsverktyg" som Xperia Transfer Mobile om man har säkerhetskopiering påslaget i sin Android? Istället ska man kanske svara "nej" på frågan om man vill tanka över innehållet i sin gamla mobil - för den frågan får man ju när man startar upp en helt ny mobil. Istället svarar man kanske att telefonen ska konfigureras som en helt ny enhet, och sen stoppar man in sin information från Google Drive? Men hur vet man vad som finns på Google Drive? Vilka saker är det som hamnar där?

*grinar stilla*

Hörni, det här går kanske inte. Jag kommer att fråga 10 saker om dagen i den här tråden i de närmaste 10 månaderna eller så. Den tiden kan jag ägna åt annat om jag håller mig till Iphone. Och framförallt får NI tid att ägna er åt annat

5. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Du behöver inte använda Xperia transfer om du har Googles backup. Det blir kaka på kaka.

I din telefon i inställningar, sök på säkerhetskopiering så bör du se det.

Till Google backup backas detta upp;
    App data
    Samtalshistorik
    Kontakter
    Enhetsinställningar
    SMS

Angående anteckningsapp (eller databas för texter/scannade dokument osv..), kolla på Microsofts OneNote, den har även OCR så dina skannade dokument blir sökbara. Den använder jag till tyngre saker. Google Keep använder jag för snabbanteckningar men skulle likväl kunna använda OneNote till det med, faktiskt.

Kristy gillar detta.
  6. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack för svar!

Jag har egentligen hittat min anteckningsapp, nämligen Evernote. Men det går inte att skriva ut från den i Android. Det gör det däremot i Nimbus Notes, som jag nu börjat använda.

Så det jag just nu är ute efter är att försöka förstå om Nimbus och/eller Evernote backas upp varje dag, precis som Anteckningar i Iphone. Och att döma av vad du skriver så hamnar appdata i Google Drive, och det är ju i så fall underbart.

Behöver man gå in någonstans och specifikt ange vad som ska hamna i Google Drive? Eller är det de sakerna som du räknar upp, vare sig mer eller mindre?

7. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Det är det jag räknade upp. Om varje apptillverkare har stöd för det är jag dock tveksam till. Men så länge det finns någon typ av molnsynk så är det väl ett mindre problem.

8. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 064
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Ett tips angående att scanna kvitton - Google Drive-appen har en funktion för att scanna saker med telefonens kamera direkt till PDF-format, som sedan lagras på Google Drive. Använder själv detta för att lagra alla mina kvitton på dyrare saker.

Kristy gillar detta.
  9. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Kan du utveckla vad du menar med "så länge det finns någon typ av molnsynk"?

Jag har hakat upp mig en hel del på den eventuella skillnaden mellan synk och backup. Har haft en hel del kontakter med Apple Support som hävdar att det - i Iphone-världen - är två HELT skilda saker, som båda heter icloud.

Jag har aldrig provat, men tydligen kan man inte gå in och titta på sin senaste backup/säkerhetskopia. Däremot gör ju synkningen att man kan få åtkomst till t ex sina foton - som de ser ut just i det ögonblicket (vilket jag heller aldrig har gjort).

I Iphone-världen används en backupmetod som innebär att det endast är förändringar från föregående dag som sparas. Jag är oerhört lågintensiv på allt utom anteckningar - tar sällan foton, laddar aldrig ned musik, böcker eller film - så för mig brukar backupen ta typ 3 minuter. Det är lätt för min logiska hjärna att förstå.

10. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack för tips! Har faktiskt en annan scanningsapp sedan länge. Otroligt bra grej. Med den samt utskriftsmöjligheter från mobilen behöver man ju knappt en dator.

Eller så tänker jag fel

11. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Samma med Googles backup som körs, den tar bara backup på förändringar. Det jag menade med molnsynk är ju att du har det också, i Evernote och andra program.

12. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Samma med Googles backup som körs, den tar bara backup på förändringar. Det jag menade med molnsynk är ju att du har det också, i Evernote och andra program.

13. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Åååkej... Då känns det ju som om det finns åtminstone vissa likheter mellan Androids säkerhetskopiering och Iphones dito.

Men då förstår jag inte varför någon i tråden sa att backup och återställning var ett av IOS starkaste kort, och att det inte är lika smidigt på Android?

Är det någon som någon gång har återställt en Android från säkerhetskopia, som kan beskriva hur det går till? Kanske t o m någon som dessutom har gjort det på en Iphone, och kan jämföra?

Läste nånstans här på forumet att någon skrev ungefär "hade Iphone förut men blev så trött på att varje gång jag köpte en ny så var det ju bara att överföra allt från den gamla, så såg den nya exakt likadan ut som den gamla. Roligare med Android där allt inte är självklart, utan man får pilla lite själv!"

*ryser av skräck*

14. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Är det någon som vet hur man skapar mappar på Google Drive? Foton verkar hamna i en särskild avdelning, men övrigt verkar hamna "huller om buller på golvet".

Och varför finns de två alternativen "Min enhet" och "Dator"? Är det så att om jag går in på min dator i Google Drive (hur gör man det...?) och från den sparar något i molnet, så kommer det att hamna under "Dator" i Google Drive? Varför gör den skillnad mellan olika enheter? Kan man koppla hela datorn till Google Drive, så blir den också säkerhetskopiera? Och om ja, måste datorn vara på dygnet runt då?

Pust. Jag är helt slut.

15. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Om man vill skicka ("dela") något från en app till Google Drive, men Google Drive inte dyker upp som ett av alternativen som man kan "dela" till, ska det tolkas som att appen inte har stöd för Google Drive, och att innehållet således inte säkerhetskopieras trots att appdata generellt ingår i Google Drives säkerhetskopia?

16. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Efter en bit mat har jag nu lusläst tråden "Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner".

En extremt informativ och bra tråd, som fick min inre gungbräda att kraftigt väga över åt Iphone-hållet igen.

Jag ska nu maila till Nimbus Notes, som jag har tänkt anförtro mina anteckningar :) mitt liv) och fråga om deras app medger backup av innehållet till Google Drive.

17. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

OK, eftersom det inte verkar gå att 110% säkert veta om appdata från icke förinstallerade appar (t ex Nimbus Notes) backas upp minst 1 gång per dag, och backup på Android bara verkar ske överhuvudtaget om man har telefonen på laddning och inte vidrör den på hela natten (!) och det inte går att manuellt tvinga fram en backup (!!) så funderar jag på hur man kan fixa detta.

Jag har efter en del googlande hittat en app som heter Foldersync, som jag har laddat ned. Den skulle nog kunna säkerhetskopiera Nimbus (och ev annat som jag kommer på) dagligen med automatik.

Problemet är att jag inte fattar nånting av hur appen ska användas.

Är det någon som använder den och kan ge råd?

18. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 263
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Själv använder jag OneDrive för att spara ev, texter, bilder och dokument:
    Microsoft OneDrive

Finns både till iOS samt Android.

19. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack för tips. Kan du förklara varför du har valt den istället för t ex Google Drive? Går det att ställa in i OneDrive exakt vad som ska Kopieras, hur ofta och när? Kan man manuellt trigga en backup manuellt? Kan man återställa sin Android ifrån den?

20. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 263
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Jag har den på min iPad, Windows dator samt min Android mobil. Så det var en praktisk lösning att ha ett program för alla enheter.
    Det finns många inställningar som man kan ställa in själv.
    Men om man ska återställa sin android så använder man sitt Google konto:
    Säkerhetskopiera eller återställa data på din Android-enhet - Nexus Hjälp

Kristy gillar detta.