Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

1. Fraz

Fraz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Long-press på en fil, markera de du vill flytta -> tryck på flytta-knappen uppe mot toppen av skärmen (mapp med pil i den)

Kristy gillar detta.
  2. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    I Google Dokument-appen så ligger bara dokumenten där i den ordning som du har skapat dem. I Google Drive är själva mappstrukturen. Om du i Drive går i i den mapp du vill att dokumentet ska sparas i och väljer att skapa ett dokument genom att trycka på plusknappen så sparas också dokumented direkt i den mappen.

Tycker att det borde gå att välja direkt när man är inne och skriver i vilken mapp det ska sparas i. Det fungerar när man gör det i webbläsaren på dator. Däremot hittar jag det inte just nu i appen på mobilen. Det går däremot att när du skrivit klart trycka på de tre prickarna bredvid ett dokument och välja flytta och då välja var man vill att det ska ligga.

Kristy gillar detta.
  3. Dadde

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Nu hittade jag det även i Google Dokument-appen. Om du trycker på de tre prickarna längst upp när du är inne och skriver och sedan väljer "Detaljer" så ser du var filen ligger och kan även trycka på "Flytta".

Kristy gillar detta.
  4. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack!

5. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Fantastiskt!

Ska testa vidare i helgen. Återkommer!

Dadde gillar detta.
  6. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Nu är jag här igen (förstår om ni suckar djupt...)

Till att börja med vill jag tacka alla som bidrar till den här tråden. Med ytterst få undantag har alla varit ohyggligt hjälpsamma. Och inte en enda gång har någon utbrustit vare sig "Read The fucking manual!" eller "Hört talas om Google"?

Jag blir rörd till tårar av all hjälp man får på det här stället!

Nu har jag - förstås - ett par nya frågor:

1. Kan någon förklara det MYSTISKA begreppet "Nedladdningar" som förekommer här och där i olika menyer? Vad betyder det, varför finns det, var finns det?

Vad jag tror mig ha upptäckt är att vissa saker, t ex pdf-filer, som jag tittar på på nätet, på nåt sätt hämtas hem till min telefon och hamnar i den mystiska Nedladdningar. De få gånger jag av en slump hittat till Nedladdningar, som jag föreställer mig som ett slags inverterad variant av Bermudatriangeln (d v s saker försvinner inte därifrån, utan tvärtom ackumulerat en massa nya saker hela tiden) hittar jag en massa saker som jag flyktigt varit inne och kollat på på nätet. En intressant C-uppsats om Aspergers syndrom, förrförrförra veckans meny på min lokala kvarterskrog, manualen till min diskmaskin osv.

Varför blir dom kvar där?

När jag på min Iphone googlar på "C-uppsats Aspergers" och hittar någon intressant sådan, som oftast är i pdf-format, så klickar jag på den. Den öppnas då som vilken webbsida som helst, jag läser en stund och därefter googlar jag vidare på något annat. Ingenstans i processen sparas uppsatsen någonstans i Iphonen, åtminstone inte vad jag vet.

2. Hur bifogar man enklast en bilaga till ett mail?

Jag ville testa att maila ett av mina test dokument som nu ligger i en stilfull mapp i Google Drive. Öppnade ett nytt mail, adresserade det till mig själv och tryckte på "gemsymbolen". Då öppnas en ruta med rubriken "Screenshots", och i denna ligger två skärmdumpar som jag tidigare postat i denna tråd. Överst till vänster finns ett slags meny med rubriken "Öppna från" - what? Öppna från vad, och varför? Och så finns dom vanliga tre prickarna längst uppe till höger, och där fanns heller inga alternativ som jag kunde förstå.

Vad jag hade hoppats var att ett klick på gemsymbolen i ett mail skulle resultera en lista över ungefär alla appar jag har på telefonen, där jag kan sedan välja en app, och sedan välja den filen i appen som jag vill bifoga i mailet.

Inser att jag är väldigt påverkad av hur mappstrukturer, bilagor i mail m m funkar i en vanlig PC. Men så verkar det inte funka i Android.

Så, hur funkar det?

chraist och Kristy gillar detta.
  7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 250
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är saker som måste hämtas hem för att sedan öppnas, så som PDF filer, det ser också på en iPhone, men syns inte, då man inte kan gå in i filsystemet i iOS

Kristy gillar detta.
  8. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Aha. Det blir lite besvärligt i min hjärna att det på det här väldigt synliga sättet ackumuleras mängder av filer. Det känns lite som att ha en växande hög av odiskad disk på diskbänken.

Behöver jag TÄNKA på "Nedladdningar"? Är det liksom sådär att mja, det är ju bra om man tar för vana att städa i "Nedladdningar" tredje torsdagen i varje månad? Eller liksom sådär att om telefonen blir lite seg, så måste jag skynda mig att tömma "Nedladdningar"?

I mitt huvud är det så att finns det något som heter "Nedladdningar", så är det för att jag ska agera på det på något sätt. Behöver man aldrig gå in där, eller göra något, så kunde ju lika gärna "Nedladdningar" ha gjorts osynlig för oss användare.

(Förstår ni hur jobbigt det är att vara jag?)

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 250
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nej, man måste inte det, om man inte vill. Det beror helt enkelt på.
    Har håller jag inte alls med. Det har varit flera gånger jag har öppnad en PDF fil på nätet, sedan stängd den, men senare under dagen vill jag öppna den igen. Då går jag bara in i Nedladdningar och öppnar filen igen. Eller de gånger jag hämtat ner en APK fil, det är därifrån jag öppnar den sen

Kristy gillar detta.
  10. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Aha. Det verkar vara lite som att man tar ett glas vatten, och så låter man glaset stå framme för man vet att man kommer att vilja ha mer vatten lite senare. Visserligen tar glaset lite plats på soffbordet, men det blir enklare än att gå och hämta ett nytt glas i skåpet.

Förresten, vad är en APK-fil?

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 250
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Androids motsvarighet till en .exe fil om man kör Windows på sin dator

Kristy gillar detta.
  12. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Google Keep-fråga:

Om jag är inne i en anteckning, och klickar på symbolen längst upp till höger som ser ut som en mapp med en nedåtpekande pil på, så får jag meddelandet "Anteckningen arkiveras". Därefter syns inte Anteckningen längre.

Vad är tanken bakom den här processen? Varför står det inte VAR Anteckningen arkiveras? Betyder det att Anteckningen tas bort? Och varför är i så fall inte symbolen en papperskorg?

13. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 953
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Om du tar fram menyn på vänster sida finns en mapp som heter arkiv. Där i ligger det du arkiverat, viktiga antecknar som du vill spara men inte behöver ha framme och arbeta med.

jnsson, Dadde och Kristy gillar detta.
  14. Dadde

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag suckar inte djupt i alla fall. Tror de flesta som är på forumet är här just för detta. Att få hjälp eller att kunna hjälpa andra :)
    Jag har aldrig någonsin rensat i denna mappen och tycker precis som @jnsson@jnsson att det är smidigt att kunna gå tillbaka dit om man vid senare tillfälle vill hitta exempelvis en pdf man tidigare har kollat på.
    Vilken e-post-app använder du?

I Gmail när du trycker på gemet så får du två alternativ. Antingen "Bifoga fil" eller "Infoga från Drive". Väljer du "Infoga från Drive" så kan du bara välja den filen du vill från Google Drive.

Något som är bra är du kan lägga till även andra e-postadresser än @gmail.com i Gmail-appen.

Använder du en annan e-postapp så kan det nog vara lite knepigare beroende på hur utvecklaren av appen har valt att funktionen ska fungera. Skulle i så fall rekommendera att utgå ifrån Google Drive. Tryck på de tre prickarna bredvid ett dokument och välj "Skicka en kopia" och välj sedan den e-postapp som du vill använda.

Kristy gillar detta.
  15. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Just det, "labels" översätts till etiketter!
    Jag ser bara fördelar med etiketter, men jag förstår att de kan verka krångliga till en början. Till exempel i Gmail så innebär etiketter att du kan ha ett mail både i Skickat-mappen och i en eller flera valfria etiketter. Det är väldigt smidigt! Hade en vanlig mappstruktur funnits så hade mailet bara kunnat finnas på en plats, t.ex. i Inkorgen ELLER i en av dina andra mappar. Då blir det krångligare att hitta, kanske.

När du återställer sms till en ny telefon så skadar det inte att låta Google först återställa sin sms-kopia, om det går. Sedan kan du öppna Smsbackup+ och låta den göra sin återställning. Det blir inga dubletter, Smsbackup+ kollar vilka som redan är återställda och skippar dessa.
    Smsbackup+ jobbar betydligt långsammare så mina sms (några tusen sms) kan ta flera timmar att återställa med den appen. Om Google redan lagt grunden av sms-återställningen så kommer Smsbackup+ gå igenom alla sms och återställa de som eventuellt saknas.
    Fördelen med Smsbackup+ är också att du från vilken dator som helst kan nå dina sms, genom att helt enkelt öppna Gmail. Det är inget måste att återställa smsen om man inte vill, de finns ju ändå i Gmail. Jag brukar dock alltid återställa till telefonen, för att det känns smidigt.

Kristy gillar detta.
  16. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack! Jag hann faktiskt upptäcka det själv.

Ganska dum fråga även för att komma från mig. Men jag blir lite konfys när det bara står "Arkiveras" och inte "Arkiveras i Arkiv". Har att göra med mitt behov av övertydlig het....

17. N6290

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Att skapa massor av mappar och massor av dokument i Google Drive/Google Dokument är nog ganska tidsödande. Tjänsten är inte riktigt skapad för det användningsområdet. Jag tycker också att Drive kan vara aningen segladdad. Så om du snabbt vill skriva upp något i ett dokument så kan det nog ta aningen för lång stund att hitta fram till rätt dokument. Därför har jag föreslagit Keep och dess etikett-funktion.
    Om du ska använda Google Drive/Google Dokument för dina anteckningar så vill jag hellre föreslå följande:

Skapa ETT (1) Google Dokument för var och en av dessa kategorier:
    Recept
    To do
    Försäkringskassan
    Dagbok
    Noveller
    Intressanta webartiklar
    Lägenheten
    Viktiga kvitton och manualer

Alltså ett dokument kallar du Recept, ett kallar du Försäkringskassan, ett kallar du Dagbok osv. Sen kan du helt enkelt gå in och skriva allting i det ämnet i ett enda dokument. Att ha mappar och mängder av underdokument för alla dessa kategorier, vilket skulle bli betydligt mer tidskrävande att organisera och hitta bland, slipper du alltså.

Jag har själv ett dokument som heter [Hyresvärdens namn] exempelvis, där jag skriver upp saker om lägenheten. Ett annat dokument där jag skriver upp olika viktiga nummer såsom medlemsnummer, passnummer, vissa användarnamn (de som inte går att spara i Google Chromes autofyllfunktion) osv.
    Men "att göra" och webbartiklar hamnar alltid i Google Keep för min del. Och kvitton, papper från försäkringskassan och andra myndigheter m.m. hamnar i särskilda album i Google Photos, efter att jag fotat dem.
    För vissa syften tror jag nog att denna lösning med Google Drive kan funka bra för dig. För vissa anteckningar kan Drive funka bättre än Keep.

Problemet är att när Drive-dokumentet blir långt så kan det bli jobbigt att gå längst ner i dokumentet för att fortsätta skriva, man måste scrolla länge innan man kan börja skriva. Tyvärr öppnas ju dokumentet alltid högst upp, dvs toppen av dokumentet syns medan du kanske vill längst ner. Därför vill jag föreslå att du skriver din text i "bakvänd" ordning. Till exempel skriver du dagens dagboksinlägg, sedan skriver du morgondagens inlägg OVANFÖR, nästkommande dags dagboksinlägg hamnar också ovanför, dvs högst upp i dokumentet. Det är enkelt ordnat genom att använda Enter-knappen och flytta ner den äldre texten ett antal rader och sen börja skriva högst upp. Då kan Drive funka ganska bra som anteckningsapp, även i långa texter.

18. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack! Jag har börjat testa Google Keep ordentligt nu och KANSKE kan vänja mig vid etiketter. Jag inser att det är en stor fördel att kunna ha flera etiketter på samma anteckning - minns från mina år som kontorsslav hur jobbigt det var när man skulle pärma fysiska papper och insåg att vissa papper behövde sitta i TVÅ pärmar, och man fick ta en kopia, eller sätta en Post-It i den ena pärmen med texten "Obs! Bolagsordningen finns inte i denna pärm utan i samlingspärmen Bolagsordningar!".

Det jag möjligen kan känna att man missar är att kunna se ANTALET anteckningar man har. Men jag försöker tänka att det inte är någon nödvändig information.

Jag försöker jobba med min tendens att vilja att allt ska vara så konkret och påtagligt som möjligt, men det är kämpigt. Har fortfarande högar av DVD och CD i bostaden (trots att jag har lärt mig att hantera Netflix och Spotify ganska bra) för att det känns "osäkert" att inte ha musiken och filmerna fysiskt....

19. N6290

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Jag nämnde lite om arkivering i ett tidigare inlägg. Som jag skrev, så tas arkiverade anteckningar aldrig bort. Syftet är att du ska lägga alla anteckningar som inte är aktuella i arkivet. Du kan alltid söka efter dem med sökrutan i Keep eller leta upp dem manuellt under fliken "Arkiv", men de slipper ta plats på huvudsidan där du istället kan ha aktuella anteckningar framme.

Mitt tips är att skapa några etiketter, sedan fixa lite anteckningar kopplade till dessa etiketter. Alla dessa anteckningar kan du sedan arkivera. Du kommer då kunna gå in på Etiketter och hitta anteckningarna, nästan som en mapp, medan du på huvudsidan inte kommer besväras av anteckningarna.

Kristy och Dadde gillar detta.
  20. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Har redan fixat detta *löjligt stolt* och förstår nu grunderna tror jag, mycket p g a dina pedagogiska förklaringar!

Kristy och Dadde gillar detta.