Första egna intrycken & omdömen för Galaxy S25 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S25 Ultra' startad av night77, 12 jan 2025.

1. Wiczor

Wiczor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122
    Japp, Telia, precis som innan. Har vad jag kan se Telias rekommende inställningar.

Har tagit bort eSIM från den gamla telefonen så kan tyvärr inte dubbelkolla om det är samma inställningar som tidigare.

2. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 567

MINA ENHETER

Väldigt bra första intryck. Den känns vansinnigt snabb och responsiv. OneUI 7 är ett stort steg från 6 och känns väldigt fräscht.

Har inte tagit så många bilder än men det känns som att kameran inte överdriver färgerna fullt lika mycket som S24:an. De ser lite mer naturliga ut vilket jag uppskattar.

Hade föredragit svart S Pen. Och färgerna på de officiella skalen är jag inte särskilt förtjust i.
    Det officiella skärmskyddet gick bra att applicera och påverkar varken fingeravtrycksläsaren eller pennan.

Mabbutt, Gorgeous, saigon och 1 annan gillar detta.
  3. Mabbutt

Mabbutt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Gillar att det är vertikal scrollning i applistan.

Gorgeous och Brax gillar detta.
  4. halliewuud

halliewuud Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag bytte från S21 ultra, är det bara jag som tycker att färgerna är väldigt mycket mattare? Jag har samma bakgrundsbild på båda telefonerna. Jag har samma inställningar på ljusstyrka mellan telefonerna, jag har Vivid på, white balance på max mot "warm" och vividness på max. Ändå är det mer kontrast och mer färgdjup i min gamla S21 ultra. Någon som upplever samma problem?

5. Mabbutt

Mabbutt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Har du "adaptiv färgton" aktiverad?

6. maziyar

maziyar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter någon dags användande jämfört med S24 Ultra

Skönare att hålla i, känner att den är lättare men samtidigt så känns den "ihålig" i direkt jämförelse, känns tjockare (måste vara för den inte har rundad ram), ljudet är bättre, mindre glare, kasst att pennan ej har BT

Mjukvaran får bli till en annan gång :)

7. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Vit titan. Underbar känsla i handen samt att den känns lätt. IMG_7317.jpeg

HenrikNord och saigon gillar detta.
  8. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Var lika med min S22 Ultra

9. Gurkburk92

Gurkburk92 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    497

MINA ENHETER

Bifogade filer:

10. FarmerJoe

FarmerJoe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579

MINA ENHETER

Så här några timmar in känner jag faktiskt att det var värt bytet från S24U.

Bekvämare att hålla, inte lika kantig i fickan och skönare i handen.

One Ui7 gör såklart sitt till detta, men luren känns rappare dock har jag inte bestämt mig gällande de vertikala applådan, men so far har jag inte känt behov av att leta runt ifall man kan ändra det.

Och, Pitala MagEz skalet är bättre till S25U jämfört med fjolårets.

Låter det gå ett par dagar och rapporterar mer i detalj.

11. Samoht

Samoht Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Sparkade igång den igår kväll så har inte hunnit testa så mycket men har iaf konstaterat att Good Lock saknar en hel del jämfört med S23U. Var lika när jag köpte S23an så får hoppas att det kommer tillbaka lite moduler, Home Up t ex saknas. NavStar finns kvar iaf men funkar inte så den kommer uppdateras vad tiden lider, helst nyss så man kan få fason på gesterna.

12. Samoht

Samoht Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Jag upplevde samma när jag gick från S21 Ultra till S23 Ultra. På S21an fanns det nån inställning som fanns på annat håll, om jag inte minns helt fel i Tillgänglighet. Följde nån guide på nätet och fick till en riktigt trevlig setup på S21an, visade sig att på S23an var den funktionen borttagen. Du kan ju alltid testa att ändra vitbalansen under Avancerade inställningar i Skärmläge.

13. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Nån som lyckats få 6 mån Gemini advanced? Blir bara erbjuden 1 månad..

14. voro12

voro12 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Kolla i Google One-appen under förmåner

Bobby83 gillar detta.
  15. Gorgeous

Gorgeous Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S9
    Har en S21 Ultra kvar här hemma och jämförelsevis mot min S23 Ultra och nu denna S24 så ser S21 så otroligt överdriven ut i färgerna med samma intensiv vald som skärmläge. Så S21 poppar färgerna väldigt mycket.

Last edited: 1 feb 2025
    6150 gillar detta.
  16. ZaxxeN

ZaxxeN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Telefonen känns väldigt rapp. Kameran känns bra också! Haft telefonen några timmar bara, men positivt överraskad! Kommer från en Pixel 8 pro senast. De närmaste dagarna får avgöra om jag gjorde rätt val :)

17. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

De skillnader jag märkts hittils är skärmen är bättre än min S23U. Sen är telefonen rappare än S23U, webb sidor laddar snabbare och generellt känns S25U snabbare än min S23U. Vet inte om det är One UI 7 men vissa inställningar visar mycket mer detaljerat info än S23U. Likande mini version av WiFi analyzer app visar band/signal styra och mycket mer. Under batteri information visar antal laddningar också gjorts vilket inte gör på S23U. Nu kommer jag skicka in min S23U för inbyte så kommer inte hinna få One UI 7 för jämföra senare. Uppdateringar av appar på Playstore går mycket snabbare nu jämfört med min S23U.
    Viktigast är de mikrorepor i S23U som etsat i mitt huvud är gott som borta och största anledning till uppgraderingen. :teeth:

18. mickebjo

mickebjo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Den här undrar jag också om. Kanske inte är gemini advanced? Sa det specifikt i presentationen att det var gemini advanced eller pratade de generellt om ai funktionerna i telefonen?

19. mickebjo

mickebjo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Nu dök det upp, jag tror det var när jag öppnade geminiappen!

upload_2025-2-1_10-4-40.jpeg

Bobby83 gillar detta.
  20. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 697
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag hade svårt ett tag att välja mellan OnePlus 13 eller Galaxy S25 Ultra...

I slutändan valde jag S25 Ultra för flera olika anledningar:

1. Fick väldigt bra slutpris för S25 Ultra med min gamla S24 Ultra i inbyte!
    2. Galaxy S25 Ultra har anti-refektiv skärm vilket OnePlus 13 inte har!
    3. Är rätt beroende av Samsung Mail, Bixby Routines och andra Samsungs specifika appar.
    4. Samsung Care+ är mycket mer förmånlig försäkring än vad OnePlus erbjuder.
    5. Oneplus tar ockerpriser för sina tillbehör! Helt oacceptabla priser faktiskt jämfört med Samsung och andra tillverkare.
    6. Inbytespriset för S24 Ultra hos OnePlus var runt 6000kr medan Samsung erbjöd cirka 9800kr!

Mitt första intryck för S25 Ultra:
    • S25 Ultra skärm är helt på annan nivå än S24 Ultra skärmen som var faktiskt blek i jämförelse samt vid låga ljusförhållanden var skärmen på S25 Ultra under all kritik med "banding issues" samt sandiga svarta och gråa bakgrunder!
    • S25 Ultra känns rappare, tack vare Oneui7.1 och Snapdragon 8 Elite för Galaxy!
    • Formfaktor på S25 Ultra tycker jag är bättre än tidigare Galaxy S modeller, också de runda hörnorna är faktiskt snygga!
    • Kameran är snäppet bättre i olika situationer om det handlar om vanlig fotografering eller videoinspelning, jag laddade ner Camera Assistant appen från Galaxy Store och aktiverade Scen Optimizer vilket gav mig ännu bättre bilder än utan den funktionen påslagen. (jag rekommenderar alla att ladda ner Camera Assistant).
    • Batteritiden trots kort tids användning verkar vara lovande, i alla fall den är bättre än S24 Ultra!
    • Samsung verkar ha plockat bort menyn som väljer olika bandkombinationer (2G,3G,4G och 5G), nu verkar det finnas en helt ny meny som gör att man bara kan välja mellan 4G och 5G sen finns det ett separat alternativ för att ha 2G stöd. Jag gillar den nya menyn, lättare att välja rätt band. 3G verkar ha försvunnit helt!
    • Android 15 är trevlig trots man inte märker nåt av det direkt men tillsammans med Oneui7.1 är det en fullträff enligt mig. Det finns lite irritationsmoment här eller där men man kan alltid lära sig nya saker.
    • AI är trevlig men kan även leva utan!
    • Högtalaren är betydligt bättre i S25 Ultra än S24 Ultra!
    • Samtalskvalitet är hög och det var inga konstigheter att höra motparten eller motparten höra mig i bullrig miljön!
    • Wifi och Bluetooth fungerar hur fint som helst.
    • Numera kan man se under batteri information hur batteriet mår och hur många gånger har man laddat den.. Det är faktiskt bra för att veta om batteriet blivit sämre eller nån app i telefonen exempelvis har gjort batteritiden sämre! Dessutom är det extra bra för de som köper begagnad lur att veta om batteriet mår bra eller dåligt!
    Att nån som inte håller i bägge telefonerna S24 Ultra och S25 Ultra som egna telefoner med egna inställningar och appar säger att inget har förändrats mellan de telefonerna, hen ljuger för sig själv och för folk som läser eller hör vad som sägs! Du kan inte bedöma nåt från ett par minuter pillande i nån butik och påstå att det finns inga tydliga skillnader!

Jag kommer säkert på nya saker när jag har testat ännu mer, men detta var mitt första intryck!

Screenshot_20250201_113926_Call settings.jpg

Screenshot_20250201_115133_Settings.jpg

Batteritiden 80% på Wi-Fi inomhus, 20% på 5G i bilen..

Screenshot_20250201_115846_Device care.jpg

Egil, Bilal, HenrikN och 5 andra gillar detta.