Första egna intrycken & omdömen för Galaxy S25 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S25 Ultra' startad av night77, 12 jan 2025.

1. 900ssie

900ssie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag har rensat cache och tyckte att det blev bättre men inte bra.
    Jag har installerat Accubattery och får ge det några dagar.

2. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Räcker med dubbla kollar inne i accu urladdning-deep sleep. När tel inte används så ska den gå ner i dep sleep. Om tel untw glr det så är det nån app eller process som håller tel vaken hela tiden. När går och lägger sig kan man se var deep sleep ligger på och på morgonen kolla om det överensstämmer antalet timmar tel legat oanvänd under natten.
    S25 har endast precis släppt och de enda telefoner som har Android 15 och Oneui7.
    Buggar är att vänta och många appar inte gunnits uppdaterat för Oneui7.

3. polacko

polacko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Z Flip6
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Xiaomi Pad 6S Pro
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S10 Plus
    Jag orkade inte köra accu, utan rensade hela mobilen. Det gick åt 60% av batteriet på 3 timmars SoT.

Har pillat med den i 6 timmar och installerat allt utan sasmugn switchs hjälp. Pilligt som fan, men har fått ut det dubbla på första laddningen.

Nu känns det som det kommer att bli bättre med tiden. Ska inte ändra allt för mycket i inställningarna första veckorna. Tänker göra det succesivt, så jag får en bra bild av vad som framöver kan börja dra batteri. Tex öka till wqhd+, m.m.

Klurre och Puttesson gillar detta.
  4. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Idag upptäckte jag av ren tillfälligt när lyssnade på musik och höll svepbaren längst ner mitten. Tror det är Google Gemini, men det oväntade är en musik ikon dök upp och om klickar på den så analyserar den vilken sång det är som spelas. Som Shazam. Den lyssnade bara några sekunder med endast musik och hade rätt på vilken sång det var.

easycure1974 och mickebjo gillar detta.
  5. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    466

MINA ENHETER

Har haft denna några dagar nu, tycker den är väldigt rapp i både system och spel.
    Fördelen är att Samsung lyckas köra på 120fps i spel där Kina telefoner ofta fastnar på 60fps som max.

Har nyligen haft Xiaomi 14U, Oppo Find X8P.

Har inte jämfört så mycket foton ännu, men det jag sett på tester så är S25U lite långsammare på att fota motiv i rörelse, den bästa jag haft där är Honor Magic 6U vilket kan vara lite tråkigt i och med att jag har småbarn, men det blir verkligen ge och ta på vissa punkter när man jämför telefoner i detta segment :)

Spel som jag tyckt har laggat lite på min Oppo jag senast haft nu så är S25U extremt mycket rappare.

Värmeutveckling är väldigt bra på S25U och har väl varit det några generationer vad jag sett på thermal tester.

Kör med billigt skärmskydd och skal i väntan på Pitaka skal och dbrand skydd, den upplevs ganska mycket tyngre än min Oppo så jag hoppas Pitaka skalet är lite lättare. Skärmskyddet gör så att upplåsning med tummen är extremt mycket sämre än utan skydd, så jag hoppas att dbrands är lite tunnare (har ställt in känsligheten och lagt till tummar efter applicerat skydd men hjälper bara lite)

Algoritm för bilder föredrar jag kontraster som Xiaomi och Oppo skapar medans S25U är mer true to life.

Ska bli spännande och se vad den kan leverera så fort det gråa tråkiga vädret övergår till solsken :)

kissidor och night77 gillar detta.
  6. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 700
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Den har funnits under rätt lång tid, man hittar det genom att skapa Google widget och där finns för musiksökning och även för väder.

jnsson gillar detta.
  7. Rockson

Rockson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    260

MINA ENHETER

Första intryck:

Telefonen är mycket lättare än vad jag förväntat mig och är inte alls så otymplig som man kan tro.

Skärmen är fantastisk. Jag gillar att den är mer rektangulär än vad man vanligtvis får i dagens moderna telefoner.

Jag som är van vid iOS uppskattar att tangentbordet faktiskt är användbart. Otroligt att Apple är så jävla kassa att de inte kan få till en sån sak.

Snabb som attan är den också, men här kommer det negativa:

Animationerna känns så stela och i bland så långsamma att jag blir tokig. Jag har såklart testat utvecklaralternativ och halverat dem, men då svep upp-gesten fortfarande är lika slö blev detta nästan ännu värre då vissa saker är supersnabba och andra toklångsamma.

Jag kommer att köra på med min iPhone15 Pro ett tag till. Jag gillar att prova Android lite då och då men Samsungs mjukvara är då definitivt inte för mig. Logga in med Google, logga in med Samsung-account, spara lösenord i Google, spara i Samsung Pass. Jag vet inte ens om jag har säkerhetskopiering påslaget hos Google eller Samsung.

Fantastisk hårdvara. Mjukvaran är dock inte för mig. Hade en Pixel 9 Pro XL i höstas och den var mycket trevligare. Saknar faktiskt den.

Last edited: 16 feb 2025
  8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 261
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, nej. Pixel är nog den bästa motsvarigheten tycker jag

rtreal gillar detta.
  9. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 733
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Trodde Samsung skulle åtgärdat detta på OneUI 7 men tyvärr. Förtar verkligen upplevelsen.

10. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 567

MINA ENHETER

Upplever ingen fördröjning med svepgesten. Känns lika direkt som på iPhone 16 PM.
    Kan det vara någon tjänst som är aktiverad? Vill minnas att hemknappen var riktigt långsam på min S24U innan jag kom underfund med att det berodde på något tillägg jag använde.

11. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Du kan prova att stänga av animationen (OBS! den stänger av ALLA animationer bland annat typ laddar animationen i olika appar)
    Settings - Accessibility - Vision enchancements - Reduce animations

12. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Jag har lika upplevelse, kan hoppa in och ut mellan appar och jag upplever den som rapp. Kommer från iPhone.

13. rtreal

rtreal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90

MINA ENHETER

Kan du screenrecorda det? Upplever också den som snabb.

14. 900ssie

900ssie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Glömde skriva i tråden men det slutade med att jag gjorde en fabriksåterställning och la in allt manuellt och efter det fungerar den som den ska. :)

Ducceman, night77 och krajzing gillar detta.
  15. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Upplever också min som riktigt rapp. Tycker frugans 15 Pro Max laggar och segar mer i animationer än min S25U.

Har de inställda på 0,5 och kör med alternativet Elegance i Home Up och Home Gesture animation tuning

night77 och Ducceman gillar detta.
  16. Mabbutt

Mabbutt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Jobbet tvingade på mig en iPhone 15 när de stoppade alla jobbmejl etc i privata mobiler. Satan vad irriterande att den är så slö jämfört med 25U. Blir galen varje gång jag ska öppna en app. Sjukt irriterande.

17. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Beklagar. :/ (jag har också en i15 som jobblur men använder bara som authenticator)

Mabbutt gillar detta.
  18. Mr Bean

Mr Bean Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Nu när det har gått några månader sedan S25 ultra kom ut undrar jag hur nöjda ni är med kameran? Funderar ev. på att köpa. Jag har en 23 ultra jag är nöjd med och vill inte ha en sämre kamera.

19. rtreal

rtreal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90

MINA ENHETER

Klart den inte är sämre än S23.

Jag hade S23U innan jag uppgraderade till S25U. Jag märker inte så mycket skillnad. Kamerorna har en hög standard idag. Men då använder jag den till basala saker. Instagram, Snapchat, lite zoom och slowmo. Den är riktigt vass.

Mr Bean gillar detta.
  20. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 700
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Sämre är den absolut inte, du har i princip två nya kameror som skiljer sig med S23 Ultra, den första är 10x (10mp) kameran som blivit utbytt mot en x5 (50mp) istället.. Och den andra är Ultra wide kameran som är nu 50mp istället för tidigare 12mp.

Så allt som allt är bara huvudkameran 200mp som är samma som din S23 Ultra.

Dessutom får du ISP förbättringar från Qualcomm själva som gör att kamerorna tar bättre bilder även om de är samma som tidigare modell.

Förutom ovan har du en bättre overall prestanda med Snapdragon Elite 8 i jämförelse med Snapdragon 8 Gen 2 många avseenden.

Puttesson och Mr Bean gillar detta.