Första intryck - Wildfire!

Diskussion i 'Wildfire' startad av teddyjohan, 13 jul 2010.

1. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Ok, efter 1 dygn tycker jag så här om HTC Wildfire:

+Snabb och precis touch.
    +Batteri (Laddat den 2ggr, så batteritiden lär ju bli ytterligare något bättre. Men så långt helt ok, använt den "lagomt" mkt (surf, appar, wifi, appar och telefoni) sedan imorse och har 70% kvar nu kl 21.45.)
    +Gränssnittet, användarvänligt.
    +Storleken på telefonen, 3,2" är alldeles lagom stort. (Det är ju en telefon)
    +SAR 0,75.
    +Ljudkvalitén, lagom högt och god kvalité. Tycker även de jag pratat med.
    +Bra bild på skärmen
    +Ljudet på yttre högtalaren.

+-Kameran är medioker.

-Videoinspelningen duger bara att se på från telefonen.
    -Upplösningen hade ju gärna fått varit lite bättre.
    -Inget skärmskydd medföljde. (Jag klippte till ett själv och klistrade på)

Mina 3st senaste lurar jag ägt är: SE X10 (Snabb och bra kamera men med urusel ljudkvalite vid samtal), Nokia 5800 (Ok lur men något segt med symbian) och SE k800i (Bra bilder och batteritid).

2. Im4n00b

Im4n00b Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket bra skrivet :D

Men varför rekommenderar ni att man inte spelar spel och ser på film på den? Min lillebror funderar på en WF och det skulle då bli hans första Android telefon, tror ni den skulle passa honom? Han är 14 :)

3. quietlybrilliant

quietlybrilliant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nice, synd att kameran är halvdan bara. :(

En fråga bara, finns det någon, någorlunda känd, app/spel/widget som inte har fungerat eller hittats i marketplace på Wildfiren?

Man blir ju lite orolig när folk säger att det är överdrivet många saker som försvinner på marketplace p.g.a. skärmen. o_O

4. supermario

supermario Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det rekomenderas nog endast för att upplösningen är så låg så kvaliten inte blir den bästa..

5. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Kameran är ok. Jag gick ju från x10 vilket har grym kamera. Spås finns det ingen som jag har saknat från x10 an. Alla som jag kör har funnits, tex hemnet, swedbank, prisjakt, TV.nu osv

6. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag sökte efter FxCamera utan framgång, den ska visst vara bra. Runkeeper som inte har officiellt stöd för qvga, och inte heller var testade av utvecklarna funkade hur bra som helst.

7. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Telefonen var fulladdad innan natten och den var i standby 7 timmar och 46min. Kollade batteristatusen imorse och den visade 100% full. Det är ju bra!

Update: samma laddning med en del surf och 2st samtal. 22 timmar sedan senaste laddningen och 80% kvar av batteriet.

Min x10 sög batteri som attan även i standby över natten. Era lurar?

/elpapo

Last edited: 17 jul 2010
  8. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Batterierna tenderar att bli optimala efter några veckors användning, med fördel laddar man dem inte stötvis utan till 100% och låter dom gärna stå på 100% och ladda vidare en timme eller så. Li-Ion batterierna laddar snabbt de första 80% men de sista 20% tar lika lång tid som det tar att förbruka 20% av energin.

Finns massor av bra tips här på forumet för att få till bättre batteritid och alla funkar på Wildfire ;-)

Kameran är helt okej för en smartphone. Upplösningen på kameran är bra men optiken är väl ganska billig, kontrast och gamma blir lite snålt.

Anledningen till att vi (jag) inte rekommenderar Wildfire för spel och hård användning är, kort sagt, för att det är en billig telefon med medelprestanda. Av samma anledning som du inte kan köpa den billigaste datorn och tro att du kan köra de nyaste, coolaste spelen helt enkelt. Kvaliteten på Youtube och ljud är förvånandsvärt bra dock, men är man en "tung" användare så är Desire i nuläget den ena HTC som är tillrådlig. Större skärm = bättre upplevelse, högre upplösning = mer detaljer, bra processor = snabbt och laggfritt i alla lägen osv.

9. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 607
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Jag håller med Teddyjohan ang batterina många tror att så fort telefonen visar att det är fulladdad så tror folk att batteriet är fullt men så är det inte, utan man ska låta telefonen ligga längre, för när telefonen visar att den är fullladdad så har den laddas till 80% som Teddyjohan säger, så jag rekommenderar att man låter telefonen ligga en stund till, speciellt dom allra första gångerna och helst köra med telefonen tills den stänger av sig själv, många säger att Li-Ion kan från börjar ladda hur man vill, men oftas är folk så ivriga att använda sina telefoner så dom ser att den är fulladda och sedan använder den med en gång, vilket gör att batteriet blir sämre
    hoppas att alla har en bra sommar
    mvh Herrn

10. supermario

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

var och klämde på WF idag på media markt och vart riktigt sugen. Har en satio nu men det jag märkte inte så stor skillnad på upplösningen. Dock så gick det ju inte att surfa i butiken, men man fick ju upp startsidan och tyckte inte texten där såg så pjåkig ut.

Så för en användare som ska skaffa en smartphone och som bryr sig om sin ekonomi så är nog WF ett grymt val. Jag ska nog ta att införskaffa en sådan iaf. Den såg helt okej ut i alla färger, men blir nog den vita för mig.

11. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Antagligen köpte du Sation för att kunna ta bra bilder och ok video?

Räkna inte med det med WF. 5mp räcker till, men bildkvalitén blir inte bra nog. Alltid lite lätt suddig för att du måste trycka på den något tröga optiska knappen för att kunna ta en bild. En vanlig kameraknapp på sidan hade gjort susen. QVGA inspelning av video. Prova i butiken...

12. fprick

fprick Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker inte att man köper en mobil för kameran, visst man har alltid mobilen i fickan osv. Men om man ska fota seriöst så har man ju alltid med sig en riktig systemkamera, för "flumbilder" som man tar så räcker ju till och med min gamla SE W660i på 2mpx gott.
    Man kan ju inte kalla sig för en seriös fotograf om man sitter med sin mobilkamera är vad jag försöker säga ;)

13. supermario

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

njae. skulle förlänga mitt abb när sation precis kommit och tyckte den såg trevlig ut, samt att jag tänkte ge SE en chans.. Med facit i hand så skulle jag ha lyssnat på polaren som sa att jag skulle tagit en annan lur istället. Maken till världelöst OS får man ju leta efter...men kameran funkar okej, men blir inte mycket bättre än nokias 5mp kamera.

Skulle hellre ha en SGS, men då jag har ett tag kvar på mitt abb med sation så får det bli en wildfire så länge, så att säga..blir inte så mycket pengar att punga ut med. sen ta en "värsting" nästa vår

14. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Vi är alla olika, därav olika finesser på telefonerna. Jag själv har varit väldigt glad att jag senaste åren haft "bra" kamera på min mobil (k800i, 5800, x10). Jag har 2st barn, 5mån och 4år. Det jag har fotat och filmat spontant "on the fly" ser vi tillsammans på då och då och minns tillbaka och skrattar.

Men visst, vid bröllop och dop då plockar jag fram min Nikon D80 eller panasonic videokamera.

Så seriös fotograf... jo, lite är jag nog allt. :)

Har du tips på hur man tar en icke suddig bild med wildfire´n? JAg försöker hålla stadigt som bara den, men så fort man trycker in styrknappen så rör sig telefon och bildenblir suddig. Kanske finns någon app så att man kan trycka på touchen istället? Att det finns touch fokus är grymt bra.

Last edited: 18 jul 2010
  15. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Klart man kan fota med touchen. Det är ju bara att hålla kvar fingret lite längre. Jag har tagit alla bilder så. Lättare att sätta "fokuspunkt" då.

Last edited: 18 jul 2010
  16. leinad

leinad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!
    Bra skrivet! Har precis skaffat en wildfire, mycket nöjd!
    Men tänkte kolla varför inte alla apps finns på market?

17. supermario

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

för att vissa apps inte är gjorda för den lägre upplösningen som wildifre har.

18. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Stämmer delvis. Vet flera apps som finns till X10 Mini som har samma skärmupplösning men som jag själv ej hittar åt i market. Förmodligen för apputvecklarna måste godkänna att appsen funkar till telefonen, eller att Google vill verifiera det själv eller nåt. Enormt frustrerande att måsta tanka via Appbrain för att få tag på nåt, och att 90% av alla QR-koder inte funkar för att de pekar till market.

19. ronaldoo

ronaldoo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Wildfire är min första Andriodlur, och jag är helnjöd:)

Mycket prisvärd minst sagt.

20. locktail

locktail Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjejen köpte en WF förra fredagen, och den har numeriskt tangentbord. bara gå in i menyn och ändra en inställning. Så den HAR numeriskt och QWERTY