Diskussion: Första intryck

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av Suuugen, 1 okt 2012.

  1. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Perfekt storlek.
    dock ej jämfört mot note
     
  2. Tangz

    Tangz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung GALAXY Note 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung GALAXY Note 4
    Telefon 2:
    Apple iPhone 4S
    Platta:
    Nokia LUMIA 2520
    Tänkte ta och beställa en Note 2 så småningom.....väldigt bra att den är i perfekt storlek. Hur upplever ni skärpan? Är den bra?
     
  3. ikonane

    ikonane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag upplever att den inte kunde bli bättre.
     
  4. Suuugen

    Suuugen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Hehe :) Bra grej! Dock gick det igång dagen efter så nu kör jag full fart med allt ;D
     
  5. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    501

    MINA ENHETER

  6. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Ja, det skulle jag säga att det gör. Har haft Note 1 och köpte Note 2 idag, Note 2 är mycket bättre på alla sätt o vis ;)
     
  7. LewmpZ

    LewmpZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har varit och kladdat på en kompis note 2 och tycker den är mycket bekvämare att hålla i än note 1! Första noten är för bred och har för skarpa kanter.
     
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    [​IMG]

    Så het skin till poweramp. Passar perfekt till titanium grey modellen...

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
     
  9. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Efter en veckas användande tänkte jag skriva lite om mina första intryck.

    Det första som slog mig var att Note II ser estetiskt mycket snyggare ut iochmed 16:9 formatet, den ser mindre klumpig och klosslik ut nu.

    Väl igång med telefonen så slås jag direkt av det faktum att skärmen är grym..MEN, personligen hade jag gärna sett lite mer styrka i ljusheten, en väldigt liten sak att bry sig om så det släppte jag väldigt snabbt.

    Det tester och uppvisningar av JB jag sett infriades ganska snabbt då allting flyter!

    Kvickheten i allt den gör är häpnadsväckande.

    Men det jag verkligen föll för och är väldigt glad över att Samsung lagt mycket krut i var att få S-Pen till ett riktigt redskap.

    På Note 1 så tyckte jag att det var en kul grej mest, jag såg ingen jättefunktion i den.

    Men nu, Airview är helt fantastisk och nog den funktionen jag använder mest, framförallt i kalendern. Pennan för mig är nu ett dagligt redskap som flitigt används.

    Det tog ett par dagar innan jag provade S-Pen till att skriva ett sms, och helt ärligt tappade jag hakan, jag har en sjukligt usel handstil, På Note 1 var det katastrof och skriva med pennan, det blev sällan ens ett ord rätt, Nu uppfattar den slarvig text, snabb text. Tamefan allt.

    Även pennan i sig känns ju betydligt mer bekväm att hålla i och använda i stort.

    Sen alla extrafunktioner gör det hela bättre, NFC är både roligt och användbart.

    Batteriet är underbart.

    Men för att beröra det negativa.

    Jag hade hoppas på att touchknapparna (Meny och bakåt) hade blivit anpassade för S-Pen med, så att det kunde gå att använda pennan på knapparna.

    Men utöver det är det nog inte mycket jag har att klaga på, småsaker mest som egentligen har någon som helst betydelse..
     
  10. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Mer ljusstyrka ?
    Kör oftast på lägsta,blir ju bländad annars.
    Kanske är nått fel på min :-)

    Joo synd att inte touchknapparna är anpassade .
    Dock går de ju att backa med att rita en pil men.

    Pennan är grym och den fattar mycket men de tar ju ändå mycket längre tid än att skriva som vanligt.

    Har personligen inte så mycket nytta av pennan men jag försöker använda den när jag surfar.
     
  11. Engs

    Engs Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Du har bakåt och meny i pennan, du behöver inte de knapparna. Håll inne knappen och dubbelklicka skärmen ex vis...
     
  12. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ja, det är jag mycket medveten om och jag gör det. Men det var inte något jag frågade om heller...

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  13. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Första intryck:

    Lättare än ettan och skönare att hålla i - dock halare och lätt att tappa.
    Snygg - mycket bättre än ettan.
    Suddig skärm - markant sämre skärpa jämfört med Note 1 (tyvärr och väldigt oväntat!).
    Snabb - bara kör på utan tendens till lagg någonstans.

    Har fortfarande svårt att svälja den markant sämre och suddigare skärmen, men det kanske är en vanesak? Ser ut som att det är skyddsplast på men det är det inte och känns som att man behöver glasögon typ. Note I hade jag inget som helst problem med, tvärtom var den skärmen knivskarp i jämförelse.
     
    Last edited: 9 okt 2012
  14. LewmpZ

    LewmpZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du måste ju ha fått tag på en måndagsex om du tycker att skärmen är suddig, eller så behöver du kanske glasögon? Jämförde en kompis SGN2 mot min SGS2 och SGN2s skärm är ju knivskarp! Får min egen SGN2 imorgon och kan återkomma när jag studerat den närmare :)
     
  15. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Verkar vara fler som upplever samma sak som jag, att det är svårt att se skärmen skarpt och typ känns som att man har grus i ögonen. Jag ska testa luren ett par dagar och se om det "går över" men något skumt är det hursomhelst.
     
  16. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Inställningar / display / autojustera skärmton bocka av. Ska bli bättre enligt folk på xda

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  17. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Ja ser man skärmen suddigt är de nog dags för glasögon :-)
     
  18. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jepp läste om det och har ändrat, men jag tror helt enkelt att mitt "problem" är den lägre pixeltätheten på skärmen eftersom färgerna är helt ok. När man har kört Note 1 dagligen ett år med stor skärm och byter till en aningen större med lägre PPI så reagerar man nog som jag (och flera med mig tydligen) och uppfattar skärmen som suddig. Får hoppas att det är en vanesak eftersom så många tycker att skärmen är perfekt.
     
    Last edited: 9 okt 2012
  19. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Tur att det inte bara är jag som upplever skärmen som suddig.
    Det är snarare så att ni som inte ser skillnad på tex S3/GN och GN2 behöver glasögon.

    I vissa lägen är den okej men i många andra katastrof, tex forumtexter (utan Tapatalk) osv

    Shit va jag skulle vilja se och jämföra min Note2 mer era "osuddiga" Note2
     
    Last edited: 10 okt 2012
    tompathepilot gillar detta.
  20. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Getting rid of that 80-pixel-wide strip resulted in a slightly lower pixel density - 267ppi vs. 285ppi. The new matrix, however, more than makes up and the perceivable sharpness of the screen is actually higher.
    As we mentioned, the PenTile matrix is now gone and the slight crosshatch pattern went with it.

    As you can see, the Galaxy Note II screen lights up individual pixels to display the 1px-wide lines. The old Galaxy Note, however, can't use a single pixel to make white, as it only has two of the three needed colors.
    To fix that, the screen uses sub-pixel rendering, which "borrows" a subpixel from a neighboring pixel to make white. But now the line has become 1 2/3px wide, which means that it uses more resolution than it should.

    In all instances when the original Galaxy Note had to revert to this trick, it was basically having 2/3 of its effective resolution, which explains why the Note II looks way sharper, despite having fewer pixels.
    Another thing we noticed was that the new matrix makes better use of the space allotted to each pixel and there's less left to waste. Notice how the distance between individual pixels is far less here, compared to the original Note and that also improves the image quality.

    This new arrangement seems to result in some very slight color aberrations around sharp edges, but it takes a great deal of eye-strain to see it.

    www.gsmarena.com.