Första intrycken & omdömen Galaxy Fold 4

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 4' startad av Swedroid, 10 aug 2022.

  1. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
    Riktigt nöjd jag också med Fold 4! Har tidigare skrivit om mina intryck men nu såhär en månad efter kan jag alltid förstärka dem :)

    Enda nackdelen för mig är att kameran inte riktigt håller samma klass som Ultra 22 gällande bla zoomen.
    Men om vi inte bryr oss så mycket om zoom, så tycker jag det mest är positiva ord om Folden

    Att ha en mindre platta med sig hela tiden är bara så gött! Multitaskingen tycker jag också är riktigt nice med den stora skärmen. Att sen växla tillbaka till en skärm där man når hela skärmen med en hand är faktiskt något jag saknat, då telefonerna på senare år blivit lite för breda kan jag tycka.

    Något jag var skeptisk till i början var att inte ha tillgång till fingerprinten på skärmen, men idag är jag bara glad att den inte finns där utan som knapp på sidan. Nu är det enkelt att öppna telefonen så fort man tar i den från olika håll vilket jag tycker är fantastiskt!

    Flytet och prestandan likaså, riktigt bra och aldrig lagg

    Inte haft några problem med skärm/repor ännu iaf. Kör Samsung S-Pen fodral och även Ringke transparent skalet som är riktigt slim och om man som jag gärna vill låta färgen skina igenom skalet, kan jag rekommendera det!

    Och en sak till är att jag knappt rört min Ipad Pro 12,8" vilket avslöjar att jag inte behöver köpa någon ny sådan, då jag tycker Fold 4 ersätter den såpass bra
     
    Last edited: 29 sept 2022
    night77, BillyJoeBob, Pettapan och 3 andra gillar detta.
  2. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag tycker oerhört mycket om den, och det är en ren fröjd att använda den för vissa saker - men det betyder inte att det inte finns ganska mycket att önska av framtida modeller.

    Jag tror nog vi alla önskar oss lite bättre battertid, en lite bättre kamera samt en väsentligt tunnare och lättare mobil. Redan där har vi ju önskemål som står i uppenbar konflikt med varandra så det är inget jag tänker gnälla på att det inte är så redan nu - men jag kan ju få drömma om en teknisk utveckling som gör det möjligt att uppfylla allt det så småningom. Men jag tycker iaf vi fick en acceptabel kompromiss med fold 4.

    något jag tycker vi rentav har fått bättre än samsungs övriga premiummodeller är fingeravtrycksläsaren - deras eländiga under skärmen-läsare har drivit mig från vettet så många gånger att jag skulle nog fan ha kunnat välja en fold bara för det även om formatet/konceptet inte hade varit av intresse

    Vecket stör jag mig nånstans mellan inte alls och minimalt på, men det är klart att det skulle vara läckert om det utplånades helt. Nånting jag trodde skulle vara helt gräsligt och rentav en dealbreaker är själva känslan på innerskärmen - jag trodde att den skulle vara klibbig och otäck, som vissa mjuka skärmskydd. Men ack så fel jag hade!

    Personligen är jag ingen anhängare av det allt mer kvadratiska formatet på innerskärmen som många verkar föredra - och om inte annat så är det ju en ofrånkomlig konsekvens av att de flesta verkar prioritera att formatet på frontskärmen inte får vara för långsmalt. Sweetspot för mig formatmässigt skulle nog egentligen varit som den ursprungliga Mi mix fold som borde vara i princip som en iPad mini när den fälls ut. Men den har väl andra svagheter, och som sagt så går trenden uppenbarligen allt mer mot 1:1 - det är väl bara att gilla läget :ehm:.

    Men därmed så håller jag förstås med om att den är ju allt annat än optimal för att titta på film, sämre än vilken modern rejäl lur som helst - iPhone pro max, Galaxy Sxx ultra etc. Men jag har faktiskt hittat ett sätt att tillgodogöra mig skärmen för lite videotittande också - jag har börjat kolla äldre favoritserier med gammalmodigt format i badkaret (IPX8 <3), i väntrummet hos tandläkaren och sånt. Just nu betar jag mig igenom Star Trek Voyager, absolut klockrent att kolla på den på folden :D!

    Sen är jag såpass till åren kommen att det är otroligt uppskattat att ha en rejäl skärm att läsa på när jag använder hela bredden, och det är väldigt smutt att kunna ha två fullt användbara fönster bredvid varandra också. Men det jag verkligen älskar att göra på den är att spela spel :-*<3!

    Hanterbarheten har varit något jag har behövt göra nånting åt. Jag har små, svaga och klumpiga händer med korta fingrar och pallar inte med att hantera stora tunga telefoner bara genom att greppa dem med händerna. Sen ville jag verkligen ha pennan också, för att komma så nära min normala upplevelse med en surfplatta som möjligt när jag är på stora skärmen. Så då behövde jag ordna nån plats för den med, men tycker det blir för klumpigt med alla de varianter av fodral med inbyggd pennplats som jag har sett hittills ivf.

    Själva hanterbarheten löste jag på samma vis som jag gör med alla stora tunga telefoner - genom att limma på en ringhållare på baksidan av skalet. Den går att snurra och vika ut lite hur man vill, så sammantaget lyckas jag nästan alltid hitta ett hyfsat sätt att hålla den. Funkar även hjälpligt för att ställa den i såväl landskaps- som porträttläge har det visat sig. Lite kinkigare att hitta optimal placering av ringhållaren än för en vanlig telefon i och med att man inte kan helt enkelt sätta den i mitten av det utvikta läget, men väl man fått till en bra placering så är det till lika stor hjälp med den här.

    Pennan kommer ju med ett litet hölster eller vad man ska kalla det. Jag fäste en liten karbinhake i hölstret och på morgnarna när jag klär på mig hänger jag det mha karbinhaken på min halskedja som jag alltid har. Det känns väl lite som en nödlösning men det funkar dock - men man får liksom lite magväskevibbar när man tänker på den estetiska aspekten :D. Så visst hoppas man på en bättre lösning för pennan i framtiden.

    Slutligen så trots mitt meckande med hanterbarheten så känns den inte rimlig för mig personligen att ha som min enda telefon. Jag kör folden som sidekick till min älskade iPhone 13 mini. Och minin i sin tur behöver ju också en sidekick, och jag kan inte tänka mig en bättre sådan än folden :-*<3.
     
    Effect, LFCFredda, night77 och 2 andra gillar detta.
  3. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
    Måste fortfarande säga att jag är grymt nöjd med Z fold 4. Skärmens frontdisplay tycker jag är helt perfekt, speciellt med Gborad installerat tangentbord och max storlek på den för skrivande med en hand. Likaså med Niagara Launcher, där man når allting så enkelt med en hand, kan inte vara mer nöjd. Ska man förstora fronten framöver på den, ja då är de bara med några mm.max, annars blir vi tillbaka med skiten där man får sträcka tummen ur sig och få verk i handen så fort man ska skriva. Dock ser jag fram mycket emot nästa års Fold 6 :)