Diskussion: Första intrycken & omdömen Galaxy S24 / S24+

Diskussion i 'Galaxy S24/S24+' startad av Swedroid, 17 jan 2024.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 319
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Numer? Samsung har haft 2 års garanti för telefoner sålda i EU så länge jag vill minnas, minst 10 iallafall

2. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Ny lag sedan maj 2022!

Den 1 maj 2022 trädde en ny konsumentköplag i kraft i Sverige. Med anledning av den nya lagen gäller följande garantitider för konsument som köpt Samsungprodukt i Sverige:

Om du som konsument köpt en produkt den 1 maj 2022 eller senare är garantitiden 25 månader från den ursprungliga inköpsdagen.

Information om Samsungs produktgaranti | Samsung Sverige

3. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 319
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är ingen lag om garanti! Det är reklamationsrätt vilket är 2 olika saker. Garanti får Samsung ha vilka regler som helst. Samsung har haft 2 års garanti på enheten i minst 10 år. Den enda skillnaden hos Samsung vad jag kan se är att de numera också har 2 år på batteriet, något som var 1 år tidigare, annars är det ingen skillnad.

4. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Alltså detta är väl Samsungs egna garantipolicy... Självklart är reklamation något helt annat, minns jag rätt så ligger den på 3 år från inköpet.

Att Samsung förändrade sina egna villkor har väl att göra med förändringen i just lagen:

För att underlätta för konsumenten att hävda sin rätt har man dock infört en presumtionsregel som innebär att man under en tid utgår från att felet är ursprungligt, det kallas för den omvända bevisbördan. Med den nya lagen förlängs tiden till 2 år, en stor fördel för alla konsumenter som underlättar att få rätt.

Visserligen gäller det för alla köp i Sverige, men min poäng kvarstår att det är något man tappar vid import.

Men jag har dålig koll på Samsung egna garantivillkor, men nu är den på 25 månader. Något man inte får ta del av vid import.

Last edited: 3 mar 2024
  5. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Måste säga att jag är otroligt nöjd med S24 (Exynos). Älskar designen, att den äntligen har skarpa kanter. Så skönt och SÅ snyggt!

Den är rapp som tusan nu efter snart 2 månaders användning. Köpte den i början på mars. Har Telia obegränsad plus massa extra användare till familjen. Fick själva telefonen för 3900 kr och då även 200 kr/mån rabatt i 12 mån för abonnemanget.

Batteritiden är kanon. Kollar jag mest youtube, twitch etc får jag 8-10 h.

Funderade först på att försöka få tag på en Snapdragon men struntade i det när jag hittade benchmarks som visade hur extremt lite det skiljer numera. Och i flera deltester spöade Exynos Snapdragon.

Gillar ett baksidan har frostst glas. Så grym kvalitetskänsla. Hade en S21 innan och det kändes ju så tydligt att det var plast bak. Men emdr av allt designmässigt gillar jag de skarpa kanterna runtom. För ska man säga något bra om Apple, så kan de göra snygga telefoner.

olaf, Rockson, nDre och 3 andra gillar detta.
  6. olaf

olaf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    132

MINA ENHETER

Hade egentligen inte tänkt byta telefon just nu (har s22 idag), men iom ett väldigt bra erbjudande ifrån 3 så var det svårt att motstå att uppgradera..

Initialt är mobilerna (som väntat) väldigt lika, men batteritiden känns bättre än föregående telefon, det var ju trevligt :-)

Om jag måste säga nåt negativt så upplever jag text & färg på skärmen mer matt i min nya mobil, vet att det finns lite på nätet detta & och att det till viss del går att tweaka med inställningar, men känns ändå som ett steg bakåt.

7. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Gått från iphone15 pro nyligen. Intryck so far jämfört med 15pro. Skärmen briljerar på auto-inställning i starkt solljus och även generellt enligt mig. WiFi är mer pålitligt på längre avstånd på samma nät. Identifiering i diverse appar med finger scanner går märkbart snabbare och smidigare än med face id. Att skriva på Gboard jämfört med alla större keyboards på ios är som natt och dag. Overall en helt annan upplevelse. Att kunna installera apks utanför den officiella kanalen utan problem är givetvis ett plus när behov finnes.svepgesterna ...behöver jag säga mer?
    Launchers uppskattar jag mycket så där vinner ju givetvis android. Widgets ...mer genomtänkt enligt mig på android. Den blöta filten är borta .

gualm och DennisS gillar detta.
  8. Christian Johansson

Christian Johansson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Blixtsnabb fråga till de allvetande som kanske besvarats förr i forumet, sorry i så fall.
    Jag funderar på att köpa en S24+ sm-s9260 men är funktionerna tillgängliga här? Det jag får fram är knappt något mer än att den är för den asiatiska marknaden. (bara letat på svenska visserligen)

Samsung pay och allt sånt alltså. Eller är vissa saker bara fungerande på europeiska versionen?

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 319
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon: