Första intrycken & omdömen Galaxy S24 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av Swedroid, 17 jan 2024.

1. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 699

MINA ENHETER

Jag vet inte om säkerheten är väldigt låg eller om frontkameran blivit bättre men ansiktsupplåsningen fungerar förvånansvärt ofta. Även i halvdunkel.

Den godkänns även av Bitwarden trots att den inte är "secure".

Kristy, Egil och Ascended gillar detta.
  2. mickej79

mickej79 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra
    Får min samsung galaxy s24 ultra i morgon Vad är skillnaden med denna lur mot en samsung galaxy s22 ultra som jag har idag .. vad tycker ni som gått från S22 ultra till S24 ultra?

3. jimmyfogelqvist

jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Några korta intryck:

Batteritiden är mycket mycket bättre.
    Jag tycker fortfarande att S24 Ultra är snyggare, men S22 Ultra var skönare i handen.
    Flytet i gränssnittet är mycket bättre...även om man kanske inte "ser" skillnad så känns det så smooth nu, och skulle nog reagera starkt om jag prövade en S22 Ultra igen.

mickej79 och flipp gillar detta.
  4. mickej79

mickej79 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra
    Låter som att man kommer bli nöjd då. Vissa spel så vill min frysta sig ibland.. Vad tycker du om kameran då är det något bättre en samsung galaxy s22 ultra?
    Är det något skillnad på kameran tycker du eller?

5. jimmyfogelqvist

Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Jag är en så icke-avancerad användare, så jag har ingen uppfattning om detta faktiskt. Korta intrycket är dock att jag saknar 10X optisk zoom, jag använde det ganska mycket. Att ha 3x och 5x nu känns lite för nära varandra, typ. En annan sak är att jämfört med S22 Ultras kamera så ljusar S24 Ultra upp typ alla foton man tar onaturligt mycket, men kan vara en inställning jag gjort eller inte gjort.

6. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 880
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Men du har ju fortfarande 10x zoom. Menar du att du tycker att kvaliteten på 10x med S24 Ultra är mycket sämre än S22 Ultras optiska 10x? Det bör inte vara någon större skillnad av de bilder jag sett hittills. Särskilt inte jämfört med S22 Ultra.

7. jimmyfogelqvist

Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Har svårt att motivera min åsikt, det är nog mer en känsla antar jag...har inte tänkt så mycket på det egentligen.

8. marvinorman

marvinorman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Inget illa menat alls men tycker detta är väldigt märkligt... Brukar du köpa prylar för över 15 tusen kronor utan att veta vad det är du köper? Jag fattar att gemene Swedroidare har det här som en hobby, men detta skriker verkligen konsumism.

9. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 179
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du är emot konsumering så är du på fel sajt, dom flesta här konsumerar rejält :)
    Han kanske bara undrar om nån gått från samma väg som han och vill veta hur bytet känns.

Last edited: 31 jan 2024
    vandahl9 gillar detta.
  10. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 797
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Alltså du får med S24 Ultra Snapdragon 8 Gen 3 som är mycket effektiv SoC. Den är snabb, laggfri, kan inte jämföras med ens den nyaste Exynos 2400 som sitter i S24 Ultra syskon.

Batteritiden kommer du att märka skillnad på också, skärmen i helhet även glaset som täcker S24 Ultra är väldigt bra och platt. Hela konstruktionen i S24 Ultra är starkare.

Kameran kommer du att märka stor skillnad med S24 Ultra mot S22 Ultra.

7 års uppdateringar är garanterade för S24 Ultra..

Du får helt enkelt ett mycket bra uppgradering.

DioDox och Kristy gillar detta.
  11. marvinorman

Mottagna gillanden:
    35
    Nja, det var väl inte riktigt så han skrev? Det är möjligt att det var så han menade, men då är det väldigt dåligt formulerat. Jag är inte emot konsumtion, men köper man prylar helt ovetandes om vad det är för något ens, så kan jag tycka att det är ganska illa :)

12. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 179
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om han har en S22 nu så tror jag han vet vad S24 är för nått :)

13. marvinorman

Mottagna gillanden:
    35
    Ja, han vet att det är en Samsung och att modellen heter S24 Ultra.

Men inte köper jag en Volvo V90, när jag inte vet någonting om den överhuvudtaget förutom att den är svart, och inte förrän efter köpet är genomfört så ställer jag frågor om utrustning, miltal och servicehistorik? Ligger det inte i ens intresse att kolla upp sånt innan man köper något?

Alla får göra som de vill, det drabbar inte mig. Jag var bara nyfiken på tankesättet.

14. Droid_309

Droid_309 Guest

Vi ska kanske fokusera på första intryck osv istället för vad gemene man gör innan ev köp. Alla är olika och tycker och tänker olika.

Etzolin, Jessie75, kissidor och 2 andra gillar detta.
  15. boisare

boisare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108
    Ni som har gått från IP 15 PM till S24 Ultra, vad är era intryck så här långt? Är det en likvärdig toppmodell eller brister den inom vissa områden kontra iphone? Funderar på att byta men är osäker...

16. Skyblazer

Skyblazer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Bytte från en Realme GT2 Pro (Snapdragon 8 gen1), vilket var en mycket kompetent telefon. Mina intryck så här långt: Stor, något bred, tung, men allt är en vanesak och jag har redan vant mig. Allt går blixtsnabbt, märker inga jätte skillnader mot min förra telefon men lite. Kameran tar helt klart bättre bilder. Batteritiden upplever jag som bättre än förra telefonen, troligen är snapdragon gen 3 mindre törstig än gen 1. Senast jag hade samsung telefon var Samsung S20 och den var jag missnöjd med mest pga bristande batteri tid. Skärmen är helt suverän framförallt utomhus och minimalt med speglingar. Pennan har jag inte hunnit leka med tillräckligt för att ge någon analys av. En grym telefon men väldigt dyr om man inte som jag fick den via jobbet. Jag kan inte annat än rekommendera den.:teeth:

Mr Bean och bernard gillar detta.
  17. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 179
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Båda är fantastiskt fina telefoner med lite olika styrkor.
    Men 24U har grym batteritid, grymt fint flyt i systemet, fin och stor skärm och appen Good Lock som gör att man kan modda mycket i telefonen. Kameran är bra men inte bäst men räcker gott och väl för dom flesta.

galaxy81 och Mr Bean gillar detta.
  18. boisare

boisare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108
    Vilken av dom är du mest nöjd med så här långt?

19. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 179
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag gillar båda. Men kör Iphone till vardags, en del pga ekokedjan med Apple Watch, Airpods Pro osv.

20. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 880
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Det viktigaste är väl att du tänker på dina behov. Vad kan en S24 Ultra göra bättre än 15 Pro Max som är viktigt för dig?

Som @Timpppa@Timpppa skriver är både 15 Pro Max och S24 Ultra två telefoner i absolut toppklass. De har inga direkta brister och kan generellt anses vara ett riktigt bra köp. Det som avgör vilken som är bäst är dina behov.

OBS, nedanstående är mina personliga åsikter och ingen "universell sanning", man kan tycka olika.

Egenskaper som skulle kunna motivera ett byte från 15 Pro Max till S24 Ultra:

- Möjlighet att påverka mer hur systemet fungerar och ser ut med andra launchers, ikonpaket osv
    - Att kunna installera appar som inte finns i en appbutik (Apple kommer dock öppna upp för alternativa appbutiker inom kort)
    - Lite större skärm
    - Branschens bästa stylus för mobiltelefoner (hög precision, bra funktioner i operativsystemet för att använda pennan)
    - AI-funktioner
    - Möjlighet att köra appar i "popup-fönster" eller dela skärmen och köra två appar samtidigt
    - Använd telefonen som en dator med Samsung Dex
    - Något snabbare laddning med 45W jämfört med 25W på 15 Pro Max

Egenskaper som skulle kunna demotivera ett byte från 15 Pro Max till S24 Ultra:

- Betydligt sämre kamera och stora begränsningar i kamera-APIet vilket gör att andra appar än Samsung Camera ej kan använda kamerasystemet fullt ut)
    - Sämre ekosystem (klockor, surfplattor, airtags, iMessage+Facetime, kopplingar till dator med mera)
    - Sämre bildskärm (med undantag för att S24 Ultra är mindre reflekterande vilket är ett plus)
    - Sämre inbyggda högtalare
    - Bloatware och överlag väldigt "tungt" operativsystem - oklart hur länge prestandan håller sig på topp (dock ska man säga att de senaste Samsung-modellerna har åldrats väl)
    - Ingen dynamic island (skratta inte, många inkl jag själv uppskattar denna funktion väldigt mycket)
    - Sämre vibrationsmotor och haptics i operativsystemet överlag
    - Sämre andrahandsvärde
    - Appar på Android är överlag sämre än på iOS (gäller framförallt sociala appar men även bildredigeringsappar som Lightroom etc som är betydligt bättre optimerade på iOS)
    - Tyngre och sämre ergonomi (skarpa hörn som skär in i handflatan)
    - Ingen säker FaceID som funkar perfekt i mörker och för identifiering i banker/swish med mera (det många saknar mest när de byter bort iPhone)

Så, fundera på vad som är viktigt för dig och inte vad andra gillar bäst.

Sen en generell rekommendation, försök motstå frestelser att byta bara av rastlöshet eller "FOMO" (Fear of missing out). Man kan också få mycket glädje av att verkligen lära känna hur en telefon fungerar och maximera dess potential istället för att konstant byta fram och tillbaka. Det blir ofta dyrt och det är inte särskilt kreativt i slutändan. Men det är givetvis inget fel att ha ett teknikintresse och testa annat om man blir gladare av det.

Lycka till! :)

Oshotta2, Kristy, galaxy81 och 2 andra gillar detta.