Även jag väljer att returnera. Har haft alla Ultra från och med Note 20 Ultra till och med S24 Ultra, och detta är den första som åker tillbaka. Det känns som kvalitén tog ett steg tillbaka från S23 Ultra, åtminstone gjorde mitt ex det.
Det positiva:
- Till viss del skärmen. Skönt att den är platt, och jag gillar att den inte reflekterar så mycket ljus. Men liknande effekt verkar gå att uppnå med skärmskydd, så det borde egentligen inte vara en USP.
- Mjukvaran. Tycker Samsung fått till mjukvaran, i form av "mjukhet" och animationerna. Allting bara glider fram. Det finns också många funktioner som saknas i andra Android-lurar, som ordentliga widgets på låsskärmen.
- Premium-känsla. Materialen och designen känns väldigt lyxig. Gillar även färgen (gråa).
Det neutrala:
- Kamerorna. Mycket brus i bilderna rent allmänt. Väldigt dålig kvalité/suddigt i kanterna på ultrawiden också. Jämfört med min Pixel 8 Pro är vinnaren tydlig. Dock har jag inte prövat dem jätteordentligt, men har även sett andras bilder så slutsatsen är redan nådd.
Det negativa:
- Skärmen. Min skärm är inte uniform. På S22U och S23U hade jag perfekta skärmar, men denna ser inte bra ut alls i vissa fall. Vitbalansen svänger från vänster till höger, och jag kan ibland se två eller
tre smala band tvärs över skärmen. Känns helt enkelt som man klivit några år bakåt i tiden.
- Högtalarna. Vilken besvikelse. Jag får distortion med Samsungs egna ringsignaler på högre volym. Det är helt oacceptabelt för dessa pengar.
- Snea detaljer. Nu är vi inne på smådetaljer, men vissa saker, som pennan och kamerorna, har en förmåga att hamna snett, men verkar räta upp sig själva efter ett tag på något sätt. Så var det inte på S23U. Det tar bort lite av premiumkänslan.
- Priset. Köpte S23U för runt 1000 kr mindre vid lansering och fick då dubbelt så mycket lagring. Trots det känns S24U som en nedgradering på flera sätt. Detta får väl sägas vara spiken i kistan.
Click to expand...