Första intrycken & omdömen Galaxy S24 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av Swedroid, 17 jan 2024.

1. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Blev en retur nyss utan min S24 Ultra. Det kanske blir ett återbesök om någon månad men då måste vissa saker vara åtgärdade. Det var lite för mycket konstigheter med min enhet nu för att jag ska chansa och ha kvar den och inte ha chansen att returnera den senare.

Mina anledningar är...

-Brusig skärm. Väldigt noterbart inomhus i mörkare miljö men det gick att se i princip nästan hela tiden. Många med detta problem om man läser reddit och samsungs forum. Kanske går att fixa med mjukvara då det ser ut som på vissa telefoner när DC dimming är påslaget. Skärmen såg riktigt dassig och av låg kvalitet ut med mörka färger på låg ljusstyrka.
    -Fingeravtrycksläsaren fungerade mycket dåligt speciellt från släckt skärm.
    -Skärmen fick väldigt fort en tydlig grön tint på övre vänstra delen om man uppdaterade några appar till exempel. Minsta värme så kröp den gröna tinten fram fort. Gick dock bort lika fort sen när den svalnade men var lite irriterande.

CABBAN05, bernard, Hatsune Miku och 3 andra gillar detta.
  2. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Tråkigt. Skärmen kommer de nog få ordning på med uppdateringar.

Det där med variabel tint däremot är ju inte så bra, det låter nästan som att skärmpanelen är för dåligt isolerad mot systemchippet och därför påverkas av värmen från den. AMOLED är väldigt känsligt för höga temperaturer och får då en annan färgtemperatur.

Fingeravtrycksläsaren är ju samma som den i S23 Ultra så den borde ju vara optimerad redan kan man tycka. Kanske var ett måndagsexemplar?

Blir lite nyfiken ändå vad du tyckte om kameran? Du fotograferar ju en hel del så jag förutsätter att du gillade kameran eftersom du skriver att du överväger att återbesöka telefonen. Hur står den sig mot t.ex. Xiaomi 14 Pro som du också äger?

3. Droid_309

Droid_309 Guest

Villhöver är en stark drivkraft i många. men en bra summering överlag så håller jag med om det mesta.
    Roligt att prova sig fram men personligen så är jag mest ute efter en vettig fold och ej hittat den ännu. S24U är en grym lur men störde mig på småsaker i själva känslan men inga dealbreakers.
    Dock så fick jag problem med switch programmet för att föra över till android från apple så vette tusan vad som skedde.

4. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag hoppas verkligen att de får ordning på skärmen. Tint väldigt fort vid minsta värmeutveckling var lite oroande. Men grynigheten var ändå värst. Helt ärligt så låg mobilen orörd mest senaste dagarna pga hur dassig jag upplevde skärmen den såg bara bra ut i ljusare miljöer.. Tog bort suget helt att använda telefonen och därför blev det just inget direkt testande av kameran heller.

Foton var lite blandad historia såg väl helt ok ut en del bilder jag tog med naturlig färgåtergivning dock med manuell justering för den vill göra allting väldigt ljust hela tiden kändes det som. Finns ju potential helt klart med lite uppdateringar. Men kan inte direkt ge en bra åsikt pga för lite testande.

Xiaomi 14 Pro har jag inte kvar sålde den för ett tag sedan. Har Pixel 8 Pro nu som jag kör huvudsakligen med några sidekickers som jag kör ibland.

vandahl9, Kristy, eastbound och 1 annan gillar detta.
  5. Rothbane

Rothbane Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Har haft en s24 Ultra nu i en vecka kanske lite mer och är supernöjd med allt, super responsiv mjukvara, kameran är underbar att använda, AI funktionerna är väl lite gimmick men ändå rätt coola. Har nu en google pixel 8 Pro som jag köpt från Comviqs Mysterybox med klocka och hörlurar varav inget är använt men men

6. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Kollade ett par demoex på stan (3st) och det ser nästan ut som en film i displayen. Syntes även på vit bakgrund som ett fint färgbrus. Undra om det kommer från det antireflektiva glaset?

7. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    S24+ är också drabbad och den har inte det glaset så det har blivit uteslutet. Det ser ut som på en del telefoner när man aktiverat DC dimming och skärmen kan bli väldigt grynig. Kändes vanligare förr dock med den sidoeffekten.

Men kan vara nåt knas med drivisarna till skärmen då något är fel med färgprofilerna. Tydlig banding på gradients också. Men ska bli intressant att se om det kan bli fixat med mjukvara. En del är drabbade av diagonala linjer också utöver grynighet så det ser ut som jeanstextur.

Kristy och night77 gillar detta.
  8. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

Något jag inte förväntat mig med telefonen är hur behaglig den är att använda. Den inger ett visst lugn som inte är så vanligt med Android-telefoner.
    Det är nog en kombination av hur välbyggd den känns tillsammans med animationerna och skärmkalibreringen.
    Kanske bara är jag som upplever det :)

Min är tillverkad 4 januari och jag upplever inte problemen med displayen.

Kristy och eastbound gillar detta.
  9. boisare

boisare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106
    Kan det vara så att din skärm var defekt, ett måndagsexemplar ?

10. FredrikTheRabit

FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Känt på ett butik exemplar länge nu.
    -Skärmen wow inga reflektioner från takbelysning en syntes på alla andra lurar .
    -Flytet i gränssnittet är en fröjd snappy och snabba mjuka animationer .
    -Mindre shutterlag (obs seg shutterlag i hög upplösning )
    -

11. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Mycket möjligt. Verkar dock finnas väldigt många måndagsexemplar där ute i så fall. Kan vara en dålig batch från produktionen möjligtvis. Man ska dock inte underskatta diverse random konstigheter fel i mjukvara kan orsaka heller.

Här är typiska exempel som många är drabbade av: https://www.reddit.com/r/GalaxyS24U...have_received_two_s24_ultra_phones_both_have/

Last edited: 2 feb 2024
  12. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag har inte märkt av grynigheten men skärmen ser nästan svart vit ut när man fotar i sämre ljus. Bilderna blir bättre om än inte som jag vill ha dem. Gissar att det den typen av problem de kommer att uppdatera kommande firmware.

13. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Räkna inte med det (baserat på erfarenheten från S23 Ultra). Ett stort problem med att ha 200MP i en medelstor sensor är att ljuskänsligheten i varje pixel är väldigt dålig. För att få en acceptabel ljusstyrka behöver 16 pixlar kombineras till en och det görs först efter att bilden är tagen. Skulle inte förvänta mig en ljusstark sökare där man kan urskilja färger och detaljer. Man får ”skjuta i blindo” när ljuset är riktigt svagt.

Kristy gillar detta.
  14. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    779

MINA ENHETER

Även jag väljer att returnera. Har haft alla Ultra från och med Note 20 Ultra till och med S24 Ultra, och detta är den första som åker tillbaka. Det känns som kvalitén tog ett steg tillbaka från S23 Ultra, åtminstone gjorde mitt ex det.

Det positiva:
    - Till viss del skärmen. Skönt att den är platt, och jag gillar att den inte reflekterar så mycket ljus. Men liknande effekt verkar gå att uppnå med skärmskydd, så det borde egentligen inte vara en USP.
    - Mjukvaran. Tycker Samsung fått till mjukvaran, i form av "mjukhet" och animationerna. Allting bara glider fram. Det finns också många funktioner som saknas i andra Android-lurar, som ordentliga widgets på låsskärmen.
    - Premium-känsla. Materialen och designen känns väldigt lyxig. Gillar även färgen (gråa).

Det neutrala:
    - Kamerorna. Mycket brus i bilderna rent allmänt. Väldigt dålig kvalité/suddigt i kanterna på ultrawiden också. Jämfört med min Pixel 8 Pro är vinnaren tydlig. Dock har jag inte prövat dem jätteordentligt, men har även sett andras bilder så slutsatsen är redan nådd.

Det negativa:
    - Skärmen. Min skärm är inte uniform. På S22U och S23U hade jag perfekta skärmar, men denna ser inte bra ut alls i vissa fall. Vitbalansen svänger från vänster till höger, och jag kan ibland se två eller tre smala band tvärs över skärmen. Känns helt enkelt som man klivit några år bakåt i tiden.
    - Högtalarna. Vilken besvikelse. Jag får distortion med Samsungs egna ringsignaler på högre volym. Det är helt oacceptabelt för dessa pengar.
    - Snea detaljer. Nu är vi inne på smådetaljer, men vissa saker, som pennan och kamerorna, har en förmåga att hamna snett, men verkar räta upp sig själva efter ett tag på något sätt. Så var det inte på S23U. Det tar bort lite av premiumkänslan.
    - Priset. Köpte S23U för runt 1000 kr mindre vid lansering och fick då dubbelt så mycket lagring. Trots det känns S24U som en nedgradering på flera sätt. Detta får väl sägas vara spiken i kistan.

Kristy, Etzolin, Droid_309 och 2 andra gillar detta.
  15. TseykSuli

TseykSuli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 104
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Det där med kameran och pennan hamnar snett, det kan jag inte få fram på min s24 ultra.

16. Droid_309

Droid_309 Guest

Känns som första batchen verkar ha haft mest problem.
    Sett 2 st och båda är gryniga i skärmen ej acceptabelt för en sådan pass dyr lur.
    Samt såg en svag tint av grön/blått på en med dock längst upp till vänster.
    Samt högtalarna är riktigt usla på en sådan dyr lur. Förstår inte hur dom lyckas då jämför man med andra lurar som tex pixel eller Apple 14/15 PM så är ljudet avsevärt mycket bättre. Låter som diskant bara och basen saknas.
    Men vissa saker kändes fina som flytet och rappheten. Men inte mycket mer än så.

Hatsune Miku gillar detta.
  17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jepp högtalarna var i gen höjdare. Som ljudet när man fick mail i Outlook så blev det väldigt kraftig distorsion.

18. Droid_309

Droid_309 Guest

Jag har läst på en del och ljudet skall bli bättre om man kör dolby atmos. Dock ej provat det själv.

19. nautikern

nautikern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Första intrycken:

*Mycket behaglig skärm. Inte märkt några linjer, grynighet eller annat.

*Bra batteritid, håller lätt två dygn för mig.

*Långsam laddning, men inget problem. Då batterietiden är så bra så behöver jag inte toppa upp så många procent. Fortsätter ett tag till med en gammal 15W-laddare.

*Monterat JETech tempered glass. Har ej höjt känsligheten på skärmen, fingertryckläsare osv fungerar perfekt ändå.

*Gillar ej simkortshanteringen. Kör dubbla sim och vill att den ska fråga efter vilket sim första gången man ringer ett nummer och sedan komma ihåg det. Det är ej möjligt, den prioriterar antingen sim 1 eller sim 2, alternativt, den frågar _alltid_ efter vilket sim utan att lära sig vilket man vill använda.

20. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Kör alltid Atmos sedan jag slutade rota. Ger lite mer atmosfär, bas och diskant. Viper4Android light

night77 gillar detta.