Första intrycken & omdömen Galaxy S24 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av Swedroid, 17 jan 2024.

1. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

+ Det mesta

- Kameran, brusigt och suddiga bilder även i okej ljus. Liksom mina senaste flaggskepp har jag upplevt som bättre. Det är rent av dåligt, hoppas detta är mjukvarurelaterat.

= Måste ändå säga att bytet från iPhone 15 Pro till S24U var väldigt lyckat. Flesta irritationsmoment är borta och känns allmänt rappare. Skärmen är bättre och telefonen känns dyrare i handen (utan skal givetvis).

Last edited: 6 feb 2024
  2. Kosskash

Kosskash Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Med tints på skärmen, menar ni att man kan se en viss regnbåge av röd/grön/gul när man vinklar skärmen några grader upp, ner, högrr och vänster? Även rakt framför mig utan vinklande ser jag grönare längst upp till vänster....rödare/orange i mitten någonstans. Jag trodde nästan att det var mitt skärmskydd som var problemet...

3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Ja precis. När man vrider på skärmen ska vitt vara perfekt vitt hela tiden. Allt annat är oacceptabelt på en telefon av detta pris.

4. MessierKeenan

MessierKeenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Googlade lite på Viper4Android, sedan sökte jag här på forumet. Men vilken djungel.

Kan du rekommendera vilken tråd som är bäst?

Kommer från Sony Xperia 1 III och saknar hörlursuttaget och med, adaptern är ljudet ok, men vill kunna fixa lite.

5. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag kan rekomendera Wavelet - kanske är värt att kika på. Finns i Playstore

F5:ad gillar detta.
  6. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Det finns inget som matchar Viper som jag hittat. Utan root finns det inte samma möjligheter att fixa ljudet. Wavlet fungerar men jag tycker personligen att inbyggda Dolby Atmos löser biffen bra nog utan ytterligare en app att köra strömmen via.
    Ladda hem en drös och lyssna in. Det finns några som kan pekas per app, ex Spotify, som klarar av att ge lite djupare bas. De drar batteri dock.

Last edited: 6 feb 2024
    Kristy gillar detta.
  7. MessierKeenan

Mottagna gillanden:
    8
    Tackar till er båda. Är väl åldern, men saknar lite volym.

Men är väl EU begränsningen som spökar.

Funderar på skaffa en DAC, men vi får se.

I övrigt är jag nöjd med bytet till ultran. Några småsaker där Sony har plus på. Men man kan inte få allt.

Skärmens anti reflex, batteriet och efter haft penna med tidiga note mobilerna är det ett lyft nu.

night77 gillar detta.
  8. Gurkburk92

Gurkburk92 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    497

MINA ENHETER

Räknas väl inte som första intryck. Men tycker jag märker skillnad från upptagningen med pennan & skrivandet när man antecknar. (edit: Jämfört med S22U. Antar s22u & s23u var samma på den fronten)

Går en VVS kurs nu via jobbet, skriver & ritar allt i Samsung notes.

Kan vara värt o tänka på för andra att denät faktiskt funkar jävligt bra att använda istället för papper & penna.

Bifogade filer:

zztop007 och Puttesson gillar detta.
  9. vetten

vetten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Första intryck mot S21 ultra.
    Fingeravtryckläsaren mycket snabbare.
    Bättre ljud vid samtal.
    Luren är betydligt snabbare i hanteringen.
    Kameran vet ej tar inte många kort.
    Lite ovan med formatet s21 var lättare att hålla i. Men säkert en ovana ännu.

zztop007 och night77 gillar detta.
  10. undertiden

undertiden Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S9 FE
    Bytte just tillbaka till Androidvärlden med S24 Ultra.
    Intrycken? Det är en stor telefon. Efterfrågade en större skärm jämfört med iPhone 12 och började tycka att livet på den sidan började bli tråkigt.
    Köpte titanium grey. Köpte till skärmskydd från Spigen. Dåligt val för fingeravtrycken fungerar uselt. Första dagen utan skärmskydd var det OK men nu är det bedrövligt. Saknar face id :)
    Snabb telefon. Bra respons. Skärmen är underbar. Hastigheten finns inget att klaga på. Pennan vet jag inte om jag har nytta av eller inte än, men jag fick inget ha-begär för s24+
    Fantastisk batteritid!
    Vet inte om jag gillar eller ogillar vad all bildförbättring gör. Selfiekameran leverar ju inte en bild så som man ser den när man tar den utan den "förbätttras" kraftigt.
    AI-funktionerna är lite hit'n'miss. Utomhus, läskigt bra på att ta bort oönskade förmål. Inomhus, inte så speciellt välfungerande att fylla ut bilden med sådant som saknas. Inte så mycket telefonens fel egentligen, men ändå.

Nu gäller det bara att hitta appar och spel som utnyttjar telefonen på ett bra vis.

Puttesson gillar detta.
  11. nautikern

nautikern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

JETech tempered glass funkar utan problem med skärmen utan att ställa upp känsligheten. Dock så använder jag själv ansiktsigenkänningen för att låsa upp enheten.

12. undertiden

undertiden Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S9 FE
    Ja jag såg det i tråden om tips, så det är beställt ett sådant skydd så får vi se.

nautikern gillar detta.
  13. phonegeek

phonegeek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    235

MINA ENHETER

Jämförde video mellan s24u o s23u i mörker och s23u är mycket mer ljusare och man ser mer. Lite besviken där

14. TseykSuli

TseykSuli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 104
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    jag tycker s24 ultra är ljusare, då har du nog sett en test som har gjorts felaktig i mörker.

Kan du länka videon?

15. phonegeek

Mottagna gillanden:
    235

MINA ENHETER

Provade ute för ca 30min

16. TseykSuli

TseykSuli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 104
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    fel av mig, läste ditt inlägg som att du skrev att du såg en test video på detta.

Men du gjorde testen själv altså? Ja du, jag har dock använt min s24 ultra i sovrummet när det är mörkt och den är mycket ljusare gemfört min s23 ultra.

17. phonegeek

Mottagna gillanden:
    235

MINA ENHETER

Provade utomhus ska prova inomhus också

18. Kosskash

Mottagna gillanden:
    71
    https://youtube.com/shorts/zT1OCqCHN7o?feature=shared

Problemet (guldig halo som följer med vinklandet, eller står still, vid vissa färger) som gjorde att jag lämnade tillbaka. Skiten åkte till samsung igår efter en extrem lång väntan på fraktsedel.

Har inget med färg kalibreringen att göra. Utan antireflektivlagret kommer alltid agt ställa till det med skärmen vid minsta lilla vinklande. Inte alls så på mina andra telefoner inkl s23 ultran. Många lägger inte märke till det då de inte är lika nördiga som vissa andra och bara "köper en ny telefon" som uppdatering efter ett par år. Men för oss som vet varför vi betalar det pris vi betalar för telefonen, med ord på papper om det, så ser man problemen ganska så direkt. Jag la direkt märkte till det. Störigt att läsa på hemsidor med vit bakgrund, för då syns det som en "osynlig" gråglittrig skugga runt svart text vid minimal rörelse med telefonen. Eller som på videon, guldig skugga som följer upp och ner baserat på vinklande och bakgrundsfärg (grå, brun, gul). Tror ett valbart antireflektivt skärmskydd hade varit mer korrekt metod än att ge en försämrad skärm än föregångaren. Sen finns det solklart folk som inte gnäller på att skärmen ser ut som deras tidigare tn-panel men med bättre specs. Men som sagt. Folk som förstår saken, lär störa sig på det då det inte är mjukvarurelaterat hur mycket samsung än försöker övertala sig själva och kunderna om det.

Riesling gillar detta.
  19. MessierKeenan

Mottagna gillanden:
    8
    Du skriver det själv, det är ett problem för dig och de som inom hifi världen kallar guldöron.

Själv så kan jag också störa mig på saker.

Men bra att du lämnat bort luren, bra du testade den.

20. Kosskash

Mottagna gillanden:
    71
    Blir nog ett större problem om folk accepterar det som en "problem för vissa"-grej när der bevisas och kan jämföras med tidigare modell samt mycket äldre modeller med samma typ av panel. Logiken talar ju för att man inte betalar mer för mer problem samt disfunktion, utan för mer fix och bättre funktion.

För i det stora hela leder ju det till efterblivenhetscykeln. De skapar nya problem för att höja pris och ha folk som är ok med det. Sedan efter en period "lösa" problemen med "bättre teknik" för att ta mer betalt för det och rättfärdiga det på så sätt. Men kanske är det som du säger...har jag kanskr guldögon inom skärmteknik (jag vet bara vad som ser bra ut och hur det borde se ut utifrån det allmänna vanliga) och intensivt själviska tankar tillochmed? :)

F5:ad gillar detta.