Första intrycken & omdömen - Huawei P40 / P40 Pro

Diskussion i 'P40-serien' startad av Swedroid, 25 mar 2020.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina första intryck eller skriv ett omdöme för Huawei P40 / P40 Pro
     
  2. Elemental

    Elemental Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL
    Jag är alltså en av testpiloterna för Huawei P40 Pro, och nu har jag fått hem telefonen! Kände mig som ett barn på julafton när jag packade upp paketet :o tänkte först köra en unboxing-video, men blir att jag bjuder på bilder och text istället :D

    Telefonen anländer i en diskret vit förpackning (som jag nu inser smälter in i mitt vita köksbord, haha).
    IMG_20200402_125524.jpg

    Det första man möts av är telefonen, skyddad av plastfilm på både framsidan och baksidan.
    IMG_20200402_125554.jpg

    Det som medföljer i lådan är (ganska sedvanligt) telefon, hörlurar, pigg för simkortslucka, usb-c-sladd samt strömadapter.
    IMG_20200402_125906.jpg

    Första intrycket av telefonen är att tyngdpunkten ligger ganska högt upp, vilket inte alls är konstigt då världens just nu bästa mobilkamera trots allt kräver en del teknik som ska få plats i kameramodulen. Detta tror jag dock absolut bara är en vanesak. Annars ligger telefonen väldigt bra i handen, och jag gillar verkligen de rundade kanterna. Bekväm att hålla i!
    IMG_20200402_130415.jpg

    Kameramodulen sticker som väntat ut en del, vilket såklart är nödvändigt för att kunna hålla resten av telefonen så tunn och slimmad som möjligt. Gillar för övrigt verkligen silverramen som går längs alla sidor, riktigt snygg!
    IMG_20200402_130455.jpg

    Första intrycket av skärmen: Wow! Den är verkligen omslutande, och de döda ytorna runt skärmen är verkligen minimala. Det jag varit lite skeptisk mot på förhand är den kurvade skärmen, då jag inte är något fan av dessa. Har en Galaxy S9 som jobbtelefon och jag gillar verkligen inte hur kurvad den skärmen är. Till min stora glädje är skärmen på P40 Pro betydligt mindre kurvad än på Galaxy S9, vilket i alla fall i min bok är ett stort plus.
    IMG_20200402_130622.jpg

    Väljer direkt att ställa in både ansiktsigenkänning samt fingeravtrycks-ID.
    IMG_20200402_131145.jpg

    Hade förväntat mig att P40 Pro skulle vara större än min nuvarande telefon Pixel 3 XL, till följd av den ganska betydande större skärmstorleken (6.58" jämfört med 6.3"), men tack vare de minimala dödytorna är P40 Pro nästintill precis lika hög som Pixel 3 XL, och dessutom markant smalare!
    20200402_134616-01-01.jpeg
    20200402_135141-01.jpeg

    Bjuder slutligen på en inbjudande bild av låsskärmen samt hemskärmen.
    IMG_20200402_145243-01.jpeg IMG_20200402_141629-01.jpeg

    Återkommer snart med ett till inlägg kring appöverföringen :)

    Har ni några funderingar eller frågor så kommer som sagt alla vi testpiloter att finnas här för att försöka svara på dem så gott vi kan!
     
    Last edited: 2 apr 2020
    Dini, Puttesson, Anthraxabuz och 12 andra gillar detta.
  3. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 180
    Mottagna gillanden:
    1 501
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Är det någon som kör med Telenor och kan kolla om VoLTE fungerar samt WIFI-samtal?
     
    chraist gillar detta.
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 392
    Mottagna gillanden:
    3 146

    MINA ENHETER

    Ta gärna lite bilder och lägg upp här
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    livinl0ud gillar detta.
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Även jag är med i den testgrupp som fått förmånen att utforska Huaweis senaste flaggskepp, P40 Pro, några veckor innan den officiella releasen. Idag plingade det till i Postnord-appen och luren fanns att hämta på ombudet.

    Jag kommer granska telefonen i detalj, med fokus på kameran och upplevelsen med Huaweis egna portal för nerladdning av appar, "App Gallery", som används istället för Google Play.

    Det hela kommer utmynna i en längre recension, men jag tänkte att jag dumpar intryck här under tiden jag utforskar telefonen, så får ni hänga med på resan.

    IMG_4308.jpeg

    Unboxingupplevelsen har min testkollega @Elemental@Elemental täckt alldeles ypperligt så jag tänkte bara komplettera med mina intryck. Jag gillar verkligen både utsidan och insidan på lådan. Det känns att man har köpt en flaggskeppstelefon. Tillbehör som ingår är snabbladdare med hela 40W, hörlurar med USB-C-kontakt (telefonen saknar 3.5mm-uttag) samt ett enklare genomskinligt skal av TPU-typ.

    Min telefon är i färgen "Ice White" och den påminner mycket om förra årets "Breathing Crystal".

    IMG_4257.jpeg

    En suveränt läcker färg om ni frågar mig. När man tittar rakt på den så ser den ut att vara helvit, men så fort man vinklar den lite mot ljuset så skiftar den i grönt, gult, rött och blått. En telefon som drar blickar till sig.

    Samtliga modeller av P40 Pro är bestyckade med 256GB lagringsutrymme och 8GB RAM. Systemchippet är Kirin 990, dvs samma som sitter i Mate 30 Pro. Telefonen är förberedd för 5G.

    Processen att konfigurera telefonen är enkel och snabb. Du får välja region och språk, logga in på ditt Huawei-konto (eller skapa ett om du inte har det) samt konfigurera minst en upplåsningsmetod. Jag valde fingeravtryck och ansiktsigenkänning.

    IMG_4272.jpeg

    Att registrera fingeravtryck var enklare än någon annan telefon jag testat. Det märks att läsaren är 30% större än på P30 Pro. Det är enkelt att träffa rätt och man behöver inte trycka hårt på skärmen för att den ska registrera fingret.

    Ansiktsingekänningen var också enkel och påminner lite om när man sätter upp Face ID på en iPhone. Ansiktet ska placeras i en ring och sen får man vrida lite på huvudet för att processen ska slutföras.

    Av min korta användning hittills så fungerar båda upplåsningsmetoderna ultrasnabbt. Man hinner knappt reagera att telefonen är upplåst. Mycket smidigt.

    IMG_4277.jpeg

    Vi får också rekommendationer om appar att ladda ner från App Gallery. Jag kommer utforska detta mer i detalj senare.

    Vad det gäller byggkvaliteten så kan jag bara säga att den är toppklass. Telefonen ligger väldigt skönt i handen tack vare de rundade hörnen på fram- och baksidan. Viktfördelningen är god.

    Kameramodulen på baksidan är massiv. Det gör att telefonen vickar ganska mycket när den ligger på ett bord, ett problem den delar med konkurrenter som S20 Ultra och iPhone 11 Pro.

    IMG_4261.jpeg

    I jämförelse med S20 Ultra är den dock en aning mindre till ytan och sticker inte ut fullt lika mycket från bakstycket. Den är också bättre placerad och är inte i vägen för pekfringret på samma sätt som på Ultran.

    Jag personligen har inga problem med att kameramodulen är så stor eftersom jag älskar att fotografera och prioriterar så bra kamera som möjligt.

    På tal om kamera så handlar det alltså om fyra stycken på baksidan.
    • Huvudkamera (1x) med 50 megapixel och bländare på f1.9. Optisk bildstabilisering.
    • Ultravidvinkel (0.5x) med 40 megapixel, bländare på f1.8. Ingen bildstabilisering.
    • Telefotokamera (5x optiskt, upp till 50x hybridzoom). f3.4 i bländare och optisk bildstabilisering.
    • 3D djupseende kamera (för bättre känsla av djup i porträttbilder)
    Jag kommer göra ett mycket utförligt kameratest där P40 Pro får gå en match mot både Samsung Galaxy S20 Ultra och iPhone 11 Pro Max.

    Vad det gäller skärmen så är den 6.5" och har minimala skärmkanter på höger och vänster sida. På ovan- och undersidan är kanterna större men känslan du får när du tittar på denna telefon är att hela framsidan är en skärm.

    Huawei har valt en liknande lösning för selfie/front-kamerorna som Samsung gjorde med S10 förra året, dvs ett pillerformat hål.

    IMG_4301.jpeg

    Sida vid sida med S20 Ultra så tycker jag nog att Huaweis lösning är lite mer distraherande, men jag är övertygad om att man snabbt vänjer sig.

    Mina första intryck av skärmkalibreringen är att den mycket korrekt. Färgerna har bra tryck men ser fortfarande realistiska ut. Betraktningsvinklarna är mycket bra. 90hz ger en mjuk och fin scrollkänsla.

    Thats it for now, jag återkommer senare med mer intryck.

    Har ni några frågor om luren så är det bara att ställa dem här så ska jag försöka besvara dem.
     
    stealth.pilot, zztop007, tojjetok och 12 andra gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ännu en testpilot säger hej till publiken. Jag har kommit hem nu och fått igång telefonen och fixat det mest grundläggande bara än så länge. Kan bara säga att det första intrycket är att vilken grymt gedigen telefon det här är. byggkvalitén är helt suverän och det känns som man har en massiv klump kvalité i händerna när man håller den. Den har lite tyngd i sig vilket bidrar till denna känsla men den ligger väldigt bra i handen och känns "helgjuten" så att säga. Kommer spendera resten av kvällen med att bekanta mig lite mer med mjukvaran men det verkar inte vara några större skillnader mot när jag hade min P30 Pro så allting känns välbekant.

    Skärmen känns vid första anblick bättre än P30 Pro och jag gillar färgerna den känns korrekt i färgåtergivningen. Kameran på framsidan i skärmen är rätt stor men jag kan inte påstå att den stör alltför mycket i jämförelse med drop notch som jag har på min Mi Note 10 Pro även om den är mycket mindre. Ytterligare använding får visa hur jag känner för den. Hade likvärdig på min Samsung Note 10 Plus fast mycket mindre. Om något föredrar jag när den sitter på sidan och inte i mitten men denna är ju också mycket större än vad den var. Ansiktsigenkänningen är hittills mycket bra och snabb vilket är det jag använder oftast.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Puttesson, Ekman, bernard och 8 andra gillar detta.
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Geekbench 5 och 3DMark in progress.

    E6527B44-21E0-4CAC-95D7-BB8E2044C22F.jpeg
     
    Elemental, msandstedt och bernard gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Geekbench 5

    IMAGE 2020-04-02 18:58:08.jpg
    S20 Ultra SD865

    IMAGE 2020-04-02 18:58:20.jpg
    P40 Pro Kirin 990

    3DMark Sling Shot Extreme

    IMAGE 2020-04-02 18:58:10.jpg

    S20 Ultra SD865

    IMAGE 2020-04-02 18:58:36.jpg
    P40 Pro Kirin 990
     
    pmugghc, erik.rahm, Ace123 och 2 andra gillar detta.
  10. henk95aero

    henk95aero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2016
    Inlägg:
    534
    Mottagna gillanden:
    188
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 12
    Platta:
    Samsung Tab S7+ 5G
    Till testpiloterna:

    Är det mer kantskärm i p40 pro än p30 pro?
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Den är nog rätt likvärdig sett till edge men med skillnad att det är mindre bezel på P40 Pro. Möjligt den är minimalt mindre böjd men minns inte riktigt.
     
  12. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 180
    Mottagna gillanden:
    1 501
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Hur är ljudet i den och samtalsljudet i den.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Såhär första dagen på en full laddning så tycker jag att batteritiden verkar mycket lovande. Bättre än vad jag hade föreställt mig. Då kör jag på 90hz och full upplösning hela tiden.

    Ljudet är väl helt okej i högtalaren @Herrn@Herrn men inget enastående. Hade varit trevligt om den hade stereo men icke. Samtal har jag inte haft något än jag pratar extremt sällan i telefon.
     
    bernard och Herrn gillar detta.
  14. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 180
    Mottagna gillanden:
    1 501
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Tack för info :)
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur upplever ni flytet i gränssnittet när man sveper runt med 90Hz - mycket, mellan eller lite mikrolagg?
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag gillar skrollen att de har mindre friktion i skrollen i alla appar som likt Samsung då jag tycker att stock Android har för mycket friktion så man måste svepa onödigt mycket. Touchen känns även rätt responsiv och bra, mycket bättre än min Mi Note 10 Pro. Men mjukvaran behöver optimeras då det förekommer en hel del mikrolagg när man använder gesterna. Saker som att gå tillbaka till hemskärmen och till multitasking. De grejerna småhackar ofta men själva apparna i sig funkar mycket lenare. Men det löses garanterat med uppdateringar.
     
    RuffyMan och bernard gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag märker inget mikrolagg alls. P40 Pro verkar låsa till 90hz och håller inte på att hoppa ner till 60 hela tiden som jag upplever att Pixel 4 gör (när man inte aktiverat force i developer settings).

    Överlag mycket smooth och pigg telefon.

    Edit: som @dannejanne@dannejanne skrev har jag vid några tillfällen fått stutter vid gestnavigering. Får nog bättre uppfattning idag då jag planerat att köra P40 Pro majoriteten av tiden.
     
    tojjetok och bernard gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    P40 Pro har en väldigt ljusstark skärm som är lätt att läsa på även i fullt solljus. Nästan lika ljus som en av de bästa på det området (11 Pro) och mycket ljusare än Pixel 4 (även efter uppdateringen).

    IMG_20200403_165258.jpg
     
    Corran_Horn, bernard och poipen gillar detta.
  19. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det mest intressanta är väl hur det känns utan googletjänsterna :)
     
    Laxsjoe gillar detta.
  20. Monkeestorm

    Monkeestorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone XS
    håller med där, det är det jag undrar med.