Jag har testat med 4 telefoner nu, maxat ljusstyrkan (adaptiv ljusstyrka avstängt). Värdena är inte så exakta, men ger i alla fall en fingervisning:
Sony Xperia Z3: 370 lumen
Sony Xperia Z5 Premium: 430 lumen
Huawei P9: 472 lumen
Huawei Nexus 6P: 505 lumen
OnePlus 3: 650 lumen
Skall se om jag hittar några fler enheter att jämföra mot. Kan testa Xperia X Performance under morgondagen.
Tycker inte att jag ser mer reflektioner än med någon annan AMOLED av senare snitt. Det är lite mindre utrymme mellan glas och panel när AMOLED används kontra LCD/TFT (sistnämnda kräver bla polarisationsfilter).
OBS! Har bara testat med helt vit skärm. Det är inte riktigt bra, egentligen bör man mäta samtidigt som skärmen visar en bild av något slag med många olika färger, för ett mer "rättvist" värde AMOLED vs LCD/FT. Det är ju trots allt rätt sällan man stirrar på en helt vit skärm
I AMOLED:s fall blir nog ljusstyrkan lite lägre, men samtidigt är förstås kontrasten bättre...
Siffrorna ovan går inte heller att använda i jämförelser med andra test, det är bara för att visa hur telefonerna ovan står sig mot varandra med en ljusmätare/hobbyleksak från Kjell & Co.
Last edited: 28 juni 2016
osterlindh, Ara och iterva gillar detta.