Diskussion: Första intrycken & omdömen OnePlus 8

Diskussion i 'Oneplus 8' startad av night77, 3 mar 2020.

  1. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    I väntan på någon recension från Swedroid så kommer här mina intryck och en del frågor då jag för första gången kör OP och Oxygen OS. Jag kommer senast från en LG G7 ThinQ och innan dess hade jag en Nexus 5x.

    + Den är otroligt snabb. Nästan onödigt snabb. Har aldrig haft en telefon som är så "snappy"
    + Skärmens kvalité är mycket bra och det jag kanske var mest orolig för, nämligen hålstanskameran tänker jag nästan inte på alls.
    + Bra batteritid och snabb laddning

    Och nu till det lite sämre

    - Har fortfarande inte lyckats konfigurera så att låsskärmen blir bra med notifieringar. Kan vara så att jag missat något men önskvärt hade varit att den stödjer att när du lyfter upp telefonen så når du direkt dina notiser utan att behöva trycka på power-knappen eller swipa ner från toppen.
    - Den är för stor och tung om man har små händer som jag. Jag kan inte trycka på power-knappen och sedan nå ner till fingeravtrycksläsaren med tummen utan att behöva byta grepp. Så här i efterhand hade jag gärna kapat lite av den övre delen av skärmen och då fått ner powerknappen lite och då kunnat nå ytan för fingeravtrycket.
    - Och på tal om fingeravtrycket. Är första gången jag har en telefon som stödjer detta under skärmen. Och jag är tyvärr inte imponerad. När den satt på baksidan på min LG G7 ThinQ så funkade den typ 99% av ggr. Och nu på OP8 så är den kanske runt 50-60%. Jag har provat att lägga in på nytt men resultatet är inte så mycket bättre.
    - Jag saknar trådlös laddning. Kanon med ett större batteri men passar mig bättre att ladda på mest hela tiden så man alltid ligger på runt 90-100 på batteriet än att ladda ur och sedan snabbt ladda upp.

    Totalt sätt så får jag nog säga att jag har lite svårt att riktigt omfamna och uppskatta OnePlus och Oxygen OS. Jag vill gärna det men hade också ganska höga förhoppningar på det och helt ärligt så förstår jag efter ca 4 veckor inte riktigt vad det är som gör Oxygen OS så hyllat. Men tar givetvis gärna tips på saker som jag kanske missat som är riktiga killer features i Oxygen OS.
     
    bernard och dannejanne gillar detta.
  2. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har så gott som enbart goda intryck av OP8. Har haft den i tre veckor nu.
    Snabbheten och flytet är befriande. 90 Hz och den snabbaste chippet gör den till den snabbaste luren hittills, till och med snabbare än OP8 Pro i Geek Bench test.
    Android Benchmarks - Geekbench Browser
    Slår alla andra lurar. Perfekt för spel!
    Bra batteritid, nästan två dagar.
    Enda små nackdelarna jag har sett är att det kunde ha varit lite större skärm, den känns lite för liten.
    Fingeravtrycksläsaren är blixtsnabb, den snabbaste jag haft. Har haft Xiaomi, Samsung m m.
    OxygenOS är så nära ett rent Android man kan komma utan en massa extra trams installerat, och det fungerar utmärkt. Det är enkelheten som är finessen, inga extra krusiduller. Allt nödvändigt finns på plats.
    Trådlös laddning saknar jag inte heller, när jag har haft det så har jag aldrig använt det i alla fall. Laddning med kabel är så mycket snabbare så det räcker att ladda medan man duschar och äter frukost på morgonen! Man bör ju inte ha en telefon på laddning när man sover i alla fall.
     
    vulfgar gillar detta.
  3. m_mattsson

    m_mattsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Efter ca 2 månaders användande är min upplevelse av OP8 väldigt blandad.
    Det jag gillar med telefonen är:
    +Snabb med bra flyt
    +Grym skärm
    +Gillar skarpt formatet på telefon, sitter väldigt bra i min hand
    +- Ok batteritid.

    Det negativa
    -Kameran. Upplever dem som klart sämre än den jag hade i min P20 pro. Totalt värdelös på att foto objekt i rörelse. Visste vid köp att det inte var den bästa kameran på marknaden men hade ändå förväntat mig mer av en telefon i den här prisklassen.
    -Buggar i OS såsom
    *Fastnar alltid i ljudlöst läge efter att stör ej stängts av.
    *Hamnar i ljudlöst läge av sig själv utan att det märks. Missat bra många samtal pga. detta.
    * Appar låser sig. Speciellt chrome hänger sig minst ett par gånger/dag

    Ska göra en återställning av telefon vid tillfälle för att se om det kan fixa buggarna.
     
    night77 gillar detta.
  4. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hängningarna av Chrome är borta med det nya firmwaret, 10.5.9.IN21BA som kom igår. Det var detta som också orsakade att andra appar kunde frysa ibland. Jag använde en annan webbläsare men gick tillbaks till Chrome efter uppdateringen.
    Kameran har också blivit bättre.
    Det har aldrig hänt mig att den har fastnat i ljudlöst läge.
     
    vulfgar och bernard gillar detta.
  5. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72
    Så kameran är bättre nu anser ni?
     
  6. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja.
     
  7. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72

    Hur mycket bättre och på vilket sätt? Vad tycker ni om selfiekameran?
     
  8. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Den har blivit helt acceptabel, så den har blivit väldigt mycket bättre än den var med det firmware som fanns när jag köpte den i början av juni 2020. Både selfiekameran och huvudkameran är nu bra. I början led båda kamerorna av att det var en alldeles för kraftig "softning" av bilderna så de framstod som oskarpa.
    Macrokameran är ju helt oanvändbar, det är en fixfokuskamera på 2 mpixel som gör bilderna helt värdelösa. Det blir mycket bättre närbilder med huvudkameran!