Första intrycken & omdömen Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

  1. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Nu har jag haft telefonen sen release. Kan dra en kort recension på vad jag tycker efter drygt 4 månader. Kör just nu Android 12 beta.

    + Skärmen är grym
    + Högtalarna är riktigt bra
    + Har inte stött på några buggar i Android som många andra
    + Egentligen inte ett "+" men jag har inte haft några problem med fingeravtrycksläsaren. Tycker den funkat bra.
    + Pixel-stand funktioner är nice. Gillar speciellt att den visar klockan när man laddar över natten och till och med frugan uppskattar detta (jag har inte på always-on display annars).
    + Bra storlek och vikt. Känns inte otymplig även om den gärna hade fått vara någon mm mindre och några gram lättare
    + Bilder från kameran blir mestadels bra men den presterar lite inkonsekvent. Ibland får man svinbra bilder, ibland mindre bra. Tycker dock att skärpan nästan alltid sitter, även när objektet man fotar rör på sig. Det är ett stort plus.
    + Mycket bättre videoinspelning än min Oneplus 8T. Har inget att klaga på där.

    - Detta är nog mitt största minus : den blir varm väldigt snabbt när man gör något tungt. Räcker att man filmar i någon minut så blir telefonen varm. Ibland har den blivit så varm att jag fått öppna fönstret för att lägga telefonen på fönsterbrädan så att den ska kylas ner fortare.
    - Standby-tiden är inte speciellt bra. Känns som att jag får ladda den minst 2 gånger per dygn.
    - Processorn är inte jättesnabb. Jag redigerar mycket högupplösta stora bilder från systemkameran och märker att bildgalleri-appen inte riktigt hänger med när man ska rotera bilder och hålla på. Snapdragon-chippet i min Oneplus 8T skötte detta utan tvekan bättre.
    - Gillar inte rundade kanterna och hade föredragit en platt skärm, men detta är högst personligt.
    - Ingen face-unlock
    - Den laddar lite väl långsamt för att vara en telefon från 2021.

    Med det sagt finns det ingen telefon på marknaden som tilltalar mig mer än Pixel 6 Pro just nu, så jag kommer att fortsätta köra på den.


    EDIT: insåg ju preics att detta är Pixel 6 tråden och inte pro... Carry on :ehm:
     
    Last edited: 21 feb 2022
    DaBull, mortuus, Tjotte och 1 annan gillar detta.
  2. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Nu har jag haft telefonen sen release. Kan dra en kort recension på vad jag tycker efter drygt 4 månader. Kör just nu Android 12 beta.

    + Skärmen är grym
    + Högtalarna är riktigt bra
    + Har inte stött på några buggar i Android som många andra
    + Egentligen inte ett "+" men jag har inte haft några problem med fingeravtrycksläsaren. Tycker den funkat bra.
    + Pixel-stand funktioner är nice. Gillar speciellt att den visar klockan när man laddar över natten och till och med frugan uppskattar detta (jag har inte på always-on display annars).
    + Bra storlek och vikt. Känns inte otymplig även om den gärna hade fått vara någon mm mindre och några gram lättare
    + Bilder från kameran blir mestadels bra men den presterar lite inkonsekvent. Ibland får man svinbra bilder, ibland mindre bra. Tycker dock att skärpan nästan alltid sitter, även när objektet man fotar rör på sig. Det är ett stort plus.
    + Mycket bättre videoinspelning än min Oneplus 8T. Har inget att klaga på där.

    - Detta är nog mitt största minus : den blir varm väldigt snabbt när man gör något tungt. Räcker att man filmar i någon minut så blir telefonen varm. Ibland har den blivit så varm att jag fått öppna fönstret för att lägga telefonen på fönsterbrädan så att den ska kylas ner fortare.
    - Standby-tiden är inte speciellt bra. Känns som att jag får ladda den minst 2 gånger per dygn.
    - Processorn är inte jättesnabb. Jag redigerar mycket högupplösta stora bilder från systemkameran och märker att bildgalleri-appen inte riktigt hänger med när man ska rotera bilder och hålla på. Snapdragon-chippet i min Oneplus 8T skötte detta utan tvekan bättre.
    - Gillar inte rundade kanterna och hade föredragit en platt skärm, men detta är högst personligt.
    - Ingen face-unlock
    - Den laddar lite väl långsamt för att vara en telefon från 2021.

    Med det sagt finns det ingen telefon på marknaden som tilltalar mig mer än Pixel 6 Pro just nu, så jag kommer att fortsätta köra på den.

    EDIT: Jo ett til minus jag kom på nu är auto brightnessen. Den beter sig väldigt konstigt. Ibland drar den ner ljudstyrkan så mycket att man knappt ser något , då måste man manuellt dra upp den igen
     
    Last edited: 25 feb 2022
    Kristy, Etzolin, Tjotte och 4 andra gillar detta.
  3. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Tog för övrigt fram min gamla Pixel 3 XL för att ta fram en gammal bild.

    Jävlar vad skön formfaktor den telefonen hade. Önskar Pixel 6 Pro såg ut precis som den, fast utan "notchen" där uppe.
     
  4. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Det där med auto brightness va otroligt irriterande. Blev till sist tvungen att stänga av den och köra manuellt.
     
    YaKoStar gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    På vilket sätt skiljer sig formfaktorn? Minns att jag också gillade hur 3 XL låg i handen, har dock aldrig hållit i en P6XL.
     
  6. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Den var lite bredare och ganska mycket "kortare". Personligen föredrar jag formen på P6 Pro, tycker den har perfekt formfaktor och känns inte alls så stor som den faktiskt är.
    upload_2022-2-28_9-46-13.png
     
    flipp gillar detta.
  7. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Väldigt tunn och lätt känns den i handen, väger "bara" 184 gram.

    Platt skärm också vilket jag föredrar på alla sätt och vis.

    Sen är skärmen 0.4 tum mindre, men det är ju måttet diagonalt. Själva displayen är ju lika bred som displayen på Pixel 6 Pro så den upplevs inte särskilt mycket mindre när man använder den.

    Jag kör alltid MNML-liknande skal på mina telefoner för att hålla de så små som möjligt ska tilläggas.
     
  8. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    H
    Håller helt med. Testar då och då att slå på auto brightness för att se om den har förbättrats, men blir lika irriterad varje gång.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, tunn och hyfsat lätt var mitt minne av 3 XL också. Störde mig faktiskt aldrig på notchen på den. Tycker att den är cool och fulsnygg och skulle inte ha någon emot om de kört den designen på P6XL faktiskt.
     
    YaKoStar gillar detta.
  10. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Får man samma face-unlock som på Pixel 4 på köpet hade jag inte heller haft något emot det.

    Finns ju tyvärr folk som gillar tunga mobiltelefoner då de tycker det ger en dyr känsla av lyx.

    Jag körde en Motorola Edge 20 i någon månad och det är den bästa telefonen jag haft på lääänge när det kommer till formfaktor. Tyvärr var den kass på flera andra sätt.

    Så kort sagt, ge mig en Pixel 7 med samma formfaktor Pixel 3 XL och jag köper direkt :-)
     
    Kristy gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det sämsta med Pixel 6 Pro, och egentligen det enda jag verkligen ogillar, är formfaktorn. Föredrar att använda mobiler utan skal men med denna är det otänkbart pga att den är hal som en tvål.

    Sen håller jag med om den automatiska ljusstyrkan. Tycker dock det är en av funktionerna som suger på Androids överlag. Kör alltid manuellt. Förstår inte hur det kan vara så svårt att få till.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkar som vi har mer eller mindre exakt samma preferenser när det gäller smartphones. :) Tyvärr tror jag vi kan glömma en Pixel framför med formfaktor i stil med 3 XL.
     
    YaKoStar gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur känns den i handen med ett tunt skal?

    Jag tycker nästan alla lurar är för hala numera så jag bedömer oftast känsla i handen med ett tunt TPU-skal. Gillar genomskinliga skal då de bevarar utseendet bättre på telefonen och blir en bra kompromiss mellan att köra naket och köra med ett större färgat skal som de flesta verkar föredra konstigt nog....
     
    Kristy gillar detta.
  14. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag använder ett ultratunt med matt textur och det funkar kanon.
     

    Bifogade filer:

    flipp gillar detta.
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Du råkar inte ha länk till det?
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    psp123 gillar detta.
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    psp123 gillar detta.
  18. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Jag beställde 4 skal från aliexpress för typ 5 dollar som är supertunna (precis likadana som MNML/PHNX). Säljaren verkar inte sälja skalen längre.

    Men jag hittade liknande här, osäker på om det är exakt samma dock.

    2.37US $ 40% OFF|Ultra thin Mobile Phone Case For Google Pixel 6 Series Frosted Soft TPU Phone Back Cover Protective Case For Google Pixel 6 Pro|Phone Case & Covers| - AliExpress

    4.99US $ |Ultrathin PP 0.4mm matte Frosted Case For Google Pixel 6 Pro Slim Super Thin Ultra Thin Plastic Protective Cover|Phone Case & Covers| - AliExpress

    Men var även här rätt lång leveranstid.. Typ 1.5 månader
     
    psp123 gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har kört P6Pro till och från någon vecka nu och visst gillar jag den mer än P6 som jag inte fastnade för men det är fortfarande något som känns fel för mig med årets Pixelserie. Gillade P3 XL och framför allt 4XL och trodde nog att jag skulle bli mer förtjust i 6Pro. Skärmen känns trist om man är van flaggskepp från Samsung och Xiaomi, den har liksom inte samma lyster och punch som jag är van vid. Skärmen trodde jag även skulle upplevas som bredare än den gör. 6.71" 19.5:9 ratio låter kanon men ändå känns den lite för smal för min smak. Tror det beror på kurvan som är rätt brant på sidorna, upplever den som brantare än t.ex. Mi 11 och OnePlus 7 Pro. Skärmen på den senare telefonen upplevs som bredare p g a av att böjen är mer utsträckt. Haptiken är bra men jag föredrar den hårdare och mer distinkta haptiken på P4XL, detta är förstås också en smakfråga. Den ligger bättre i handen än P6 (med och utan skal) men tycker ändå känslan i handen är sämre än på de flesta andra telefoner jag är van vid. Flytet, batteritiden och kameran är dock riktigt bra utifrån den korta tid jag haft den men känner nog inte att det riktigt väger upp resten.
     
    inact_046, Kristy och mullsjomannen gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Behövdes en tunt TPU-skal för att få en bra känsla i handen. Blir mer och mer betuttad i P6Pro.
     
    Jowee, AmandaaS och mullsjomannen gillar detta.