Första intrycken & omdömen Pixel 6

Diskussion i 'Google Pixel 6' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Pappa hade ett märkligt problem en dag (han kör en Sony telefon med Android 9) att han kunde skicka SMS, men fick inga sms tillbaka. Efter en omstart kom alla sms som skulle kommit under dagen
     
    Kristy och Droid_Nexus gillar detta.
  2. Davidmorck

    Davidmorck Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3a XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3a XL
    Fick min Pixel 6 nu i eftermiddags, här är mina första intryck:

    Bra:
    + Den ser mycket bättre ut irl än i bilder.
    + Storleken är utmärkt, kommer från en pixel 3a XL, denna är lika stor men har en större skärm.
    + Skärmen är riktigt bra. Steget i uppdateringsfrekvens från 60 till 90Hz gör stor skillnad, displayen är inte riktigt i nivå med de i Samsungs och Apples flaggskepp, men den är fortfarande ett stort steg upp från min förra.
    + Den är brutalt snabb. Både att öppna och växla mellan appar går mycket snabbt. Den håller även många appar öppna i bakgrunden.
    + Det lilla jag hunnit testa av kameran har varit mycket bra.
    + Bra vibrationsmotor.

    Mindre bra
    - Vidvinkelkameran har ett minsta fokusavstånd som är mycket längre än standardkameran. Den fokuserar inte på något närmare än nästan en halvmeter bort.
    - Fingeravtrycksläsaren långsammare än den på min Pixel 3a XL. Dubbelregistrerade dock båda tummarna, vilket gjorde att den började funka något bättre. Den har dock sakta men säkert blivit bättre, den lär känna fingeravtrycken bättre för varje gång man använder fingeravtrycksläsaren, något som google-telefoner gjort sedan nexus 5x och 6p.
    - Vissa funktioner som till exempel Live caption, den nya röstinmatningen på tangentbordet och transkriptionen i inspelningsappen funkar ej med svenska utan enbart för engelska och några få andra språk.
     

    Bifogade filer:

    Kristy och miloudot gillar detta.
  3. mrfritzy

    mrfritzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    Samsung galaxy s20+
    Platta:
    Xiaomi mipad4
    Jag förstår inte allt gnäll över fingeravtrycket. Kommer från en s21+ och tycker den här funkar bättre, som med allt annat. Men det kanske skiter sig med ett skyddsglas övert?

    När jag gick från op till samsung så var det som när jag sålde min s40t5 för en kia. Den gick tungt och stabilt. Med min pixel accepterade jag min medelålderskris och köpte en sportbil. Allt är ju bättre. Kamera, rapphet, och flowet mellan appar. Försöker lära mig att använda gester istället för knapparna där nere nu, vilket är lite av en omställning men går framåt.

    Kameran har jag bara testat lite än så länge, men inga spöken alls när jag försökte ta några bilder på dottern som nästan var still en sekund. Spöken var det enda jag fick tidigare. Jag får känslan av att allt bra om samsung kommer från fanboys, för jämfört med min nya pixel är den skit rätt igenom och man betalar lika mycket extra för märket som på appletelefoner..

    Ser fram emot att leka lite med kameran i dagsljus under veckan och pilla vidare i inställningar. Än så länge känns det som att man får sjukt mycket telefon för pengarna!

    Enda minuset jag hittat än är ficklampan och ljusreglaget i menyn, men det kanske går att lösa i senare uppdateringar?
     
    katho och miloudot gillar detta.
  4. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kan bara hålla med. Jag hade mer problem med Xperia 1 III's fingerläsare som inte fungerade alls när den jävlades som mest. Jag skulle varken påstå att pixel-läsaren är dålig eller långsam...

    Vad menar du här..?
     
    katho och mrfritzy gillar detta.
  5. mrfritzy

    mrfritzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    Samsung galaxy s20+
    Platta:
    Xiaomi mipad4
    Ficklampan är klen.
    Reglage för ljusstyrka av skärmen ligger högst upp efter två drag av menyn. Det är det första jag vill se och tror det är nytt för Android12
     
    miloudot gillar detta.
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det har nog att göra med att fingeravtrycksläsaren i S21 också är hemsk.

    Kommer man däremot från en kapacitiv läsare som Pixel 5 eller Face ID så är det en negativ upplevelse.
     
    DaBull gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Olika för olika användare uppenbarligen, har noll problem på 6an trots att jag har tempered glass på.
     
    eastbound gillar detta.
  8. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Finns ju en inställning för känsligare skärm med som man kan köra när man satt på skydd. Har inga bekymmer med fingeravtryck heller. Dock är ju fingeravtrycksläsaren inte lika rapp som den var på min note 10. Men jag överlever skoj med nått annat än Xiaomi som man kört ett par år nu.
     
    Ricjuo gillar detta.
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Kan säkert bero på hur fingrarna ser ut också och hur torra de är. Ingen nyhet att just fingeravtryckens tydlighet skiljer sig rätt mycket från person till person.
     
    Kristy gillar detta.
  10. tallberg

    tallberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Fingeravtrycksläsaren funkar helt ok tycker jag, även om jag önskar att Google skulle köra med en vettig lösning för ansiktsavläsning istället, har man vant sig vid Apples Face ID så känns allt annat sämre.

    Största störningsmomentet för min del är helt klart placeringen av knapparna på sidan, varför de inte satte power-knappen under volymknapparna är obegripligt tycker jag. Men det är nog mest en vanesak.
     
    poowntus gillar detta.
  11. mrfritzy

    mrfritzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    Samsung galaxy s20+
    Platta:
    Xiaomi mipad4
    Krävdes inte mycket för att få fingeravtrycket att inte vara så hjälpsamt längre. Tråkigt för oss som inte är stadsbor..
     

    Bifogade filer:

    Kristy och namor gillar detta.
  12. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

  13. Droid_Nexus

    Droid_Nexus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord
    ROM:
    Oxygen
    Info:
    kör stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Platta:
    HP Chromebook 13 360
    ROM:
    stock
    Fler som upplever mycket buggar med telefonen? Måste ofta starta om telefonen för att hämta/installera appar och uppdateringar då det annars fastnar och står väntar.
     
  14. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Förutom ett problem med mms/internet, skrivit om det i tråden för snabba frågor/svar så är det inget som riktigt buggat. Har dock en närstående med samma lur och ha har diverse buggar som iofs löser sig med en omstart av telefonen.

    En detalj som gör mig störd just nu är At a glance. Det går inte att ta bort det helt från hemskärmen vad jag förstått, kalender-funktionen fungerar inte och inget förutom att helt ta bort väder-delen av widgeten går att ändra på. Tycker det är oerhört provocerande att ha en widget som inte gör det den ska eller borde, som inte går att redigera storlek eller funktion på och som är där permanent. Jag ville verkligen köra på med den inbyggda launchern men nuvär det snarare en fråga om jag ska köra Lawnchair2 eller fortsätta med Nova som på tidigare telefoner. Förutom att det eventuellt inte flyter riktigt lila smutt, för måste säga att jag efter en del justerande tycker Pixel-launchern har ett riktigt skönt flow, är det något man går miste om ifall man byter launcher på en Pixel 6?
     
    monty1234 gillar detta.
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Är det din artikel? Otur med så mycket problem, jag hade lämnat tillbaka den på en gång.

    Har inte haft några såna problem själv, kanske hänt något märkligt med din, prova rensa data.

    Jag körde Pixel-launchern i en vecka, sen gick jag tillbaka till Nova som alltid. ;)
     
  16. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag bara delade artikeln som listar problem som olika användare har stött på :)
    Men ja tänk dig hur irriterande det vore om man väntar på mobilen i 3-4v för att upptäcka ett tillverkarfel
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Skrev en liten recension på Pixel 6 Pro som kanske kan vara av intresse även för Pixel 6-spekulanter då huvudkameran och ultravidvinkeln är identisk samt såklart en del andra detaljer också. Recension av Pixel 6 Pro
     
    zztop007, Marmbrandt, thehero och 4 andra gillar detta.
  18. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Inaktivera Google Play Store, aktivera sedan igen. Löste det för mig iaf.
    Screenshot_20211116-000557.png
     
  19. Droid_Nexus

    Droid_Nexus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord
    ROM:
    Oxygen
    Info:
    kör stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Platta:
    HP Chromebook 13 360
    ROM:
    stock
    Ska prova detta
     
    rodak gillar detta.
  20. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Nu har jag äntligen fått min Pixel 6, mina första intryck är väl kanske som alla andras men mobilen flyter på bra (det gör väl iofs alla nya mobiler), fingeravtrycksläsaren fungerar lite halvdant även utan skärmskydd, men tror det blev lite bättre när jag regga om samma fingrar och jag tror inte jag fått den nya uppdateringen än som ska förbättra den. Mobilen känns enorm mot min Pixel 4a på gott och ont.

    Ska försöka ta lite foto med den senare och lägga upp.