Då har man kört telefonen i drygt ett dygn och nedan kommer lite snabba kommentarer. Jag körde Pixel 6 Pro som huvudtelefon från release 2021 fram tills slutet av september 2022, sen hade jag en iPhone 13 Pro i en kort period innan jag hoppa på Pixel 7 Pro igen.
+ Mycket snabb telefon. Har inte upplevt några hack i någon app än så länge. Helt klart ännu mer smooth än 6 Pro. Som vanligt drog jag dessutom ner alla animationerna till 0.5x speed så den blir/känns ännu rappare. Jag spelar dock inga spel på telefonen, så vågar inte säga något där.
+ Touchen är lika rapp som vanligt utan någon märkbar input delay.
+ Grym och generellt pålitlig kamera. Fokusen är riktigt snabb och följer foto-objektet bra. Testat att fota mina katter när de springer omkring och fått mycket bra resultat än så länge. Zoomen är också grym, inte långt efter S22 Ultra. Imponerad där. Bra med macro på ultrawiden också.
+ Skärmen är riktigt bra med bra färgåtergivning. Inte riktigt i klass med iPhone 13 Pro (och 14 då), men helt klart ett steg upp från Pixel 6 Pro. Äntligen går den att använda utan problem i starkt ljus utomhus.
+ Modemet är grymt. Får bra speeds och mottagning hemma, både med WIFI och mobildata.
+ Grym RAM-hantering. Testat att dra igång 30 appar samtidigt, funkar bra utan några problem. Inga appar behövde laddas om när jag gick ett varv.
+ Bra samtalskvalitet. Testat prata vanligt, högtalartelefon och med Airpods Pro Gen 2. Inga problem från något håll.
+ Den blir definitivt inte lika varm som 6 Pro. Ett steg i rätt riktning iallafall.
+ Bra byggkvalitet, helt klart premiumkänsla. Inga lösa knappar eller vassa kanter på min enhet.
+ Snabbare fingeravtrycksläsare än 6 Pro. Kanske inbillar mig, men tycker dessutom att den blev ännu snabbare när jag registrerade mina tummar två gånger.
+ Äntligen face unlock!
+ Hazel-färgen är läcker IRL.
- Fortfarande curved display/glas på framsidan
- Betydligt sämre högtalare än 6 Pro enligt mig. Inte samma bas och mer fokus på highs/mids, låter lite skrikigt ibland. Volymen är dock bra.
- Gesture-buggen där man ibland måste swipe:a flera gånger, alternativt vänta lite innan man swipe:ar för att något ska hända är kvar. Sjukt störande att de fortfarande inte löst detta ett halvår senare.
- Kameran slukar fortfarande batteriet för mig. (Vågar inte säga något om batteritiden i övrigt då jag behöver köra den åtminstone en vecka så allt hunnit lägga sig.)
- Face unlock funkar inte när det är mörkt
- Selfie-kameran är inget att hänga i granen. Min Pixel 3XL från 2018 utklassar den, precis som den utklassade 6 Pro.
- Fortfarande långsam snabbladdning för att vara en telefon från 2022...
- Fortfarande optisk fingeravtrycksläsare, även om den är snabbare än 6 Pro
Säkert glömt något, återkommer när jag kommer på mer
Last edited: Oct 16, 2022