Första intrycket av Xperia V

Diskussion i 'Xperia V' startad av chompiz, 23 nov 2012.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, har nu haft luren i över en månad. Och jag har tvättat av den i vatten några gånger, och den funkar ännu. Visst XS uppdatering kom nu, och jag önskar nästan jag hade den kvar så jag kunde ha bättre frontkamera och mer inbyggt minne. För let's face it. Frontkameran på denna lur (XV) suger så mycket. Den är helt enkelt skräp i jämförelse. Den duger knappt till skypesamtal via video. Frontkameran är däremot ett helt annat kapitel. Den är grym. Flytet i luren är oftast väldigt bra, men inte alltid. Den är snabb och jag tycker skärmen är fantastisk.

    Jag saknar däremot min HDMI-utgång. Har en kabel kvar som gör att man kunde kopplat in en mobil i tv, men ja... lite snålt av Sony att inte slänga in en mhl-kabel. Sony Ericsson var mycket mer frikostiga på den punkten. Frontkamerans uselhet har jag redan nämnt, men detta att minnet i luren bara är 8GB är inte så bra det heller. Men min tanke blev iallafall att använda den andra minnespartitionen enbart för appar, så för att inte fylla den del av minnesplatsen där operativsystemet rumstrera, så flyttar jag alla appar till den andra partitionen. Tyvärr, så envisas många appskapare att inte göra detta möjligt. Vilket jag märker gör telefonen ibland slö, och att launchern ritas om varje gång man surfat på nätet eller spelat något tyngre spel. Detta kan bero på att arbetsminnet begränsas till 1GB. Vilket i stort sett tas upp av en del program. Det hade ju inte varit fel med 2GB i arbetsminne. Men det är i första hand Chrome och Stockwebläsaren som skapar detta problem och drar alldeles för mycket prestanda ifrån systemet. Skulle ju varit bara med en webläsare som kanske inte drar så mycket ifrån arbetsminnet. Kanske skulle bra med en liknande lösning som de använder på datorer att om arbetsminnet tar slut, så kan sen då använda sig utav det tomma platsen på andra ställen i luren. Så länge täckningen är fantastisk, har jag inga problem med batteritiden, men så fort jag är ute och åker i Örebro så drar batteriet ut fort, vilket talar om att Örebros nät inte är speciellt bra utbyggt hos 3. Iallafall inte med 4G. Nätet är ju inte dåligt, men de flexar mycket mellan 3G, 3G+ och 4G vilket nog tär på lurens batteriresurser. Den blir också fruktansvärt varm när man är ute på äventyr i staden, speciellt när jag befinner mig i Wadköpings turistställe nummer 1. Det är så hett att man kan bränna sig. Men där täckningen är suverän, inga problem. Och en sista grej. Innan 4G, hade jag svårt att nå 10GB data/månad, som mest låg det runt 5-6GB men nu med 4G ligger jag på 9GB 10dagar innan månaden är slut. WTF! tänkte ja. Kan ju inte stämma. Gör ju som jag alltid brukar göra och känner inte att jag i sig ökat mitt surfande. Så det verka stämma det många märkt att 4G är datakrävande på något sätt. I solljus är skärmen inte speciellt bra. Skärmen blir i stort sett en 4.3 tums stor spegel. :(

    Så summa summarum. Grymt bra lur. Men har sina brister i hårdvaran med sämre frontkamera, 1GB-ram samt 8GB flashminne och att skärmen som i stort är grym, men helt kass ute i solen. Men den är alltifrån långsam. Mycket av de omritningar av hemlaunchern som ibland sker, tror jag beror på att många av mina appar inte går att förflytta till den andra interna minnespartitionen. Men mycket bättre 4G-täckning i Örebro med omnejd skulle min lur få bättre batteritid och bli mindre varm. Och det är underbart att kunna ta fram luren när det regnar utan behöva vara orolig. Har duschat den 2 gånger redan. Men ibland kan man inte få allt. Luren är helt klart stabil i övrigt och jag är nöjd. :-)

    FANKENS, glömde ju en sak. Kameraknappen saknas så jädrans mycket. Hatar att använda skärmen för att ta bilder. Det går liksom aldrig att ta en bra bild på sig själv, för att leta efter knappen är ju bara löjlig. Ok det går att i inställningarna ändra till att knappen inte behövs. Men ändå. Saknar kameraknappen.
     
    Last edited: 25 aug 2013
    Moritz gillar detta.