Första intrycket av Xperia V

Diskussion i 'Xperia V' startad av chompiz, 23 nov 2012.

1. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Har nu använt min Xperia V under en helg och tänkte skriva av mig lite.

Vad som medföljde i förpackningen för mig var förutom telefon och batteri ett headset, datakabel och laddare.
    Laddaren har samma spec som snabbladdaren som jag har sedan tidigare men är nu betydligt mycket mindre vilket är tacksamt.

Själva telefonen kör som de flesta antagligen vet ICS 4.0.4 men skall väl få JB strax efter årsskiftet om jag förståt ryktena rätt.
    Men med tanke på hur väl allt flyter på så är det faktiskt inget som stör mig i dagsläget och telefonen kommer förhoppningsvis bli ännu bättre när JB kommer.
    Själva byggkvaliten på min telefon kan jag inte anmärka på. Endast om jag försöker vrida på hela telefonen kan jag framkalla ett svagt ljud. Luckan bak för batteriet sitter som den skall och även om jag knackar på den så uppkommer det inga konstiga ljud.

Telefonen upplevs väldigt lätt tycker jag, min gamla Xperia P skall ha exakt samma vikt som V men upplevs som en blyklump i förhållande till V. Materialet i telefonen är till största del plast men känns för den delen inte speciellt plastig.
    Jämför jag med en gammal arc så känns arcen riktigt plastig och mer som leksak i materialen. Visst hade den känts ännu lite stabilare med alu men jag skulle nog avstått isåfall från en V för den hade nog vägt för mycket för min smak.

Att telefonen är damm och vattentät vet säkerligen alla vid det här laget så det är inget som jag kommer ta upp mer än att säga att det stämmer.

Skärmen är väldigt skarp, klar och responsiv. Det verkar ju råda en del delade meningar om telefonen har Whitemagic eller ej men då det ej finns någon funktion där man kan aktivera för Whitemagic som det finns på P samt att man inte kan läsa om det på developer world där dom skriver om den nya sensor-on-lens skärmen så får detta mig att tvivla på om det verkligen finns.

Ljudet i telefonen vid samtal är riktigt bra. Jag hör personen i andra ändan klart och tydligt och dom hör mig lika klart vilket är väldigt viktigt. Finns inget som är mer irriterande än när man måste ställa eller få fråga "Vad sa du?"
    Högtalaren har jag endast kört lite Spotify igenom och den är väl som de flesta högtalare inte något att skriva hem om utan det är en lite klent ljud, man saknar en fyllig bas. Ja kort och gott det är en nödlösning man får ta till när man inte har tillgång till bättre högtalare men ändå vill lyssna lite på musik.
    Själv kommer jag fortsätta att köra ljudet via Sonys lilla BT högtalare de gånger jag vill använda mobilen för att lyssna på musik utan hörlurar.

Mängden minne i telefonen är 8GB med möjlighet att bättra på detta med minneskort upp till 32GB enligt spec. Säkerligen kommer de flesta att klara sig på detta men tycker ändå att det är lite snålt tilltaget. Och att det inte medföljer något extra minneskort tycker jag upplevs lite snålt från Sonys sida. Visst ett minneskort kostar inte mycket att köpa idag men det kostar mer för mig som konsument än för Sony.
    Så vill man ha mycket musik och filmer så skall man omgående skaffa sig ett minneskort innan man upptäcker att det inte gick att fylla telefonen med mer musik eller film.

Batteritiden är lite svårt att uttala sig om ännu då det brukar ta några laddningar innan det kommer upp i fullkapacitet. Men är väldigt nöjd med det än så länge. Klarade lätt 12h med skärmen igång på 50% ljusstyrka i 4 av dessa, wi-fi konstant igång, en massa benchmarktester, 25 min samtal samt att jag lyssnade på musik över BT i 1h ungefär. Utöver detta så körs bland annat sync av mail var 30min.
    Kort och gott bra mycket mer användning än vad jag normalt utsätter telefonen för och antagligen de flesta andra oxå.
    Har nu vid lite mer normal användning haft igång den i 9h varav skärmen varit igång 1h 15min, några samtal på drygt 15 min kvar 68% av batteriet så det lär lätt klara en dag vid normal användning.

Sony har tidigare användt sig att HDMI och då varit snälla att i vissafall bifoga en HDMI kabel men nu har dom bytt till MHL men någon kabel för detta fanns dock inte att finna i kartongen. Inget unikt för Sony utan det är väl något vi som konsumenter tyvärr måste vänja oss vid men gillar det ändock inte.

Kameran presterar riktigt bra iallafall om man tittar på de bilder som jag skrivit ut på fotopapper. Nu har det uteslutande varit kort av familjärtyp så kommer därför inte att bifoga någon exempel bild just nu men skall försöka komma ihåg att ta lite vanliga bilder senare så ni kan få er en uppfattning om kamerans bildkvalite.
    På min gamla Xperia P och även min gamla arc har jag haft en dedikerad kameraknapp. Detta saknas på V och om det är bra eller dåligt har jag ännu inte kommit framtill. Visst man kan snabbstarta kameran genom slide to unlock men det blir inte samma som när man har en knapp att trycka på, men det är oxå skönt att slippa fota bilhållaren vilket var mer eller mindre standard med min P eftersom hållaren kom åt kameraknappen.

Har inte kört något direkt vetenskapligt test av telefonen med gjorde ett test med Quadrant igår där Xperia V presterade bra och fick 5866. Detta kan sättas i förhållande till en bekant vars Samsung S3 med JB endast lyckades komma upp i 5152. Så att Xperia V inte skulle vara en kompetent telefon bara för att det inte är en Quadcore vill jag bestämt dementera.
    Resultatet hade kaske blivit annorlunda om vi använt oss av något annat program men detta var det första jag provade och det enda där jag har resultat från en konkurrerande telefon.

Så för att summera så skulle jag säga att frånsett lite snålt tilltaget minne från Sonys sida så har dom lyckats riktigt bra med den här telefonen.

gurrgurr, Andreas2, Bbybo och 17 andra gillar detta.
  2. gregoff

gregoff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack chompiz! Mycket givande! Tack för att du tar dig tid för sånt här till oss spekulanter!

3. friedflow

friedflow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för minirecensionen! Har lagt en beställning!

4. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

@dragontrumpetare.

Du har väl redan en Xperia S, då tycker jag att du ska vänta tills Odin kommer istället. För Xperia V känns mera som en upphottad Xperia S tycker jag.
    Odin kommer ju bli Sonys flaggskepp för 2013 vad jag vet.

5. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

För tillfället så har telefonen varit igång i 12h 30 min.
    Skärmen har varit igång i 1h 35min, samtal 14min 53sek, wifi igång konstant.
    53% kvar på batteriet. Så vid normal användning så råder det inget tvivel om att batteriet håller 1 dag för min del vilket är vad jag tycker är rimligt att man skall kunna kräva.

6. Stryc9

Stryc9 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Följer det månne med några sådana där fiffiga NFC smart-tags som det gör till Acro S?

7. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Inte i mitt paket men det kan skilja sig mellan olika butiker vad som ingår.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2

8. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Har du testat den inbyggda musikspelaren? Om inte, har du lust att göra det? Mest intresserad av flytet, hur pass enkel den är et cetera.

9. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Hehe har precis kört den nu när jag lagade mat.
    Väldigt enkel och funktionell måste jag säga. Clearaudio+ gör verkligen skillnad när man lyssnar vilket jag var rätt tveksam till då det känns som att många funktioner hos musikspelare mest är spel för galleriet utan någon vidare funktion. Självklart kan man styra den från låsskärmen och den har alla andra grundläggande funktioner så som EQ.

Sallis gillar detta.
  10. cola

cola Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Har den Ant?

11. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Skulle inte tro det. Inte läst att den skall ha det och finns ingen ant app vilket det gjort på tidigare telefoner jag haft där ant+ funnits.

12. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jo, jag vet... men man vet ju när Jelly Bean kommer till V, medan S har vi fortfarande ingen direkt aning. Men å andra sidan... jag gillar visserligen min Xperia S, men det finns vissa grejer med den som inte är bra. T ex helikopter vyn som alltid laggar. Förstår inte det? Och just det ja... mitt batteri suger verkligen på min nya Xperia S. Efter ett antal veckor, så håller den knappt 4-5 timmar. Rör jag den inte, så håller den från morgonen till kvällen, men rör jag den. Har t o m nu laddare lite överallt. En i sovrummet, en i vardagsrummet. En i min väska som jag har med mig till universitetet samt en i mitt skåp på samma ställe. Och ändå räcker det inte.... haha. Jag har börjat fundera på om det är en måndags ex, eftersom det är en lur tillverkad innan vecka 13... alltså vecka 12.

Last edited: 27 nov 2012
  13. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Jo, det måste vara ett måndags-ex. Min Xperia S håller betydligt bättre i batteriet. Även om jag använder den generöst under dagen så klarar den sig tills kvällen.
    Om jag inte använder den alls, dvs låter den ligga i sparläge bara så drar den nästan ingenting.

14. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 614
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Är det någon här som vet om den fungerar i Tele2s 4G nät?

15. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Det skall den göra där dom använder sig av 2600MHz bandet.
    Den kommer inte fungera i deras 900MHz band och dom har planer på ett 800MHz band oxå vilket fungerar med telefonen.
    Telefonen klarar LTE 800 / 850 / 1800 / 2100 / 2600

Läs mer här:
    http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/4G-natet.aspx

Herrn gillar detta.
  16. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 614
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    tack för info, hur upplever du mottagingen i telefonen?

17. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Skulle väl säga 4,5 tomtenissar av 5. Märker framförallt att jag nu kan prata där det tidigare bröts pga dåligmottagning. Och då tyckte jag ändå inte min gamla telefon hade dålig mottagning rent generellt.

Edit: Orsaken till att jag inte ger telefonen 5 är att det ALLTID finns utrymme för förbättringar oavsett hur små dom än må tänkas vara.

Last edited: 27 nov 2012
  18. gregoff

gregoff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Chompiz: vilka lurar har du haft innan och hur står sig V mot dessa? Finns det nåt du saknat i V?

19. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

De senaste lurarna jag har haft är arc och P. Och V slår dessa med hästlängder.
    Om det är något jag saknar så skulle det väl vara en dedikerad kameraknapp.
    Det är något som jag blivit van med under åren. Visst går det snabbt att fota genom att man kan köra samma snabbstart genom låsskärmen men det blir ändå inte samma som att trycka på en knapp.

I övrigt så är det inget som jag kan komma på att jag saknar.

20. gregoff

gregoff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur upplever du Sony's UI mot Android Vanilla? (om du nu testat det)

Har Sony en massa lull-lull ivägen eller känns det slipat?