Övrigt: Första intrycket

Diskussion i 'Xperia P' startad av chompiz, 11 maj 2012.

1. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Hej alla! Har precis packat upp min P. Tyckte den var lättare än vad den ser ut att väga, var första intrycket. Sedan måste jag åka iväg till den lokala Telia-butiken och hämta ett micro-sim, för i min HTC är det ju ett vanligt sim. Kommer ihåg när man hade de gamla stora kreditkortssimen...
    Bilder kommer strax. Men dagens tidning från Torslanda. Ligger på Facebook, man kan ju inte ladda upp bilder här :-(
    Länk: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.3685922980030.156323.1033821231&type=1&l=bc22215aa1

Last edited: 16 maj 2012
    Phoenix95 gillar detta.
  2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Nu har du ju haft din telefon ett litet tag. Vad har du för första intryck?

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2

3. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Har nu varit ute och gått en timma nu dels för motionen skull men även för att kolla exaktheten på gpsen. Och jämfört med arcen som jag hade tidigare är denna helt klart mer exakt. Håller sig mer på rätt sida vägen på kartan istället för att hoppa mellan höger och vänster sida som arcen gjorde ibland.

4. x10christian

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Har bara haft min en kväll, men hittils så kan jag utan att tveka säga att det är den bästa mobilen jag haft i mina händer. Jämför då med Arc, Wildfire S, X10 i Androidvärlden, och även med en ny Blackberry... Den laggar inget, vilket är väldigt skönt.

Phoenix95 gillar detta.
  5. chuck norris

chuck norris Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Klipp sönder SIMet med en sax. Googla microsim så ser du skillnaden och slipper allt huzzle, geez.

6. x10christian

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Fick ett nytt gratis av Telia. Bara åka till en Teliabutik så löser dom det på fem minuter... Älskar min nya mobil, funderar på att köpa en P istället för en S till min son som är 11, den är betydligt bättre byggd, i och med unibodyn.

Den flyter på fint tycker dock att den ibland har svårt att synkronisera Facebook, och det kommer upp i listen högst upp att den inte kan det, men det går efter en stund. Vet inte varför.

Sedan så en liten sak som försvårar användadet lite, den genomskinliga listen där de tre knapparna sitter, den är upplyst, men inte hela tiden då skärmen är tänd, de slocknar efter ett par sekunder, så ibland (i mörker) kan det vara svårt att trycka på rätt knapp. Men kanpparna svarar direkt om man prickar rätt, vilket inte är svårt, om lampan är tänd. Förstår ni?

Phoenix95 gillar detta.
  7. Phoenix95

Phoenix95 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jätte kul att en till person kan bidra till den här tråden, så slipper chompiz dra lasten själv :)
    För övrigt tycker jag att just det faktum att P och S ligger på samma pris klyver en. Man skulle liksom vilja ha S:ens hård- respektive mjukvara och P:ens fina och 100%iga design i en och samma mobil. Just nu känner jag iallafall att väljer man P så kommer man älska designen, men med tanke på hur snabbt utvecklingen går så kanske man har längre nytta av S:ens starkare hårdvara.

Hur tänker ni andra? Är det bara jag som är kluven :)?

8. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Du är nog inte den enda som ställer dig den frågan.
    Men skulle nog säga så här.

Är kameran och benchmarkscore viktigt välj S.
    Prioriterar du format och en "stabil" byggkänsla välj P.

Tror inte du behöver fundera så mycket på om P hänger med om ett tag för när jag kör benchmark med Quadrant så får jag bättre resultat på P än vad som är ingivet för Galaxy Nexus. Och då kör den ICS medans P som bekant kör GB vilket borde kunna ge ytterligare lite bättre resultat den dagen ICS kommer till P.

Phoenix95 gillar detta.
  9. Phoenix95

Phoenix95 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En snabb fråga.

Hur ser det ut med NFC för P? Har den NFC och medföljer NFC-taggar? Lite av en "dealbreaker" för mig :) Tycker att det är en väldigt intressant funktion och gillar sättet man kan använda taggarna på.

10. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Den har NFC men hur det är med medföljande taggar vågar jag inte svara på eftersom den telefonen jag har är ett presskit vilket kan skilja från retail.

Phoenix95 gillar detta.
  11. DaLundh

DaLundh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Annars kostar de bara 120 spänn att beställa från Dustin. (Eller 97 kr om du är student.) Prisvärda säger jag! :)

Phoenix95 gillar detta.
  12. Danne...

Danne... Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

S har en sån där äcklig flärp över usb-porten...därav blir det en P :)

Skickat från min X10i via Tapatalk 2

13. fdis

fdis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni som har Xperia P, hur är det med värmeutvecklingen? När jag hade Xperia S så kunde batteritemperaturen stiga ända upp till 39°C efter 15 min av nyhetsläsande. Den kändes riktigt obehaglig att hålla i då. Jag antog att det berodde på att SXS hade många pixlar att flytta runt på när man skrollade vilket gjorde att CPU:n hölls igång hela tiden. Xperia P har ju både mindre antal pixlar och en lägre hastighet på CPU:n så den borde ju rent teoretiskt inte bli lika varmt.

14. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Har aldrig tyckt att P blir speciellt varm, inte ens när jag körde den som gps under flera timmar blev den obehagligt varm. Nu suttit och spelat en hel del och kollar jag batteri temp sensorn så är den på 32 grader men telefonen känns sval att hålla i.

Phoenix95 och fdis gillar detta.
  15. x10christian

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Jag har tyvärr bara använt P måttligt, eller kanske lite, så tyvärr kan jag inte uttala mig om temperatur. Men jag tror inte att en vanlig användare behöver den extra kraft son finns i S, det flyter på väldigt smidigt allt jag matat på P med.

Phoenix95 gillar detta.
  16. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Efter att nu ha levt med telefonen i en vecka så tänkte jag köra en kort sammanfattning om mina tankar kring telefonen.

Det första som slog mig var den låga vikten, för trots att man läst specen på telefonen så förväntade jag mig ändå att den skulle upplevas tyngre pga aluchassit.
    Mjukvaran i telefonen måste jag säga är väldigt stabilt. Inte råkat ut för något som kan härröras till Android när det gäller felaktigheter utan snarare till de appar jag installerat vilka ibland fått frispel och inte vill spara viss info som dom skall trots att man trycker på spara.

Rent kvalitetsmässigt så är det inte mycket att snacka om då telefonen upplevs enormt bra vad det gäller byggkvalitet, det enda jag har att anmärka på är ett knarrljud som ibland uppstår då jag trycker ihop plasten som sitter under glaslisten. Glaslisten är för övrigt riktigt fin och eftersom man trycker PÅ den och inte ovanför som man får göra på Xperia S så känns det hela mycket mer logiskt och man träffar rätt snabbare.

Gällande batteritiden så är den vad jag förväntar mig av en telefon med min användning. Den håller över dagen och får laddas över natten. Men då pratar jag i telefon runt 1h om dagen, surfar mellan 1-2h, låter grabben spela lite spel, lyssnar på webradio i flera timmar när jag är på jobbet m.m. Har ännu aldrig haft en telefon som klarat längre tid med min användning. Först så var man ju lite skeptisk till den på pappret klena batteriet men telefonen verkar hushålla bra med den ström som finns tillgänglig.

GPSen är väldigt exakt vilket den visat både då jag använt den som bilnavigator men även när jag varit ute och gått. En viss felmarginal finns men det gör det ju oavsett vilken konsument GPS man talar om då dessa har en felmarginal på runt 3 meter. Men Xperia P kunde till skillnad från min arc hålla koll på vilken sida av vägen jag gick på under större delen av den 6,5km långa sträckan jag gick. Då skall man ändå ha med i beräkningen att arc stödjer GLONASS vilket borde ge en bättre exakthet eftersom den har fler satelliter att kunna använda sig av.

Gällande värme vilket brukar kunna vara ett problem på dagens mobiler så verkar aluchassit råda bot på detta. Inte ens efter att ha varit igång som bilnavigator men skärmen igång under 5h kändes den överdrivet varm. Visst var den lite varmare än normalt men jämför man med de telefoner som är gjorda i plast så kommer man bli riktigt positivt överraskad. Det är snarare så att man funderar över om inte skalet är lite för svalt för att allt skall stå rätt till där inne.

Överlag får jag säga att Xperia P är en väldigt bra telefon till de som inte är på jakt efter det absolut senaste när det gäller processor, kamera m.m men som vill ha en mobil som är bra på det mesta. Byggkvaliten är bra, kameran presterar likt vad man kan förvänta sig av en 8MP mobilkamera idag om möjligt lite vassare, resultaten från benchmarktest(Quadrant i detta fallet) visar att den ligger lite över Galaxy Nexus vid mina tester vilken då har en kraftfullare processor och kör ICS tillskillnad från Xperia P som kommer med GB.

Nu räcker det för den här summeringen för annars så övergår det från kortfattad till långrandig sammanfattning. :P

chuck norris, JkJ076 och DaLundh gillar detta.
  17. Danne...

Danne... Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hur är det med "externa" kamera-appar, ex camera 360, instagram?
    Funkar de rakt av, eller är det bara vänta på uppdatering?
    Med x10 tog det ju sin lilla tid innan andra appar fick tillgång till kameran, gissar på nåt drivrutinsrelaterat...

Skickat från min X10i via Tapatalk 2

18. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Camera360 funkade rätt av iallafall när jag provade nu så utgår från att instagram m.fl funkar lika bra. Om inte så är det appens fel och inte telefonens.

19. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Står i samma val, köpa tillbaka One S eller köra på en Xperia P.
    Chompiz, du säger att Xperia P är den bättre av de två, i vilken utsträckning har du kört One S, hur står sig bl.a. kamerorna mot varandra? Xperia P har NFC men det kan jag klara mig utan, kommer byta upp mig flera ggr innan NFC kickar igång på allvar uppe i Norden.

One S verkar ha ett smidigare format, vi får se när man har möjlighet att pilla på P. Men du anser alltså att Xperian är snäppet vassare än One S?

Last edited: 20 maj 2012
  20. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

One S har jag pillat lite på men inte lika grundligt som P. De saker jag gillar skarpt med P är skärmen som man ser MYCKET tydligare när det är soligt ute, snabb start av kameran plus att jag tycker att Sonys UI är mycket renare och snyggare än HTCs Sense.

De båda kamerorna är rätt likvärdiga och har sina för resp nackdelar men överlag tycker jag högst personligen att jag hellre tar de nackdelar som finns på P än på One S men detta är ju min högst personliga uppfattning.

Gällande NFC så är enda användningsområdet som jag ser det idag de smart tags som Sony har. Har en sittandes i bilen med vilken jag stänger av Wi-Fi, startar gpsen, en hemma som stänger av gps men sätter igång Wi-Fi så jag slipper fippla med sådant. Men till övrigt vardagsbruk så ser jag ingen större användning för det ännu.

Skickat från min Xperia P