Första telefon?

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by Stromma, Feb 1, 2016.

1. chraist

chraist Replicant Staff Member

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Undvik för allt i världen samtliga modeller med namnet mini i förutom Sonys compact då de nästintill aldrig får några uppdateringar och hw är redan förlegat när de kom. Speciellt nu om personen i fråga har tänkt ha den en längre tid. Hade själv en Nexus 4 i tre år och det är tack vara av att den fick uppdateringar hela den tiden. Tänk på säkerheten i systemet som numera kommer en gång i måndagen garanterat på Nexus enheterna och något så där på flaggskeppen. Tänk iaf en gång extra [emoji6]

Stromma likes this.
  2. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Svär i kyrkan lite genom att säga nån Iphone, ja den han har råd med. Ok, inte utbytbart batteri (vilket han i och för sig aldrig kommer att byta), inget minneskort (varför ska han han ett sånt?).

Oteknisk kille säger du. Min 86-åriga mor är normalteknisk för åldern, hon övertog min Windows Phone för några år sen. Problemfritt var det aldrig men det funkade hyfsat. Den la av & hon köpte utan att fråga mig en Galaxy S4, funkar väl men vi sitter i telefon några gånger i veckan för att lösa problemen (bor 90 mil ifrån varandra).

Jag kan idag inte för egen del tänka mig nåt annat än Android men om han är så oteknisk som du säger (brukar i & för sig handla mer om ointresse) så tror jag att en Iphone 5s eller ännu hellre en 6 vore det optimala för honom.

Om det funnits nåt hopp för Windows Phone så hade jag gladeligen rekommenderat en sådan, ja om dom fungerar lika bra som min gamla Lumia gjorde vill säga.

Last edited: Feb 1, 2016
    Stromma likes this.
  3. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Ulefone Power är en prisvärd mobil med mycket bra batteritid. Kan beställas från EU-lager för relativt snabb leverans. $180. Den har bra prestanda och fin skärm. Den har minneskortplats men inte utbytbart batteri, men väl snabbladdare och enormt starkt batteri.

http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_288826.html

Stromma likes this.
  4. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Jo, iPhone hade definitivt varit ett alternativ om det inte var för att han vill ha utbytbart batteri.

Han kommer troligen aldrig ändra på något utöver bakgrundsbilden, om ens det. Jodå, han är oteknisk och ringer bara det strular med tv'n som han har haft i två år nu (iofs hans första platt-tv), och skulle det bli nåt strul med digital-tv'n så får man snällt dyka upp på en fika och kolla vilken sladd han har dragit ur den gången.

Vem vet, kanske ger en smartphone mersmak och bättrar på iaf intresset. Men med tanke på att det fortfarande rings med jämna mellanrum bara webbläsaren i hans gamla laptop strular så vågar jag inte hoppas på det [emoji4]

5. Ara

MINA ENHETER

Det är en ren myt att iphone skulle vara enklare än Android. Det var så i början, men så är det inte alls längre. Android är minst lika lätt att hantera.

Stromma likes this.
  6. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nä. Inte för det basala, det den okunniga behöver göra. Själv så blir jag vansinnig på frugans iPhone när hon vill ha hjälp men det var en annan sak ;-)

7. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Handlar om att lära sig bara. Allt är svårt första gången :)

Jag rekommenderar hellre en android än iphone, då är det nog moto x style eller en doogee som är prisvärd.

8. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Och varför rekommenderar ni då enbart Android? Fanboys eller? Se utanför ramarna, jag skrev ju tidigare om min 86-åriga mors övergång från Windows Phone 7 till Android, inte lätt.

Iphone om man inte har intresset. Även dessa kan ställa till men...

9. Ara

MINA ENHETER

Nja, men Android var relativt krånglig de första åren och iOS var okomplicerad och enkel. Det fanns inte särskilt mycket alternativ och saker att göra i iOS överhuvudtaget.

Sen har saker och ting ändrats ordentligt. iOS har fått många nya funktioner och liknar allt mer Android och Android har å sin sida förenklat mycket och gjort många saker självförklarande.

I dagsläget spelar det ingen roll vilken man börjar med ur enkelhets synvinkel.

10. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag ger mig. G3 då, ingen tvekan!

11. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Absolut ingen fanboy, jobbar för apple och har apple produkter. :)

_z_ likes this.
  12. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Tog bort samtliga inlägg. Kom ihåg att TS säger att iPhone är ett alternativ, ni får gärna skriva och tipsa om vilken mobiltelefon som helst men håll god ton till varandra och gör det inte till något OS vs OS. :)

Mvh Honda

Stromma, chraist and Ara like this.
  13. drzap

drzap Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför inte en lumia 640. Billig och bara fungerar. Som du säger så är det lite surf, ringa och smsa samt fota lite som killen kommer att göra. Lumia är helt ok på dessa saker för priset. En okänd kinatelefon skulle jag inte rekommendera till en oteknisk person, bättre med ett känt märke då det är lättare att få hjälp. Iphone skulle vara bäst i det fallet men är kanske väl så dyra. Om pengar finns är nog iPhone bäst då väldigt många har dessa och alla ser exakt likadana ut.

Stromma and _z_ like this.
  14. Ara

MINA ENHETER

Ulefone Power fungerar precis som alla andra mobiler med Android 5.1, det är ingen skillnad. Svenska finns som systemspråk. Den har nära nog vaniljversion av Android. Enda skillnaden skulle väl vara den programmerbara knappen på sidan.

15. chraist

chraist Replicant Staff Member

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Och så tar vi myten att det ena systemet skulle vara enklare än ett annat. Detta är så otroligt felaktigt och full av osanning!

Samtliga system är snarlika att lära sig och det som är svårt är just att lära om när man är inkörd på ett av systemen. Så med andra ord går man från en dumbphone till en smartphone spelar OS ingen som helst roll. Smart är att välja det system som flest vänner har just vid frågor och hjälp.

Så som @SonyHONDA@SonyHONDA; redan nämt håll god ton och respektera rekommendationen från samtliga system och OS utan att bråka om det. Det är sen upp till TS att ta ställning utifrån era rekommendationer.

Kan nämnda att min mormor (75+) gick från dumbphone till iphone. Hon ringer, smsar och delar ut sin surf till sin laptop utan större problem.

Min morfar gick från dumbphone till android och även där inga problem att lära sig.

Har även hört samma om wp. Så snälla sluta bråka om vilket system som är bättre!

Last edited: Feb 2, 2016
    indika, Honda, Stromma and 2 others like this.
  16. Stromma

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Han har ca en månad på sig att fundera innan det blir jobb byte och han blir av med telefonen han har. Det är inte så att han jagar kronor utan han kan egentligen köpa i vilken prisklass som helst. Men eftersom det är hans första smartphone så känns det som att slänga pengarna i sjön att köpa det senaste då han mest troligen inte kommer att nyttja hälften av det som går iaf. Därav tanken på förra årets modeller som är mycket telefon för pengarna och som i hans fall bör kunna räcka tre till fyra år om han nu vill ha den så länge (vilket han lär ha om den inte går sönder).

Tacksam för alla tips och jag kommer att ta med honom fler gånger för att klämma och känna på lite lurar. Dock är han ännu så länge fast vid tanken på att batteriet ska vara utbytbart vilket begränsar det hela. OS är egentligen ointressant då han som sagt får börja från scratch. Men det finns i princip bara android i bekantskapskretsen och hans dotter har både en S5 och galaxy tab, så när han behöver hjälp är nog android det lättaste. När jag sedan skrev att han var oteknisk så menade jag det. Hans dotter har inte börjat skolan än men kan nog redan mer om telefoner och datorer än vad han någonsin kommer att lära sig. Inget illa menat med det för han är totalt intresserat och teknik är inte för alla. Men det är lite udda. Han är å andra sidan bra på att bjuda på öl så det jämnar sig [emoji4]

17. drzap

drzap Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har hans dotter samsung så är väl valet självklart. Samsung har även utbytbart batteri på många modeller. Absolut lättast vore en Samsung.

Stromma likes this.
  18. sj6

sj6 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Om han ska ha den i 3-4 år, vilket jag är tveksam till, så är det bättre att införskaffa en high-end-lur.

Stromma likes this.
  19. Fredz

Fredz Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Håller med föregående satsa på en lite dyrare lur. Tipsde i fyndtipstråden om LG G4 för 3490. Kan skjunka lite till när G5 kommer i slutet av februari. Priset är ju inte så högt med tanke på att han kommer att ha mobilen i 4 till 5 år.
    Han får mycket mobil för pengarna och uppfyller hans krav. Det enda negativa är väl batteritiden, men eftersom han inte kommer att använda telefonen särskilt mycket så blir det nog inget stort problem.

Stromma likes this.
  20. Stromma

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Han fastnade för G4 mini sist men tyckte inte G4 var så tokig heller. S5:an gillade han inte. Får se när han får suga på det ett tag. Men G4 borde vara en rätt ok lur för honom om han ska ha den ett par år.