Forex Bank lägger ner - förs över till ICA

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av hawah, 22 dec 2020.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Fick brev idag från ICA-banken. Forex kunder förs över till ICA-banken den 15 maj.
     
    bernard gillar detta.
  4. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Jag sa upp mitt konto hos Forex för över en månad sedan. Fick ändå välkomstbrev från Ica igår. Suck
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tog ut mina pengar tidigare i år så att saldot på mitt Forex-konto är 0:-. Tydligen tänker de föra över kontot ändå. ;)
    Det gör inte mig något men jag kommer nog inte att använda ICA-kontot.
     
  6. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Det är ju kundstocken man vill åt. Systemen har ju ICA redan.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Några andra ändringar som kommer påverka kunderna?
    Antar att befintliga tjänster sägs upp, nytt kontonummer, så man får fixa allting sånt på nytt (autogiro, e-faktura, Bank-ID om Forex hade det osv)?
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Information om flytten till ICA Banken
    ICA Banken
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Oj, jag var verkligen inte imponerad av den överflyttningen de beskriver där. Nu är jag förvisso överdrivet noggrann när det gäller vissa saker i livet, vilket inbegriper t.ex. banktjänster och andra viktiga tjänster, men gud vilket jobb de förorsakar sina kunder - allt extraarbete bara för att de överlåtit sina kunder. Är väldigt glad att jag har en av storbankerna, där risken för att åka på något sånt är väldigt liten.
    En del i överflyttningen sker automatiskt förvisso men många viktiga saker måste göras manuellt. Om jag hade haft Forex så skulle jag behövt avsätta nästan en heldag när överföringen väl skett för att fixa allting och se till så det blir rätt, samt avsätta några timmar dagen innan överföringen för att bl.a. ladda ner all kontohistorik och annan information från gamla banken som de tydligen raderar oerhört snabbt och göra de andra förberedande saker som nämns ovan.

    Och allting sker ett fast datum - hur tänkte de där? Tänk om jag är bortrest det datumet, eller inte kan fixa med de sakerna just då? Det framgår väldigt tydligt att om man inte agerar och vidtar åtgärder på precis de datum de valt ut, så kommer man drabbas markant negativt som kund, t.ex. att all kontohistorik försvinner från gamla banken, Swish slutar fungera det datumet, man måste ange sitt nya kontonummer till alla instanser (arbetsgivare osv) senast det datumet, aktivera ny e-faktura till alla sina mottagare det datumet, med flera saker.
    Det allra minsta man hade kunnat förvänta sig är att överföringen kan inledas manuellt ett valfritt datum man själv väljer, när man har tiden att fixa med allt. Och sen har kunderna några månader på sig att göra det, innan överföringen blir obligatoriskt vid ett visst slutdatum. Så som Google brukar göra vid överflyttningar (t.ex. när Google Play Music flyttades över till Youtube Music för att dra en liknelse).

    Dessutom skriver de: "på grund av överflyttningen är svarstiden i vår kundtjänst längre just nu". Det är ju också helt oacceptabelt. Borde stått "på grund av överflyttningen har vi just nu extra öppettider och extra personal i kundtjänst för att kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt när du blir ny kund hos oss". Jag kan acceptera lång svarstid från ett företag nästan alltid men absolut inte när det gäller en flytt som de framtvingat, där minsta fel kan orsaka stora problem och måste lösas direkt. Räcker ju att e-faktura hinner vara avslutad någon enstaka dag och man inte hunnit aktivera den i nya banken ännu, så trillar räkningar in med papperspost med extra avgifter (fakturaavgift osv). Om det vill sig illa. Bara några exempel ovan, desto fler jobbiga punkter på webbsidan.

    Ni som genomlidit överflyttningen, hur gick det?
    Det här med att byta bank (som vissa förespråkar) är inget för mig märker jag, särskilt inte om jag inte kan välja datumet själv :)
     
  10. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    "Forex (snart inte längre bank) formar nu en ny verksamhet med större närhet till resebranschen"

    "Bolaget bedömer att resandet kommer i gång igen efter pandemin och att behov av resevaluta då ska öka. Till det, skapar Forex nu en ny nisch som resenärens bästa vän i nära samarbete med resebranschen genom nya sätt att betala för resan och på resan, utökad e-handel, och fler nyttiga produkter för resenärer"
     
    svenix gillar detta.