Formatera om extern hårddisk

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 6 jan 2020.

  1. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Så hade jag gjort, men det kräver en skruvmejsel och inte en tumme, mitt i handen, så jag vågade inte föreslå det :-)
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    WD Smartware sitter i firmwaren på USB-lådan och kanske även på disken. Oavsett så går den inte få bort med varken Windows eller Linux. Enda möjligheten i så fall är som sagt var att skruva ut själva disken och ansluta den på annat sätt, men inte självklart att det funkar ändå.
    Här finns en bra video hur man kan åtgärda problemet annars:
    View: https://www.youtube.com/watch?v:DluB7YQh_DY
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det är lite kvalificerat, inte bara att mekaniskt fixa det. Diskhanteraren är inte heller på användarnivå. Men så finns ju Google och Youtube som ledsagare om man ändå vill försöka :)

    Det skulle vara intressant att se om enheten utan disk dyker upp som en cd-läsare i windows för då hjälper det inte vilka partitioner som finns på disken tror jag. Det kanske vore ett första steg.
     
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Now were talking!
    Jag vill ändra mitt föregående inlägg, SÅ HÄR hade jag gjort :-)

    En annan fråga är väl om det egentligen är så stupalöst nödvändigt att ta bort WDs smart funktioner?
    Visst om man är avancerad användare, men då vet man nog vanligen hur man förfar med detta.
    Jag kan tycka det är rätt smidigt med dessa hjälpfunktioner, iaf för en normalanvändare.
    Men det är ju förstås en annan femma.
     
    Last edited: 7 jan 2020
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för alla tips och råd. Jag är inte rädd för Linux/Ubuntu (ser ju väldigt likt ut macOS) men jag har däremot ingen större lust att hämta det bara för detta.

    Angående fysiskt öppna upp hårddisken så vore det ett intressant alternativ. Om jag ända ska slänga (slå sönder) den så kan jag lika gärna öppna den och kika.

    Vet inte om jag har tummen i handen, mer att jag vanligtvis är rädd för att pilla på sånt jag absolut inte vill förstöra. Så känner jag inte med hårddisken. Min pappa har absolut inte tummen i handen (men han är sämre på mjukvara). Kanske kan öppna den med honom. Oavsett så lär ingen gråta om inget funkar. Hade bara varit trevlig med en ytterligare lagringsenhet.

    WD hårddisken är använd med Windows så den bör vara i NTFS. Den ska också användas ihop med Windows, men om det går hade jag hellre valt exFAT format så den kan användas även med Mac. Det är min LaCie Rugged som är i exFAT och Time Machine (två partioner).

    Haha, min känsla när jag sitter och försöker använda hårddisken. :P
     
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jo jag förstår fördelen med exFAT men guiden som det hänvisades till stöddes inte det filformatet. Var bara det jag ville poängtera