Fortkörning på 70 väg - under prövotid

Diskussion i 'Off Topic' startad av tigersaid, 28 sept 2011.

1. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag har lärt mig såhär, är inte säker på att det är sant men det är det jag har lärt mig av körskolelärare (2 år sen) och av föräldrar:

om begränsningen är 30 - 50 km i timmen så ryker kortet om du kör 20km/h för fort.
    om begränsningen är 70 - 120 km i timmen så ryker kortet om du kör 30km/h för fort.

du döms exakt likadant, prövotid eller inte.
    Om du förlorar kortet under prövotiden så får du inte det tillbaka (måste ta om körkortet)

Ang. Fartkameror, har en artikel sparad från tidningen "NyTeknik"
    dessutom så är många hastighetsmätare missvisande, många visar några km under din egentliga hastighet.. detta i kombo med felmarginalen och positionen på vägen kan göra att du kommer undan med 75Km/h på 70-väg. för att se din exakta riktiga hastighet rekomenderar jag gps :)

väldigt mkt text, jag vet. men tycker det är intressant så :)

tigersaid gillar detta.
  2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    729

MINA ENHETER

Eller en lastbil :D

3. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    354
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    På 30-sträckor så är det upp till 20km/h för fort och 30 på övriga. Sen kan det skilja lite från fall till fall med tanke på väder, fordonets skick och omgivningen.

En person som inte har prövotid kvar och blir av med kortet över ett år måste inte ta om i alla fall, detta beror som sagt helt o hållet på förhållanden. Oftast så tas dessa fall upp i rättegång då dom oftast räknas som grövre förteelser. Det är då åklagaren själv som bedömer om någon lämplighet skall intygas med nytt förarprov eller liknande. Detta är helt o hållet fall till fall.

Och som många redan sagt så är det absolut ingen som helst skillnad på personer som har prövotid eller inte fram tills kortet dragits in.

4. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Alltså, det är ju som så att när man har körkort på prövotid så är man körd vid minsta lilla fail. Prövotiden har den uppgiften att sålla ut de svaga, eller de som inte borde ha körkort. En del är extra benägna att ta risker, som att köra för fort eller fulla, och sådana människor ska inte sitta bakom ratten.
    Någon skrev här tidigare att han kände någon som nyss hade fått körkort och blivit tagen av polisen när han körde för fort, men bara fick böter. Det kan hända men då är det i sådana fall polisen som slarvar och inte kollar upp hur det står till med förarens körkort. Vilket faktiskt händer rätt ofta då en sådan koll tar några extra minuter.
    Är också vanligt att poliserna är schyssta och låter förare med körkort på prövotid slippa undan med bara böter, en varning, och kanske en liten uppläxning.
    Jag känner många poliser och det här är vad de har sagt till mig.
    Och sedan är det ju inte alla kameralådor som innehåller en fartkamera. En del är bara tomma lådor. Plus, ifall kameran inte lyckas ta ett foto där förarens ansikte syns klart och tydligt så skickas det inte heller ut några böter.

5. Pzycic

Mottagna gillanden:
    354
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Tyvärr har du fel. Det är väldigt vanligt att folk tror att personer med prövotid har lättare för att bli av med kortet än de som inte har prövotid. Det enda som skiljer mellan dessa katogorier är att de personer som har prövotid får inte tillbaka körkortet när spärrtiden utgått till skillnad från de flesta utan prövotid. Detta gäller generellt inte vid grövre brott som kräver en prövning av nått slag.
    Mer direkt information om detta finns att läsa på korkortsportalen.se som är ett samarbete mellan Trafikverket och Transportstyrelsen. Där finns all information om körkort och återkallning.

Och angående hastighetskameror så stämmer det inte heller att den del är tomma. Samtliga hastighetskamror av den nya modellen (den som är lite mer oval och oftast med blå detaljer) är fullt utrustade med kameror och diverse detaljer. Däremot så är det inte alla kameror som är aktiva konstant. Och som någon diskuterade tidigare så har den ingen som helst betydelse att bromsa 5-10 meter innan kameran. Den läser av fordonet på en betydligt längre sträcka än så även om själva fotot inte tas förän fordonet befinner sig ca 2-5 meter framför kameran beroende på hastighet.

6. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Helt fel. På alla punkter, förutom det sista dvs. :/

Kort och gott vad som är sant;

7. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

citat från körkortsportalen:

Dvs. under prövotiden förlorar du inte körkortet för ett litet övertramp, du förlorar det bara när du gör dig skyldig till något som ickeprövotidare också skulle förlora kortet på. skillnaden är, som blivit sagt många gånger i tråden, att körkortet återkallas om du är i prövotiden och du får det inte tillbaka efter spärrtiden.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 191

MINA ENHETER

Menar det, varför ska alla ha värsta djupa inläggen? Enkel kaka!

9. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det räcker ju med att skriva: Man bedöms lika i båda fallen, punkt slut.

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Lite så. Det enda som skiljer är som sagt konsekvensen ifall polisen anser att han vill sno åt sig ditt kort. Easy peasy!

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Precis. Ibland kan man också komma undan med endast böter vid ett grövre brott. Alla poliser är olika :P

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Absolut sant och beroende på hur de bedömer dig är ganska svårt att förutse. Har haft flertalet vänner (arbetat som säljare större delen av mitt liv) som kört på tok för snabbt men polisen som haffade dem ansåg att omständigheterna var sådana att det inte genererade någon väsentlig risk för andra i trafiken och nöjde sig med en bra förklaring och skyhöga böter.

Polisen är också människor :)

Personligen har jag bara fått böter. Och en varning. Åker man fast fler än tre gånger under en tidsperiod på två år så ser de hårdare på nästa företeelse.

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag har all respekt för polisen. Även om vissa kan vara rena svin så får man tänka på all skit de får ta dagligen :)

14. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Danke allihopa, mycket intressant läsning både här och där :)

Vet någon hur lång tid det tar att få boten isåfall? om det skulle varit så att den tog kort?

15. Pzycic

Mottagna gillanden:
    354
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Dom har tidigare sagt att dom ska försöka få ut alla böteslappar inom en tidsperiod av 1-3 månader. Men vid hög belastning på den extremt lilla grupp av personer som handhar dessa så kan det i vissa fall ta längre tid. Dom har trots allt "bara" 10år på sig innan det är preskriberat. ;-)

16. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Värt att tänka på att upprepade småböter också kan generera att körkortet dras in. Har man ingen prövotid så sätter dom oftast dit en prövotid igen istället.

17. reppson

reppson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Han får behålla det

18. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Ok, bara två år senare..?

19. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Dat Bump.

20. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Han sökte nog bara posts, synd att det var i övrigt där det inte räknas ;)