Tjenare!
Tänkte bara flika in här då jag haft min Fossil Gen 5 Carlyle HR, som den egentligen heter (inte Q Explorist, men rätta mig om jag har fel
) i 3 dagar nu.
Mini review nedan:
Klockan går att köpa i Sverige och det var en snabb leverans på 2 dagar utan fraktkostnad, via DHL. Rätt skönt att kunna hantera ev. garantifel med en svensk återförsäljare! Som sidnotis går den att köpa på Klockia.se, där köpte jag min. Trevlig upplevelse därifrån, så kan rekommendera!
Först och främst, detta är den snyggaste (i min mening) trevligaste, tunnaste och rappaste Wear OS klocka jag haft och jag har haft en del. Otroligt vad 512mb extra ram kan göra. Alla appar öppnas riktigt snabbt, den håller många i minnet och allmänt är det en mycket smooth upplevelse. Mjuka animationer utan hack och snabbt UI.
Den har även 8GB lagring nu så det får plats med mycket musik offline och är perfekt att ta en löptur med, tillsammans med valfri träningsapp som har untethered GPS stöd. Själv kör jag med Endomondo och den funkar klockrent.
Batteritiden - idag har jag haft klockan igång sedan 7 i morse, kört 1 timme med sportaktivitet (gps på), fått många notiser och svarat på en del via klockan. Har öven lekt lite med Assistant, som svarar en direkt på klockan med tanke på inbyggd högtalare. Enda jag stängt av är NFC och tilt-to-wake. AOD är på och det är riktigt snyggt i ambient mode då den även visar färger och animationer i ambient mode. Coolt! Nu när jag nyss satte den på laddaren (kl 22.15) så hade jag 39% kvar, så jag tycker batteritiden är helt acceptabel. Den har även flera batterilägen så att man kan få ut över 2 dagar i "extended mode" där AOD är av men det mesta andra på. Det går öven att själv customisera sina batterilägen.
Den är väldigt välbyggd, osar hög kvalitet, bra laddare som går att rotera 360 grader och jag måste säga att jag är otroligt nöjd i det stora hela! Jag har modellen med stållänk i "smoke stainless steel" och jäklar vad snygg den är! Är dock inte så grå eller matt som på bilderna på deras sida, så det stämmer inte riktigt. Passade även på att köpa en silver milanese loop och ett silikonarmband för träningen...
Den har liiite "bezels" så skärmen går inte ända ut i kanten, pga ambient sensorn, men i mitt tycke gör det inte så mycket då skärmen i Oled är fantastiskt trevlig och färgsprakande ändå.
Har ni några frågor eller vill ha bilder så hojta till! 
//Str0Be
Edit: svar på några frågor i tråden:
Klockan "skallrar" inte det minsta med stållänken på utan är knäpptyst om man skakar på den. Angående uppdateringar så är förhoppningarna höga då Fossil Group har ett tätt samarbete med Google för Wear OS. De är ju i princip de enda som fortfarande släpper nya Wear OS klockor, förutom Mobvoi.
Last edited: 11 sept 2019