Diskussion: Fossil Q Explorist Gen 5

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av pacman42, 3 sept 2019.

  1. Aglurgas

    Aglurgas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nöjd. Men jag har upplevt klickande ljud, som försvann efter en omstart. Och jag måste säga att jag är irriterad över att kronan trycks in och väcker assistenten lite då och då av att jag råkar trycka till den med handen.

    Men oj vad snabb den är. Och fin.
     

    Bifogade filer:

    Effect och Str0be gillar detta.
  2. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    Najs! :D

    Riktigt snygg och måste säga att den är mkt mer "classy" än HW (enligt mitt tycke)
    Har aldrig själv lyckats trycka in kronan oavsiktligt, men mitt band sitter ganska löst på handleden så det kanske är därför? Fastän jag böjer handleden bak så långt jag kan når jag inte kronan med baksidan av handen.

    klickande ljud? Hur menar du då? Det har jag aldrig märkt av ;)
     
  3. Aglurgas

    Aglurgas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Klickade till, sökte på "Ticking" och klocknamnet på google, det gav skrämmande resultat. :eek:

    Har bytt band nu, köpte ett svart, ett roséguld, båda i mesh. Kan inte bestämma mig för om det är tacky eller snyggt med guld. JAG tycker snyggt, men vad tycker alla andra..? ;) (Jag övervägde Julianna Black som är svart och guld, men den fanns inte att beställa från svensk återförsäljare. Detta blir en kompromiss med gråsvart klocka, guldarmband.)

    Men som sagt, sjukt snygg, sjukt snabb. Till och med börjat utforska appar, vilket inte riktigt gick pga långsamhet i HW.

    Några tips på måste ha-appar? <3
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 24 sept 2019
    Str0be och bernard gillar detta.
  4. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    Det man inte vet av googlar man inte på :D. Nä det har jag inte upplevt på min klocka än som tur är.
    Tycker det blev en snygg kombo du hittat där, blev riktigt bra! Själv har jag ett svart silikonarmband för träningen, så slipper man svetta ner metallarmbanden :)

    Tips på appar är Google Keep, helt klart, om du inte redan har det. Svinsmidigt att säga till google att lägga till en anteckning i keep, direkt på klockan. Sen kör jag min bil-app på klockan och appen för min robotdammsugare, så att jag kan starta den från handleden :cool:. I övrigt kör jag mest standardapparna som hänger med faktiskt, förutom Träningsappen, Golf app för GPS-avstånd ute på banan, Play Musik för musik offline. Har avinstallerat spotify, cardiogram och den där Nike run club, för att ha så lite appar som möjligt som suger batteri.
     
  5. Johan HP

    Johan HP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    9
    Läst igenom tråden och gillar det jag läser.

    Har uppgraderingstankar till Fossil gen 5 från LG G watch R, men tvekar bl.a. på grund av negativa rapporter i andra forum och på yuotube om fel i högtalaren. Felet verkar börja vid samtal (som knappt blir hörbara i klockans högtalare, men mottagaren hör dig bra... så fattar jag problemet) och håller därefter i sig i övrig högtalaranvändning efteråt, typ assistenten. Tickande oljud från klockans högtalare i tyst läge har nån haft problem med också...

    1. Är detta med ljudet något problem ni sett med era klockor eller är det helt enkelt löst i och med någon uppdatering från Fossil?

    2. Några av er skriver om batteritid. Intressant är om ni fått mer kött på benen efter någon veckas användning. Håller den en dag för tung användning eller måste man släcka ner display och stänga av vissa funktioner för att få ihop det?
     
  6. Aglurgas

    Aglurgas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Alltså, bara provat assistenten litegrann, och högtalaren är fullt funktionsduglig. Det låter inte så bra, men det hade jag inte förväntat mig. Att ta samtal har jag inte provat, ser ingen nytta med alls mer än att det är lite häftigt, som en gimmick-grej. Och efter att jag läste lite om tickandet (som jag hade en gång, startade om och sen var det borta) känner jag att jag inte vill prova ens. Och så ska det ju inte vara, oavsett om jag ser nyttan med att prata i telefon genom klockan eller inte så har jag betalat 3000 för en pryl, då ska jag ju ha möjligheten.

    Batteritiden kan jag inte riktigt uttala mig om då jag bara använt den i någon dag. Dessutom van vid HW som tuffade på och klarade en dag, laddas på natten. Det mönstret kommer ju fortsätta för mig. Har haft på kontinuerlig pulsmätning, vilket känns onödigt men batterislulande verkar det som. Men jag antar att det tar lite tid att stabilisera sig.
     
    bernard gillar detta.
  7. marka971

    marka971 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nån som lyckats mäta sömn någorlunda bra med den här klockan? Min mätte upp 1 timme i natt, jag sov kanske 7 timmar. Använder Sleep as Android.
     
  8. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Att kunna svara i klockan är grymt bra till exempel när man åker skidor med en hjälm på huvet och telefonen djupt begraven i fickan. Har vant mig vid möjligheten med min Huawei watch, och denna känns som givna efterträdaren för närvarande.
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du testat med Google Fit? Den registrerar väl sömn med?
     
  10. Aglurgas

    Aglurgas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Alltså... Jag börjar bli lite orolig nu... Jag har på:
    Rör för att väcka
    Bluetooth
    Aviseringar
    Vibrering
    och har 12% kvar i skrivande stund. Tog klockan från laddning vid typ 05:30 imorse, och jag har knappt gjort något med klockan idag mer än några aviseringar. Inte använt klockan mer än att den suttit på armen. :ehm:

    Kan det vara så att den behöver några fler laddningar innan jag får ut maximal batteritid? Laddade i måndags första gången. Och än så länge är batteritiden långt sämre än min Huawei Watch som är tre år gammal...
     
  11. marka971

    marka971 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nej, inte vad jag vet i alla fall, det verkar krävas 3e-parts-app för att registrera sömn typ Google Fitness.
     
    bernard gillar detta.
  12. marka971

    marka971 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vet inte om det är inbillning, men det känns som jag fick bättre batteritid när jag tog bort några tiles...
     
    Aglurgas och bernard gillar detta.
  13. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    Igår flippade min klocka ur lite också faktiskt. Hade på den hela dagen, 1timme gps på lunchen med träning, men inte så mkt användning under dagen. Hade 9% kvar vid 22-tiden. :ehm:

    Idag är den tillbaka på normal batteritid igen, har 54% kvar i skrivande stund, senaste laddning var kl 22.30 igår. Så aktiv ganska exakt 24h. Laddar den inte under natten och i morse var den på 96%.

    jag har typ samma inställningar som du med tilt av, AOD på. Har 4 av 5 tiles aktiva, sen dag 1.

    Tror att senaste uppdateringen av WearOS (till v2.9) buggade med klockan, för den installerade jag i förrgår kväll, men nu är den tillbaka på normal batteritid igen, puh :)
     
    Aglurgas gillar detta.
  14. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    Google Fitness kan tyvärr inte registrera sömnvanor (ännu) vad jag vet. Hittar i alla fall ingen inställning i appen som man kan ställa in för aktivera det.
     
    bernard gillar detta.
  15. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    @Aglurgas@Aglurgas
    Såhär ser min batterianvändning ut, för referens:
    AA82ACE5-419D-433D-9CE8-68E5ECD36796.jpeg
    ursäkta den dåliga bildkvaliteten då jag inte orkade logga in från min mobil utan tog ett foto :D. På laddning nu sedan 22.15 ungefär...
     
    bernard gillar detta.
  16. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    Som jag förstått det har Fossil meddelat att en mjukvaruuppdatering i slutet av september ska lösa problemet med dåligt ljud i högtalaren vid samtal, men samtidigt har jag läst att senaste WearOS 2.9 har löst det för en del. Kör inte själv klockan för telefonsamtal så kan inte svara på om eller när buggen uppkommer. Men det är iaf en bugg i mjukvaran, ej i hårdvaran.

    För mig håller batteriet lätt i en dag (förutom gränsfall igår) med 1 timmes träning med gps på, notifieringar hela dagen, skärmen alltid på och BT på. NFC av för att Pay är ändå inte aktiverat i Sverige och tilt to wake av. Allt annat på (dagligt läge på klockans batteriinställningar).
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag misstog mig. Hade för mig att det kommit med en uppdatering, men det stämmer att det saknas. Jösses vilken tid de tar på sig :/

    Är skönt att ha en "native-app" från Google, så man vet att det lirar över många olika plattformar.
     
    Str0be gillar detta.
  18. Aglurgas

    Aglurgas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    För info, klockan är som ny (för det är den ju ;-)!

    Verkar inte alls vara några problem med batteritid idag, så det kan ha varit något som låg och drog batteri eller så behövde den några full-laddningar eller nåt.

    Håller batteritiden såhär är jag nöjd, men det är egentligen dåligt att det inte ska gå att få ut en full dag med till exempel kontinuerlig pulsmätning. Finns funktionen borde klockan fixa det, tänker jag. Någon som provat? Jag har inte vågat pga den dåliga batteritiden jag upplevde, men nu när det ordnat sig kanske jag vågar. ;-)
     
  19. Str0be

    Str0be Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2013
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    @Aglurgas@Aglurgas
    Jag har kontinuerlig pulsmätning igång också ju. Google fitness mäter hela tiden... har bra batteritid! Så det är bara att testa tycker jag.
     
    Aglurgas gillar detta.
  20. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Jag upplever efter bara 14 dagar att magneten i armbandet har tappat i kraft, dvs jag får dra åt den flera gånger per dag på ett sätt som jag inte fick från början. Hur är din upplevelse?