Fototråden P20 & P20 Pro

Diskussion i 'P20-serien' startad av Mr-F, 6 apr 2018.

  1. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Upplösning kamera lägen inställningar:
    40M (4:3) Zoom stöds ej vid detta läget kommer upp när jag försöker zooma???
    10M (4:3)
    7M (1:1) Vad är 1:1?????
    7M (18:9)
    Inget 16:9 som typ alla datorskärmar / tv är?..... Hur tänkte dom här?
    Vilket läge kör ni? Croopar ni om bilderna om ni kör 4:3? Snacka om stenåldern?
    Man vill väl ha ett 16:9 läge???
    Sjukt besviken på detta samt zoom vid 40M

    Vilka lägen går till vilken kamera?
     
  2. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Du har nog missuppfattat det hela med kameran.

    40mpix läget utnyttjar hela den stora sensorn yta och då blir formatet 4:3, ett 16:9 format skulle dels kräva en annan sensorkonstruktion eller pixeldumpning av överflödiga pixlar vilket är bortkastad data. Eftersom detta läge nyttjar hela den stora sensorn så har du ingen möjlighet att zooma, zoomen ligger dessutom på en separat 8mpix sensor.

    10mpix läget nyttjar den stora 40mpix sensorn men där genom binning så kombinerar man fyra pixlar till en för ökat dynamiskt omfång och skärpa. Av den anledningen så har 10mpix bilderna samma 4:3 format.

    7mpix 1:1 är jämförbart med Instagrams originalformat, dvs den ger dig fyrkantiga bilder där alla sidor är lika långa.

    7mpix 18:9 formatet är ett avlångt landskapsformat.

    Om du eftersöker 16:9 så kan du mycket lätt beskära bilderna till det formatet själv, det är gjort på ett par sekunder. Det är ingen nackdel, det är en fördel!

    Det är ingen stenåldersteknik att beskära om bilder, det är taktiskt mycket smartare att fotografera genom att använda sig av hela sensorytan istället för att låta kameran dumpa pixlar och beskära själv. Jag beskär alltid själv till precis det utsnitt och format jag vill ha.

    Ett 16:9 format är väldigt begränsande också jämfört med ett 4:3, för ett 4:3 gör att du kan plocka ut både stående och liggande bilder ur en och samma bild. Det blir betydligt mer problematiskt göra det när du har ett så pass avlångt format som 16:9 är, vilket bara är mest lämpligt för landskapsmotiv.

    / Magnus
     
    Effect, MultiMan och AV1 gillar detta.
  3. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Okey, fått lite mer förståelse för 4:3 läget, dock inget för mig. Jag har själv croopat om ca 8000 bilder, och jag vet vad som krävs, tröttnade efter manuellt snabbkollat bilderna och förflyttat cropp linjen, efter ca 2000 bilder, därefter körde jag auto på resterande, vilket resulterade i ett antal förstörda croopade bilder. Jag vill ha så enkelt och tidsbesparande som möjligt.
    Finns det nå andra kamera appar som auto croopar 16:9 live vid korttagningen så man ser hur det "blir" när man trycker av kortet. ?
    Jag har redan en systemkamera sen 10 år tillbaka som tar i 4:3 som jag mindre och mindre använt pga detta.
    Har nu kollat igenom hela tråden, finns en hel del mvh bilder, dock synd att typ alla forum förminskar bilderna, för att lägga upp fullformat så får man använda google drive lr liknande.
    Vad föredrar ni för mpix / upplösnings läge att foto i?
    40mpix ger mer naturliga bilder?
    10mpix ger mer färgstarka fotoshop liknande hdr bilder?
    7mpix 1:1 är för instagram och kommer se skit ut på datorskärm?
    7mpix 18:9 är snäppet smalare än 16:9 och bör funka att använda om man föredrar 16:9 egentligen? Tar detta läget sämre bilder än 10 / 40 mpix lägena? Inget har typ snackat om dessa i tråden.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja
    Ja
    Nja, bara halvt
    18:9 så beskär man väldigt många pixlar och det är ett väldigt udda format för foton. Inget att rekommendera att fota i. Inte sämre bilder per se men mycket färre pixlar att arbeta med på höjden.
     
  5. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tackar!
    Dock jävligt stor skillnad på 40mpix och 7mpix, dock skall man ju inte stirra sig blind på det, hänger ju mycket på pixel tät heten. Men känner sig lite "lurad" när dom skyltar med 40mpix osv och sen får man använda 10 för zoom lr 7 för närmare 16:9 läget, då har ju flera andra tillverkare högre mpix om man jämför så.
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    40mp har nackdelar såsom purple fringe som blir noterbart ibland speciellt på träd. Man vinner inga direkta extra detaljer i 40mp egentligen i mitt tycke. Blir mest sudd av allting.
     
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Vilken annan mobil har 3ggr optisk zoom tillsammans med OIS? P20 Pro tar riktigt bra bilder med den dedikerade zoom-kameran (den översta av de tre).
     
  8. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Min rekommendation kommer fortfarande vara att för vardagsbilder med P20 Pro fota i 10mpix läget och därefter beskära till valfritt format. Ska man använda zoomen, gör det enbart i dagsljus eller väldigt bra ljusförhållanden inomhus, annars ser det förjävligt ut.

    Ska man fota landskap så funkar 40mpix läget helt okej, men ta då i råformat så du har lite mer dynamiskt omfång att leka med. Använd gärna stativ och kabelutlösare eller liknande eftersom 40mpix sensorn är vibrationskänslig och kan lätt ge oskarpa bilder annars.

    De 7mpix lägena som finns tycker jag faktiskt att man ska undvika helt och hållet, de är bara för de som inte orkar beskära exempelvis själv för Instagram och liknande.

    Använd gärna den svartvita kameran, den ger väldigt skarpa fina bilder. :)

    / Magnus
     
    AV1 gillar detta.
  9. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Sammanfattning:
    8mpix sensorn / kameran är den översta, och den är enbart till för 3x optiska zoomen?
    40mpix sensorn / kameran är den i mitten, och den har ej inbyggd bildstabilisator?
    10mpix sensorn / kameran är densamma som den i mitten men lägger ihop 4 pixlar till 1 vilket resulterar i 10mpix istället för 40?
    7mpix sensorn / kameran är den understa?
    Bilderna som fanns i tråden som var tagna under färd med fordon / flygplan lr från stillastående på fordon i rörelse, var imponerade bra. Dock undrar jag om det går att få till skarp bild på objektet i rörelse och oskarp bakgrund, likt porträtt, någon som vill prova lr har provat? Så man får fartkänslan i bilderna.
    Jag köpte luren för 3x optisk zoom o kameran, dock undrar jag lite varför man skyltar med x4-5 zoom som att det vore någon special zoom som är bättre än vanlig digitalzoom, vilket det egentligen är? Då kan man ju lika gärna skylta med zoomen från 4x-10x i så fall kan jag tycka?
     
  10. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Du är fortfarande vilse vad gäller kameran i P20 Pro.

    - Den har ingen 7mpix sensor.
    - 8mpix sensorn högst upp är enbart för 3x optisk zoom, alternativt 5x hybridzoom.
    - 40mpix har ej någon stabilisering.
    - 10mpix bilderna är resultatet av pixelbinning från 40mpix sensorn, fyra pixlar slås ihop till en vilket resulterar i bättre dynamiskt omfång. Men pixeldata plockas även från den svartvita 20mpix sensorn och kombineras som kombineras med den från 40mpix sensorn. Sensorn är en så kallad Quad Bayer sensor, en term som antyder hur pixlarna är placerade på sensorytan. Men det är mer än så..
    - Den tredje och understa sensorn är den svartvita 20mpix utan Bayer filter vilket i princip betyder att den inte registrerar färgdata utan enbart svartvitt. Något som gör att man kan få ett större dynamiskt omfång och skarpare bilder.

    Det går att fånga subjekt i rörelse, men ska du använda zoomen så krävs bra ljus typ dagsljus samt att du känner till hur kamerans autofokus system jobbar. Jag har plåtat fotboll och andra sporter med P20 Pro och fått rätt bra resultat. Men det är såklart en utmaning med en mobil.

    Men om du samtidigt ska ha oskarp bakgrund på subjekt i rörelse så blir det problematiskt, då ska du ha en dedikerad systemkamera med ljusstark optik. En mobil är inte byggd för sånt, iaf inte än så länge.

    Hybridzoomen är 5x, inte 4x och den kombinerar data från 3x optisk zoom med data från övriga sensorer samt en hel del mjukvarutricks för att försöka få en så skarp bild som möjligt. Men det är inte helt problemfritt ändå. Det ger lite bättre resultat än normala interpolerade zoomar på andra mobiltelefoner.

    / Magnus
     
    Qui vivra verra gillar detta.
  11. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag tog lite bilder precis i dåliga ljus förhållanden, och blev väldigt imponerad, dock märkte jag ganska snabbt att jag inte tog i det formatet jag ställt in 7mpix, utan 10, då fotolägena: Porträtt, natt och bländare tydligen är låsta i inställningar till 10mpix läget, sjukt frustrerande. Dock blev ju bilderna kanon, en jävla skillnad mot samma bilder på foto läget med 7mpix, så kanske får bli att croopa skiten ändå.
     
  12. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Ja det är korrekt att upplösningen är låst till 10mpix när du fotar i Nattläget och även i vissa andra lägen så som Lightpainting osv. Men det duger gott och väl för de flesta ändamålen.

    Beskär bilderna du som alla vi andra gör, det fungerar alldeles utmärkt. Sedan så behöver du inte ta 8000 bilder med P20 Pro för att få något bra, utan det räcker med ett fåtal och sedan plockar du ut guldkornen från dem och redigerar enbart de bästa. :)

    / Magnus
     
  13. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    418
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hur annder man lightpaintning? Ser ingen användning för det. Skicka gärna någon bra bild du tagit :)
     
  14. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Lightpainting kräver att du monterar mobilen på ett stativ för den måste stå stadigt undertiden du exponerar.

    Men ett klassiskt exempel är att fota vattendrag, andra exempel är stjärnhimlen, biltrafik på en trafikerad motorväg när det är mörkt. Du har ju fyra olika lägen, de är Traffic Trails för biltrafiken, du har Light Grafitti för allt från blixtoväder till klassisk ljusmålning när någon eller någonting rör sig framför kameran under en längre tidsperiod. Star Trails för att fota när svaga ljuskällor så som stjärnor rör sig över natthimlen under en längre tidsperiod. Silky Water är för att fota rörligt vatten och andra liknande fenomen typ rök och sånt.

    För att du ska kunna använda de lägena effektivt så behövs som sagt ett stativ och gärna en kabelutlösare typ de inkluderade hörlurarna eller en blutooth trigger.

    / Magnus
     

    Bifogade filer:

    Mr-F och Snapphane gillar detta.
  15. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    418
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Wow! Är den tagen med en p20 pro? Tack för de utförliga svaret! Uppskattas enormt! Riktigt vacker bild.
     
    Maximus3D gillar detta.
  16. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Effect, polar590 och mul gillar detta.
  17. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Här kommer en bild jag tog i Fjällbacka igår, i läget auto[​IMG]
     
    Mr-F och polar590 gillar detta.
  18. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    418
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    polar590 och Maximus3D gillar detta.
  19. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    I Lördags var jag uppe på Älvsborgsbron i Göteborg och passade då på att ta lite stadslandskapsbilder, här är två med zoomen. Båda är beskurna lite och redigerade. Men helt klart acceptabel kvalité.

    Första är med 3x zoom, motsvarande 81mm brännvidd omräknat. Andra bilden är i 5x hybridzoom läget som motsvarar 135mm omräknat.

    IMG_20180908_141158-01.jpeg IMG_20180908_141232-01.jpeg
     
    Mr-F och Herrn gillar detta.
  20. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Artiklar > Test: Huawei P20 Pro


    Test: Huawei P20 Pro


    Fotosidan testar Plus

    Det sägs ofta att den bästa kameran är den man har med sig, och det är oftast kameramobilen. Så vilken är då den bästa kameramobilen? Svaret är Huawei P20 Pro. Låt oss förklara varför.

    Huawei och Leica har tillsammans hittat finurliga sätt att till synes kringå fysiska begränsningar. Redan deras första gemensamma telefon P9 hade dubbla kameror för att öka bildkvaliteten och möjliggöra flera funktioner. Den ena kameran är en konventionell färgkamera; den andra saknar färgfilter och är därför monokrom.

    Tillsammans ger de ett steroskopiskt seende som kan utnyttjas för att räkna ut vad som är bakgrund och vad som är huvudmotiv. Med hjälp av denna information kan bakgrunden suddas ut för att simulera kortare skärpedjup. Eftersom ett av Leicas mest presigefulla objektiv har maxbländare f/0,95 har även P20 Pro f/0,95 som största fejkbländare.

    En monokrom kamera ger bättre detaljåtergivning än en konventionell kamera med färgfilter. Detta utnyttjas för att öka detaljrikedomen i färgbilderna.

    I P20 Pro finns även en tredje kamera med ett teleobjektiv (motsvarande 80 mm). Det är dels tänkt för porträttfotografering och dels för att man ska kunna zooma utan att förlora lika mycket bildkvalitet som med en rent digital zoomfunktion. Telekameran har till skillnad mot de två vinkelkamerorna optisk bildstabilisering. Den digitala bilstabiliseringen är effektiv, men fungerar inte vid 4K-filmning.


    Mer aktiv automatik. Huawei P20 Pro behandlar bilderna mer än Iphone X. Granskar vi bilderna på pixelnivå syns det att Huawei gått hårdare åt bilden med brusreducering och uppskärpning, men i normala storlekar gör detta att bilden ser bättre ut. P20 Pro har även lyckats bättre med vitbalansen, men färgerna kan kännas aningen överdrivna. Det går att justera ner hur kraftiga färgerna ska blir. I skuggorna syns att Huawei har ett övertag med sin större sensor, det går att få fram mer detaljer.

    Stor och snabb sensor

    Det går inte att komma ifrån att stor sensoryta ger bättre förutsättningar för hög bildkvalitet. Till viss del går det att kompensera med information från den svartvita extrakameran, men det sker redan i föregångaren P10 Pro.

    För att ytterligare förbättra bildkvaliteten valde Huawei och Leica en 1/1,7-tumssensor i P20 Pro. För bara några år sedan var detta en vanlig sensorstorlek i de allra bästa kompaktkamerorna. Sensorn är ungefär dubbelt så stor som sensorn i en mer standardbetonad kompaktkamera.

    Mer ljus ger lägre brus och större tonomfång. Det blir lättare att få teckning i himlen och i skuggorna samtidigt och bilden behöver inte förstöras av hård brusreducering.

    Huvudsensorn i P20 Pro är riktigt snabb och detta utnyttjas på flera sätt. Bland annat går det att filma i slowmotion med 960 bildrutor per sekund. Det kan ge riktigt snygga videoklipp. Snabbheten gör det också möjligt att kombinera flera olika exponeringar till en bild. Då kan bruset minskas och tonomfånget öka.

    P20 Pro har liksom många andra mobilkameror en HDR-funktion som kombinerar olika exponeringar till en bild med större tonomfång. Men det finns också ett nattläge som adderar ljus till bilden så länge man håller nere avtryckaren.

    Vi provade att fotografera ett stadslandskap i natten med nattläget och tog samtidigt samma motiv med systemkameran Panasonic Lumix GX9 som har en betydligt större sensor. P20 Pro hade enklare att hitta fokus, antagligen tack vare sin laserassistans, och det gick att exponera nattmotivet bättre med P20 Pro. Lumix GX9 hade behövt lång exponeringstid och stativ för att ge motsvarande bild.

    I det här läget upplevdes nya Lumix GX9 föråldrad jämfört med Huawei P20 Pro. Det ska dock sägas att P20 Pro utför mycket kraftig bildbehandling och med Lumix GX9 på stativ hade vi säkert fått ut högre bildkvalitet.

    Pro-läge med råformat

    Huawei P20 Pro har en mängd automatiska funktioner. Kameran kan identifiera 19 olika motiv och välja automatikläge därefter. Detta kallas »Artificiell intelligens – AI«. Det går ofta att justera hur kraftigt automatiken påverkar motivet.

    I porträttläget innebär standardinställningen att huden suddas i avsikt att försköna. Det kan se löjligt ut och det går tack och lov att dra ner effekten. Det går också att stänga av AI-automatiken helt.


    Ta kontroll över automatiken. Huawei P20 Pro kan identifiera 19 olika typer av motiv. Här aktiverades porträttläget automatiskt, vilket bland annat innebär att strukturen i huden smetas ut för att verka förskönande. Det innebar dock att alla teknikredaktör Agfors fräknar försvann. Tack och lov går det att ta viss kontroll över automatiken och ställa ner försköningseffekten. Pro-läget ger mer kontroll och mest kontroll får man om man spar i råformat och redigerar bilderna i datorn.

    Mest kontroll ger Pro-läget, där kan man ställa in manuell exponering. Då upptäcker man snabbt att kamerorna saknar bländare.

    Tyvärr saknar Pro-läget sekvenstagning. Någon förklaring till detta har vi inte kunnat få. Antagligen är det ett tankefel som ligger bakom, att Pro-läget används för långsam fotografering med fokus på hög kvalitet då sekvenstagning inte behövs, eller att det inte går att kombinera sekvenstagning med lagring i råformat. I vilket fall saknade vi sekvenstagning då vi skulle ta actionbilder och ville ha samma exponering med alla bilder.

    I Pro-läget finns en möjlighet att spara bilder i råfomat. Det är bra om man själv vill bearbeta sina bilder. Råformatet gör det möjligt att justera vitbalans i efterhand och ger bäst förutsättningar att göra omfattande ändringar av färg, ljuset och kontrast. Men tyvärr blir råfilerna väldigt tunga, omkring 76 MB.

    Under ett dygns intensivt testade hade vi fyllt kameran med 24 GB bildfiler och videoklipp. Tyvärr finns det ingen möjlighet att sätta in ett microSD-kort, utan allt måste lagras i internminnet på 128 GB.

    Huawei P20 Pro har en mycket bra skärm av OLED-typ. Skärmen ger ovanligt bra svärta och tilltalande färger. Även i övrigt är P20 Pro en lyckad konstruktion. Processorn är snabb, om än inte lika snabb som Iphone X, och fingertrycksavläsaren är den bästa på marknaden. Batteri-kapaciteten är också ovanligt bra.

    SLUTSATS

    Huawei P20 Pro sätter en ny standard för vad en kameramobil klarar av. Den ger hög bildkvalitet och stor kontroll för att vara en kameramobil. Automatiken är till hjälp i många lägen. Skärmen är av högsta kvalitet och gör det extra njutbart att se på sina bilder och videoklipp.
     
    Snapphane, polar590, Herrn och 1 annan gillar detta.