På älgpass i lördags. Läge "bländare" på kameran, ej redigerad. Tycker att kameran är grym med rätt ljusförhållanden.
Har precis skaffa en p20 pro. Vill helst slippa hålla på och ändra inställningar i pro mode då jag inte är så fotokunnig, så jag kommer köra på auto. Men den stora frågan är, AI på eller av?
Använder ni stativ för att få så bra nattbilder och i så fall vilka stativ rekommenderas? Kan man kanske ta ett vanligt gammalt hederligt stativ och sätta nån påkopplingsbar kamerahållare på?
Så länge du inte skakar så brukar bilden bli helt okej om du tar den med handen. Däremot när man tar nattbilder som tar 20 s använder jag fönster eller det som finns tillgängligt 20 s o inte skaka är ganska svårt.
Angående stativ så kan du använda en mobilklämma (finns att köpa nästan överallt) och en vanlig stativplatta som du skruvar i klämman. Annars så kan du köpa något billigt lätt skitstativ som jag gjorde, det här bland annat.. Rollei Selfie Smartphone Tripod Traveler / Magnus
Enbenta stativ kan vara ett alternativ med. De är såklart inte lika stabila som en tripod men däremot mycket enklare att bära med sig. https://www.kjell.com/se/sortiment/.../manfrotto-kompakt-enbens-kamerastativ-p57550
Men det är ju inte riktigt samma sak med ett monopod som det är med ett normalt stativ. Du behöver en fot till monopoden för att få någon form av stabilitet, annars är det i princip oanvändbart om du inte ska filma. Trebent stativ ska det ju vara och gärna ett bättre än skiten jag köpte hehe. Ett stabilt och med lite vikt i men som ändå är portabelt nog för att man ska orka släpa med det ut. / Magnus
Tre P20 Pro bilder från isshowen Svansjön på Liseberg. Jag får säga att trots att det är besvärligt ljus som fasen även när man plåtar med systemkamera så imponerar mobilens lilla sensor på mig. Den levererar skarpa och fina exponeringar även i så här pass dåligt ljus. Det var inte så mycket redigering som behövdes på dessa råfiler. / Magnus
Lekte lite med ljusmålning en kort stund efter jobbet. Stativ och bluetooth-trigger. Kan nog bli roliga bilder om man lägger lite tid på det. Stativ och bluetooth-trigger var en förbannat bra investering.
Fotade lite stjärnor vid halv åtta i morse. Blev lite snabbt då det drog in moln. Första bilden direkt ifrån kameran, andra samma bild men beskuren och lite efterbehandlas i Snapseed. Ser väl helt ok ut på telefonen i alla fall?
Det stämmer bra! Jag gillar flyg så det blev en tur till Tempelhof och en till Tekniska som du ser på bilden med DC3:an.