Fråga till långtids ägare av Desire Z

Diskussion i 'Desire Z' startad av TrueDesire, 8 feb 2011.

  1. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Min är inte glapp i stängt läge. I utfällt läge kan man känna ett glapp om man vrider och känner efter men det är inget som märks vid normalt användande.

    Tycker x10 tangentbordet är smidigare att skriva på av två anledningar: knapparna är lättare att trycka på och ger mer respons, och det smalare tangentbordet är lättare att skriva på eftersom man ändå bara använder tummarna.

    Om du bara hade 2 timmar batteritid på din DHD så måste du ha råkat ut för init-buggen, för jag lyssnar på musik 1 timme om dagen via streaming och blåtand och brukar kolla youtube 15-30 min om dagen också, plus 3 mailkonton och facebooksync och den räcker redigt ett dygn. Laddar varje natt för annars är det nästan slut på morgonen dock.
     
  2. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan ju lyfta upp tråden lite nu när jag haft min i ca 8 månader.

    Jag upplever att telefonen är väldigt slö, just nu använder jag GO launcher vilket snabbade upp menyerna väldigt mycket. Htc Sense känns som en evighet när man skall öppna/stänga program.
    Trycker man på hem knappen så kommer typ startskärmen fram och en snurra som visar att telefonen måste ladda. Ikonerna kommer fram en och en efter några sekunder...
    Efter den senaste uppdateringen så känns det som att batteriet slukas upp väldigt fort när man har "mobil data" aktiverat". Vilket jag nu har avstängt om jag inte skall surfa etc...
    Tycker att skärmen har dålig respons!

    Nä hoppas den går sönder så jag får en ny (A)
     
  3. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Det kan vara bra med en total återställning efter uppgraderingen till GB. Telefonen blir mycket bättre då. Min skärm är det iaf inget fel på, men "snurran" blir du av med via en total återställning iaf.

    Sent from my HTC Vision using Tapatalk
     
    Last edited: 19 aug 2011
  4. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Snurran när du ska gå till hemskärmen tror jag oftast beror på att du har minnesbrist på telefonen, så Android har valt att döda din launcher (den som följer med Sense, Rosie?), så när du ska tillbaka till launchern så måste den kicka igång den igen.

    Du kanske har många program som autostartar eller nåt program som slukar väldigt mycket minne? Launchern i sig bör väl vara det sista som faktiskt dödas, men att den gör det indikerar att nåting annat behöver minnet.

    Jag har dock också märkt av samma fenomen som du efter uppdateringen, tänkte göra en fabriksåterställning men valde att roota och köra vanillaandroid istället, då jag mest tycker Sense blir bloat.

    Jag har ny ca 87 MB / 367 MB totalt, och då har jag under morgonen lyssnat på spotify, surfat med webbläsaren och använt youtube + facebook. 1 timme efter att jag slutade lyssna på Spotify är applikationen fortfarande "laddad" i minnet, vilket aldrig var fallet med stock-ROMen eftersom den hela tiden försökte claima minne.
     
  5. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Läste texten och blev väldigt intresserad av vart du fick tag på vanillaAndroid? Tycker jag har letat efter nån utan massa annat lull lull fixat. Jag kör ju just nu med en gingerbread standard launcher så för mig gör det inget om man får det andra sakerna vanilla.
     
  6. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hmm autostart, kan man typ bestämma vilka programm som skall starta auto eller gör man det i själva "programmet"?
    Med minnesbrist så syftar du på ram minnet?

    Kanske skall göra en fabriksåterställning och se ifall upplevelsen blir lite bättre.
    Vet att jag läst att man kan synka kontakterna med mitt google konto, tips på lättaste sätt att göra det på? Nått att tänka på mer än att göra kopia av Sdkortet?
     
  7. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Man brukar bestämma det i själva programmen.

    Om alla dina kontakter är i telefonminnet idag, så finns det inget enkelt sätt att synka de till google. Det vanligaste är att använda nåt program som kan göra en CSV-export av kontakterna, sedan importera dessa direkt i webgränsnittet för gmail. Så var det när jag letade för nåt halvår sen, den som bygger en app som kan automatisera det skulle nog kunna göra sig en hacka.

    SD-kortet _bör_ inte påverkas av en factory reset, däremot det mesta som rör dina appar kommer nollställas (SMS, inställningar, highscores etc).
     
  8. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Det är inget problem alls att synca sina kontakter med google? Jag gör det en gång om dagen automatiskt. Finns inställning under Google vid konto och synkning.
     
  9. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    "Vanilla" eller AOSP Android innebär att du inte har någon bloatware och det finns två sätt att få bort det. Antingen så rootar du och avinstallerar programen du inte gillar med hjälp av Titanium Backup. Alternativ två (det populäraste) är att installera en custom ROM vilket jag är säker på att det finns massor om guider här på Swedroid :)
     
  10. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Som tidigare talare sa, så är det ingen färdig rom utan jag flashade in Cyanogen 7.1RC1 + google apps-tillägget. Sedan har jag valt dialer, launcher och contacts utifrån mitt eget tycke och smak:

    LauncherPro
    GoContacts (+ dialer)

    Självklart krävde det rootning, S-OFF och jag la även in engineering hboot (i felsökningssyfte och enklare radioflashning). Det är vad de kallar ENG_HBOOT (vilket inte alltid är helt självklart)
     
  11. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Ah, det tidigare talare skrev visste jag redan. Men jag har kollat lite efter andra Custom roms men jag tyckte mest att alla hade valt att installera massa program jag verkligen inte var intresserad av.

    Men så som du hade gjort lät intressant ska läsa på lite om det och se om jag nån gång orkar att roota telefonen. Är ju ganska många steg att göra.