Frågor kring SGS2 och Surfabb

Diskussion i 'Allmänt' startad av Victor50000, 10 jun 2011.

1. Victor50000

Victor50000 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Tänker beställa en Samsung Galaxy S2 och har ett par frågor kring denna och passande surfabb. Hoppas jag postar detta rätt, är helt ny på forumet!
    Först och främst, jag skulle vilja ha möjlighet att använda telefonen som "3g-modem" till bärbara datorn när jag inte är hemma men behöver använda mig av dator. Hur går detta till? Behöver jag "roota" mobilen, och hur går detta isf till? Tacksam för all hjälp!

Mobilen verkar ju också ganska tunn och skör, är det en bra idé att skaffa sig något sorts telefon-fodral? Vill ju helst att telefonen ska klara att man tappar den i marken ett par ggr, om detta är möjligt! ;)

Sen var det surf-abonnemanget, skulle helst vilja hålla ner kostnaden per månad så lågt som möjligt. Gärna 3g-surf men det får inte kosta hur mycket som helst..
    Abonnemanget jag funderar på är "Mobil57", av Universal Telecom. Verkar det inte lite för bra? ;) Någon som har erfarenhet av dessa? Hemsidan verkar ju seriös och dom säger att dom går i telenors nät.

Det var alla frågor, svar uppskattas!

Mvh
    Victor

2. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du kan bara koppla in USB sladden och dela internet på det sättet eller så kan du dela ut telefonen surf via wifi. Smidigt och lätt. Det ingår i telefonens mjukvara/tjänst så det behövs inte root.

Ja skaffa gärna ett fodral. FInns riktigt bra som tex case mate rough eller billiga via ebay.

Ang universaltelecom: http://www.rejta.se/sok/universal+telecom
    Låter väldigt billigt iallafall fast bara 1mbit

Jag funderar på att köra 3Prat och lägga på Mobilsurf plus (som dras från "potten") så kostar det 89kr/mån för 6mbit´s fart upp till 2 gb.

Victor50000 gillar detta.
  3. Victor50000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket för länken!
    Efter att ha läst dom där omdömena så blir man ju inte så sugen på Universal Telecom. Funderar istället på att köpa mobilen med abonnemang hos 3. Räknade ut att den totala kostnaden om man köpte telefonen med deras surfpaket blev 7000-någonting, alltså bara 2000 ungefär för 18 månaders surf 10gb/månaden upp till 10 mbit/s. Verkar ju sjukt bra!
    Måste kolla upp det imorrn när jag inte e så jävla trött :D

4. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du ska dock veta att Tre låser och bradar telefoner.
    Så ev uppdateringar dröjer ett tag innan de kommer till de brandade telefonerna.

Du kan köpa med tre abbonemang från the phone house och då ska inte telefonen vara låst/brandad.
    Brandad= Tre lägger in egna länkar mm

5. Victor50000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, hittar inte mobilen med det abonnemanget på thephonehouses hemsida, kanske finns i butik. Men förstår inte riktigt, kan man inte manuellt installera uppdatering då om man har en brandad telefon?
    Känns ju också ganska jobbigt och binda upp sig 24 månader hos Tre, men 7200 för mobilen och surf 24 månader verkar ju riktigt billigt!

Sen en till fråga, vart lite förvirrad av Pc för allas recention av SGS2.

"Minnet är det ingen brist på. Du får en gigabyte minne för att installera appar samt 16 gigabyte inbyggt minne för övrig lagring."
    Hur går det ihop?

Tack igen!

6. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du kan säker välja en typ av abonnemang som passar dig i butiken på the phone house, de visar kanske inte alla varianter..

Själva "interna förvarningsminnet" är lite uppdelat så en viss del är vikt till appar.
    Kallas USB-lagring & enhetsminne.. Jag tror det tas upp under testet:
    https://swedroid.se/test-av-samsung-galaxy-s-ii/

Sen har man ju även plats för microSD kort så det finns gott om utrymme.

De som har brandade SGS2:or säger iallafall på Tre´s facebook-sida att de inte kan få uppdateringarna och Tre själva säger att de kommer släppa egna uppdateringar. Jag valde att inte köpa en brandad telefon eftersom jag haft det tidigare och då fick jag inte samma uppdateringar som de andra (en symbian telefon)

7. yalazy

yalazy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej, Jag har haft Universal som leverantör både för hemtelefon och mobil måånga år. Jag har nu mobil 18 + fri surf för ett tillägg på 57 kr i månaden. Fungerar bra och är billigt.

Läste just de där omdömena på rejta, och kan bara säga att jag är förvånad. Aldrig haft problem med dem under många år, mycket mindre krångliga än alla andra mobiloperatörer jag haft kontakt med.

Last edited: 11 jun 2011
  8. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag kör min HTC Desire med frisurf för 99:- (upp till 1mbits)
    räcker gott och väl för surf tycker jag, det är ifrån TeleNoR :)

9. Victor50000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, dock så tror jag att jag kör på Tre-abonnemanget iallafall. Läste på lite och verkar ju som man kan uppdatera på egen hand genom att flasha mobilen, är väldigt sugen på 10 mbit/s ;) Tack så mycket båda!
    Har en sista fråga, det står att Tre inte tillåter ip-telefoni, betyder det att jag inte kan ringa via skype ens till andra datorer? Alltså inte via skypes betaltjänst isf.

10. Victor50000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, då Tre och telenor går i samma 3g-nät, är det bra täckning? :) har hört att dessa ska vara sämre än tele2/telia?

11. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Har erfarenheter som säger raka motsatsen, 3GIS nät är mycket bättre än Tele2/Telia.
    Min sambo har Tele2, jag har Telenor.
    Där jag har dålig täckning har hon ingen täckning, där jag har bra täckning, är hennes täckning medelmåttig.
    Detta är ganska generellt oavsett var vi befinner oss.
    Sen om du tänkt använda telefonen som mobil accesspunkt rekommenderar jag faktiskt Telenor då deras surf inte är begränsad till en viss volym.
    10Gb kan låta mycket men det snurrar iväg ganska fort ändå.
    Telenor har ju faktiskt 10Mbit mobilsurf också om det är hastigheten du strävar efter.

12. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Deras Max paket 10mbit ingår det IP telefoni i.. Läs under just det paketet.

Ang täckningen så beror det ju på lite vart man bor och vart man brukar åka.
    Tre startade nyligen upp 900-nätet och har läst att de vid årskiftet avslutade samarbetet med Telenor.

Vi är nöjd med täckningen och fart, med Tele2 fick vi stå på balkongen för att ringa ;)

13. Victor50000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe ok, står mellan Tre och Telia för mig nu. Telenors surfpaket med mobilen och 24 månaders bindning kostar 399 medans man får 3s för 299. Blir ju en del på 2 år ;)
    Sen finns det Telias liknande paket med upp till 5 gb/månaden, för 298 kr /månaden (inkl. mobilen) första 6 månaderna och sen 398 resterande 18 månaderna... Dock får man med spotify i 6 månader på köpet :D och bättre täckning ute på landet såklart!
    3s paket med ip-telefoni gick inte att beställa med telefonen tyvärr.

14. Pixelrock

Pixelrock Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Universal har "bäst" omdöme på den sidan om du jämför med de övriga aktörerna.
    Har du läst "omdömen" på Telenor där på den sidan? De har ännu värre omdömen. För att inte snacka om Tele2, 3 (HI3G Access AB) och Telia (Teliasonera).

En skitsida där folk kan gå in anonymt och "rejta" ner vadsomhelst utan konsekvenser.

Jag har själv Universal mobil 18+mobil surf (totalt 75kr månadskostnad) och jag är hur nöjd som helst. Billigare kan jag inte hitta. Dom kör i Telenors nät, men Telenor tar 99kr för liknande surfabonnemang och har dyrare samtalskostnad.
    Universals sekunddebitering på samtal gillar jag starkt!

Last edited: 11 jun 2011
  15. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det är precis tvärtom. Tre och Telenor slår Telia och Tele2 på fingrarna.

Svenska UMTS Nät AB (Telia och Tele2) har bara satsat på att uppfylla licenskraven så billigt som möjligt. Dessa säger att man måste täcka en viss andel av Sveriges befolkning på deras bostadsadresser. Där det inte bor någon kan man alltså skita fullständigt i att bygga täckning och det har Svenska UMTS verkligen tagit fasta på.

Om du är ute och åker på landsväg så kommer du då att märka att det står en basstation och i varje samhälle och däremellan är det hål.

Att Telia och Tele2 vinner tester säger mer om testerna än om nätet. De brukar genomföras så att man åker runt till olika tätorter och mäter hastigheten med TPTEST. Telia och Tele2 vinner inte sällan då eftersom man har satt upp få men höga basstationer, med hög effekt och hög kapacitet på ställen där det bor folk.

Om du är på mindre bebodda platser eller vill surfa samtidigt som du åker bil eller tåg så är det dock hopplöst med Telia/Tele2 eftersom du hela tiden blir överkopplad på GSM. Ska du streama något så är det bara att glömma t.ex.

Det är mycket viktigare att nätet är heltäckande och stabilt än att topphastigheten är högst på torget i Halmstad. Hoppas du hängde med. Blev ett något ostrukturerat inlägg känner jag.

16. Victor50000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, japp det där med sekunddebitering låter ju riktigt bra. Billigt också, men är sugen på ett abonnemang där man får med telefonen.
    Kollade in den där rejta sidan lite mer, förstår vad du menar ;)

Jag hänger med helt, och jag prioriterar lätt stabilitet och täckning framför den absolut högsta hastigheten. Så länge jag kommer upp i 4-5 mbit/s inne i stan med mitt 10 mbit/s så är jag helt nöjd. Tror knappast det behövs mer än så för lite Youtube, Spotify eller Facebook.
    Dock så kommer jag vara på landet en del i sommar och skulle därför behöva helt ok GSM täckning också, har du nån aning om hur 3s GSM nät funkar? Räknar knappast med 3g där ute, ligger ca. 2 mil från Enköping. Därför kanske värt att satsa på Telia?

17. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Tre har inget avtal alls om GSM längre. Tidigare samarbetade man med Telenor om det. Men jag skulle bli extremt förvånad om inte Tre har 3G-täckning 2 mil utanför enköping. Sedan har man precis börjat bygga ett WCDMA-nät på 900-bandet och vad jag hört så skall mälardalen tillhöra de första platserna som får tillgång till det. Det lär inte göra täckningen sämre direkt.

18. Victor50000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, kollade lite på en täckningskarta också och det verkar finnas 3g där vi har landstället. Så får nog bli att köpa luren hos Tre! Verkar väl lite jobbigt med brandad telefon men verkar ju också ganska lätt att uppdatera på egen hand.
    Men om det inte finns 3g täckning där ute, då kan jag inte ringa eller smsa alls?

Tack så mycket för hjälpen!

19. Erknlssn

Erknlssn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tänk på att täckningskartorna ofta är beräknad och utomhustäckning, så om man ligger i kanten på täckningsområdet kan det vara jobbigt

Sent from my Nexus S using Tapatalk

20. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Man kan inte ringa eller smsa alls utan 3G-täckning nej.

Är man van vid Telia/Tele2s pissiga 3G-nät så låter det läskigt att vara utan GSM. Men Tres nät är av en helt annan kaliber och jag kan nästan garantera att du inte blir missnöjd med täckningen.

Om du ändå känner dig osäker så kan du alltid åka dit och söka nät manuellt, även om du har en annan operatör. Om du hittar "Sweden" då, så kommer Tre att fungera