Fråga: Frågor om One s

Diskussion i 'One S - Allmänt' startad av Defeat, 15 dec 2012.

  1. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tjenare, är lite sugen på One S och har lite snabba frågor:

    1: Är det korkat att köpa den nu när den är 7 månader gammal? (Släpper HTC en ny liknande snart?)
    2: Hur står sig CPUn sig mot konkurrenterna?
    3: Stör ni er på skärmens Pentile?
    4: Har både den gråa och den svarta stål-chassi?
    5: Hur känsligt är egentligen den svartas ytbehandling?
    6: Har den HDMI utgång (med adapter givetvis)?

    Sen, vilka andra android-telefoner finns med med metall-chassi som har bra hårdvara?

    Tack på förhand!:)
     
  2. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Well, jag ställde mig själv ungefär samma frågor och köpte till slut en One S häromdan.

    1) Det kommer antagligen en liknande uppdaterad variant under våren, men å andra sidan kan man alltid sitta och vänta på att det kommer nåt bättre.
    2) CPU:n är i toppklass. Snabb och strömsnål. Den har två kärnor istället för flaggskeppens fyra kärnor, men imho så är fyra kärnor rätt överreklamerat än så länge (ingen större vits i mobiler, få optimerade program och begränsad prestandavinst).
    3) Nope. Har haft högupplösta telefoner innan (One X och iPhone 4/4S) så jag e van vid högupplöst. Visst syns pentilen, men det är inget som stör förrän man håller den riktigt nära. Trevlig skärm.
    4) De har aluminium-chassi, inte stål.
    5) Finns ganska många som fått små skavanker på sin svarta (har inte sett nåt om den grå, kanske skett där också?). Det gäller dock inte alla. Många drabbades i början när telefonen släppts och kanske har HTC åtgärdat nåt i produktionen sen dess. Oklart.
    6) Japp.
     
  3. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Du kan kika på kommande HTC One SV som ska släppas i januari. Den är en något upphottad One S: http://hypeline.se/2012/12/12/one-sv-ar-en-ny-telefon-fran-htc/
     
  4. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    En 4.3" skärm med 800x480 pixlar, kommer ju bli en säljssucce haha! Efter att ha haft en optimus 3D har jag lovat mig själv att aldrig ha så låg upplösning. Hur kommer det sig att HTC släpper en 4.3" med den uppläsningen 2013, det var ju dåligt redan 2011. Någon nyckelperson på HTC som fått slaganfall?

    Har en iPhone 4s nu men vill byta då jag tröttnat. Tråkigt att se att android-sidan inte har utvecklats dock:( De telefoner som har alla funktioner man vill är antingen 15" stora (tycker nästan 4.3" är stort), eller så är det gjorda i Kinesisk leksaksplast.

    iPhone 5 är perfekt förutom iOS. Lagom stor, snabb, bra skärm, aluminium, tunn och 4G. Finns det ingen Android i aluminium, dualcore, 4G och max 4.3"?

    Tack för svaren än så länge!
     
  5. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Bra svar på dina frågor längre upp i tråden, men alltid bra med ett second option.
    Här är mina svar

    1: Beror ju lite på din ekonomi och hur tålmodig du är. Du hittar troligen en one s för bra
    pris nu när den är 7 månader, men som sagt. Det kommer alltid en nyare model, men dessa
    är inte alltid bättre.

    2: Mycket bra, jag har iphone i jobbet och den är slö i jämförelse. Men vad jag hört ska den
    vara i klass med S3 (som kom någon månad efter HTC S). Rapp och bra respons i menyer och appar. Vem behöver 4 kärnor när 2 av dem är på fikarast hela tiden. :)

    3: Jag hade en HTC Deside innan och har inte stört mig på denna skärmen, har som sagt
    iphone i jobbet och visst lägger man de brevid varandra ser man skillnader, men jag gillar
    skärmen.

    4: Redan svar på detta

    5: Den ska enligt htc vara hårdare än stål, men jag vet inte. Mobilens design gör att det
    är svårt att få en ytbeläggning avv fastna, tänker då mest på den skarpa kanten i toppen.
    Jag har därför använt mig av skal i 7 månader nu och har inga skador..i toppen :) Men jag
    har sett att jag fått 3 små hål (1 mm stora om ens det) på sidan, så troligen har skalet
    gnagt på sidan. Sedan har jag även efter bara någon veckan innan jag fick skalet fått
    skav på kamerans röda färg. Så där har HTC kanske inte riktigt tänkt till då kamerans
    sidor ligger mot bordet och blir lätt skavt. Dock inga skador på själva linsen, den är repfri!
    Har även en annan skada som beror på att det är aluminium och det är på baksidan där
    baksidans aluminium möter gummit (längst ner) där är troligen ett tomrum bakom eftersom jag fått en buckla där innåt, har troligen hänt när mobilen legat i fickan. Syns inte med
    skalet på, men det är en glipa mellan gummit och aluminiumet pga detta. (dålig design enligt mig)

    6: Japp, inte köpt själv, men det ska finnas.
     
  6. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Hur man kan kalla One SV för en "något upphottad One S" är helt beyond me. Den är ju sämre på i princip alla punkter - CPU, upplösning, kamera. Enda fördelarna är ju micro-SD och större batteri.

    Kloka synpunkter här annars. Jag hade också en 4S innan jag bytte över och One S är riktigt rapp. Du kommer inte bli besviken.
     
  7. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    One SV ser ut som en mycket trevlig budgettelefon - förutsatt att priset matchar hårdvaran.

    One S är fortfarande high-end och är en av de bästa telefonerna med Android idag. Det är svårt att hitta små telefoner med acceptabel prestanda. Jag tyckte själv innan jag köpte HOS att 4.3" var precis på gränsen. Men man vänjer sig dock.

    De enda andra telefoner, förutom HOS, som jag skulle kunna tänka mig att äga är Lumia 820 och 620.
     
  8. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Felpost.
     
    Last edited: 18 dec 2012
  9. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hur lättrepat är glaset? Har läst tråd på XDA där flera fått repor utan anledning.
     
  10. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag har tyvärr ett flertal repor utan att jag gjort något som borde ha orsakat sådana repor. Min Nexus One levde i 2 1/2 år utan att få repor, trots liknande behandling.
     
    Tom200 gillar detta.
  11. Arken

    Arken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har haft min one s sedan april och har inte en enda repa på skärmen. Är inte överdrivet försiktig så min enda ding är i skalets ovankant efter ett möte med golvet.

    Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
     
    Tom200 gillar detta.
  12. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag tänkte nu slå till på en htc one s efter lite tvekan, har vart inne och kollat prisjakt titt som tätt och då ha den legat runt 2700-2800kr. Nu är det dock bara halebop som säljer den för under 3000kr (antagligen låst?), dessutom verkar den bara finnas i svart hos de seriösa butikerna. Jag vill absolut inte att färgen ska flagna av så jag vill ha en grå.

    Tänker givetvis inte köpa den för 500kr dyrare än vad den kostade för en månad sen heller:(

    Vad sysslar HTC med, har de slutat tillverka den? Har de tänkt att ersätta den med den långsammare plasttelefonen HTC One SV, som dessutom har en skärm med antik-värde? Inte konstigt att det går dåligt för HTC...

    Finns det någon bra utländsk hemsida man kan köpa den på tro?
     
  13. marulk

    marulk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Last edited: 21 jan 2013
  14. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Fan, beställde precis en begagnad från katshing för 2600kr...

    Konstigt att det står att de ska komma in 19 januari på blocket (för 2 dagar sedan)