Frågor om PostNords app - Bank-ID m.m.

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 23 nov 2018.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Postnord i farten igen, införa nya features i sin app utan en vettig säkerhetsgenomgång.
    Måste såga att buset är bra på att hitta luckorna :)
     
  2. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Om felet inte ligger på Bank-Id, och Tele2:s system inte har skäl att reagera, så borde de väl ha tagit stopp hos Postnord när fel person hämtar ut?
    Fel person som identifierar sig borde ju ogiltigförklara identifieringen alternativt kräva att rätt person identifierar sig också.
     
  3. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Bank-ID har inget med detta bedrägeri att göra. Läs början av tråden så ser du att problemet är att PostNord kopplar mobilnummer till en individ oavsett om det är en annan som är mottagare av paketet.

    Helt klart PostNords fel som försöker att peka ut Tele2 som skyldig.
    Hur kan en e-handlare vara skyldig att garantera att ett mobilnummer på en order överensstämmer med mottagaren. Helt omöjligt.
    Däremot har PostNord den bluffande individens identitet som godkände paketet med fingeravtryck i appen.
     
    jnsson gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Jag får inte ihop hur det gått till rent praktiskt...
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast nu är det ju inte något med PostNords app som har med detta o göra. Bank-ID har inget med detta o göra om du läste inlägg på förra sidan
     
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Varför har då PostNord stängt av möjligheten att legitimera sig med BankID, om det inte är något fel någonstans?
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag visste inte ens att de stängt möjligheten, men jag har aldrig haft möjlighet att kunna legitimera mig med Bank-ID. Men i detta fall har PostNord själva sagt att det inte har med Bank-ID o göra. Finns kort sammanfattat här Frågor om PostNords app - Bank-ID m.m.
     
  8. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Nu missförstod du nog mig lite.

    Att Bank-id inte är orsaken vet jag, det stod ju klart i artikeln.
    Jag är också tveksam till hur Tele2 kan ha gjort fel i detta fall då det säkert är en "korrekt" genomförd beställning, fast i fel namn i bedrägligt syfte. Så länge det inte handlar om onormala antal med mobiler så finns det ingen anledning att reagera om övriga uppgifter ser ut att stämma.

    Postnords app/system måste i min mening vara orsaken till problemet om den tillåter någon annan än adressaten att legitimera sig med Bank-id, eftersom samma sak normalt sett är omöjligt med fysisk legitimation. Med bud krävs mottagarens och budets id, samma borde rimligtvis gälla även med Bank-id.
    Om fel person legitimerar sig, oavsett om det är digital som i detta fallet eller fysiskt så skall det nekas utlämning.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nog har det väl med Postnords app att göra om den tillåter identifiaktion med BankID där inte namnet på BankID stämmer överens med adressatens namn.
     
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Man kan ju undra om det är någon som varit inne och läst min instruktion...
     
    bernard gillar detta.
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Jo, om postnord inte hade infört att man kan nyttja bankid för att ta ut paket så hade detta aldrig hänt
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, utifrån artiklarna verkar det ha gått till på det viset, med målvakten emellan.
     
  13. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Bank-ID får kanske fundera på någon typ av certifiering. Många integrerar Bank-ID som ett bevis på en säker tjänst men snubblar på att de inte gjort den grundläggande säkerhetsanalysen.

    Du kan ha världens bästa lås men om du låser innan dörren är stängd så hjälper inte det
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har Tele2 sagt något om vilka modeller det gäller? Är det främst iPhone XS Max, som ju är dyrast/har högst andrahandsvärde?

    Vi lär väl se dessa på Blocket och Tradera inom kort i sådana fall. Tror inte så många bryr sig om att kolla upp så telefonerna går att aktivera, utan nöjer sig med att se så telefonen går igång samt är i gott skick.
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Lustigt att mina observationer i trådstarten blev till en skandal där flera företag skyller på varandra. Uppenbarligen fanns ett problem med Bank-ID-implementeringen i PostNord-appen.

    Jag kan säga att jag förstår båda sidornas argument. PostNord har rätt i att den brottsliga handlingen och det ursprungliga problemet uppstår på Tele2:s webbsida när den felaktiga beställningen görs. Det kan man inte bortse ifrån, det är Tele2:s system som blir bedraget till en början. Men det innebär inte att PostNord borde ha lämnat ut paketen i fråga, det har ju skapat massa extra oreda och skada som kunde ha undvikits. Lösningen på problemet är helt enkelt att PostNord ändrar i sin app så att beställarens namn och Bank-ID-namnet måste stämma överens.

    Nu är det många personer vars "verkliga namn" och namn som anges i folkbokföringen skiljer sig åt, ibland väsentligt. Så någon automatisk matchning tror jag inte på. Det man får införa är nog en manuell kontroll vid utlämnandet. Personalen kontrollerar att de båda namnen stämmer överens till rimliga gränser. Viss diskrepans måste kunna tillåtas. Det kan i så fall ändå uppstå bedrägerier, till följd av "social engineering" där en bedragare övertygar personalen, men jag kommer inte på någon bättre lösning.

    Exempel på varför automatisk matchning inte borde kunna användas:
    Många har en konstig/felaktig stavning på sina namn i folkbokföringen, och använder en annan stavning i verkligheten. Särskilt invandrare kan det gälla. Mohammed, Mohamud, Mohamed, det finns ju massor av varianter och stavningar och jag vet av egen erfarenhet att de själva inte vet vilken stavning som används hos Skatteverket. Men även svenskar kan det gälla. En "Lars" kanske heter "Lasse" i folkbokföringen. En "Anna-Maria" eller "Anna Maria" i folkbokföringen kanske kallar sig enbart "Anna", en "Ann-Louise" kanske stavar det "Annlouise" i verkligheten, en "Marianne" kanske heter "Mari-Anne" i folkbokföringen osv. Sen har folk andranamn, mellannamn, efternamn och annat. Det kan inte krävas att folk vid en beställning på nätet ska ange alla sina namn, inkl mellannamn och flera efternamn. Jag gissar att Bank-ID levererar en sträng som består av ett antal namn, utan att det anges vilka namn som är vilka.
    Eller det kanske rent av är så att Bank-ID enbart levererar personnumret till tjänsten som begärt identifiering? Bank-ID:s funktion är ju just att säkerställa att ett visst personnummer har identifierat sig med en hög grad av säkerhet. Då kan appen xx eller tjänsten yy lita på att man kommunicerar med just ett visst personnummer. Är det ens möjligt för en tjänst - såsom PostNord:s app - att begära ett namn direkt från Bank-ID?


    Vad tror ni? Tänker jag fel?
     
    Hanseman och bernard gillar detta.
  16. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Du tänker helt rätt, vad jag kunde läsa mig till i Bank-ids api beskrivning levereras förnamn, efternamn samt Namn (antagligen hela) ut, inget mer.
     
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Först och främst så tycker jag att det är ett solklart avtalsbrott av PostNord. I tjänstevillkoren i exempelvis MyPack Collect (som troligtvis är det vanligaste alternativet) följande:
    Det är ju här det går helt snett. Mottagaren stärker ju aldrig sin identitet, utan personen visar bara att de har ett Bank-ID, som inte har något med mottagaren att göra.

    Sen när det gäller exakt stavning så är det inget problem heller. Avsändaren kan kräva personnummer, och sedan hämtas exakt namn från folkbokföringen. Paketet skickas till den adressen med det exakta namnet. Postnord gör samma sak från sin app, man anger personnummer som hämtar exakt stavning från folkbokföringen, och enbart det personnumret kan verifiera namnet. Exakt matchning sker utan problem.
     
    bernard gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Visserligen inom Sverige ja, men om det är från utlandet så kan inte avsändaren göra det. Eller tänkte du bara på inrikespaket nu?
     
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Som sagt, postnord har klantat sig igen.
     
  20. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Om mottagaren eller avsändaren inte kan/vill använda personnummer och namn från folkbokföringen så behöver de inte, men då får de heller inte använda BankID som verifiering. Simple as that.
     
    bernard och Asawi gillar detta.