Frågor som inte kräver en egen tråd

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av znapie, 11 jan 2011.

1. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

[KERNEL] Lucid Nexus, pre/post-2.3.3-voodoo-colors w/ BLN, Voodoo Sound & ext4 opt. - xda-developers

Lucid, är fortsättningen (ny dev, se länk) på Jame Bond. Har "alltid" använt Jame Bond och kört Lucid nu ett par dagar. Inga problem what so ever och inte mycket lull lull jmfrt med stock.

Väljer du Lucid Blue (<2.3.3 färg) kan du inte justera färgmättnad/styrka i Voodoo Control App. Rekommenderar Lucid Yellow där du har full koll på allt. Eller testa bara båda, går ju i ett nafs. Sinnessjukt bra ljud hur som helst med Voodoo v10 och hans bass boost.

Last edited: 19 aug 2011
  2. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Hmm min nexus s har börjat sluka batteri som aldrig förr?
    Nån ny uppdatering som fått den att dra mycket eller är det nått annat som hänt. Förr kunde ja ha den hela dan + lite till .
    Nu dör den efter 12 timmar nästan. och använder det precis på samma sätt som innan.
    Enda update ja haft är maps + fb

3. Jaevlar

Jaevlar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Prövat att stänga av bakgrundssynk i tex Facebook, Twitter, eller vad det nu månde vara? Kikat på om det kanske är någon app som ligger och tuggar i bakgrunden?

Stäng av 3G/Wifi/GPS när du inte använder dig av dem.

4. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jo skall ta bort synken och testa .

Tack i alla fall är medveten vad som drar batterier.
    Det som förvirra mig är att jag har kört på som vanligt inget nytt under solen så att säga.
    Men helt plötsligt så håller den kanske 6-8 timmar istället för över ett dygn

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ult gillar detta.
  6. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vilka processer ligger högt upp i batterikonsumtion?

7. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vart hittar man changelogen för cm7 nightlies? Gärna länk, hehe!

8. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

9. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

10. PhilipG

PhilipG Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Först och främst är inte ny här, men har glömt bort mitt nick och har inte tillgång till mitt gamla mail konto så fick köra på ett nytt konto här.

Men min Nexus har flippat helt och jag fattar inte alls vad som händer. Jag ligger i sängen en kväll och bara pillar lite när telefonen helt plötsligt bara lägger av. Tänker inte mer på det utan bara startar den igen men då är det en total black screen. När jag håller i startknappen kommer där lite mörkblått i bilden, men inte mer.

Loading screenen när man startar telefonen med de fyra olika färgerna laggar satan (mycket mer än vad det kanske har kunnat göra tidigare) och tar oerhört lång tid att komma någonvart. När den är klar så kommer jag till min lock screen, och när jag drar undan unlocker så hänger den sig och blir svart igen. Då kommer det upp att android proccessen (stavning?) har kraschat..

Det roliga är att jag kan ta emot samtal och sms, men sms kommer jag inte åt. När det ringer förvandlas denna svarta färg till den helt vanliga inkommande samtal visningen. Sen när det samtalet är klart går den tillbaka igen.

Hur ska jag lösa detta? Kan man köra om telefonen via datorn eller något? Vill gärna ha kvar sms och sånt, men appar är det ju bara att ladda ner igen så det skiter jag i..

Oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig :)

11. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Din launcher (hemskärmshanterare) har kraschat.
    Om det bara är launchern det är fel på så borde du kunna få upp sök genom att trycka på den dedikerade sökknappen.
    Sök på "market" och starta appen sen installerar du någon annan launcher, t ex Launcherpro eller ADWLauncher

12. PhilipG

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för snabbt svar. Men kommer tyvärr inte in så jag ens kan trycka på sök knappen. Just nu är hela telefonen svart och inget händer oavsett vilken knapptryckning jag gör. Kan man gå in i telefonen via datan och ta bort en app? (Då launchern)

13. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ja, det går att radera standard launchern om du rootat.
    Annars kan du ju bara installera en annan launcher, ska finnas kommandon för att göra det genom verktyget "adb". Kommer inte ihåg dom så du får googla på det, typ "install from adb android".
    APK-filen till Launcherpro har jag laddat upp här:
    http://korkad.nu/uploads/com.fede.launcher.apk
    Den är tagen från Market för cirka 2 månader sen.

PhilipG gillar detta.
  14. PhilipG

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyvärr har jag inte hunnit roota den & kör för närvarande Go Launcher. Men tackar för svaret, ska knega på det lite imorgon :)

15. Erknlssn

Erknlssn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Testat att installera en annan launcher från datorn via market.android.com?

16. PhilipG

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har installerat det men den går väl inte in automatiskt som standard launcher?

Och jag testade det med adb men det är tyvärr utanför mina kunskaper. Tyvärr inte så vass på koder. Kan man inte köra en system återställning på telefonen via datorn?

17. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

När man installerar en launcher frågar telefonen vid uppstart vilken launcher man vill ladda. Detta borde även ske nu när din stock-launcher fått spel. Men eftersom vi inte vet vad som är fel, eller var felet är i boot-sekvensen, skulle jag köra en factory reset ändå...

Inga problem alls. Går att göra på ett flertal olika sätt. Det lättaste är via telefonens Recovery. Recovery ligger separat från filsystemet och kan bytas ut eller köras oberoende av hur filsystemet (romen) mår.
    När man rootar eller håller på att byta ut "operativsystem" (rom) byter man oftast standard-recovery till en med fler möjligheter. Jag har gjort det och minns inte riktigt hur standard-recovery ser ut, men en fabriksåterställning går att göra.

1. Stäng av telefonen.
    2. Håll inne volym upp + power. Bootloadern går igång. Du ser en massa information och har fyra val. Navigera mellan valen med volym upp och ner, bekräfta med Power.
    3. Navigera till Recovery, tryck Power. Ett utropstecken med en Android framför dyker upp. Tryck Volym upp + Power och du är inne i Recovery. Där har du ett par alternativ, ett av dem är Factory reset. Välj och låt gå. Boota om.

Factory reset bör inte påverka det du har på "sd-kortet" alls, utan endast operativet.

Lycka till!

Löser inte det här problemet finns det mer att tillgå :)

Last edited: 31 aug 2011
    PhilipG gillar detta.
  18. PhilipG

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag kört en recovery & bilden visar en liten android gubbe + ett stort utropstecken som jag tolkar som att den jobbar.

Tackar samtliga för hjälpen, detta jag älskar med android!

OffT: Vad ska jag köra för launcher nu när jag kör igång den igen? Och är roota lätt att göra, och är det värt att garantin försvinner?

Återigen tack!

19. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Nej, utropstecknet är bara en "varning" för att du är på väg in i Recovery. Tryck volym upp + power så kommer du in. (kanske volym ner + power... testa)

Det är lätt värt att låsa upp bootloadern i alla fall. Då har du alla möjligheter att göra vad du vill. Köra stock, köra stock + roota, köra stock + lägga in valfri kernel, köra en annan rom, köra en annan radio etc etc. Garantin KAN försvinna, har dock aldrig läst om någon som fått problem med reklamation av modifierad Nexus S.

När du väl fått igång "datorkopplingen" (ADB och Fastboot) lägger du lätt, nästan oavsett vad som händer, in stock-romen igen och låser bootloadern med ett kommando. Vipps är det precis, exakt och utan avstånd(! :D) som när du plockade ut telefonen ur förpackningen. Dvs ingen i världen kan se om du modifierat den eller ej innan. Om man är orolig vill säga innan en reklamation...

20. PhilipG

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha nu kom jag vidare men nu fungerar varken Homescreen knappen eller sök knappen. Market går otroligt segt & svarar inte efter ett tag. Mobilen laddar ner 13 appar utan att "fråga" eller något.

Kanske dags för en inlämning?

Och roota blir nog det första jag gör när jag får tillbaka den :)