Diskussion: Från IP4 till SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av GradioZ, 27 aug 2011.

1. jasifil

jasifil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Som jag fattat det så minimerar man ett program genom att trycka på hemknappen. Om man istället trycker på tillbaka-knappen (till höger om hemknappen) så stängs programmet helt.

2. GradioZ

GradioZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha tackar:)

3. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Det han stämmer nästan. Programmet lägger sig i standby. Därför ska du helst inte använda taskkillers, då kommer programmen du "backat ur" synas och när du dödar dem kommer Android försöka starta vissa igen vilket bara tar på batteriet. Använd istället Uppgiftshanteraren som följer med, den är mycket bättre. Visas ett program som "aktiv" i den så är det för att du gick ur med hemknappen. Så vill du ha en app igång så använd homeknappen. Men man vänjer sig fort. Jag har uppgiftshanteraren på första hemskärmen för jag kollar efter jag använt telefonen mycket om det är några aktiva apps som jag råkat minimera. De kan nämligen ibland förhindra att telefonen sover ordentligt och då drar det mer batteri.

För att multitaska håller du inne homeknappen bara. Den visar inte alla aktiva apps utan de senaste 6 du använt oavsett status på dem.

4. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Jag har precis blivit av med min iPhone 3GS då jag tröttnade att iPhone blev var mans leksak. Nu ligger det en Galaxy S2 ouppackad hemma. Ska nog öppna den imorgon.

5. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Din gottegris... :)

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

6. slicke

slicke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bytte från en 3gs. Min fru hade en iP4 och jag tröttnade på ios speciellt när ios5 såg lika låst ut. Jag uppskattar den öppna plattformen enormt och att kunna ställa in tfn att se ut som jag vill är ruggigt värt för mig. Det enda jag tycker ios har bättre är kvalitén på appar och spel som generellt är mycket bättre än android apparna. Android har dock balla appar som SwiftKey som jämnar ut det lite. Har inte vågat mig på att roota luren än men gör nog det inom en snar framtid. Om inte annat så för att slippa en del störiga ljud som signalen vid full-laddat batt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

7. GradioZ

GradioZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag kört i tre dagar, kan bara konstatera att jag är nöjd. Mycket roligare än Iphone och pilla med (finns ju så mycket) sen är ju skärmen kanon, alla snackar mest om de fantastiska färgerna men jag måste tillägga att skärmen är mycket skönare än Iphone då fingret glider lättare och glaset ger en skönare touch tycker jag:)

8. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Hade jag fått ändrat på nåt så hade det nog vart upplösningen, tror jag iaf.

Det hade ju iofs vart trevligt med samma ljud som i SGS1'an också, hmm svårt val :)

SAMOLED+ panelen i sgs2 ligger som jag fattat det på gränsen för hur hög dpi man tekniskt klarar(kanske klarade numera då utvecklingen går galet fort) att massproducera.

Prova supercurios screen tuning app från market, bandingen minskade klart tyckte jag.

9. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Tyvärr hade min SGS 2 problem med skärmen, 1/3 av den hade gulstick. Det vita såg inte vit ut.. och det gråa såg... hemskt ut. Iaf. Ut på DOA.. och väntar på att få en ny.

10. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    1. Precis som den andra har sagt använd home-knappen (håll den inne).
    2. Du kan ta bort en app på ett enklare sätt än de som har beskrivigts hittills i tråden. Om du går till där du har genvägen, håll inne fingret på ikonen, dra den till papperskorgen (håll fortfarande inne) efter ännu en eller två sekunder så kommer texten ”Släpp för att avinstallera” eller något åt de hållet. Släpp nu och avinstallationen startar.
    3. Dålig Wifi-mottagning hade jag också med min D-link hemma. Jag fixade detta genom att tanka ner Wifi Analyzer ifrån Market. Väl installerat så sökte jag av mitt område och såg att andra grannar låg på samma frekvens som mig. Jag hade problem med både dålig mottagning och nedkopplingar hejsvejs lite då och då. Wifi är designat för att fungera mellan kanal 1 – 13, när man bygger antenner så gör man de mest optimala precis i mitten av frekvensbandet eftersom de går inte ha en antenn för varje kanal. Så bäst räckvidd och signal lär du få precis i mitten av alla kanaler säg kanal 6, kanal 7 där runt. Jag är gammal radioamatör så jag har skaplig koll. :)
    I just mitt fall så försvann alla problem vid kanal 4 eftersom alla andra kanaler va de fullt hus på.

Tips 1. Om du trycker på Home (håll inne) och sedan snabbt som satan trycker på Power-knappen så tar du en bild av vad du ser för stunden. Mycket användbart om man surfar in på en sida och gillar något där och vill skicka de vidare till en kompis men man orkar inte skicka hela sidan. Eller om man vill visa något kul ifrån en chattlogg. Finns många gånger då man vill visa något men inte kan. Du hittar de tagna bilderna inne i Galleri-appen i mappen Screencaptures.

Tips 2. Om du vill spara lite pengar på tillbehör och grejer så rekommenderar jag att du köper av Dealextreme.com eller liknande kina outlet. Du har inga fraktkostnader och exempelvis ett helt okej skydd för mobilen kostar 13spänn inkl frakt hem till din dörr (lol?), helt sant! Du kan även köpa USB adapter här som tillåter dig att läsa av USB-minnen och andra usbtillbehör direkt i telefonen. Exempelvis koppla en mus till din telefon ;)

Tips 3. Läs forumet här och absorbera de som intresserar dig.

Tips 4. Om någon annan iphone-användare läser forumtråden så skulle jag rekommendera er att fråga i ett iphone forum också. Vi är knappst helt opartiska på SweDROID :D

Last edited: 1 sept 2011
  11. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det krävs root för att det ska funka väl?

12. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Mmm, men nu kommer dom ju snart med 1280x720-skärmar. Så den delen har nog löst sig.
    Lade in supercurios screen tuning app så fort han släppt den, och visst blev det bättre tyckte jag. Däremot var det inte samma magiska förbättring som den han släppte till SGS1. Men men, han kan ju inte göra mer än vad hårdvaran tillåter. :)

13. petu

petu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Har oftast 1 pinne på Wifin. Så jag laddade hem Wifi Analyzer efter ditt tips. Det kommer upp en grafik som visar en kil. Strecket börjar på Channel 9 går upp till -60 (ibland -80) dbm och sedan ner på Channel 13. Har ingen aning om vad jag ska göra med den informationen. Hur byter man kanal och är -60 dbm bra?

14. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    swipa med fingret ifrån vänster till höger tills du ser en layout som visar alla wifi:n i närheten. När du ser dessa staplar med olika wifi:n i närheten så kolla om ditt wifi ligger på samma stapel som något av de andra som din telefon ser. Stapelns höjd anger hur starka signalerna är. Ditt wifi bör vara den högsta stapeln om inget är galet med ditt wifi.

Du ändrar eventuell kanal på ditt wifi på adressen (vanligtvis):
    http://192.168.0.1/

15. petu

petu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tackar för instruktioner, jag ska se om det lyckas. Länken du gav verkar inte funka!?

16. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Länken förutsätter att din router/wifi sändare är på ditt lokala nätverk på 192.168.0.1. Det finns ingen möjlighet för mig att veta vad just din router/wifi har för ip.

De får du kolla upp själv. Ingen här på Swedroid kan säga de till dig.

Du kan kolla upp de genom att (Endast för windows):

Tryck Start -> Skriv cmd tryck enter.
    I de svarta terminalfönstret skriver du: ipconfig -all
    Leta efter rader med orden standard-Gateway. Den ipadress som står på den raden är sökvägen till din router. Förmodligen är din Wifi-sändare integrerad med din router. De är mer ovanligt idag att folk har en router och en AP. Så prova surfa in på den IP adress som är din gateway.

Om du känner att detta är lite över din nivå kanske du ska be någon bevandrad polare att hjälpa dig. :cool:

petu gillar detta.
  17. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Allt detta förutsätter ju förståss att det finns ett behov av att flytta kanal. Om du inte har några andra som ligger på samma kanal som du använder så kan du strunta i detta så klart. Då är det något annat som stör din wifi.

18. GradioZ

GradioZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dum fråga kanske men när jag lägger in en ny aktivitet i min kalender blir det som default att en påminnelse läggs in 10 min innan mötet, går det att göra så default är ingen påminnelse så man slipper ändra till (ingen) varenda gång?

Laddade även ner Wifi Analyzer och såg att alla mina grannar precis som jag har Bredbandsbolaget och samtliga låg på kanal 4.

Nu kommer frågan, att man loggar in på modemet genom att skriva in ip.numret i browsern vet jag. Men hur får jag tag i inloggningsuppgifterna? Tänkte att säkerligen finns det fler än jag som kör BB och vet om det står någonstans på pappren man fick eller på deras sida eller så.

Tusen tack alla ni som kommer med tips och info till en nybörjare:)

Strunt i frågan om modemet, det löste sig!

Last edited: 1 sept 2011
  19. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har för mig att lösenordet till modemet/routern står på undersidan på de man får från Bredbandsbolaget.

20. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Japp, i likhet med det mesta som är vettigt så kräver det root :)

Jo, upplösningen är inga problem. Det är DPI'n som är problemet, över ca 220DPI är tillverkningstekniskt svårt att massproducera helt enkelt.

Galaxy note verkar bli pentile matrix då jag inte sett plus nånstans i samsungs pressreleases etc. Men pentile @285dpi är inte illa det heller.