från Liquid till Nexus

Discussion in 'Liquid/Liquid E' started by Ogglord, Feb 7, 2010.

1. Dreas

Dreas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, utseendemässigt så har jag hört att båda är betydligt snyggare än på bild. Var mer att plast ser sämre ut än borstat stål :)

Ja, är man ute efter en "billig" androidlur så är Liquid ett bra val, är man inte pryl och pillbög ända in i själen så klarar man sig absolut med en liquid.

Antar att Liquiden kommer få en liknande lampfunktion som nexus, eller ja, blixten tänds längre. Det är ett vettigt argument imo.

Vet även att liquiden anklagas för att vara lite plastig. Sen en något sämre skärm.

Vill man ha det billigaste vettiga alternativet in i androidvärlden, kör på Liquid. Annars, Nexusen.

Det blir lite som den eviga diskussionen TN vs IPS när det gäller skärmar. Du får en bild av båda panelerna, men IPSen innebär märkbart bättre bild, vissa tar sig råd för det lilla extra, andra inte.

2. egon2003

egon2003 Kid Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    @dreas

Det går utmärkt att handla från expansys och slippa momsen. Jag gjorde det utan problem själv.

3. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    I vilket fall.. :)

..så är min Nexus påväg från UK och borde landa imorgon! Jag har alltså möjligheten att köra lite fina jämförelsebilder och kanske till och med något jämförande filmklipp.. om det är av intresse? Vad vill ses i så fall?

Last edited: Feb 11, 2010
  4. Dreas

Dreas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, dåså, vad blir då priset? Fast då måste du väl ha ett företag eller liknande?

5. egon2003

egon2003 Kid Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Ja eller så "lånar" du ett VAT nummer :)

6. Ogglord

Ogglord Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm, du förvrider sifforna om jag får lägga mig i debatten.
    Du kan ju inte dra bort moms på Liquiden bara sådär. Den kostade 3700 för mig, och Nexus ligger på 4500 om man sköter korten rätt. (Ingen har fått tull enligt vår forumtråd)

Så 800 kr diff (inte 2000), och anledning till att jag byter är att nexus kvalitékänsla är bättre "over all", skärmen likaså och batteritiden samt att Acer uppträder dåligt och släpper en försenad trasig kernel source.

Med det sagt, Liquid är en skitbra tlfn (bättre än ex. Hero/G1) och jag kunde inte ana hur illa vissa skulle ta vid sig. När jag skapade denna tråden.. :(

7. Validus

Validus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag sitter och kikar på Nexusen och har nu en Liquid.

nexusen har bättre skärm o ram , cpu tror jag inte gör nån vidare skildnad. Har sett filmer med Nexusen där UI laggar, vilket jag aldrig upplevt på min liquid.
    Sen har den ju 2.1, Sen tycker jag Nexusen är mycket fulare.

Rättfärdigar det ens 500kr och mödan att göra sig av med sin liquid? Nee det tycker jag inte. Jag bryr mig inte om rommar o root o sånt tjaffs då jag inte ser meningen med det...

Skulle liquiden inte få sin 2.0/2.1 uppdatering då kommer jag därimot fixa en Nexus men tills dess så ser jag ingen mening att byta.

8. Ogglord

MINA ENHETER

Liquid får ju 2.X så du kan vara lugn. Nöjda android-användare är det alla vill ha! <3

9. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Du motsäger alltså dig själv stycke! Har du alltså kollat dom skummare avtalen som du förmodligen också kan göra med Liquiden?
    Skulle tippa att den landar på 2500 kronor utan moms från någon momsmyglande firma.

Att pixmania inte existerar i din värld är väl ganska uppenbart, jag sitter dock med en Liquidmobil från Pixmania. Jag och en massa andra. Visst har dom klagomål mot sig, men det har alla stora nätbutiker och dom är en av de största i Europa.
    All näthandel kan vara en chanstagning.
    Ditt val är definitvt en chanstagning.
    Men för den sakens skull så är jag inte så trångsynt att den butiken inte "existerar i min värld".

Så, visst förvrider du siffrorna när du jämför päron med äpplen, dvs en Acer Liquid köpt med Svenska villkor, med svensk moms och dessutom inte i den billigaste butiken, som inte existerar i "Dreas värld".

Du måste väl ändå inse att det framstår som mindre.....eftertänksamt (nu var jag snäll i val av ord).

Men med det menar jag ändå inet att Nexus inte skulle vara bättre än Liquiden. Den har en klart bättre skärm än Liquiden som bygger på en annan teknik. Och förhoppningsvis en bättre touchkänslighet. Sen lite andra småsaker som jag inte tycker är avgörande. Ska tydligen vara grymt hal där fler har tappat den av misstag.
    Hade den kostat 700-800 kronor mer än Liquiden så hade den varit mer prisvärd i jämförelse, tycker jag, men realistiskt sett är det långt ifrån detta.

Last edited: Feb 12, 2010
  10. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja, 2.X borde den få, men det känns lite svajigt ändå. Man vet aldrig, men måste ha tålamod.
    Och, visst, spelar ingen större roll vilka androidmobiler som köps. Ju fler användare desto fler bra appar i längden.
    Med brasklappen att androidmobilerna fragmenteras, där vissa fastnar i ett gammalt operativ och inte kan haka på saker som multitouch och flash (flash ska tydligen också kräva 2.1).

11. Dreas

Dreas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag motsäger inte mig själv, Google/phone + borderline är känt för att fungera, vart är chansningen? På vilket vis chansar jag?

Men snälla du, pixmania är ju ökända för att vara kassa, det har de varit i alla år jag sysslat med "seriös" e-handel vilket är runt 5 - 6år iaf. De är jättestora ja? De har fortfarande horribelt dåliga omdömen och vore det inte för deras omdömen dom tog direkt i butiken hade de inte haft ens i närheten av så många tior.

Vilken butik skulle inte existera i din värld? Googles egen shop? Nej, existerar inte den i din värld så vet jag inte hur du resonerar egentligen. Och nej, jag likställer inte min "risktagning" med att handla ifrån Pixmania, långt ifrån.

Okej, vad kostade din telefon totalt, med frakt och allt?

12. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Enda och det är för mig den viktigaste skillnaden är att Cyanogen utvecklar för N1... nuff said liksom. Annars har inte N1 något som gör mig speciellt sugen på den

13. emilakered

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Nu har jag i alla fall båda!

Kan hälsa att det är INTE snällt mot Liquid:en att ha de brevid varandra, den känns ganska plastig då. Missförstå mig inte, Liquid:en är rätt välbyggd egentligen, men N1 har en helt annan finish.
    Dock är Liquid mycket snyggare med släckt skärm, den helsvarta framsida. N1 är mera grå i massa olika nyanser.

14. Ogglord

MINA ENHETER

:D :D

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Jag menar bara att din argumentationsförmåga sträcker sig ungefär lika långt som min 5-åriga brorsons sådan.

Blanda inte in personliga åsikter. Det har liksom ingen bäring. Typ.

Själv ser jag fortfarande inte varför jag skall köpa en. :ehm: Men så länge folk själva får bestämma så är ju allt fint ;)

16. Dreas

Dreas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ingen personlig åsikt. Och nej, min argumentationsförmåga sträcker sig betydligt längre än så.

Vad köpte du din Liquid för, hur mycket blev kostnaden med frakt och allt?

17. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Att Pixmania suger är en personlig åsikt. Inse! Fakta är att jorden är runt och inte platt eller att att människan är ett däggdjur.

Men vill du hålla på och tjata vidare? Verkligen? Är det inte dags att döda "diskussionen" och låta folk köpa vad de vill istället?

2700:-. Köpte min utan moms. Hur så?

Last edited: Feb 13, 2010
  18. emilakered

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Nu har polaren hämtat sin/min Liquid i alla fall. Förberedde med senaste programvaran och vinkade farväl i dörren.

Spontana personliga tankar för den som är intresserad..

Pros Liquid
    + Bättre "flyt" i menyer och homescreens.
    Ja, det är faktiskt sant. Precis som vissa Youtube-klipp visare har N1 i orginalkonfiguration något dåligt "flyt" i menyerna. Tänker er en film som spelas upp i 18-19 fps istället för 24. Hårdvaran finns ju, så antagligen handlar det om lite googlefail.
    + Prisvärd som få.
    Vad man får för pengen med Liquid är oslagbart. Egentligen är den det enda Android-alternativet på marknaden utöver N1 (för att det är Google) och Milestone (fysiskt tangentbord).
    + Utseende.
    Enligt mig är Liquid snyggare på sitt sätt. N1 känns mera "seriös" och välbyggd men är samtidigt lite tråkig med allt grått, den vita Liquid jag hade bjöd på fina kontraster och var.. modernt raffig.
    + Root.
    Root på Liquid går att återställa helt, N1 är one way street i nuläget (även om själva root-delen går att ta bort). Verkar inte påverka garantin men känns ändå trist.
    + LCD-skärm.
    Den funkar även om det är väldigt ljust, OLED-tekniken saknar helt enkelt samma tryck i ljusstyrkan.

Pros N1
    + Snabb som ***.
    Om man bortser från det dåliga flytet i menyerna är telefonen ruskigt snabb, märkbart kvickare än Liquid.
    + OTA direkt från Google.
    Oavsett vad ni andra tycker och tänker, för mig är det här en klar fördel.
    + Trackball.
    Tänker sällan på den, använder den ännu mer sällan, men när jag väl ska träffa exakt rätt i ett textstycke.. Thank you, HTC.
    + Kvalitet, finish.
    Även om telefonen känns lite trist ligger den på en helt annan nivå än Liquid när det kommer till finish och kvalitetskänsla.
    + Dockan.
    Kändes som en onödig gadget men visade sig förvandla telefonen till en kompetent "mediastramer" och klockradio - samtidigt som den laddas!
    + Dubbla mikrofoner, samtalskvalitet.
    Samtalskvaliteten med N1 är helt otrolig. Hade inga problem med Liquid, men N1 sopar mattan med _allt_. Pratade med dammsugaren igång bara för att testa, det var inga problem alls åt något håll. Bara det här är värt ett par hundra enligt mig.
    + LED-blixt, kamera.
    Liten och mesig är lampan med tillsammans med aningen bättre kamera blir skillnaden mot Liquid markant.
    + AMOLED-skärm.
    Fantastisk kontrast, underbara betraktningsvinklar. Ja, ni har väl sätt bilder.

Lika risigt på båda
    - Touchknapparna.
    På Liquid funkade de OK men var inte direkt toppenkänsliga, på N1 är själva touchytan placerad lite över symbolen. Varför, åh gud varför, kunde vi inte få fysiska knappar? Spontant ser jag noll och ingen fördel med toucheländet.

Andra tankar
    Live wallpapers.
    Tramsigt egentligen och säkert en batterislukare, men jag har redan en kärlekshistoria med "Starfield".

Android 2.x.
    Tar medvetet inte upp 2.1-specifika saker som N1-fördelar då många kommer till Liquid med om vi ska tro Acer. Att N1 har det redan nu är dock en fördel, känns mer polerat än 1.6 på flera plan.

Sammanfattning
    Vilken skulle jag köpa om jag var ny spekulant idag?
    Om jag gav mig ut på telefonmarknaden idag skulle jag välja en Nexus One. Telefonen är liiiite vassare än Liquid på de flesta fronter, och även om det egentligen inte motiverar priset är jag en ohjälplig prylnörd och "early adopter". För mig är det värt en extra tusenlapp eller två för att kunna testa på nya saker, det gäller samma sak med datorer och annan teknik.

Vilken skulle jag rekommendera andra att köpa idag?
    I princip alla andra skulle jag rekommendera att köpa en Liquid. Det är så sanslöst mycket telefon för pengarna att det nästan är löjligt. Alla som bara är ute efter en telefon, leksak, spelmaskin, sportstracker, AR-enhet, surfmaskin eller e-postläsare kommer klara sig på Liquid alla dagar i veckan.

Last edited: Feb 13, 2010
  19. Dreas

Dreas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ju ett fakta att Pixmania är kända för att vara kassa, jag har aldrig ens handlat ifrån dom så det är ingen personlig åsikt, som sagt, du kan väl läsa omdömen på prisjakt.

Jag har inga problem med tjat ;)

Folk får såklart köpa vad dom vill, men ifall valet står mellan en Liquid för 3500 med frakt eller en Nexus för 4400 med frakt så vet jag vilken som är det självklara valet, en hint *det är inte Liquiden* .

20. johnnyponny

johnnyponny Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vänta du kan ju inte jämföra Liquidens riktiga pris med Nexusens momsmyglande pris.
    I sådana fall blir det 2700:- mot 4400 :-.

Pixmania är väl helt ok om man ska köpa små grejer.