Nu har polaren hämtat sin/min Liquid i alla fall. Förberedde med senaste programvaran och vinkade farväl i dörren.
Spontana personliga tankar för den som är intresserad..
Pros Liquid
+ Bättre "flyt" i menyer och homescreens.
Ja, det är faktiskt sant. Precis som vissa Youtube-klipp visare har N1 i orginalkonfiguration något dåligt "flyt" i menyerna. Tänker er en film som spelas upp i 18-19 fps istället för 24. Hårdvaran finns ju, så antagligen handlar det om lite googlefail.
+ Prisvärd som få.
Vad man får för pengen med Liquid är oslagbart. Egentligen är den det enda Android-alternativet på marknaden utöver N1 (för att det är Google) och Milestone (fysiskt tangentbord).
+ Utseende.
Enligt mig är Liquid snyggare på sitt sätt. N1 känns mera "seriös" och välbyggd men är samtidigt lite tråkig med allt grått, den vita Liquid jag hade bjöd på fina kontraster och var.. modernt raffig.
+ Root.
Root på Liquid går att återställa helt, N1 är one way street i nuläget (även om själva root-delen går att ta bort). Verkar inte påverka garantin men känns ändå trist.
+ LCD-skärm.
Den funkar även om det är väldigt ljust, OLED-tekniken saknar helt enkelt samma tryck i ljusstyrkan.
Pros N1
+ Snabb som ***.
Om man bortser från det dåliga flytet i menyerna är telefonen ruskigt snabb, märkbart kvickare än Liquid.
+ OTA direkt från Google.
Oavsett vad ni andra tycker och tänker, för mig är det här en klar fördel.
+ Trackball.
Tänker sällan på den, använder den ännu mer sällan, men när jag väl ska träffa exakt rätt i ett textstycke.. Thank you, HTC.
+ Kvalitet, finish.
Även om telefonen känns lite trist ligger den på en helt annan nivå än Liquid när det kommer till finish och kvalitetskänsla.
+ Dockan.
Kändes som en onödig gadget men visade sig förvandla telefonen till en kompetent "mediastramer" och klockradio - samtidigt som den laddas!
+ Dubbla mikrofoner, samtalskvalitet.
Samtalskvaliteten med N1 är helt otrolig. Hade inga problem med Liquid, men N1 sopar mattan med _allt_. Pratade med dammsugaren igång bara för att testa, det var inga problem alls åt något håll. Bara det här är värt ett par hundra enligt mig.
+ LED-blixt, kamera.
Liten och mesig är lampan med tillsammans med aningen bättre kamera blir skillnaden mot Liquid markant.
+ AMOLED-skärm.
Fantastisk kontrast, underbara betraktningsvinklar. Ja, ni har väl sätt bilder.
Lika risigt på båda
- Touchknapparna.
På Liquid funkade de OK men var inte direkt toppenkänsliga, på N1 är själva touchytan placerad lite över symbolen. Varför, åh gud varför, kunde vi inte få fysiska knappar? Spontant ser jag noll och ingen fördel med toucheländet.
Andra tankar
Live wallpapers.
Tramsigt egentligen och säkert en batterislukare, men jag har redan en kärlekshistoria med "Starfield".
Android 2.x.
Tar medvetet inte upp 2.1-specifika saker som N1-fördelar då många kommer till Liquid med om vi ska tro Acer. Att N1 har det redan nu är dock en fördel, känns mer polerat än 1.6 på flera plan.
Sammanfattning
Vilken skulle jag köpa om jag var ny spekulant idag?
Om jag gav mig ut på telefonmarknaden idag skulle jag välja en Nexus One. Telefonen är liiiite vassare än Liquid på de flesta fronter, och även om det egentligen inte motiverar priset är jag en ohjälplig prylnörd och "early adopter". För mig är det värt en extra tusenlapp eller två för att kunna testa på nya saker, det gäller samma sak med datorer och annan teknik.
Vilken skulle jag rekommendera andra att köpa idag?
I princip alla andra skulle jag rekommendera att köpa en Liquid. Det är så sanslöst mycket telefon för pengarna att det nästan är löjligt. Alla som bara är ute efter en telefon, leksak, spelmaskin, sportstracker, AR-enhet, surfmaskin eller e-postläsare kommer klara sig på Liquid alla dagar i veckan.
Last edited: Feb 13, 2010