Diskussion: Freja eID alternativ till BankID

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 27 sept 2019.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Någon QR-kod kunnig här på Swedroid...?

    När jag scannar QR-koden på mina två vaccinpass, det ena genereat i Freja eID och det andra i Kivra, med en QR-kodscannare i en annan mobiltelefon, så får jag upp någon "meningslös" text, (krypterad??). Denna texten är olika i de två vaccinpassen som då ska vara genererad av det samma i ursprunget.
    Undrar om båda vaccinpassen är giltiga, och vill bli godkänd av någon som kräver vaccinpass?
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Kryptering kan vara beroende av vilken exakt tidpunkt som den är skapad vilket i sin tur ger säkerhet mot förfalskningar.
     
    geobjork gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ok, om jag förstår det rätt, så kan båda QR koderna som har skapats på två olika plattformar, med samma ursprungs QR kod, och visar olika text när skannat, vara lika giltiga?

    Jag ber om ursäkt om jag är tjatig här, men jag har inte lust att komma till norska gränsen och visa upp ett ogiltigt vaccsinbevis. Och det här är man ju inte så duktig på, så då får man fråga dom som vet. o_O
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Men så är det väl inte, källan är väl den samma. Sen att du har laddat ner det för att kunna presentera det på två olika appar är en annan sak.

    Och anledning till att du inte kan läsa av det med en vanlig QR-läsare är väl för att det behövs en specifik för vaccinpasset, har för mig att det diskuterades i en annan tråd.

    Edit: App för att validera covidbevis?
     
    geobjork gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    I Estland vet jag att de scannar Covid-bevisen (läste det i en artikel, där scannar de när man besöker olika platser så som caféer och restauranger) men det är nog inte så många andra länder som gör det (åtminstone inte i Finland, jag var där förra veckan och de ville bara titta på det när jag passerade gränsen), det räckte bra med att visa upp det som finns i Kivra.
     
    geobjork gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja den länken går till en tråd som diskuterar just min fråga, men jag tycker inte det har framkommit ett svar än.

    Säkerheten och den personliga integriteten samt risk för förfalskning var väl huvudorsaken till att det var lite svårt att komma fram till ett gemensamt bevis inom EU. Så det att man inte kan avkoda QR koden med en vilkensomhelst mobilkamera app är väl iofs förståeligt.

    Jag menar jag såg på nyheterna att dom scannade vid flera tillfällen både i Tyskland och Frankrike. Detta var i förbinnelse med några protestdemonstrationer i båda länderna för en tid sedan. Det blev då scannat både när dom skulle in på restaurant och i en affär av något slag vill jag påminna mig.

    Nu när det har tagit lite fart på smittspridningen inom EU igen, vet man ikke vad som kan införas av nerstängning och restriksioner. Jag vet att i Norge är man rätt så bekymrad just nu, och Norge har ju redan bevisat att dom tar på sig hårdhandskarna om det hamnar lite ut ur kontroll.
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nej.
    Var till Estland för 2v sen, ingen kollade covidpass någonstans, varken när man kom in i landet eller på caféer/restauranger.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Man borde ju fattat det redan från början att den mycket välorganiserade eHälsomyndigheten informerar om vad som händer! Och vad de håller på med!
    Här hittade jag svar på mina frågor, bla beträffande Freja som godkänd ID handling, och scanning av QR-koden.

    Några länkar till eHälsomyndighetens information om Covid beviset.

    Orientering om e-legitimation. Freja eID Plus är tydligen godkänd som legitimation vid uppvisande av vaccinbevis.
    Om e-legitimation • E-hälsomyndigheten

    Frågor och svar om Covidbeviset.
    Frågor och svar • E-hälsomyndigheten

    Här uppdaterar Ehälsomyndigheten sina nyheter fortlöpande.
    Start • E-hälsomyndigheten

    eHälsomindighetens orientering..png
     
    Heleg gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag var (är) nyfiken på mina två covidbevis jag har i mobilen, det ena genererad i Freja och det andra i Kivra. IOM dom har helt olika mönster på mosaiken i QR-koden, så undrade jag om de båda är giltiga.

    eHälsomyndigheten skriver följande beträffande scanning av covidbeviset:

    Ingen info när covidbeviset scannas.png

    Av ren nyfikenhet kollade jag på Google Play Store med min dator, och där ligger ett antal appar för att scanna covidbeviset, dock är det bara en som går att installera i Sverige,

    https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.admin.bag.covidcertificate.verifier

    För de övriga jag testade kom det upp "This item is not available in your country".

    När man scannar covidbeviset med den ena som lät sig installera, så får man upp namn och födelsesdag, inget annat, så dom har lyckades att skydda personliga uppgifter i covidbeviset.
    Jag fick samma resultat på båda mina covidbevs, namn och födelsesdag, så jag tar det som en indikation på att båda är giltiga.
    Det är "genialt" att ha covidbevis och ID i samma ruta som det är i Freja eID Plus!
     
    Last edited: 9 nov 2021
    Heleg och svenix gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag testade appen för scanning av Covidbeviset, som är nämd i mitt förra inlägg.

    Beskrivningen av appen på Google Play Store är, enl. Google Translate, från tyska till svenska:

    "COVID Certificate Check är den officiella appen för att kontrollera Covid-certifikat i Schweiz. Det drivs av Federal Office for Information Technology and Telecommunications BIT på uppdrag av Federal Office of Public Health.
    Med appen kan Covid-certifikat från Schweiz och EU kontrolleras för giltighet i Schweiz.
    Så här fungerar appen
    En knapp på startskärmen aktiverar smarttelefonens kamera och applikationen är redo att fånga QR-koden.
    Placera helt enkelt QR-koden på papperet eller på mobiltelefonen som visas med en hållarapplikation i den visade fyrkanten så kommer QR-koden att registreras automatiskt. Omedelbart därefter genomför systemet en automatisk kontroll mot de schweiziska validitetskriterierna.


    En bock och en grön bakgrund indikerar att det uppvisade certifikatet är giltigt.
    Ett utropstecken och en röd bakgrund indikerar att det uppvisade certifikatet inte är giltigt.
    Ett frågetecken och en orange bakgrund indikerar att provet misslyckades.

    Intygsinnehavarens efternamn, förnamn och födelsedatum visas också. Dessa uppgifter ska jämföras med den uppvisade identifikationshandlingen.
    Dataskyddet är centralt
    Data från Covid-certifikat och testprocesser sparas inte.
    Ett Covid-certifikat är skyddat av en digital signatur och är därför förfalskningssäkert.

    Användningen av appen är begränsad till Schweiz och omfattas av schweizisk lag".

    Då jag fortfarande har mitt första utgågna, 2021-10-13, covidbevis, kvar i Kivra, testade jag detta och det samma som fortfarande är giltigt till 2021-12-11.

    Bilden visar testresultatet, och det talar ju för sig själv.
    En annan interessant feature, det går inte att göra en skärmdump (säkerhetsskäl) så jag var tvungen att fota det med kamera.
    Jag gissar att testresultatet ville bli det samma för Norge (i mitt fall det som är interessant), och EU i sin helhet. Testresultat på två Covidbevis.png
     
    Heleg gillar detta.
  11. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Nu kan man använda Freja eID för att hämta ut paket hos Postnord
     
  12. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Mail som ser äkta ut i Message headers och länkar när jag kollar coden, i mailet står det:
    Denna version av Freja eID appen kommer inte vara giltig efter 16/12/2021.
    Se till att uppdatera appen för att kunna fortsatt använda den.

    Stor grön knapp med Uppdatera Nu
    Ingen info om version som inte funkar efter datum eller vilken man skall ha!
    På hemsidan står det Inget eller så är jag blind!
    Nej jag har inte aktiverat Plus hos ATG ombud!
     
    qnorsten gillar detta.
  13. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Även jag fick samma mail, men misstänkte att det är för att jag medvetet ligger kvar på version 8.5.0 då jag inte lyckats få någon nyare version att fungera på min rootade telefon.
    Freja supporten bekräftade att felkod 904 oftast beror på rootade telefonen, men var utav självklara anledingar inte intresserade av att hjälpa till mera med att felsöka detta, eller tala om exakt vad deras app letar efter/upptäcker när det gäller root.

    Håller med om att det är väldigt dåligt att inte går ut med någon info vilka versioner som slutar fungera?
    Vilken version kör du? Någon annan som fått samma mail?

    Uppdatering: Testade att göra en nandroid backup och sen fabriksåterställa in rootade telefon, och testade att installera om appen efter det. Då fungerar senaste versionen appen prima. Så antar att jag behöver lista ut vad det är den känner av och bråkar i min huvudinstallation. Men det har ju inte så mycket med själva mailet att göra.
     
    Last edited: 12 dec 2021
    pernils94231 gillar detta.
  14. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Glömde ange versionen: 8.11.0_489
    Android 11
    Ej rootad!
     
  15. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag fick det mailet också, var övertygad om att det var Scam så jag flyttade det till skräpposten.
     
  16. Chivo

    Chivo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2020
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Det gick bra att legitimera sig för vaccination, med Freja:)
     
    svenix och Heleg gillar detta.
  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Chivo gillar detta.
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
  19. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Helt plötsligt började den senaste versionen utav freja att fungera igen på min rootade telefon. Positivt i alla fall. Nu väntar jag bara på det ska börja gälla på systembolaget också, så man slipper ha med sig legg dit hela tiden, då de aldrig verkar sluta kontrollera mig...

    Ni andra som använder freja vad använder ni det till? Jag gillar konceptet, men känner inte att jag använder appen speciellt mycket tyvärr. Tar någon enstaka inloggning på sidor som stödjer den istället för med bankid.
     
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Jag har använt vid läkarbesök, apoteket, posten och vaccinering